Archief - High-end, dunne laptop ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Molletje

Legacy Member
Hey,

Ik ben van plan een high-end laptop te kopen; maar geen desktop waar een scherm aan hangt dat lijkt alsof het kan vliegen zoals een batallion, alienware, msi, etc...

Een mooie, dunne laptop waarop ik deftig op kan werken (neen, niet alleen een tekstverwerker. VM's, Compilers, etc).
Ook zou ik graag wat games kunnen spelen (niets zwaar, League of Legends, CSGO, GW2).

Ik ken niet zo veel van laptops en weet ook niet welke de goeie zijn en de welke niet. :|

Momenteel heb ik al gekeken naar:
Dell 15z en 14z (grafisch niet zo sterk?)
HP VOODOO Envy (Verouderd)
Razer Blade (Zeer interessant, ik koop waarschijnlijk deze als ik hem wat goedkoper kan krijgen, ergens).
-> Geen macbook.

Budget is max 1700; maar hoeft zo veel niet te zijn uiteraard.

Ik apprecieer al jullie hulp enorm.

Yank

Legacy Member
Bedoel je met dunne laptop dat het ook een lichte laptop moet zijn? Die Razer Blade weegt alvast ruim 3kg, niet bepaald licht imo.
De Dell 15z en 14z zijn idd grafisch geen hoogvliegers.
Welke HP Envy bedoel je precies? De Envy 14 zou nog vrij goed passen, weegt rond de 2.5kg en de HD6630M is een behoorlijke kaart, maar het blijft een laptop.
Als je wat vlot wilt werken, ga je ook minstens 8GB geheugen willen en een SSD zal ook wel een must zijn.

Ideaal zou de nieuwe Sony Vaio Z met Power Media Dock met de extra GPU zijn, maar die kosten belachelijk veel.
Macbook Pro 15" zou op de 2e plaats komen, de HD6750M is mooie kaart voor zo'n compacte laptop met goeie batterijduur, maar de prijzen zijn er ook naar.

-BVR-

Legacy Member
Let wel: heel dunne laptops (MB air, dat dunne samsungmodel, die ultrabooks ...) zijn inderdaad ongelooflijk dun, maar ze worden wel snel heel heet! Gamen etc raad ik dus niet echt aan.

Boemkool

Legacy Member
Asus Zenbook UX31 is een mooie, veel goedkoper dan je budget wel

magnificent_one

Legacy Member
Ik heb de vaio S serie. Dun, heel licht (1.7kg) en snel:niceone:

Edit: Wel maar 13.3". super portable

PRQPHET

Legacy Member
Vaio SE? 15,5", gewicht onder 2kg en bengelt rond de €1000, afhankelijk van de configuratie.

d-loc

Legacy Member
MSI 460dx misschien? Om te gamen wel niet optimaal.

edit: nvm, had 'high end' en '1700' euro niet gelezen.

lykmeraid

Legacy Member
Er is recent een lijn van Ultrabooks gelanceerd (draagbare, dunne, krachtige laptops normaal gezien altijd met een SSD, cfr. macbook air). Het probleem is dat er om een dunne laptop te bekomen bepaalde concessies gemaakt moeten worden. Vaak hebben ze een beperkt aantal poorten en wordt er gebruikt gemaakt van integrated graphics. De games die ge opnoemt moeten zonder probleem lukken.

Dit twee kwamen een paar maanden geleden goed uit de tests, en zijn de meest recente modellen.

ASUS Zenbook UX31 Ultrabook review | Hardware.Info Nederland
http://www.theverge.com/2011/11/8/2546923/lenovo-ideapad-u300s-ultrabook-review

De z-series van Vaio zijn ook een fijne (maar heel dure) lijn van laptops die draagbaarheid en power combineren.

Molletje

Legacy Member
Vaio z is ideaal, maar belachelijk duur.
Is er geen andere laptop die ook zo een systeem gebruikt?

Ik zoek geen ultrabook (hoewel het waarschijnlijk 1 gaat worden) maar gewoon een dunne laptop (gewicht maakt niet zo veel uit, ik eet men kortsjes altijd braaf op)

Bedankt voor de reply's


Sony SE ziet er goed uit; maar ben niet zeker qua uiterlijk.

phate_13

Legacy Member
Bekijk de Vaio S series anders eens, hier vind je ook een 13.3" model. Deze zijn slechts een mm dikker dan de Z series.

Molletje

Legacy Member
phate_13 zei:
Bekijk de Vaio S series anders eens, hier vind je ook een 13.3" model. Deze zijn slechts een mm dikker dan de Z series.

SE (S, 15") lijkt me momenteel de beste keuze.

PRQPHET

Legacy Member
Molletje zei:
Sony SE ziet er goed uit; maar ben niet zeker qua uiterlijk.
Heb de SE in de Saturn al eens vastgepakt, ziet er wel slick uit moet ik zeggen :).
Geen glossy oppervlakken iig.

Molletje

Legacy Member
Ik heb sinds ik die sony z gezien heb ik wat onderzoek gedaan over externe grafische kaarten voor een laptop.

Zo heb je de ViDock, een kleine case waar je een gfx card in steekt die je dan via ExpressPort aansluit op je laptop.
Ook Intel, AMD(Ati) en Nvidea zijn allemaal bezig met externe grafische kaarten voor laptops.

Ik ga nog een half jaartje wachten en zien wat het geeft.

phate_13

Legacy Member
4 jaar terug waren ze daar ook al mee bezig en is er wel eens een eenzame laptop op de markt gekomen met zo'n externe grafische kaart.

Waar vind je terug dat dit in de nabije toekomst beter moet zijn? Dit interesseert mij immers ook wel.

Molletje

Legacy Member
phate_13 zei:
4 jaar terug waren ze daar ook al mee bezig en is er wel eens een eenzame laptop op de markt gekomen met zo'n externe grafische kaart.

Waar vind je terug dat dit in de nabije toekomst beter moet zijn? Dit interesseert mij immers ook wel.

ViDock bestaat al even, maar heeft een tijd geleden een nieuw project aangekondigt waar ipv ExpressPort Intels ThunderBolt gebruikt zal worden.

Een ViDock kan je ook zelf maken zoals hier: DIY eGPU on Tablet PC's: experiences, benchmarks, setup, ect...

Iets dat me wel leuk lijkt om te doen :)

Naast Sony heeft gigabyte ook een docking station waarin een 440 GT zit.

phate_13

Legacy Member
Molletje zei:
ViDock bestaat al even, maar heeft een tijd geleden een nieuw project aangekondigt waar ipv ExpressPort Intels ThunderBolt gebruikt zal worden.

Een ViDock kan je ook zelf maken zoals hier: DIY eGPU on Tablet PC's: experiences, benchmarks, setup, ect...

Iets dat me wel leuk lijkt om te doen :)

Naast Sony heeft gigabyte ook een docking station waarin een 440 GT zit.

Interessant. Maar dan moet het ook nog deftig werken en vooral het grootste probleem : De aansluiting op de laptop. Er zijn steeds minder laptops met zo'n expresscard. En daarbuiten is er alleszins ook geen deftige oplossing. (Buiten mogelijks thunderbolt dat er nu zit aan te komen.)

Een dockingstation met 440 GT kan dan even goed ook niet bestaan overigens. Dat is toch ook niet de naam upgrade waardig. Dat was ook het probleem bij de meeste vorige pogingen die ik ben tegengekomen, meestal werkte dit maar met een speciale aansluiting op één bepaald type laptop, met dan nog niet zo'n zware GPU.

Persoonlijk zou ik graag een uitgebreid docking-systeem zien, met meer dan alleen de GPU. (Zodat je bijvoorbeeld een zuinige dualcore in je laptopje heb zitten, en een krachtigere dualcore in je dockingstation, waar je laptop, eenmaal gedockt, ook van gebruik van kan maken.) Maar daarmee ben ik off-topic aan het gaan. :)

(En ten slotte, natuurlijk ook zonder belachelijk veel geld te betalen.)

Molletje

Legacy Member
phate_13 zei:
Interessant. Maar dan moet het ook nog deftig werken en vooral het grootste probleem : De aansluiting op de laptop. Er zijn steeds minder laptops met zo'n expresscard. En daarbuiten is er alleszins ook geen deftige oplossing. (Buiten mogelijks thunderbolt dat er nu zit aan te komen.)

Een dockingstation met 440 GT kan dan even goed ook niet bestaan overigens. Dat is toch ook niet de naam upgrade waardig. Dat was ook het probleem bij de meeste vorige pogingen die ik ben tegengekomen, meestal werkte dit maar met een speciale aansluiting op één bepaald type laptop, met dan nog niet zo'n zware GPU.

Persoonlijk zou ik graag een uitgebreid docking-systeem zien, met meer dan alleen de GPU. (Zodat je bijvoorbeeld een zuinige dualcore in je laptopje heb zitten, en een krachtigere dualcore in je dockingstation, waar je laptop, eenmaal gedockt, ook van gebruik van kan maken.) Maar daarmee ben ik off-topic aan het gaan. :)

(En ten slotte, natuurlijk ook zonder belachelijk veel geld te betalen.)

externe CPU is een vrij stom idee, je zal dan ook een moederbord en ram moeten kopen, wat recupereer je dan? niets.

Thunderbolt op windows komt in 2012 - Ik ga een eGPU docking maken en deze zeker posten op 9lives :)

phate_13

Legacy Member
Waarom in godsnaam zou je met een goed uitgewerkt dockingstation-systeem ook een extern moederbord en geheugen moeten hebben? Hoewel extra extern geheugen ook wel zijn nut zou hebben, alsook mogelijks enkele functies van een moederbord extern hebben.

En zelfs dan nog : Wat je recupereert : Gebruiksgemak.

Molletje

Legacy Member
phate_13 zei:
Waarom in godsnaam zou je met een goed uitgewerkt dockingstation-systeem ook een extern moederbord en geheugen moeten hebben? Hoewel extra extern geheugen ook wel zijn nut zou hebben, alsook mogelijks enkele functies van een moederbord extern hebben.

En zelfs dan nog : Wat je recupereert : Gebruiksgemak.
Hoe ga je een CPU verbinden met een laptop?
5 Thunderbolt kabels?
Maak jij je de drivers?

Is momenteel niet realiseerbaar.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan