Archief - High(er)-end PC check

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

lowscore

Legacy Member
Doel: een krachtig systeem bestaande uit kwalitatieve onderdelen voor 60fps gaming.

Gebaseerd op de guru3D buyers guide winter 2011, hun reviews, en aanbevelingen van de 9-livers heb ik momenteel in gedachte:
_______

CASE: Cooler Master CM Storm Trooper €126

PSU: Corsair AX850 Pro Series Gold V2 €172 (850W om de mogelijkheid tot Crossfire/SLI te behouden)

MB: ASUS P8Z68 V/Gen 3 €152

CPU: i5 2500K €191

CPU Fan: Thermalright HR-02 w/140mm Fan €39

MEM: Corsair Vengeance 4x4GB €93

GPU: Gigabyte HD7970 OC 3GD Windforce € 523

SSD: Intel 520 120MB €155

HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB €116

OS: Windows 7 Home Premium retail €172

Voorlopige prijs (via Azerty.nl): €1740
_______

Ik heb nog een DVD-Rom lezer op overschot.

Voor 't geluid komt er nog een SB X-Fi Titanium Fatal1ty Pro in gekoppeld aan een Logitech Z-680 5.1 450 Watt RMS w/ FL&FR 100 watt JVC's.
_____

Ik wil vooral dat de componenten goed op elkaar zijn afgestemd. Wat kan nog beter? Ben 'k nog iets vergeten? Of over het hoofd gezien?

phate_13

Legacy Member
Waarom zoveel uitgeven aan Windows 7 Ultimate? De gewone versie vind je voor 100 euro en volstaat normaal ook. Daarnaast is het moederbord dat je gekozen hebt belachelijk duur.

Verder zou ik met zo'n budget ook wat meer investeren in de kwaliteit van de voeding.

ChickenTik

Legacy Member
Zijn zo'n 2 kaarten op dit moment trouwens niet wat overkill? Ik heb dezelfde kaart thuis en die trekt vlot alle games. Met wat overclocken kom je al in de buurt van een gtx590/hd6990.

Ik zou er nu 1 steken en voor de tweede wachten op de nieuwe Nvidia kaarten. De huidige 7-reeks van AMD zal dan waarschijnlijk wel in prijs dalen.

lowscore

Legacy Member
phate_13 zei:
Waarom zoveel uitgeven aan Windows 7 Ultimate? De gewone versie vind je voor 100 euro en volstaat normaal ook.
Ik heb het me bij vorige besturingssystemen steeds beklaagd een Oem versie te hebben. Vandaar dat ik nu een volledig pakket wil. Maar het verschil tussen Home, Professional & Ultimate (respectievelijk €172, €266, € 271) ken ik niet. Heb enkel de duurste genomen met het idee dat de prijs dan alleen maar kan zakken tijdens het bijsturen van de componenten ipv stijgen en het verschil tussen pro en ultimate belachelijk klein is. ;)


phate_13 zei:
Daarnaast is het moederbord dat je gekozen hebt belachelijk duur.
Yup, wel een van de betere. Voor de rest vertrokken van hetzelfde idee als bij W7U, de prijs kan alleen maar zakken hierna. Suggesties?

phate_13 zei:
Verder zou ik met zo'n budget ook wat meer investeren in de kwaliteit van de voeding.
Hiermee is mijn vermoeden bevestigd: Ik had een TX750 in mijn huidig systeem zitten, maar die is nu stuk. Suggesties voor iets beters?

Idem voor de CPU fan?

phate_13

Legacy Member
Waarom heb je het je beklaagd een OEM-versie te hebben? Daar is geen functioneel verschil tussen ivm een Retail versie...

Moederbord : Bijvoorbeeld : ASUS P8Z68-V / GEN3
"Een van de betere" is nogal een nutteloze term imho, een moederbord kan over het algemeen weinig meerwaarde bieden.

Qua voeding, die TX is niet slecht hoor. Maar dat is gewoon een "mainstream" voeding. Voor een high-end systeem mag er al wat meer aan uitgegeven worden, dat is ook een investering naar de toekomst toe. Kijk naar de Seasonic X-reeks of de Corsair AX-reeks voor zeer hoge kwaliteitsvoedingen.

Qua opmerking over de GPU's : Dat heeft inderdaad enkel nut als je op meerdere schermen tegelijkertijd (eyefinity) zult gamen, anders zou 1 kaart toch zeker voldoende moeten zijn.

lowscore

Legacy Member
ChickenTik zei:
Zijn zo'n 2 kaarten op dit moment trouwens niet wat overkill? Ik heb dezelfde kaart thuis en die trekt vlot alle games. Met wat overclocken kom je al in de buurt van een gtx590/hd6990.

Ik zou er nu 1 steken en voor de tweede wachten op de nieuwe Nvidia kaarten. De huidige 7-reeks van AMD zal dan waarschijnlijk wel in prijs dalen.

Ook al aan gedacht. Maar met mijn vorige kaart had ik ook na een tijd het idee, ik steek er een tweede in, maar toen waren ze al niet meer te krijgen.

Vermits de crossfire, op enkele games na, goed werkt met een scaling niveau van 1.5 tot 2, dacht ik dat het wel de moeite zou zijn.

Zoals te zien op deze chart bvb. haal je met een single 7970 op Metro 2033 in 1920*1200 maar een gem. van 44 maar met crossfire een gem. van 87. Vermits ik als 60fps gamer enkel kijk naar mijn minimum framerates (die dus 60 moeten zijn) moet ik rekening houden met 'overhead'.

kimdesterck

Legacy Member
Wat betreft de cpu fan: scythe mugen 3

Mag k vragen waarom je u de oem versie(s) beklaagd hebt ?

SSD: de 256gb schijven zijn sneller dan 128gb schijven, echter als je budget hebt zijn 2*128gb ssd schijven in raid 0 nog beter :-) als je dan investeert in een true image pakketje kan je weekelijks een backup maken op een van je grote/trage schijven. ('t blijft raid 0)

ChickenTik

Legacy Member
lowscore zei:
Ook al aan gedacht. Maar met mijn vorige kaart had ik ook na een tijd het idee, ik steek er een tweede in, maar toen waren ze al niet meer te krijgen.

Vermits de crossfire, op enkele games na, goed werkt met een scaling niveau van 1.5 tot 2, dacht ik dat het wel de moeite zou zijn.

Zoals te zien op deze chart bvb. haal je met een single 7970 op Metro 2033 in 1920*1200 maar een gem. van 44 maar met crossfire een gem. van 87. Vermits ik als 60fps gamer enkel kijk naar mijn minimum framerates (die dus 60 moeten zijn) moet ik rekening houden met 'overhead'.

De HD7970 schaalt inderdaad mooi. Maar een overclockte HD7970 zal ook wel wat meer FPS halen. Je haalt hier nu uiteraard ook metro2033 aan, een spel dat nog altijd de zwaarste videokaarten op zijn knieën krijgt. Dan vind ik 44fps toch niet weinig. Ik zou zeggen, installeer al 1 HD7970, en wacht voor de tweede op de Nvidea Kepler's (komen uit rond april normaal gezien). Tegen dan scheelt de prijs misschien al 50-100 euro. En de kaart zal dan nog steeds beschikbaar zijn. :)

phate_13

Legacy Member
Met Metro2033 haal je dan ook, inderdaad, zowat het zwaarste spel aan dat je tegenwoordig zou kunnen spelen. Besef ook dat je met een overclock toch normaal zo'n 20% extra prestaties er uit moet krijgen zonder al te veel moeite. Dan zit je met één kaart al zeer dicht bij die 60 fps. En je moet voor een latere crossfire kaart ook gewoon best 2de hands kijken. :) Maar je moet het zelf maar afwegen. Voor eyefinity op 3 schermen zal het zeker de moeite zijn!

kimdesterck zei:
Wat betreft de cpu fan: scythe mugen 3

Mag k vragen waarom je u de oem versie(s) beklaagd hebt ?

SSD: de 256gb schijven zijn sneller dan 128gb schijven, echter als je budget hebt zijn 2*128gb ssd schijven in raid 0 nog beter :-) als je dan investeert in een true image pakketje kan je weekelijks een backup maken op een van je grote/trage schijven. ('t blijft raid 0)


Scythe Mugen 3 is niet zo interessant als zijn voorganger, nogal luidruchtig.

SSD :
1. Hangt af van SSD tot SSD
2. RAID moet je niet doen, dan heb je geen TRIM. Zeer slecht idee.
3. Qua gevoelswaarde zal er weinig verschil zijn tussen de snelste SSD's. Kies gewoon een betrouwbaar exemplaar. Ik zou kijken naar de, recent in prijs gedaalde, Intel 520.

lowscore

Legacy Member
@phate_13: Sorry, ik kan nog niet direct een antwoord voorzien op je suggesties. Heb nog effe tijd nodig de reviews te checken. ;)

ChickenTik zei:
De HD7970 schaalt inderdaad mooi. Maar een overclockte HD7970 zal ook wel wat meer FPS halen. Je haalt hier nu uiteraard ook metro2033 aan, een spel dat nog altijd de zwaarste videokaarten op zijn knieën krijgt. Dan vind ik 44fps toch niet weinig. Ik zou zeggen, installeer al 1 HD7970, en wacht voor de tweede op de Nvidea Kepler's (komen uit rond april normaal gezien). Tegen dan scheelt de prijs misschien al 50-100 euro. En de kaart zal dan nog steeds beschikbaar zijn. :)

Dus deze keer niet zo lang wachten. En ondertussen de andere games spelen die ik voorlopig liet liggen omdat de performance op mijn huidige me niet aanstond... I can do that. :)

ChickenTik

Legacy Member
Inderdaad. Als de Nvidia-kaarten effectief 40% sneller (volgens de geruchten) zullen zijn dan de 7000 reeks, dan zal AMD wel wat aan zijn prijzen moeten doen. :)
Met die ene 7970 zal je idd alles kunnen spelen, zelfs Metro2033 met hier een daar een setting op high ipv ultra ;) (hoewel ik 44fps zeer speelbaar vind!)

kimdesterck

Legacy Member
phate_13 zei:
Met Metro2033 haal je dan ook, inderdaad, zowat het zwaarste spel aan dat je tegenwoordig zou kunnen spelen. Besef ook dat je met een overclock toch normaal zo'n 20% extra prestaties er uit moet krijgen zonder al te veel moeite. Dan zit je met één kaart al zeer dicht bij die 60 fps. En je moet voor een latere crossfire kaart ook gewoon best 2de hands kijken. :) Maar je moet het zelf maar afwegen. Voor eyefinity op 3 schermen zal het zeker de moeite zijn!




Scythe Mugen 3 is niet zo interessant als zijn voorganger, nogal luidruchtig.

SSD :
1. Hangt af van SSD tot SSD
2. RAID moet je niet doen, dan heb je geen TRIM. Zeer slecht idee.
3. Qua gevoelswaarde zal er weinig verschil zijn tussen de snelste SSD's. Kies gewoon een betrouwbaar exemplaar. Ik zou kijken naar de, recent in prijs gedaalde, Intel 520.

Intel publiceert trimdriver voor raidconfiguraties | Core | Tweakers.net Nieuws

phate_13

Legacy Member
For good measure :
44 fps + 20% overclock = 53 fps.
+ 1920*1080 ipv 1920*1200 = 59 fps.

lowscore

Legacy Member
phate_13 zei:
Qua gevoelswaarde zal er weinig verschil zijn tussen de snelste SSD's. Kies gewoon een betrouwbaar exemplaar. Ik zou kijken naar de, recent in prijs gedaalde, Intel 520.

I 520 @ Azerty

Bloody hell, zoveel verschillende schijven van hetzelfde type! Dat wordt effe zoeken wat de verschillen juist zijn...

phate_13

Legacy Member
Gewoon de goedkoopste zal wel volstaan. Is soms gewoon een iets ander typenummer : Verschillende dikte, andere ascessoires (OEM versie (niets meegeleverd) <-> Retail versie (vaak met bracket, kabel, software, ...))

lowscore

Legacy Member
Welke Windows 7 versie pak ik best? (Het oem of volwaardig pakket vraagstuk nog effe in 't midden gelaten.)

lowscore

Legacy Member
phate_13 zei:
Normaal kom je met Windows 7 Home Premium toe : Windows vergelijken - Microsoft Windows

Persoonlijk zou ik ook een andere case nemen, maar dat is vooral een kwestie van smaak/voorkeur natuurlijk.

Merci voor de link.

Wat de case betreft. Ik vind de look wel goed. Maar vooral dat de kast geprezen wordt voor z'n goede airflow. Ik vermoed dat dit het probleem was voor mijn huidig syteem (een Antec Sonata III).

_____

Ondertussen al mijn voeding, grafische kaart, en SSD aangepast naar een Corsair AX850, een enkele 7970, en een Intel 520 120 GB.

phate_13

Legacy Member
Qua airflow moet je je geen zorgen maken bij eender welke high-end case hoor. :) Enkel indien je voor een stiller model (Bv. Antec Performance One P183) zou gaan zal het wat "minder" zijn, maar zeker ook nog altijd ruim voldoende.

Zo'n Antec Sonata III is inderdaad wel nog iets anders, zeker voor zo'n high-end setup.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan