Archief - TV luidsprekers & versterker?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Veriac

Legacy Member
Hallo

Ik heb nood aan een goed geluids systeem voor in de living dus zoek ik wat advies aangezien ik hier bijna niets over weet. Heb recent een plasma aangeschaft waar ik zeer content van ben maar vind het zowat zonde dat ik geen deftig geluid heb. :$

Mijn "opstelling" nu:

Panasonic 50" VT30
PlayStation 3

Ik heb al eens rond gekeken in het "show je home cinema topic" en ik vond de setup van "polle32" wel interessant met de B&W CM1's.

m.a.w ik wil geen home cinema set van 5 of hoeveel speakers dat ook moge zijn tegenwoordig die je in het rond moet gaan hangen in je living... ik wil gewoon 2 deftige speakers die naast de TV komen te staan.

Ik heb verder ook begrepen dat ik een versterker nodig zal hebben?

Budget: +- €1500 (met als idee de b&w cm1's + stands die op +-1100 komen)

Alle tips en advies meer dan welkom!
Alvast bedankt voor jullie tijd. :niceone:

Mr. Humphries

Legacy Member
Heb je die CM1's al eens gehoord? Wie weet vind je het geluid ervan helemaal niet goed ...

Als receiver, kan je best ook eens naar een speciaalzaak gaan om ze daar te bekijken/luisteren eventueel in combinatie met wat speakers. Zo kan je er een beter gedacht over vormen. De ervaring van het geluid is puur persoonlijk, daarmee...

Polle32

Legacy Member
Hey Veriac,

blij dat ik ter inspiratie heb gediend! Mijn setup was wel gewoon een stereo-opstelling en dus niet zozeer gericht op film. De tv is wel verbonden met de versterker, dat wel... Ondertussen wel al een compleet andere setup staan, van een compleet ander niveau (hetgeen in hifi-kringen gemeenzaam "het virus" wordt genoemd).

1100 lijkt mij aan de dure kant, de speakers kun je normaal gezien nieuw krijgen voor zo'n 700€ (kortingen zijn behoorlijk makkelijk te krijgen in hifi) en stands hoef je niet per se veel aan uit te geven, desnoods maak je zelf iets met gevulde pvc-buizen en wat mdf. En tweedehands is ook niet te versmaden (hifi.nl, htforum.nl, audiomarkt.de, ...)!

Ga je de speakers enkel gebruiken voor de tv of komt er nog een andere bron aan te hangen (cd-speler, streamer, pickup)? Imo heb je geen receiver nodig maar gewoon een stereoversterker... Voor 1500 moet je zeker iets vinden naar uw zin!

Veriac

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
Heb je die CM1's al eens gehoord? Wie weet vind je het geluid ervan helemaal niet goed ...

Als receiver, kan je best ook eens naar een speciaalzaak gaan om ze daar te bekijken/luisteren eventueel in combinatie met wat speakers. Zo kan je er een beter gedacht over vormen. De ervaring van het geluid is puur persoonlijk, daarmee...

Ik heb de CM1's zelf nog niet gehoord, maar dat ben ik één van deze dagen zeker van plan.

Polle32

Legacy Member
Ik zie dat je van Antwerpen bent, dan moet je zeker eens langslopen bij Hificorner (Katelijnevest) en/of Alpha High End (Pelikaanstraat, centraal station)

Veriac

Legacy Member
Polle32 zei:
Hey Veriac,

blij dat ik ter inspiratie heb gediend! Mijn setup was wel gewoon een stereo-opstelling en dus niet zozeer gericht op film. De tv is wel verbonden met de versterker, dat wel... Ondertussen wel al een compleet andere setup staan, van een compleet ander niveau (hetgeen in hifi-kringen gemeenzaam "het virus" wordt genoemd).

Is die opstelling dan minder goed voor films? Is eigenlijk eerder voor films (blu ray) en gaming en soms wat muziek.

De tv verbonden met de versterker? En de luidsprekers dan? (Sorry voor de misschien wel domme vraag)


1100 lijkt mij aan de dure kant, de speakers kun je normaal gezien nieuw krijgen voor zo'n 700€ (kortingen zijn behoorlijk makkelijk te krijgen in hifi) en stands hoef je niet per se veel aan uit te geven, desnoods maak je zelf iets met gevulde pvc-buizen en wat mdf. En tweedehands is ook niet te versmaden (hifi.nl, htforum.nl, audiomarkt.de, ...)!

Ik heb ze online gevonden voor 400/stuk en de stands "FS-700 / CM" voor 150/stuk. Korting is altijd wel mooi meegenomen en vraag je dat dan gewoon aan de verkoper? :p (ook als nieuwe klant bvb)

Ga je de speakers enkel gebruiken voor de tv of komt er nog een andere bron aan te hangen (cd-speler, streamer, pickup)? Imo heb je geen receiver nodig maar gewoon een stereoversterker... Voor 1500 moet je zeker iets vinden naar uw zin!

Voorlopig enkel TV en PS3? Misschien later een CD speler.
Wat is een streamer en pickup?

En alvast bedankt om hier snel langs te komen!


Polle32 zei:
Ik zie dat je van Antwerpen bent, dan moet je zeker eens langslopen bij Hificorner (Katelijnevest) en/of Alpha High End (Pelikaanstraat, centraal station)

Bedankt, komt van pas!

Mr. Humphries

Legacy Member
Als je films kijkt, is het altijd leuk om wat surround sound te hebben. Met stereoboxen ga je hier weinig van kunnen voelen natuurlijk.

De tv is verbonden via de versterker om zo het beeld door te sturen. Je kan zo werken met maar 1 kabeltje (via hdmi dan). Bijv. je digibox naar je versterker, welke het beeld dan doorstuurt of eventueel nog upscalet naar je TV. Hetzelfde met je blu-ray/dvd speler ...

Een streamer is een mediaspeler dat films of muziek 'streamt' van een andere bron naar dit toestel. Je stuurt zo je beelden door van bijv. je computer naar de streamer, welke je aansluit op je tv.

Een receiver lijkt me altijd handig, heb je ineens een radio erbij.
St. Katelijnevest heeft vele audiowinkels. Ga ze zeker maar eens af!

Veriac

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
Als je films kijkt, is het altijd leuk om wat surround sound te hebben. Met stereoboxen ga je hier weinig van kunnen voelen natuurlijk.

Kan ik begrijpen maar is geen must voor mij.

De tv is verbonden via de versterker om zo het beeld door te sturen. Je kan zo werken met maar 1 kabeltje (via hdmi dan). Bijv. je digibox naar je versterker, welke het beeld dan doorstuurt of eventueel nog upscalet naar je TV. Hetzelfde met je blu-ray/dvd speler ...

Ik begrijp hier niet goed waarom er beeld moet doorgestuurd worden naar de versterker, of vat ik iets verkeerd op?

Geen speciale audio kabels nodig?

Digibox is er sowieso ook, dus zoals je ziet weet ik ook niet goed hoe ik alles best zal aansluiten. :)


Een streamer is een mediaspeler dat films of muziek 'streamt' van een andere bron naar dit toestel. Je stuurt zo je beelden door van bijv. je computer naar de streamer, welke je aansluit op je tv.

Ahja, das misschien voor later.

Een receiver lijkt me altijd handig, heb je ineens een radio erbij.
St. Katelijnevest heeft vele audiowinkels. Ga ze zeker maar eens af!

Wat is het verschil tussen een receiver en versterker, zijn deze allebei nodig of wat bedoel je hier juist?

pstubru

Legacy Member
Op een versterker sluit je externe geluidsbronnen aan zoals in jouw geval je tv,digibox, ... Dit toestel zorgt ervoor dat dat geluid kan afgespeeld worden op je luidsprekers.

Een receiver doet net hetzelfde maar biedt daarbovenop een ingebouwde radio.

Een AV receiver doet dit alles + het verbeteren van de beeldkwaliteit afkomstig van gelijk welke bron vb. VCR. De uitgang van dit toestel is enerzijds het beeld via hdmi naar je tv en anderzijds het geluid dat wordt afgespeeld op je luidsprekers (vooral gericht op 5.1 en 7.1). Een handige optie bij av receivers is een netwerkaansluiting dan kan je vb. vlot internetradio luisteren, media streamen vanop gelijk welke pc in je lokaal netwerk naar je toestel, ...

Kort samengevat :
versterker inkomend audio -> luidsprekers
receiver = versterker + radio
av receiver = inkomend beeld + audio -> tv + luidsprekers

Succes met jouw zoektocht maar informeer je alvast eens grondig zodat je een goede keuze maakt :)

Veriac

Legacy Member
pstubru zei:
Op een versterker sluit je externe geluidsbronnen aan zoals in jouw geval je tv,digibox, ... Dit toestel zorgt ervoor dat dat geluid kan afgespeeld worden op je luidsprekers.

Een receiver doet net hetzelfde maar biedt daarbovenop een ingebouwde radio.

Een AV receiver doet dit alles + het verbeteren van de beeldkwaliteit afkomstig van gelijk welke bron vb. VCR. De uitgang van dit toestel is enerzijds het beeld via hdmi naar je tv en anderzijds het geluid dat wordt afgespeeld op je luidsprekers (vooral gericht op 5.1 en 7.1). Een handige optie bij av receivers is een netwerkaansluiting dan kan je vb. vlot internetradio luisteren, media streamen vanop gelijk welke pc in je lokaal netwerk naar je toestel, ...

Kort samengevat :
versterker inkomend audio -> luidsprekers
receiver = versterker + radio
av receiver = inkomend beeld + audio -> tv + luidsprekers

Succes met jouw zoektocht maar informeer je alvast eens grondig zodat je een goede keuze maakt :)

Ik denk dat een gewone versterker dan voldoende zal zijn voor mij, radio is wel mooi meegenomen als dat niet veel in prijs verschilt met een gewone versterker.

Een AV receiver heb ik dus al niet nodig als deze vooral gericht zijn op 5.1 en 7.1

Ik heb hier ergens gelezen dat Rotel goed samenwerkt met B&W luidsprekers, een goed idee om daar achter te zoeken dan?

Alvast bedankt om die begrippen uit te leggen, snap er al wat meer van. :)

Skoebiedoe

Legacy Member
Dat zeggen ze van classe ook,maar daarom klinkt het voor u nog niet zoals het hoort.;)

(gangbare merken zijn dus inderdaad Rotel,Marantz,Denon,lyngdorf(eigen ervaring)Classe,Mcintosh,alhoewel die laatste wel buiten uw budget zullen liggen

Musk

Legacy Member
Hij bedoelt dat geluid subjectief is. De ene houdt van meer kleur, de andere van neutraliteit, enz.


Bij dergelijke investeringen is het belangrijk om voor je eigen gevoel te gaan.

Polle32

Legacy Member
Skoebiedoe zei:
Dat zeggen ze van classe ook,maar daarom klinkt het voor u nog niet zoals het hoort.;)

(gangbare merken zijn dus inderdaad Rotel,Marantz,Denon,lyngdorf(eigen ervaring)Classe,Mcintosh,alhoewel die laatste wel buiten uw budget zullen liggen

Ik heb nochtans "slechte" ervaring met lyndorf: een SDAI2175 met CM8 klonk op lage volumes voor geen meter...

Maar het heeft niet echt zin om dergelijke merken te gaan noemen voor een budget van 1500 alles incl... Ik had een rotel-set met de CM1 en dat ging prima. De vraag is gewoon hoe veeleisend je bent, maar je hebt nog geen echte referentie dus dat komt nog wel.

Veriac

Legacy Member
Polle32 zei:
Ik heb nochtans "slechte" ervaring met lyndorf: een SDAI2175 met CM8 klonk op lage volumes voor geen meter...

Maar het heeft niet echt zin om dergelijke merken te gaan noemen voor een budget van 1500 alles incl... Ik had een rotel-set met de CM1 en dat ging prima. De vraag is gewoon hoe veeleisend je bent, maar je hebt nog geen echte referentie dus dat komt nog wel.

Wat geluid betreft ben ik toch altijd veeleisend geweest dus heb ik graag in eens het "beste" voor mijn geld. Zodat ik er lang zoet mee ben. :)

Polle32

Legacy Member
Das een goed uitgangspunt! Ik zou zeggen, ga dit weekend eens naar een aantal hifi-zaken, neem wat cd's mee die je goed kent en laat je niet verleiden om boven uw budget te gaan (tenzij dat geen probleem is natuurlijk)...

Ps: alpha high end is gesloten op zaterdag, maar open op zondag (Joodse eigenaar, Sabbat)

Veriac

Legacy Member
Polle32 zei:
Das een goed uitgangspunt! Ik zou zeggen, ga dit weekend eens naar een aantal hifi-zaken, neem wat cd's mee die je goed kent en laat je niet verleiden om boven uw budget te gaan (tenzij dat geen probleem is natuurlijk)...

Ps: alpha high end is gesloten op zaterdag, maar open op zondag (Joodse eigenaar, Sabbat)

Ik zou liefst rond dat budget willen blijven :p
Wat kost zo een versterker ongeveer?
En zijn die CM1's er meestal voor te testen?

Polle32

Legacy Member
Je kan altijd eens bellen naar een aantal zaken om te vragen of ze de CM1 hebben staan. Je kan ook andere speakers in die prijsklasse beluisteren natuurlijk, pin je niet bij voorbaat vast op één model.

Wat een versterker kost is hetzelfde als vragen wat een auto kost. Dat kan €300 zijn, maar dat kan ook €3000 zijn en meer... Let er wel op dat de CM-reeks graag vermogen lust.

Een Marantz PM7004 bv. kost zo'n €650, een Rotel RA-06, €750...
Dat is zo'n beetje de richting waarin je moet denken om de CM's te geven wat ze verdienen imo. Met €1500 moet dat wel lukken:

- speakers: 700
- versterker: 700
- stands: 100 (tweedehands tekoop Partington Luidsprekerstands

Dan heb je nog wat speakerkabel nodig en een kabel voor de tv aan de versterker te hangen, maar dat hoeft in eerste instantie geen stukken van mensen te kosten!

O ja: als je de speakers nieuw koopt, moeten ze een tijdje inspelen om los te kopen (de ophanging van de conussen van de cm's is nogal stijf). Dus niet thuiskomen en alles openzetten maar een tweetal weken rustig laten spelen, je zal horen dat het laag losser komt en het beter gaat klinken. Zet de speakers ook niet te dicht tegen een muur want de basreflex-poort zit achteraan en moet kunnen 'ademen'...

Veriac

Legacy Member
Polle32 zei:
Je kan altijd eens bellen naar een aantal zaken om te vragen of ze de CM1 hebben staan. Je kan ook andere speakers in die prijsklasse beluisteren natuurlijk, pin je niet bij voorbaat vast op één model.

Wat een versterker kost is hetzelfde als vragen wat een auto kost. Dat kan €300 zijn, maar dat kan ook €3000 zijn en meer... Let er wel op dat de CM-reeks graag vermogen lust.

Een Marantz PM7004 bv. kost zo'n €650, een Rotel RA-06, €750...
Dat is zo'n beetje de richting waarin je moet denken om de CM's te geven wat ze verdienen imo. Met €1500 moet dat wel lukken:

- speakers: 700
- versterker: 700
- stands: 100 (tweedehands tekoop Partington Luidsprekerstands

Dan heb je nog wat speakerkabel nodig en een kabel voor de tv aan de versterker te hangen, maar dat hoeft in eerste instantie geen stukken van mensen te kosten!

O ja: als je de speakers nieuw koopt, moeten ze een tijdje inspelen om los te kopen (de ophanging van de conussen van de cm's is nogal stijf). Dus niet thuiskomen en alles openzetten maar een tweetal weken rustig laten spelen, je zal horen dat het laag losser komt en het beter gaat klinken. Zet de speakers ook niet te dicht tegen een muur want de basreflex-poort zit achteraan en moet kunnen 'ademen'...

Zal ik eens doen. Nu heb ik toch al een beter idee wat de prijs betreft. ;)
Wat die speakerkabels en kabel voor de tv betreft welke types zijn dat juist heb ergens gelezen dat dat best ook van deftige kwaliteit moet zijn...

Veriac

Legacy Member
Die marantz pm7004 ziet er wel goed uit qua design al begrijp ik dat dat er verre van toe doet bij audio materiaal. :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan