Archief - Nieuwe gaming rig

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ihostlong

Legacy Member
Dag iedereen,

ik zou komende maand een nieuwe gaming rig willen bemachtingen hiermee bedoel ik op de complete rig + scherm en eventuele andere toeters en bellen (geen toetsenbord/headset/cam) qua budget dacht ik aan 1200-1300 euro. (eventueel 100 euro meer/minder np maar tracht rond deze prijs te blijven)
Dit mag een standaard set zijn waarin aanpassing mogelijk zijn of een volledig op voorhand samengesteld pc of een website waar ik elk onderdeel afzonderlijke kan bestellen en het zelf in elkaar kan zetten.
Belangrijk in heel het verhaal is de prijs/kwaliteit verhouding...
Naar verluidt ben je voor pc stuff vaak beter koop in nederland, dus nederlandse webshops/winkels die leveren in België zijn dus geen probleem voor mij...
De bedoeling is om een gaming rig in handen te krijgen die de meest moderne "zware spelen" op hoge settings kan spelen en waarbij er naar de toekomst toe genoeg mogelijkheid is tot uitbreiden en/of vervangen van onderdelen.
Een os-systeem mag maar moet niet (geen vereiste).
graag had ik ook alle onderdelen gekoeld
Dus indien iemand wilt goochelen met een virtueel budget let me know! i am all ears! :D

Huidig voorstel:
HELP ME BUILD A RIG!

mdgf

Legacy Member
(denk persoonlijk dat gelkoeling prijs/kwaliteit het beste uitkomt maar ben benieuwd naar andere meningen).
Gelwat? Lucht dus ;).

Dit zal een uistekend startpunt (of eindpunt) zijn

Tharionos

Legacy Member
ik denk dat u waterkoeling bedoelt

ik zou eens kijken naar alternate die word het meeste hier aangeraden

persoonlijk vind ik tones niet slecht maar dit hangt wel af van moment tot moment .

van pc spec's specifiek laat ik over aan de mede 9liver"s .

ik weet niet of u hiermee al iets verder bent



met vriendelijke groet

Ihostlong

Legacy Member
Flatline zei:
Azerty
harde schijven/etc. recupereren uit oude pc

alles zal nieuw moeten worden aangekocht, vorige pc's waren laptops...
harde schijf van 1terra is teveel, 500gig is ruim voldoende dus dit zou eventueel nog moeten bijgepast worden.
voorst qua grafische kaart is het niet beter prijs/kwaliteit te opteren voor een radeon 6870?

mdgf

Legacy Member
De 6870 is op dat vlak zeker interessanter.

Als voeding zou ik wel een xfx 650W nemen, die hebben genoeg aansluitingen voor latere crossfire zonder adapters te moeten gebruiken.

Voor het mobo is de gigabyte interessanter wegens meer aansluitingen (usb 3.0 en sata 3).

Het geheugen zal wel iets goedkoper kunnen.

laptop hdd's kun je ook gebruiken in pc's als je er genoeg hebt liggen, in die case ga je wel 3,5"=>2,5" adapters moeten gebruiken.

Ihostlong

Legacy Member
2 bedenkingen bij dit alles,
1) waarom kiezen voor een dell-scherm? (what's in a name)
2) waarom niet kiezen voor een i7 (bv.2600k), overcloken is een no do voor mij (stabiliteit/koeling...), en een i7 lijkt stabieler...
ik denk hierbij aan het lopen van achtergrond programma's (steam, ventrillo,... game video software,...) en een hogere fps te halen met een i7 dan met een i5... .
haal ik met een i5 betere resultaten om dit alles te doen in vgl. met een i7?

Caracalla

Legacy Member
Neen.

Het enige verschil tussen een i7 en een i5 is dat een i7 Hyperthreading ondersteunt.
Een functie die in games niet gebruikt wordt.
Dit wordt enkel gebruikt in bepaalde rendering software zoals die van Adobe.

Een i7 is dus eigenlijk een echte waste of money en zal geen 0,5 fps schelen.
Heeft ook geen zak te maken met "stabiliteit".

Ihostlong

Legacy Member
mdgf zei:
Dit mobo bedoel ik :).

heb het mobo ook eens bekeken en met de intentie om nu een gaming rig te kopen/samen te stellen met in het achterhoofd uitbreidingsmogelijkheden de komende jaren, waarom zou ik dan niet opteren voor een mobo met 64gb maximaal ondersteunend geheugen... . de geadviseerde mobo heeft 32gb als maximaal ondersteunend geheugen...

verreckie

Legacy Member
99% van alle gebruikers heeft aan 4-8Gb geheugen meer als genoeg, Overig 1% draait VM's.
Je moet dus niet bang zijn dat je tekort aan geheugen gaat hebben.

Je overschat geheugen. Als een pc slechts 2-3Gb aan geheugen nodig heeft, zal die niet sneller gaan doordat er nu 32Gb of 4Gb aan geheugen inzit.
Als je nu 8Gb steekt, ben je nog voor vele jaren goed.

mdgf

Legacy Member
1) waarom kiezen voor een dell-scherm? (what's in a name)
Omdat die specifieke schermen IPS panelen hebben die een klasse hoger zitten qua kleuren en kijkhoeken dan de TN panelen die in de meeste low-end schermen zitten. Er zijn nog andere schermen met IPS panelen ook, maar de dells hebben zich al het meest bewezen en zijn daarom de veiligste keuze imo.

Een sandy bridge cpu overklokt zeer vlotjes en gemakkelijk, als je niet overdrijft ga je nooit problemen hebben met de stabiliteit.

Ihostlong

Legacy Member
goed ik heb nu pas het beschikbare budget van 1100 euro bij elkaar (wel iets meer bijna) raden jullie het bovenstaande nog steeds aan?

Ihostlong

Legacy Member
Vic 40+ zei:
Ik zou zelf de volgende aanpassingen maken in dat lijstje aangezien je zo'n 100 euro hebt om mee te spelen,
SilverStone Strider Series ST70F @ Azerty
Silverstone SST-ST70F Strider 700W : PSU Roundup: Performance, Price, Efficiency
Sapphire RADEON HD7850 @ Azerty
Gelijke prestaties aan de hd 7950 en verbruikt minder.Zoek eens reviews.
Crucial @ Azerty
Gewoon 8gb,hoef je voorlopig niet te upgraden.

Je kan verder eens wachten wat anderen ervan vinden.:)

die crucial bedoel je dan 2 latjes van 4gb? met een mobo dat geen 64bits ondersteund?

Vic 40+

Legacy Member
Hardstyle4life zei:
die crucial bedoel je dan 2 latjes van 4gb? met een mobo dat geen 64bits ondersteund?

Als je bedoelt dat ie geen 64gb kan hebben maakt dat toch niet uit.
Volgens mij kan dat moederbord 32gb aan geheugen hebben en aangezien er 4 slots zijn is er als je met hetzelfde zou upgraden er 16gb op het moederbord aanwezig.Je zou dus zelfs met 2x8gb kunnen upgraden in de toekomst als dat nodig mocht zijn.

Ihostlong

Legacy Member
Vic 40+ zei:
Als je bedoelt dat ie geen 64gb kan hebben maakt dat toch niet uit.
Volgens mij kan dat moederbord 32gb aan geheugen hebben en aangezien er 4 slots zijn is er als je met hetzelfde zou upgraden er 16gb op het moederbord aanwezig.Je zou dus zelfs met 2x8gb kunnen upgraden in de toekomst als dat nodig mocht zijn.



jup het mobo ondersteund maximaal 32gb maar een 32gb systeem kan maar maximaal 4gb hebben dacht ik dus indien je meer dan 4gb wilt moet je naar een 64systeem niet? reden waarom ik me afvraag of er geen zwaardere mobo in moet.

Vic 40+

Legacy Member
Je haalt dingen door elkaar,gb en bit->dit zijn twee verschillende dingen.

Je hebt 32bit en 64bit windows varianten,waarbij 32bit max. 4gb ram ondersteunt en afhankelijk van de 64bit versie ondersteunt het meer,home premium zo uit mijn hoofd 16gb ,maar ik kan het fout hebben.
Dit staat nu los van het mobo waar we het over hebben.
Het heeft wel te maken met de cpu of die het ondersteunt,maar dan moet je dacht ik wel een hele oude cpu hebben die geen 64bit ondersteunt.Er kunnen wat foutjes zitten in zoals ik het zeg,maar dat moederbord geeft geen problemen met meer dan 4gb geheugen.

Google het anders eens en lees wat wiki pagina's door.;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan