Archief - Airco info

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jedi M.S.

Legacy Member
Hoi,
Ik zou graag een airco toestel kopen voor op m'n kamer, maar dat zou een geruisloze airco moeten zijn (toch zeker minder dan 20db). Bestaat dat ?
En dan nog een paar kleine zaakjes:
- koop ik het best een airco van Daikin, omdat zij toch wel de bekendste dus ook de beste (?) zijn ?
- wat zijn de nadelen van airco ? ik hoor soms van mensen je makkelijker een verkoudheid krijgt als je vaak in airco-ruimtes zit ?
- verbruikt dat veel ?
- hoe zit dat met onderhoud ? kan je dat zelf doen, wat kost het voor nieuwe filters (of whatever that er daar in moet), en hoeveel keer moet je dat doen ?
- kheb ook al gehoord van airco's die je effectief ook als verwarming kan gebruiken in de winter. Is dat interessant, of gebruik je beter zo'n elektrisch verwarmertje ?

Thanks

stoomboot

Legacy Member
Een telefoontje plegen naar verschillende verkooppunten helpt echt meer dan hier uw informatie te vergaren...
Het hangt toch ook voornamelijk af van welk soort ge gaat kopen.

Skoebiedoe

Legacy Member
Als hem geruisloos moet zijn ben je al beperkt tot een split unit.
Dus een binnen unit n en een buitenunit.
Als je deze gaat laten plaatsen verschiet dan niet van de rekening.
Laat dan wel eerst een prijsofferte opstellen.

Als je handig bent kan je deze eventueel zelf plaatsen en kan je hem zelf gaan halen bij de gamma of brico.
Nadeel ervan is wel dat je geen technische ondersteuning zal krijgen van de installateurs (wegens beneden hunne stand) en je voor de garantie afhankelijk bent van wie er in uw boekske staat.(dus je kan niet kiezen).
Meestal zijn dat er ook van het op en af principe en niet van het inverter type.(of zoiets)
Op en af wilt zeggen dat deze opslaat vanaf een bepaalde temp en terug afslaat wanneer deze temp is bereikt.
Een inverter type zal de kamer op de ingestelde temp brengen en zal dan in een soort standby modus gaan draaien(dus deze slaat niet echt af).
Invertertype zou daardoor goedkoper zijn in verbruik.

Verbruik mag je rekenen op een ijskast die heel den dag staat te draaien.
Het koelvermogen is niet het verbruik dat je zal hebben.

Er zijn er die een warmte wisselaar hebben en je kan daar inderdaad mee verwarmen.

Bekende merken zijn inderdaad : Daikin,Mitsubishi,Hitachi,Delonghi...

Heb de mijne hier verleden zomer zelf geplaatst en deze komt van de gamma.
Is er eentje van het merk zibro en is bijna geruisloos(je hoort deze altijd wel draaien maar is niet storend)
Deze werkt nog altijd probleemloos.
Is wel een vast systeem (dus verbindingen zijn koperen buizen en geen flexibels die je kan afkoppelen).
Installeren is vrij eenvoudig te noemen.
Kwestie van onderhoud is af en toe de filters eens schoonmaken in de binnenunit(1X jaarlijks).(aan de compressor zelf moet er meestal geen onderhoud gedaan worden)

Dakantochnie

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Hoi,
Ik zou graag een airco toestel kopen voor op m'n kamer, maar dat zou een geruisloze airco moeten zijn (toch zeker minder dan 20db). Bestaat dat ?
Dat bestaat ja, maar dan ga je serieus mogen afdokken. Van die aparte toestellen maken altijd een minimum lawaai (onder de 40db hoor je eigenlijk praktisch toch niets).

Jedi M.S. zei:
En dan nog een paar kleine zaakjes:
- koop ik het best een airco van Daikin, omdat zij toch wel de bekendste dus ook de beste (?) zijn ?
Nee hoor, Samsung bijvoorbeeld maakt naar het schijnt ook erg degelijke toestellen. Ga eens naar een specialist.

Jedi M.S. zei:
- wat zijn de nadelen van airco ? ik hoor soms van mensen je makkelijker een verkoudheid krijgt als je vaak in airco-ruimtes zit ?
Geen last van hier (en ik zit gemakkelijk 12 uur per dag in airco).

Jedi M.S. zei:
- verbruikt dat veel ?
Massas, maar cijfers weet ik niet.

Jedi M.S. zei:
- hoe zit dat met onderhoud ? kan je dat zelf doen, wat kost het voor nieuwe filters (of whatever that er daar in moet), en hoeveel keer moet je dat doen ?
Er moet koelvloeistof in en wij laten de onze jaarlijks onderhouden. Dit is toch wel redelijk kostelijk (een €250).

Jedi M.S. zei:
- kheb ook al gehoord van airco's die je effectief ook als verwarming kan gebruiken in de winter. Is dat interessant, of gebruik je beter zo'n elektrisch verwarmertje ?
Dat zijn dan waarschijnlijk mensen met luchtverwarming in huis en daar is airco geïntegreerd in je verwarming (je stelt gewoon zoals in een auto de temperatuur in en de elektronica beslist dan wat er moet gebeuren).

Ik raad je aan om eens in een telefoonboek (of op internet) een paar nummers van specialisten op te zoeken, die zullen je wel verder helpen.

Suicide Monkey

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
- wat zijn de nadelen van airco ? ik hoor soms van mensen je makkelijker een verkoudheid krijgt als je vaak in airco-ruimtes zit ?

Op men werk zit ik constant in de airco omdat de temperatuur constant 20°C moet zijn en in het begin had ik er toch wat last van men keel maar eenmaal ik het gewoon was geen last meer van gehad. Wat je ook hebt als je buiten komt bij zeer warm weer is dat je iedere keer die warmte in je gezicht krijgt wat niet altijd aangenaam is. Sommige mensen hebben de gewoonte van de airco lager te zetten bij warmer weer en verschieten er dan van dat ze ziek worden.

Preske

Legacy Member
voor goed te zijn mag de airco maar x aantal graden lager staan dan de temperatuur buiten de kamer.

P2K-

Legacy Member
Skoebiedoe zei:
Als hem geruisloos moet zijn ben je al beperkt tot een split unit.
Dus een binnen unit n en een buitenunit.
Als je deze gaat laten plaatsen verschiet dan niet van de rekening.
Laat dan wel eerst een prijsofferte opstellen.

Als je handig bent kan je deze eventueel zelf plaatsen en kan je hem zelf gaan halen bij de gamma of brico.
Nadeel ervan is wel dat je geen technische ondersteuning zal krijgen van de installateurs (wegens beneden hunne stand) en je voor de garantie afhankelijk bent van wie er in uw boekske staat.(dus je kan niet kiezen).
Meestal zijn dat er ook van het op en af principe en niet van het inverter type.(of zoiets)
Op en af wilt zeggen dat deze opslaat vanaf een bepaalde temp en terug afslaat wanneer deze temp is bereikt.
Een inverter type zal de kamer op de ingestelde temp brengen en zal dan in een soort standby modus gaan draaien(dus deze slaat niet echt af).
Invertertype zou daardoor goedkoper zijn in verbruik.

Verbruik mag je rekenen op een ijskast die heel den dag staat te draaien.
Het koelvermogen is niet het verbruik dat je zal hebben.

Er zijn er die een warmte wisselaar hebben en je kan daar inderdaad mee verwarmen.

Bekende merken zijn inderdaad : Daikin,Mitsubishi,Hitachi,Delonghi...

Heb de mijne hier verleden zomer zelf geplaatst en deze komt van de gamma.
Is er eentje van het merk zibro en is bijna geruisloos(je hoort deze altijd wel draaien maar is niet storend)
Deze werkt nog altijd probleemloos.
Is wel een vast systeem (dus verbindingen zijn koperen buizen en geen flexibels die je kan afkoppelen).
Installeren is vrij eenvoudig te noemen.
Kwestie van onderhoud is af en toe de filters eens schoonmaken in de binnenunit(1X jaarlijks).(aan de compressor zelf moet er meestal geen onderhoud gedaan worden)

nix aanvallend bedoelt ofzo, maar mag ik vragen hoe ge leidingen gevacümeerd hebt ?
Of waren het voorgevulde leidingen die erbij waren ?


De meerprijs voor een split systeem dat ook kan verwarmen is bijna verwaarloosbaar.
Principieel gezien keren die gewoon de condensor en verdamper om (ge koelt dus buiten af).

Qua onderhoud moet ge vooral zien dat de condensor in de buitenunit vrij blijft van stof en bladeren enzo.
Gewoon geregeld afstoffen met de richting van de vinnen mee, en nog beter is uitblazen met perslucht.
Binnenunit ook geregeld ontstoffen. Ge kunt ook antibacteriele producten kopen om binnenunit in te spuiten.

Merken moet ge ook wa selecteren in de prijsklasse/mogelijkheden die ge wilt.
Bekende merken zijn daikin, hitachi, fujitsu, general, mcquay, ... en dan vergeet ik er nog wel wa.

Verbruik valt wel mee, ook wel afhankelijk van het vermogen.
Verwarmen met airco's is goedkoper dan elektrisch verwarmen !
Inverters zijn inderdaad iets zuiniger in verbruik aangezien die het toerental van de compressor regelen. Hierdoor geeft ge ni het volle koelvermogen als het ook ni nodig is.
Standaard airco's worden gewoon aan/uit gestuurd en geven altijd het volledige vermogen, ook al is dit niet nodig.


Airco's ontvochtigen de lucht, hier hebben mensen het meeste last van denk ik.
Ook in de zomer als ge van aangename frisse temperaturen buiten komt in 30°, kan ook ni gezond zijn :p

NielsParedis

Legacy Member
Zibro is bekend over heel de wereld en bezit de laatste technologieen die een gewone standaard airco niet bezit.

Met onder andere ionenzuivering. 2 Buizen om het rendement van de airco te verbeteren (Verdamper word gekoeld met buitelucht hierdoor blijft de koude lucht binnen!)

Sommige modellen hebben zelfs infrarood besturen met een afstandsbediening.

Uitrusting
Afstandsbediening
Cooldown systeem
LCD scherm
Screen filter
3M™ HAF filter
Actieve koolfilter
Timer
Ionisator
EVS-systeem


Een split unit maakt het minste lawaai. zibro heeft deze ook.

http://www.zibro.com/Belgium/benl_Contentpages/benl_Airco.htm


zibro is een van de beste merken op de markt qua airco's!

Skoebiedoe

Legacy Member
P2K- zei:
nix aanvallend bedoelt ofzo, maar mag ik vragen hoe ge leidingen gevacümeerd hebt ?
Of waren het voorgevulde leidingen die erbij waren ?

Leidingen waren inderdaad voorgevacumeerd/gevuld.
Ze waren in ieder geval volledig afgesloten door en zegel die enkel maar verbroken werd wanneer ge de koppeling ver genoeg had ingedraaid zodat de leiding werd afgesloten voor de zegel openging.
Systeem zat goed in elkaar. ;)

Phil

Legacy Member
NielsParedis zei:
.... laatste technologieen die een gewone standaard airco niet bezit....


Sommige modellen hebben zelfs infrarood besturen met een afstandsbediening.


Hebben gewone airco's geen afstandsbediening of wat?

Damn :)


(Hier denk ik niet dat ge er 1tje vindt zonder afstandsbediening/muisstill/whatever... (nja, ik weet dat ze hier met bepaalde zaken een beetje voorstaan, maar toch...))

SoliD

Legacy Member
dakantochnie zei:
Dat zijn dan waarschijnlijk mensen met luchtverwarming in huis en daar is airco geïntegreerd in je verwarming (je stelt gewoon zoals in een auto de temperatuur in en de elektronica beslist dan wat er moet gebeuren).

Ik raad je aan om eens in een telefoonboek (of op internet) een paar nummers van specialisten op te zoeken, die zullen je wel verder helpen.
Mijn airco op mijn kamer (split-unit van LG) heeft nochtans ook de mogelijkheid om te verwarmen. Hoe dat proces in elkaar zit weet ik niet, maar hij kan het allesinds :)

Dakantochnie

Legacy Member
SoliD zei:
Mijn airco op mijn kamer (split-unit van LG) heeft nochtans ook de mogelijkheid om te verwarmen. Hoe dat proces in elkaar zit weet ik niet, maar hij kan het allesinds :)
Da's dan toch niet gebruikelijk.

dead_stop

Legacy Member
nielseke zei:
Een telefoontje plegen naar verschillende verkooppunten helpt echt meer dan hier uw informatie te vergaren...
Het hangt toch ook voornamelijk af van welk soort ge gaat kopen.

Die gaan u vooral proberen iets te verkopen uiteraard en vooral de positieve kanten belichten.

Oldskooler

Legacy Member
nielseke zei:
Een telefoontje plegen naar verschillende verkooppunten helpt echt meer dan hier uw informatie te vergaren...
Het hangt toch ook voornamelijk af van welk soort ge gaat kopen.

maha alsof die daar iets maar dan ook iets van kennen.

Ik vraag nooit nog informatie aan mensen die in winkels werken.

De laatste keer toen ik een vraag stelde kreeg ik het volgende te horen: "hebt u internet meneer?". Ik ging een tv kopen, was in een speciaalzaak.

Die kennen daar juist niks van, ik kan ze ook geen ongelijk geven, moest ik daar staan, ik zou het ook niet weten. Elke maand is er wel een nieuw model uit, met een hoop opties. En vaak zullen die ook liegen, als ze iets niet weten, ze zullen u een duur model aansmeren, en zeggen dat het aan uw voorwaarden voldoet.

Het beste is dat je zelf wat info opzoekt op google. Vaak vind je wel een of ander forum of een review.

P2K-

Legacy Member
dakantochnie zei:
Da's dan toch niet gebruikelijk.


niet gebruikelijk ?

Bijna alle split systemen die nu nieuw gezet worden kunnen verwarmen.
Kies je voor een inverter systeem dan kan je al bijna ni anders kiezen.

Dakantochnie

Legacy Member
Skoebiedoe zei:
Is wel gebruikelijk hoor.
De mijne kan ook verwarmen.(en het werkt want heb het eens geprobeerd)

P2K- zei:
niet gebruikelijk ?

Bijna alle split systemen die nu nieuw gezet worden kunnen verwarmen.
Kies je voor een inverter systeem dan kan je al bijna ni anders kiezen.

Sorry, had niet gelezen dat het over een split systeem ging (te snel geweest).

-Helld0g-

Legacy Member
verkoudheid van airco's is voornamelijk door:
- airco te koud willen zetten voor dat frisse/koude luchtgevoel
- bezweet in een ruimte komen en dan een airco hebben die recht op u blaast: -> hetzelfde effect als in de trek staan als ge nat zijt. De gevoelstemperatuur is dus veel lager en daardoor kan je verkouden raken!

Dacht dat je de aircotemp ook nooit lager dan 6°C kouder dan de buitentemperatuur mocht zetten dus 20°C wanneer het 30°C of meer is buiten is uit den boze (zeker als je regelmatig van binnen naar buiten loopt dan!)

Gentille

Legacy Member
-Helld0g- zei:
verkoudheid van airco's is voornamelijk door:
- airco te koud willen zetten voor dat frisse/koude luchtgevoel
- bezweet in een ruimte komen en dan een airco hebben die recht op u blaast: -> hetzelfde effect als in de trek staan als ge nat zijt. De gevoelstemperatuur is dus veel lager en daardoor kan je verkouden raken!

Dacht dat je de aircotemp ook nooit lager dan 6°C kouder dan de buitentemperatuur mocht zetten dus 20°C wanneer het 30°C of meer is buiten is uit den boze (zeker als je regelmatig van binnen naar buiten loopt dan!)

Dat ga ik eens toepassen want ik heb nog vlug een verkoudheid van zo een airco :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan