Archief - Q: Digitale Camera

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Skyscraper

Legacy Member
FreakyLeash zei:
Ja maar als jij zegt dat die beter is moet je je toch kunnen verantwoorden waarom dat toestel exact beter is dan het andere
Heb je al met nikon D40 gewerkt?
Welk vind je dan persoonlijk beter,
Want zo lijkt het dat je het maar gewoon zegt :)

Sigh, mij wat uit mijn kot lokken, 'clever'.
'k zal ze persoonlijk voor meneer uit diesel zijn overneme.. diegene die ik belangrijk vind .
• 9 area TTL ipv 3
Minder ruis op hogere isos
D40 begint maar vanaf iso 200.
Mirror lock-up
Grip die mogelijk is.

En die zaken zijn nog maar het verschil met de D40x, dus een 'hoger' modelleke dan de uwe. Niet veel verschil denk ik, gewoon meer megapixels.

FreakyLeash

Legacy Member
Ik ben nieuw met dit alles,
Dus Isos wat is dat precies mirro lock up ?
Owja en die canon heeft een soort self cleaner system ofs :P

Skyscraper

Legacy Member
Iso is uw gevoeligheid, naarmate ge da hoger zet kunde hogere sluitertijden bereiken (dus minder bewogen fotos alst donkerder wordt). Maar alsge da hoger zet hebt ge meer ruis.
Minste is 100, tot 1600. Bij 100 geen ruis (maar langere sluitertijd), bij 1600 zéér veel ruis maar ge gaat een snellere sluitertijd hebben.
Mirror lockup is niet zoo belangrijk,maar wel voor landschappen etc met een statief.
In 't makkelijk uitgelegd: da's eigenlijk dat de foto al 'bijna' getrokken wordt door de spiegel in de camera al opentezetten. Hierdoor vliegt die niet open alsde foto effectief getrokken wordt, en is er dus minder kans op een bewogen foto.

FreakyLeash

Legacy Member
Ik ga voor de canon, die kost in mediamarkt 525,
Is wel 175 euro meer denk ik dan normaal geplandt,
Maar ik denk echt dat er aan de canon meer voordelen zijn,
Als ik de nikon pak is goed voor in het begin als nieuweling maar naarmate ik meer wil denk ik dat de D40 te kort gaat schieten en dat ik b eter ben met een Canon,

Klopt dit alles dan een beetje?

Skyscraper

Legacy Member
Ja, behalve het mediamarkt stukje :)
Koopt em in een echte fotografie winkel.. als ge probleme wilt vermijden.

FreakyLeash

Legacy Member
Berter zei:
Ja, behalve het mediamarkt stukje :)
Koopt em in een echte fotografie winkel.. als ge probleme wilt vermijden.

Dat snap ik nu niet?
Mediamarkt is toch een goede winkel ?

FreakyLeash

Legacy Member
Kan iemand zeggen waarom ik hem niet in mediamarkt mag kopen ?

wouter_dc

Legacy Member
Mja, ge koopt ook geen saucissen bij den bakker, of elektronica bij den Aldi.

Ik weet niet hoe Mediamarkt garantie bij defecten hanteert, maar ik (ik persoonlijk) zal mijn elektronica (en zeker fotografiemateriaal) altijd bij een "échte" fotowinkel kopen (bv. Fotokonijnenberg)

FreakyLeash

Legacy Member
wouter_dc zei:
Mja, ge koopt ook geen saucissen bij den bakker, of elektronica bij den Aldi.

Ik weet niet hoe Mediamarkt garantie bij defecten hanteert, maar ik (ik persoonlijk) zal mijn elektronica (en zeker fotografiemateriaal) altijd bij een "échte" fotowinkel kopen (bv. Fotokonijnenberg)


Fotokonijnenberg : Garantiecertificaat (4 Jaar) 501 - 1000 € 90,00

Extra betalen voor garantie? :oink:

wouter_dc

Legacy Member
FreakyLeash zei:
Fotokonijnenberg : Garantiecertificaat (4 Jaar) 501 - 1000 € 90,00

Extra betalen voor garantie? :oink:

Standaard garantie is maar 2 jaar he...

FreakyLeash

Legacy Member
wouter_dc zei:
Standaard garantie is maar 2 jaar he...

Ok, ik ga dus hem niet halen in mediamarkt,
Ik ben naar fotograaf winkel geweest in het dorp,
en toen ik zei "Canon Eos 400D" keek hij mij aan alsof ik over antiek bezig was en zei "die hebben wij al lang niet meer" alleen nog de 450 maar die is te duur vind ik,

Dus ga ik in de Fnac proberen daar is de garantie ietsje beter dan mediamarkt denk ik . . . :sad:

Moguai

Legacy Member
Zowel een kleine zelfstandige als een mediamarkt stuurt zijn defecte toestellen naar een gecertificeerde herstelfirma op.
Als ge een Canon 400D koopt, zal dat ding nooit bij Canon zelf terecht komen, maar wel bij zo een herstelfirma die door Canon bekwaam bevonden is zo'n dingen te herstellen. Of ge dat nu bij MM, VDB, Fnac of KB koopt, komt 9 keer van de 10 bij dezelfde firma terecht.

NoControl

Legacy Member
Zou hier toch eens wat tegengewicht willen geven aan alle canon gasten.
De Nikon D40 is een prima toestel die veel beter in de hand ligt dan den EOS350, 400 of 450D.
De ruis waarover Berter zo graag spreekt is bij de D40 hetzelfde als bij de 400D, dus dat is ook al geen reden om een duurder toestel aan te schaffen.
De kitlens van de D40 is van prima kwaliteit en daar kan de Canon kitlens van de 400D niet aan tippen, lees de reviews maar.
In body motor: pff, Nikon maakt alle nieuwe lenzen met HSM, en alle nieuwe body's (waarschijnlijk incluus de komende D90) zullen zonder motor zijn. OK, het is een nadeel maar niet zo een zeer groot in mijn ogen.

Ik heb naast mijn D40 ook al een breedhoek en een 2.8 portret zoom, dus waarom zou dit niet mogelijk zijn?

Koop u gerust de D40, het is één van de beste aanbiedingen momenteel (en zeker niet bang zijn van de mediamarkt, die gasten zitten SOMS zeer goed in prijs!)

FreakyLeash zei:
Ik ga voor de canon, die kost in mediamarkt 525,
Is wel 175 euro meer denk ik dan normaal geplandt,
Maar ik denk echt dat er aan de canon meer voordelen zijn,
Als ik de nikon pak is goed voor in het begin als nieuweling maar naarmate ik meer wil denk ik dat de D40 te kort gaat schieten en dat ik b eter ben met een Canon,

Klopt dit alles dan een beetje?

nee, en ik moet de eerste nog tegenkomen die mij kan uitleggen waarom.

gStar

Legacy Member
Ik zou opteren voor een nikon D40

Heb mij die overlaatst ook gekocht en ben er echt tevreden van ;)

FreakyLeash

Legacy Member
Ik heb de canon al besteld,
Ik denk persoonlijk dat we er altijd wel kunnen over blijven discussiëren,
De canon gebruikers hebben liever een canon en de nikon gebruikers liever een nikon,
Dit is zoals Quick & McDonald, de reden dat ik voor de canon heb gekozen is omdat een vriendin van mij er een heel lensen kit voor h eb die ik wel eens mag lenen als ik wil :)

De canon is toch niet zo slecht hé ?
Want nu lijkt het weer alsof Nikon beter is als canon :(

NoControl

Legacy Member
Nee, de canon is zeker niet slecht, het komt inderdaad neer op smaak en de initiële keuze.
Het feit dat uw vriendin een set lenzen heeft zou bij mij ook de doorslaggevende keuze zijn om voor canon te kiezen hoor.

Volg na aanschaf gewoon een deftige cursus zodat ge leert wat diafragma, sluitersnelheid zijn, hoe je best flash gebruikt, wat ISO is enz.
Of laat uw vriendin dit uitleggen ;)

Veel plezier ermee!

Skyscraper

Legacy Member
No control zegt niks over de negatieve punten die ik vertelde, en herhaalt eig gewoon wat er al gezegd geweest is (wat dramatisch overkomt voor u nu?). & dat van dat ruis is zeker zo. Al foto's vergeleken? Is algemeen geweten hoor :)
De eerste lens die ik (en wss vele andere beginners) kocht is de 50mm 1.8, een zeer goedkope lens die echt goed presteert. Maar die heeft geen ingebouwde motor bij nikon, dus gaat ge die al niet kunnen kopen bij uw D40.

NoControl

Legacy Member
heb net nog eens de foto's van dpreview bekeken naar ruis (D40 tegenover de 400D) en ik zie daar juist geen verschil in, dus dat punt valt weg (zie anders de links die Diesel poste).
9 area autofocus ipv 3: zowat iedere fotograaf die ik ken gebruikt enkel middenpunt en zal nadien herframen, dus enkel bij sport is dit handig (ik schiet niet zo veel sport, dus ja).
Grip is even goed mogelijk op D40 (alhoewel iets minder elegant dan bvb de D80, toegegeven)
Mirror lock up: goeie statief en timer op 2 secs = geen probleem mee.

Mijn punt was gewoon dat de D40 zeker een even capabel toestel is ivm de 400D en waarbij het dan nog eens beter in de hand ligt en goedkoper is + het komt met een beter kitlens qua scherpte.
Inderdaad, de schroeffocus zit er niet op, maar de 30 f1.4 van sigma kost nu ook de wereld niet he. (en 50mm op een goedkope reflex komt uit op 80mm, wat niet bruikbaar is binnen en ook niet langer de "standaard" maat voor natuurgetrouwe foto's, dus zelfs al zou die 50mm werken op mijn D40 zie ik geen nut om die apart aan te schaffen).

Nu goed, ieder zijn ding niewaar, wou enkel aanhalen dat de D40 momenteel een zeer goeie koop is. Het blijft natuurlijk de fotograaf die de foto moet zien he ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan