Box
Legacy Member
Hey,
deze thread is vooral gericht naar de "versterker + boxen" mensen op dit forum, aangezien ik er zelf ook eentje ben maar met beperkte kennis...
Mijn geluidsinstallatie is voorlopig de volgende: PC (onboard sound, soundstorm op nforce2) aangesloten op stereo keten (midi-keten van grundig, kleine 10 jaar oud, toen 12 000 waard), en daaraan een stel speakers. De speakers voldoen zeker aan mijn normen. Die zijn mss 30 jaar oud, maar zijn altijd goed verzorgd en geven nog altijd goeie klank (en meer dan genoeg volume wanneer nodig).
De versterker zou ik echter graag vervangen, en daar knelt de schoen, want ik heb geen flauw idee waarop ik moet letten bij aankoop van een nieuwe. In de 1e plaats moet een keuze gemaakt worden tussen stereo-versterker of surround-receiver. Ik moet hierbij wel opmerken dat ik niet van plan ben de eerste jaren naar surround te gaan, de optie receiver hou ik vooral open vanwege het feit dat daar meestal al een tuner zit ingebouwd (en nog een aparte kopen zou wss weer te duur worden). Wat budget betreft: dat bedraagt een 300-400€ (ge moet u hier echter niet op blindstaren, daar kan indien nodig wel een beetje over gegaan worden...).
Een 2e vraag is: is de versterker wel mijn 1e prioriteit? De muziek zal in eerste instantie nog altijd van op pc komen (meeste staat nu in ogg vorbis 256 kbps). Moet ik dan mss niet eerder investeren in een degelijke geluidskaart, of is het zelfs gewoon niet de moeite om veel geld uit te geven aan een degelijke versterker...?
Dat was de uitleg...laat de adviezen maar komen!
PS: mijn bekabeling is voor de moment ook nog niet ideaal, maar daar wordt aan gewerkt (adviezen ook welkom).
PPS: voor versterker heb ik voorkeur voor Marantz, al moet ik toegeven dat dit louter visueel ingegeven is.
deze thread is vooral gericht naar de "versterker + boxen" mensen op dit forum, aangezien ik er zelf ook eentje ben maar met beperkte kennis...
Mijn geluidsinstallatie is voorlopig de volgende: PC (onboard sound, soundstorm op nforce2) aangesloten op stereo keten (midi-keten van grundig, kleine 10 jaar oud, toen 12 000 waard), en daaraan een stel speakers. De speakers voldoen zeker aan mijn normen. Die zijn mss 30 jaar oud, maar zijn altijd goed verzorgd en geven nog altijd goeie klank (en meer dan genoeg volume wanneer nodig).
De versterker zou ik echter graag vervangen, en daar knelt de schoen, want ik heb geen flauw idee waarop ik moet letten bij aankoop van een nieuwe. In de 1e plaats moet een keuze gemaakt worden tussen stereo-versterker of surround-receiver. Ik moet hierbij wel opmerken dat ik niet van plan ben de eerste jaren naar surround te gaan, de optie receiver hou ik vooral open vanwege het feit dat daar meestal al een tuner zit ingebouwd (en nog een aparte kopen zou wss weer te duur worden). Wat budget betreft: dat bedraagt een 300-400€ (ge moet u hier echter niet op blindstaren, daar kan indien nodig wel een beetje over gegaan worden...).
Een 2e vraag is: is de versterker wel mijn 1e prioriteit? De muziek zal in eerste instantie nog altijd van op pc komen (meeste staat nu in ogg vorbis 256 kbps). Moet ik dan mss niet eerder investeren in een degelijke geluidskaart, of is het zelfs gewoon niet de moeite om veel geld uit te geven aan een degelijke versterker...?
Dat was de uitleg...laat de adviezen maar komen!

PS: mijn bekabeling is voor de moment ook nog niet ideaal, maar daar wordt aan gewerkt (adviezen ook welkom).
PPS: voor versterker heb ik voorkeur voor Marantz, al moet ik toegeven dat dit louter visueel ingegeven is.


