Archief - sateliet of digibox

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

digibox of sateliet


  • Totaal aantal stemmers
    64
  • Opiniepeiling gesloten.

Dakantochnie

Legacy Member
RpR zei:
Persoonlijk neem ik dit met een korel zout.
Digitale tv zou nagenoeg perfect beeld zijn door bitcontroles.
Satelliet werkt ook digitaal waardoor zo een goede kwaliteit.

Dan voor extra functies van digibox heb ik mijn media center.
Ik kan live tv pauzeren en dan gewoon verder kijken. Ik kan film opnemen en op cd branden. Ik kan dvd/divx bekijken en dan voor 600€ eenmalig.

Dat Koen Wouters zijne digibox maar houdt.
Digitale tv zou misschien perfect moeten zijn, maar iedereen die een klein beetje normale ogen heeft ziet goed genoeg dat het beeld nog slechter is dan dat van de klassieke kabel.
Heb jij trouwens al wel eens het beeld van een goed afgestelde satelliet gezien?

Over dat live pauzeren en zo: een pci tv kaartje kost €100 en daar kan je nog meer mee (en het beeld is beter).

virtualdude zei:
hoeveel ervan zijn nuttig of verstaanbaar 2 ?
Een kleine 500 (waarvan een 50-tal in het Nederlands zijn).
Vergeet ook niet dat je bij satelliet gewoon je ondertitels kan selecteren he.
Het komt dus regelmatig voor dat je bv een Spaanse zender tegenkomt en dan selecteer je gewoon Nederlandse ondertitels. Engelse heb je trouwens voor quasie elke zender.

virtualdude zei:
dan moest die kabel best splinternieuw zijn tot je huis of ander is je tv stokoud of ben je bind :)
Oh nee hoor. Het is bij mij ook zo dat de kabelontvangst (die op zich al slecht is) nog altijd beter is dan digi tv (wat gewoon lachwekkend slecht is).

Gothrek

Legacy Member
uhu, ge hebt HDTV720 en HDTV 1080, laatste is dus beter
maar geluid is ook verbeterd hoor, dieje pe zei daar toch iets van, is zien of dak daar nog info van vind

Dakantochnie

Legacy Member
Gothrek zei:
uhu, ge hebt HDTV720 en HDTV 1080, laatste is dus beter
maar geluid is ook verbeterd hoor, dieje pe zei daar toch iets van, is zien of dak daar nog info van vind
Ik veronderstel dat die getallen op de resolutie slaan?

Nuja, het maakt niet uit, het beeld zal amper verbeteren doodgewoon omdat de techniek er nog niet klaar voor is.

MrPropre

Legacy Member
computer xp zei:
Al ooit een degelijke beeldbuis zien spelen? Neen zeker? Aan je uitleg te horen precies niet. Ik heb een goeie CRT TV met Philips beeldbuis en heb er maar weinige flatscreen lcd of plasma's die kwaliteit zien na doen. Ok ze trillen niet wat mijn 50Hz wel doet maar kwa beeldkwaliteit das andere koek. + Ik had degelijke pluggen en goedafgeschermde kabel. verschil met analoog en digitv is zo goed als onbestaande doordat ik al zeer goed beeld had buiten de BBC1 en 2 wouden af en toe eens verticale lijnen geven en die zijn met die digibox blijkbaar wel weg al heb ik dat met die zender nog niet goed bekeken dus 100% zeker ben ik er nog niet van.

Het is juist dit dat ik wil aanhalen.
Door op een plasma/lcd tv van analoog naar digitaal te gaan ga je een kwaliteitsboost krijgen die veel groter is dan mocht je bij een CRT van analoog naar digitaal gaan.

Dakantochnie

Legacy Member
MrPropre zei:
Het is juist dit dat ik wil aanhalen.
Door op een plasma/lcd tv van analoog naar digitaal te gaan ga je een kwaliteitsboost krijgen die veel groter is dan mocht je bij een CRT van analoog naar digitaal gaan.
Ja als je uitgerokken pixels een kwaliteitsboost noemt heb je gelijk natuurlijk...

Gothrek

Legacy Member
MrPropre zei:
Het is juist dit dat ik wil aanhalen.
Door op een plasma/lcd tv van analoog naar digitaal te gaan ga je een kwaliteitsboost krijgen die veel groter is dan mocht je bij een CRT van analoog naar digitaal gaan.
op een CRT een duidelijk beter beeld hier
met den digibox

apa

Legacy Member
virtualdude zei:
apa zei:
elenet zal op termijn het aanbod aan analoge TV-signalen afbouwen zodat iedereen uiteindelijk digitaal zal (moeten) kijken.
is verplicht van Europa
Is dat zo? Heb je daar een bron voor?

Gothrek zei:
kheb zo opt school nen voordracht gekregen over HDTV
digitale tv heeft als voordeel dat het interactief is, je kan zo programma's bestellen enal
bij HDTV kan dat niet/nooit
HDTV is gewoon mooiere tv + geluid, niet interactief
digitale TV wel
HDTV en digitale TV zijn 2 verschillende zaken. HDTV gaat over de resolutie van het beeld, niet over de manier dat die overgebracht wordt... Digitale TV duidt daarentegen enkel op de manier om de beeldgegevens over te dragen (dat moet dan digitaal zijn) en bepaalt niets i.v.m. de resolutie.
Interactieve TV kan trouwens al veel langer dan sinds digitale TV hoor: er is altijd een deel van de bandbreedte van de kabel gereserveerd geweest voor een retour-signaal... Dat dat nu pas bekend raakt ligt aan het feit dat er nooit gebruik van werd gemaakt.
Het is zonder enig probleem mogelijk om HDTV signalen te versturen via DVB (de digitale TV standaard waar ook Telenet van gebruik maakt), maar daartoe moet de apparatuur ook wel geschikt zijn... en dat is dus wat ik betwijfel.

Holy Paladin zei:
hdtv is toch gewoon hogere resolutie?
... inderdaad!

Suicide Monkey

Legacy Member
Vroeger had ik een digitale ontvanger voor men schotel maar met men verhuis staat die momenteel (bijna 2 jaar)in de tuinhuis. Als je er wat van afkent kan je die wel zelf zetten maar de eerste keer kruipt er wel wat tijd in zeker met een draaibare opstelling :p Een digibox zou ik toch niet direct aanschaffen omdat de kwaliteit van men analoog signaal zeer goed is en het verschil met digitaal niet zo groot is. Voor die paar kanalen die ik toch zelden bekijk zal ik het ook niet doen. Met men schotel kon ik toch een aantal nederlandse kanalen bekijken maar was niet helemaal legaal net als bij de duitse, noorse en spaanse filmkanalen kon ik iets zien maar zette de taal dan in het engels omdat ik die talen niet zo goed ken :p Als je de minder legale toer opgaat kan je nu wel niet zeggen dat het gratis is wat om de zoveel tijd zal je wel een andere kaart mogen kopen of een module (zeker als de software plots niet meer ondersteund wordt omdat er weer iets nieuwer is) en die zaken zijn niet bepaald goedkoop.

BMW lover

Legacy Member
ik heb net vernomen van een vriend dat zijn ouders dat ook zijn aangegaan maar als je dus korting wil hebben van 12% btw zoals telenet zegt je verplicht bent het hele zenderpakket te kopen

wat ik mij eigenlijk afvraag is:
digitale tv zal toch meer toekomstgerichter zijn dan sateliet of niet?

apa

Legacy Member
Suicide Monkey zei:
Een digibox zou ik toch niet direct aanschaffen omdat de kwaliteit van men analoog signaal zeer goed is en het verschil met digitaal niet zo groot is.
De kanalen die je via Telenet's digiTV ontvangt zijn dan ook niet echt digitaal... De zenders sturen hun signalen bij mijn weten nog steeds niet digitaal naar de verdelers (waaronder Telenet). Het is Telenet die het analoge signaal in digitale vorm omzet om over de kabel te sturen... Bovendien wordt de Digibox/Digicorder (bij mijn weten) niet digitaal aangesloten op je TV (via DVI of HDMI), maar wel analoog (via SCART, SVideo of composiet)...

BMW lover zei:
wat ik mij eigenlijk afvraag is:
digitale tv zal toch meer toekomstgerichter zijn dan sateliet of niet?
Het antwoord staat in mijn eerste post hier:
apa zei:
Er bestaat voor alle bestaande TV-distributiemethodes (coax, radiogolven, satelliet) ook een digitale variant. Voor coax is dat DVB-C, voor radiogolven DVB-T en voor satelliet is dat DVB-S... Qua kwaliteit kunnen alle media dus dezelfde kwaliteit leveren.
Je kan dus via dezelfde technologie digitale TV ontvangen via satelliet. Weet dat België het enige land ter wereld is waar de coax-TV kabel zo veel huizen binnenkomt (meer dan 95%). In de VS (bijvoorbeeld) kom je de kabel enkel tegen in grote steden, en dan nog komt die lang niet bij iedereen binnen (marktpenetratie van minder dan 10% als ik mij niet vergis)... Ook in Frankrijk lijkt de situatie veel meer op de VS dan op de onze. Als digitale TV enkel via coax kon, dan zou dat een technologie zijn die ontwikkeld werd voor een minderheid van de TV-kijkers ter wereld: en dat is dus zeker niet het geval!

Dvas'Shifty

Legacy Member
Gothrek zei:
uhu, ge hebt HDTV720 en HDTV 1080, laatste is dus beter
maar geluid is ook verbeterd hoor, dieje pe zei daar toch iets van, is zien of dak daar nog info van vind
Die 720 en 1080 zijn de beeldlijnen.
1280x720
1920 x 1080
Dees zijn de 2 resoluties van HDTV
En hoe meer beeldlijnen ge hebt hoe scherper uw beeld is

Btw Pro7 en Sat1 beide duitse sateliet kanalen zenden beide al uit in hdtv uitzendingen :) dus als uw tv het ondersteunt hebt ge een hele mooie beeldkwaliteit

Dakantochnie

Legacy Member
Dvas'Shifty zei:
Die 720 en 1080 zijn de beeldlijnen.
1280x720
1920 x 1080
Dees zijn de 2 resoluties van HDTV
En hoe meer beeldlijnen ge hebt hoe scherper uw beeld is

Btw Pro7 en Sat1 beide duitse sateliet kanalen zenden beide al uit in hdtv uitzendingen :) dus als uw tv het ondersteunt hebt ge een hele mooie beeldkwaliteit
Met de huidige techniek zie ik ze er nog niet zo snel in slagen om vlekkeloos beelden door te sturen in 1920*1080 pixels hoor. :s

virtualdude

Legacy Member
apa zei:
Is dat zo? Heb je daar een bron voor?
geen zin om het te zoeken zoek eens op google enzo

Europa wil dat analoge tv tegen 201X verdwenen is.
Veel keuze heb je dan niet ;)


De kanalen die je via Telenet's digiTV ontvangt zijn dan ook niet echt digitaal... De zenders sturen hun signalen bij mijn weten nog steeds niet digitaal naar de verdelers
Als ik me nie vergis stuurt de helft van de zenders digitaal al van oorsprong door

Natsu

Legacy Member
Idd is een europese richtlijn, analoge tv moet idd verdwijnen tegen 2012 dacht ik
Amerika is al vroeger aan de beurt, ik dacht 2009 of 2010 ...

BartDP

Legacy Member
Ik zou gaan voor sateliet (let wel op geen vrt en vtm en stuff) maar veel meer zenders, zeer goede kwaliteit (bij slecht weer en onweer is de kwaliteit minder maar toch nog goed). Enkel de installatie is een afknapper

Costanza

Legacy Member
weet er soms iemand of er een goedkope satteliet oplossing is ?
zo'n lidl of aldi set met alles in

ik zou graag het WK op mijn kot kunnen ontvangen komende maand, momenteel heb ik enkel antenne, maar aangezien ze het niet op sporza tonen.
beeldkwaliteit is niet zo belangrijk, ik zit op de bovenste verdieping en zou de schotel op mijn dak kunnen zetten

Dakantochnie

Legacy Member
Nope, die goedkope sets da's pure brol. Niet kopen, dat is pure geldverspilling.

Costanza

Legacy Member
dakantochnie zei:
Nope, die goedkope sets da's pure brol. Niet kopen, dat is pure geldverspilling.

ook nie om gewoon het wk te kunnen ontvangen ?
't zal toch allesinds werken, de mindere beeldkwaliteit en de kortere levensduur maken me niet zoveel uit.

'k zoek een niet al te dure oplossing om het wk te ontvangen op mijn kot :-)

Dakantochnie

Legacy Member
Costanza zei:
ook nie om gewoon het wk te kunnen ontvangen ?
't zal toch allesinds werken, de mindere beeldkwaliteit en de kortere levensduur maken me niet zoveel uit.

'k zoek een niet al te dure oplossing om het wk te ontvangen op mijn kot :-)
Ik betwijfel tbh of het zal werken. De schotel is totaal niet aangepast aan je woning en de omgeving ervan en je kan ook niet zomaar kiezen hoe je ze bevestigt. Komt daar nog eens bij dat je voor bepaalde zenders je schotel natuurlijk vreselijk precies (een millimeter verschil kan heel veel uitmaken) moet richten naar een bepaalde kant, en zonder de aangepaste apparatuur is dat een bijna onmogelijk werk.
Verder kan je je ook afvragen van welke kwaliteit die ontvanger zal zijn voor die prijs...

Witte

Legacy Member
We hebben zelf onze reciever geïnstalleerd en echt lang heeft het niet geduurd om deze in te stellen. Wij ontvangen eurosport, daar wordt volgens mij wel het WK op uitgezonden. Tis wel int engels, maar... is dat een probleem?
ik weet wel niet ofdat onze ontvanger nu iets deftig is of niet (ik gok van niet).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan