Archief - PC check aub

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bosiwollig

Legacy Member
Ja, dat was ook een beetje mijn favoriet. En als de igp te kort komt. Dan kan ik toch nog een deftig gpuke steken met die 350 watt voeding hé?

Zou je nog iets aanpassen aan systeem 4?

En hoe zit het met die 8pin op het moederbord en de 4 pin op de psu

phate_13

Legacy Member
Met die 350Watt voeding zul je zelfs nog perfect een HD7850 kunnen bij steken, welke zeer performant is en waarmee je alle games op high kunt spelen, dus daar moet je je geen zorgen om maken. ;)

Sommige high-end moederborden gebruiken 8-pins aansluitingen, omdat dit zogezegd stabieler is. Tegenwoordig sijpelt dit ook al meer door naar lagere moederborden. Maar je kunt perfect een 4-pins aansluiting steken op de 8-pins van het moederbord.

Je kunt overigens ook kijken naar de Antec EA-380 green, is normaal niet veel duurder dan die BeQuiet en ook van zeer hoge kwaliteit. (Ik vertrouw die Antec zelfs nog meer. ;) )

bosiwollig

Legacy Member
Okay, hartelijk dank. Waar is die rep knop gebleve :-(
Is die scythe koeler een goede keus of zijn er betere /stillere?

phate_13

Legacy Member
Van koelers ken ik niet zoveel af. :) Maar daar zal iemand anders je zeker mee verder kunnen helpen. Maar ik denk wel dat de stock-koeler goed genoeg is eigenlijk.

bosiwollig

Legacy Member
Echt?
Mijn pa zou een systeem willen dat als het mogelijk is, onhoorbaar is en koel tegelijk. Ik weet enkel dat dat van de stock koeler van amd niet te zeggen was :-P
Als iemand een sugestie heeft, laat het dan weten. Of als stockfan stil en koel is zonder al te veel airflow is dat ook okay. Ik ben niet van plan casefans bij te steken. Dus enkel 1 intake vooraan.

phate_13

Legacy Member
Als je slechts 1 fan zou steken, dan zal enkel een exhaust stiller zijn overigens. Simpelweg omdat een fan aan de voorkant dichter bij je zit. ;)

bosiwollig

Legacy Member
Hmmm ja daar heb je wel gelijk in
Maar ik lees dat de front fan niet zo stil is. Misschien moet ik een 120mm model kopen dat niet hoorbaar is. De fans achteraan zijn 92mm en moeten dus hogere toeren draaien en maken dus meer lawaai, is het niet? Weet iemand een superstille 120 mm fan of eventueel een 92mm fan?

Edit : dit lijkt mij een goede Nexus 92mm Real Silent Case Fan DF1209SL-3 maar ik zou liever die vooraan vervangen met een superstil model. Anders heb ik daar een leeg gat. Mss deze http://azerty.nl/8-1088-2128/nexus-120mm-real-silent-case-f.html

phate_13

Legacy Member
Voor eenzelfde luchtverplaatsing zal een 92mm fan inderdaad harder moeten draaien en meer lawaai maken. Maar de vraag is ook maar of je dat wel nodig hebt. Al helemaal als er geen (zware) grafische kaart in zit, dan zal je zeker toekomen met een traagdraaiende fan vanachter in je case.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is toch een CPU-koeler aanschaffen, met een fan op die naar achter blaast ipv. een topblower (naar "beneden" op de cpu zelf blazende) fan. En een stille fan voor vanvoor. Je cpu-koeler neemt dan ook een beetje de taak van exhaust fan op zich.

bosiwollig

Legacy Member
phate_13 zei:
Wat je natuurlijk ook kunt doen is toch een CPU-koeler aanschaffen, met een fan op die naar achter blaast ipv. een topblower (naar "beneden" op de cpu zelf blazende) fan. En een stille fan voor vanvoor. Je cpu-koeler neemt dan ook een beetje de taak van exhaust fan op zich.

dat lijk mij nog niet zo'n slecht idee :)

Nexus 120mm Real Silent Case Fan D12SL-12. Zou een hele stille 120mm fan moeten zijn. (Nexus 120mm Real Silent Case Fan D12SL-12 @ Azerty). Ik denk dat ik deze vooraan ga steken.

En nu nog een goede CPU koeler zien te vinden.

Iemand een suggestie? Maximum hoogte 135 mm. Budget friendly en zeer stil. Dient om een i5 2400 te koelen. Als het kan volgens het design dat phate hierboven heeft beschreven. (gaat zo'n rechtopstaande fan veel uitmaken tot over een topblower?)

bosiwollig

Legacy Member
Wauw. Die CPU koeler ziet er goed uit. Produceert niet teveel geluid en heeft toch goede koelprestaties. Ik heb nog een vraagje over de casefan:
kan ik de intake front fan fixen op een bepaalde snelheid als ik deze op het moederbord plug met de meegeleverde 3pin connector. Zodat die helemaal fluisterstil blijft en niet op zijn max. snelheid gaat draaien?

bosiwollig

Legacy Member
Okay als er aan geprult moet worden laat ik het zo :p
De cpu fan gaat toch het luidste zijn gevolgde door de PSU fan. Op die casefan zal het nu ook niet komen denk ik.

bosiwollig

Legacy Member
[HBV]-=Tornado=;16093146 zei:
Scythe was btw ook een goed idee hoor :)

Ja, maar dan heb je niet het 'exhaust effect waarover Phate_13 het heeft.
en als deze review betrouwbaar is, dan is de arctic beter.


Ik twijfel nog steeds een beetje over de bequiet voeding omdat deze 36 db(a) zou maken, had ik gelezen op hardware.info. Dat lijkt mij wat aan de hoge kant. Fabrikant zegt zelf dat PSU 19 db(a) maakt.
De antec earthwatts is 10 euro duurder en zou ook niet van de stilste zijn :/ help...



Tot nu toe heb ik DIT


:) En ik kan het niet genoeg herhalen maar duizend maal dank voor al jullie hulp :)

edit: Ik heb gezien dat die Nexus fan geen PWM fan is. Dit zou willen zeggen dat wanneer ik hem op het moederbord plug met de meegeleverde 3-pin connector, de fan niet automatisch trager gaat draaien. => is die informatie juist? Welke stille PWM 120mm raden jullie dan als alternatief aan?

phate_13

Legacy Member
Hoeveel dB iets produceert hangt er maar vanaf hoe dit gemeten is, op welke afstand dit gemeten is, ...

Als men in een gewone kamer 36dB meet, dan is dit eigenlijk zeer stil, aangezien dat dan niet significant meer zal zijn dan het omgevingsgeluid, dat meestal in die regionen zit.

bosiwollig

Legacy Member
Okay bedankt :). is het de moeite om een PCM fan te nemen? Of is die Nexus fan onhoorbaar?

bosiwollig

Legacy Member
Okay al zeer hard bedankt. Ik denk dat dit de laatste vraag wordt :$
Als ik die casefan met de 3-pin met het moederbord verbind. Draait die fan dan aan constant aan de maximum snelheid?

verreckie

Legacy Member
Ja, maar (tegenwoordig) kun je ook al je fans regelen in je bios, op een vast percentage.
Bvb, dat deze aan 75% van z'n max. snelheid draait.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan