Archief - 37.500 keer sneller internet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Exorikos

Legacy Member
02/01 Nieuw materiaal ontdekt voor 37.500 keer sneller internet

Onderzoekers van de K.U.Leuven, de Washington State University en de Chinese Academy of Science uit Peking hebben nieuw organisch materiaal ontdekt waarmee informatietransport via internet 37.500 keer sneller kan dan met een klassieke ADSL-lijn.
De onderzoeker gaan nu een elektro-optische modulator (EOM-modem) ontwikkelen om "deze revolutionaire doorbraak" te kunnen gebruiken.

Informatietransport over internet loopt via optische kabels. Een EOM-modem zet de elektronische informatie om in optische data. De huidige EOM's bestaan uit anorganisch materiaal. Wetenschappers zijn echter al lang op zoek naar mogelijkheden om hiervoor organisch materiaal te gebruiken omdat dit veel lichtgevoeliger is. Hoe sterker materiaal op licht reageert, hoe sneller de informatieoverdracht gaat bij optische technologieën.

Mark Kuzyk, fysicaprofessor aan Washington State University, berekende in 1999 de theoretische grens die organische materialen kunnen bereiken op vlak van lichtgevoeligheid. Tot vandaag presteerden de beschikbare organische materialen dertig keer minder dan wat Kuzyk theoretisch mogelijk achtte. Het nieuwe materiaal doorbreekt deze grens en reageert vijftig keer sterker op licht dan de organische moleculen die voorheen werden getest.

Toen Kuzyk deze zomer als gastprofessor in Leuven verbleef, publiceerde hij een theoretische richtlijn voor de moleculenstructuur die ideaal zou zijn voor lichtgevoeligheid. Koen Clays, professor aan het departement chemie van de K.U.Leuven en adjunct-professort aan het Department of Physics and Astronomy van Washington State University, ontdekte dat een serie moleculen geleverd door Yuxia Zhao van de Chinese Academy of Science hieraan beantwoordde. Uit tests bleek dit in de praktijk ook het geval.

Het onderzoek is volgens een mededeling van de K.U.Leuven een revolutionaire doorbraak voor de mogelijkheden van informatietransport. Voor het eerst is men er in geslaagd een organisch materiaal te ontwikkelen dat de beloftes van recordlichtgevoeligheid inlost. In een volgende stap gaan de onderzoekers een elektro-optische modulator ontwikkelen in dit nieuwe organische materiaal en die testen op capaciteiten om snel en veel informatie via het internet te versturen.

Woot ! Wel een theoretische snelheid, maar het is wel vreselijk snel... :)

killgore

Legacy Member
Dus gewoon een betere versie van fiber?

Tegen dat dit ontwikkeld is en overal in vlaanderen aangelegd is zitten we weer 5-10 jaar verder :p.

WhiSpEr

Legacy Member
killgore zei:
Dus gewoon een betere versie van fiber?

Tegen dat dit ontwikkeld is en overal in vlaanderen aangelegd is zitten we weer 5-10 jaar verder :p.

5-10 jaar? Doeter nog maar enkele jaartjes bij om rekening te houden met de betaalbaarheid van die dingen...

Thin Liz

Legacy Member
Iemand een link met wat meer uitleg over de structuur?

Zelete

Legacy Member
Hopelijk zijn de harde schijven en de netwerkkaarten dan al een stuk sneller :p

Atrox

Legacy Member
Dus eigenlijk hoeft ge dan niemeer te downloaden, ma kunt ge da gewoon kopiëren naar uw pc? :p

chosen1

Legacy Member
ochja da ze ma veel uitvinden! hier in België zouden we ook WiMax verplicht moeten gebruiken tegen 2007 of 2008 en daar zie ik ook nog nie zoveel van gebeuren!

ReLiX)OiA)

Legacy Member
hopelijk maakt Clays zijn ontdekking hem wat soepler op het examen ^^;

Exorikos

Legacy Member
ReLiX)OiA) zei:
hopelijk maakt Clays zijn ontdekking hem wat soepler op het examen ^^;

Als je mondeling hebt, kan je misschien wat interesse tonen, dan is hij misschien soepeler ;)

spray-bunny

Legacy Member
Die 30 gigabyte per maand zal er zo wel héél snel doorvliegen.:sop:

a242050

Legacy Member
spray-bunny zei:
Die 30 gigabyte per maand zal er zo wel héél snel doorvliegen.:sop:

Als we tegen die snelheid gaan kunnen downloaden, denk ik wel niet dat de limieten zo gaan blijven :p
Alhoewel telenet :unsure:

wlibaers

Legacy Member
killgore zei:
Dus gewoon een betere versie van fiber?

Tegen dat dit ontwikkeld is en overal in vlaanderen aangelegd is zitten we weer 5-10 jaar verder :p.

Het zou geen nieuwe fiber zijn, maar een schakelelement (de EOM). Dus iets dat in de knooppunten van het netwerk geplaatst wordt, en het mogelijk maakt om het signaal dat door de fiber gaat sneller te moduleren dan de huidige apparatuur. De fiber zelf hoeft daarvoor niet aangepast te worden. (men kan misschien wel fiber gebruiken in de constructie van de EOM, net zoals men versterkers maakt met erbium-doped fiber, maar dan gaat het nog steeds over relatief korte stukken binnen in de schakelstations, niet over de verbindingen voor grote afstanden)

Voor gevallen waar al fiber ligt (de grote verbindingen) is de overschakeling naar een ander type schakelaar in principe snel te maken. Natuurlijk heb je wel een probleem als je die snelheden tot bij de thuisgebruikers wil brengen, want die zitten bijna allemaal op koperdraad (die niet eens tot de limiet gebruikt wordt).

Ik werk in het labo van Koen Clays, maar aan een ander project, dus ik ken alle details hiervan niet en kan ook niets zeggen over het tijdsschema of hoe de verschillende groepen het werk zullen verdelen. Ik weet wel dat de metingen op die organische moleculen hier gebeurd zijn. Op de VRT site staat nog een video. Als je wat uitleg wil over de fenomenen kan je beter wat op het internet gaan zoeken naar informatie over elektro-optische modulatoren en niet-lineaire optica in het algemeen. Wat ook niet vermeld wordt is dat sterkere niet-lineaire eigenschappen ook een significant voordeel kunnen zijn voor miniaturisatie (soms belangrijker dan snelheid). Zoals hij daar ook vermeldt heeft het optimaliseren van 1 component weinig zin. Als je je PC op zo'n snelle verbinding zou aansluiten zou de rest van de PC het niet kunnen bijhouden. (gewone Gigabit Ethernet is sneller dan de sustained rate voor harde schijven)


Thin Liz zei:
Iemand een link met wat meer uitleg over de structuur?

Synthese van de moleculen? Ik ben niet helemaal zeker (nog vakantie vandaag, ik kan het hem niet meteen zelf vragen), maar ik denk aan nr. 100 in de lijst, het type van de moleculen lijkt goed overeen te komen met de beschrijving: http://perswww.kuleuven.be/~u0015504/output2004.htm

Voor de structuur van de modulator, de traditionele vorm is als Mach-Zehnder interferometer met een Pockelscel in een of beide armen om voor een faseverschil te zorgen tussen beide bundels. Maar er zijn vele vormen mogelijk.

sash1m1

Legacy Member
even een kleine berekening nu halen we op een gewone lijn theoretisch 4mbit/s.
we doen dit maal 37500= 150000 mbit/s we delen dat door 8 voor aan byte te komen= 18750 mbyte/s als we dan 10 000 mbyte daar door delen is onze telemeter op na 0.5333 sec:crazy:

killgore

Legacy Member
wlibaers zei:
Het zou geen nieuwe fiber zijn, maar een schakelelement (de EOM). Dus iets dat in de knooppunten van het netwerk geplaatst wordt, en het mogelijk maakt om het signaal dat door de fiber gaat sneller te moduleren dan de huidige apparatuur. De fiber zelf hoeft daarvoor niet aangepast te worden. (men kan misschien wel fiber gebruiken in de constructie van de EOM, net zoals men versterkers maakt met erbium-doped fiber, maar dan gaat het nog steeds over relatief korte stukken binnen in de schakelstations, niet over de verbindingen voor grote afstanden)
Cool, verkeerd begrepen dus, my bad.

wlibaers zei:
Voor gevallen waar al fiber ligt (de grote verbindingen) is de overschakeling naar een ander type schakelaar in principe snel te maken. Natuurlijk heb je wel een probleem als je die snelheden tot bij de thuisgebruikers wil brengen, want die zitten bijna allemaal op koperdraad (die niet eens tot de limiet gebruikt wordt).
Fiber to user zou toch de opvolger van kabel moeten worden, maar ja, zal nog even duren (zoals ik zei).

wlibaers zei:
Zoals hij daar ook vermeldt heeft het optimaliseren van 1 component weinig zin. Als je je PC op zo'n snelle verbinding zou aansluiten zou de rest van de PC het niet kunnen bijhouden. (gewone Gigabit Ethernet is sneller dan de sustained rate voor harde schijven)

Die rates zullen wel stilletjes aan worden opgedreven als het nodig is. + je kan ook eerst bufferen door je ram (dat tegenwoordig voor gewoon surfen & downloaden toch al "onbruikbare" proporties aanneemt).

PineMangoes

Legacy Member
Mja, dit wordt binnen de eerste 20j niet in België geïntroduceerd. En sowieso zou 't onzinnig zijn, want datalimiet zal hier nooit worden afgeschaft zolang TN en Belgacom hun dictatuur volhouden.

wlibaers

Legacy Member
killgore zei:
Fiber to user zou toch de opvolger van kabel moeten worden, maar ja, zal nog even duren (zoals ik zei).

Ja, dat is al lang de verwachting, maar de hoge kosten blijven een probleem. Bovendien worden de verbindingen naar de eindgebruikers altijd trager gehouden dan de backbone, anders zou je zeer snel met capaciteitsproblemen op de backbone zitten.

GhO$T

Legacy Member
WhiSpEr zei:
5-10 jaar? Doeter nog maar enkele jaartjes bij om rekening te houden met de betaalbaarheid van die dingen...
Ook mijn idee erover.
Als het al uitkomt zal het misschien 37.500 keer duurden zijn ook, der bestaan al veel manieren om het internet veel en veel sneller te laten gaan, maar allemaal niet betaalbaar voor de gewone particulier.

Bontus

Legacy Member
Telenet draait sinds dit jaar mooi positief en zo dus zonder te veel problemen moeten kunnen lenen voor zo'n infrastructuuur kost als fiber leggen.
Laat ons hopen dat België eens een positieve primeur inzake internet kan voorleggen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan