Archief - Nieuwe videokaart?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Darkwave

Legacy Member
Hellow all,

Ik ben geinteresseerd in de 6870 of 6950 2gb maar met de 7- reeks net voor de deur ben ik wat aan het twijfelen.

Mijn huidige specs:
amd phenom 955 quadcore
mobo am2+ (kan zowel AM2 als AM3 chips leze)
radeon 4870
4gb ddr2 (!)

Nu heb ik 2 vraagjes:
Kan ik beter wachten met upgraden tot de 7-series volledig uit is want die blijkt oh zoveel beter te zijn, maar ook duurder precies? Ook de release date is nog steeds zo vaag, de 7970 is al uit maar waar blijft de rest?

2de vraag:
gaat mijn mobo + DDR2 mij achterhouden qua snelheid of ni zoveel verschil moest ik upgraden naar AM3 mobo met DDR3?

greetz & thx

FlameDB

Legacy Member
u phenom kan op zich nog mee, hem wat overclocken kan zeker geen kwaad.

En sjah, dat hangt er vanaf wat je verwacht van je gewenste game-ervaring; alle details open en op een hoge resolutie; wacht dan maar van de eerste keer op een 7950, ben je niet zo veeleisend is een 6950 een zeer goede investering..

mdgf

Legacy Member
Die cpu kan zeker nog mee met de 6870/6950 of gelijkaardige 7xxx kaartjes (7950/7970 is al een serieuze klasse hoger, maar in deftig geoptimaliseerde games op degelijke resolutie gaat ook dat geen problemen geven) snelheid van geheugen maakt niks uit.

Kan ik beter wachten met upgraden tot de 7-series volledig uit is want die blijkt oh zoveel beter te zijn? (maar ook duurder precies?)
Als het niet dringend is en je kunt wachten... dat moet je zelf beslissen hé.

phate_13

Legacy Member
Mijn verwachtingen :

De HD6870 zal nog even de beste prijs/prestatie kaart blijven, zeker in zijn price-range. Dit is dan ook de interessantste kaart van op het moment qua prijs/prestatie. De tegenhangen van deze kaart (qua prijs) zal volgens mijn verwachtingen niet direct beter zijn, integendeel, ik verwacht dat deze iets trager zal zijn, maar wel zuiniger (en na overclock wel performanter.)

De tegenhanger van de HD6950 gaat wellicht wel interessanter zijn dan de HD6950.

Darkwave

Legacy Member
Overclocken met standaard cooler gaat ook geen probleme geve als ik hem bv naar 3,6 of 3,8 breng?

Qua videokaart van de 7-reeks was ik dan ook aant denke aan de 7870 bv maar daar hoor je zo weinig van? Ik heb geduld maar 2 maand geduld heb ik nu net niet, dus als iemand daar iets meer over weet zou wel leuk zijn. 7950 kost ook al een stuk meer denk ik tegenover de €230-240+- voor 6950?

@phate_13, met de tegenhanger van de HD6870 bedoel je dan de 7870?

phate_13

Legacy Member
De eerste HD7970 (3GB versie) zal wellicht een (kleine) 400 euro kosten. Deze kaart zou de 31ste verschijnen (spannend). De 1.5GB versie die een (dikke) maand later zou moeten volgen zou een 50 euro minder gaan kosten op 350 euro. Daarvoor krijg je wel prestaties die, gemiddeld gezien, tussen de GTX580 en HD7970 in zouden liggen.

De HD7870 zou iets sneller moeten zijn dan de HD6950 en voor dezelfde prijs op de markt verschijnen. Door het zuinigere design zou ook deze zeer vlot over te clocken moeten zijn, al is dat zeker nog afwachten. Deze kaart zou in de eerste helft van februari moeten verschijnen.

Darkwave

Legacy Member
phate_13 zei:
De eerste HD7970 (3GB versie) zal wellicht een (kleine) 400 euro kosten. Deze kaart zou de 31ste verschijnen (spannend). De 1.5GB versie die een (dikke) maand later zou moeten volgen zou een 50 euro minder gaan kosten op 350 euro. Daarvoor krijg je wel prestaties die, gemiddeld gezien, tussen de GTX580 en HD7970 in zouden liggen.

De HD7870 zou iets sneller moeten zijn dan de HD6950 en voor dezelfde prijs op de markt verschijnen. Door het zuinigere design zou ook deze zeer vlot over te clocken moeten zijn, al is dat zeker nog afwachten. Deze kaart zou in de eerste helft van februari moeten verschijnen.

Zo'n heel dure videokaarten kopen van 300+ euro doe ik gewoon niet meer, z'n geld uiteindelijk (imo) niet waard :p

De eerste helft van februari voor de HD7870, da zou super zijn, dan ga ik hoogstwaarschijnlijk daar gewoon op verder wachten. Mercikes voor de informatie iedereen!

phate_13

Legacy Member
Let op : Hoewel ik er redelijk zeker van ben dat deze dan wellicht zal uitkomen, is deze nog niet officieel aangekondigd (bij mijn weten). De release-date die ik gezien had wees op 8 februari. Alle bovenstaande informatie zijn "verwachtingen" die ik bijeen heb geschraapt uit verschillende bronnen. :)

ToasT

Legacy Member
ff deze thread 'hijacken': Ik heb een E8400 op een asus P5K-E mobo met 4gb ddr2 geheugen en ik denk er aan om ook over te schakelen naar een HD6870. Moet ik verder nog iets veranderen aan mijn setup??

Hoeveel verschil in performance zou er zijn tss een 6870 en 2x 5770 in crossfire (het 2de slot is wel maar 4x) ??

phate_13

Legacy Member
Gemiddeld gezien wellicht gelijkaardig que prestaties. Al zul je met één HD6870 consistentere resultaten bekomen. Als het niet (veel) meer kost zou ik de HD6870 verkiezen. Kijkende naar de 2de hands prijzen van de HD5770, lijkt het me dat de kost ongeveer hetzelfde is. Ik zou deze gewoon verkopen en een HD6870 kopen dus.

kevinbog

Legacy Member
7870 komt "ergens" in maart.
7770 komt 15 februari zal moeten concurreren tegen een 6850/6870 qua prestaties.

phate_13

Legacy Member
Inderdaad, nieuwe informatie wijst op een latere release-date voor de HD78xx kaarten.

Op de gezien afbeelding lijkt de HD7770 wel niet direct (qua prestaties) concurrentiëel te zijn met de HD6870. De HD6850 heeft 960 Stream processoren. De HD7770 zou er zo'n 896 hebben. De clocksnelheid zal natuurlijk ook van belang gaan zijn. Als we dan gaan vergelijken met de HD6870 met zijn 1120 Stream processoren, dan lijkt het mij toch zeer straf dat een HD7770 hier ook maar in de buurt zal komen. (Misschien met een zeer(!) zware overclock.)

Al blijft het nog altijd afwachten natuurlijk.

ToasT

Legacy Member
ik zal dan wel nog 14 dagen wachten tot de 7770 gereleased is, mss daalt de 6870 dan wat in prijs. Of als ze gelijkwaardig zijn, de goedkoopste pakken :)

phate_13

Legacy Member
Ik zal je nu al voorspellen dat van die kaarten de hD6870 sowieso de interessantste zal blijven. ;)

ToasT

Legacy Member
Mss wel, maar als die een 20-tal euro goedkoper wordt, is ze natuurlijk nog interessanter :D

Musk

Legacy Member
Bij mij gaat er wss ook een 6870 ingezet worden, om later dan waarschijnlijk weer te crossfiren.

Wat mag ik vragen voor 2 5770's 1GB van Asus? (dik jaar oud)

phate_13

Legacy Member
Ik zou zeggen : Zoek eens in de buy en sell op "5770" en dan ziet ge wel voor welke prijs ze normaal weggaan. Laatste wat ik gezien heb is 70 euro. Wat een hele mooie prijs zou zijn, aangezien je dan voor 10-20 euro opleg je praktisch even performante HD6870 zou hebben.

Darkwave

Legacy Member
Ja bon, kzal wel zien! Nu ben ik echt hard aant twijfelen, ik moet niet hopen dat de 7870 aan de dezelfde prijs ga verkocht worden als de huidige 6870 (rond de 150 euro) zeker? En als de 7870 uitkomt, zou de 6870 dan in prijs zakken (want hij is al reeds zo laag)?

ATI

Legacy Member
2x 6850 is voor mij persoonlijk ook nog intresant,als je op beperkt budget zit zoals ik.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan