Archief - High End Allround PC - Check

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ChickenTik

Legacy Member
Hey allen,

Ik heb de laatste tijd de topics hier wat gevolgd aangezien ik binnenkort zelf een pc ga samenstellen.
Ik kan onderdelen bestellen via het werk aan een voordelig tarief, dus sommige componenten zijn anders dan de hier aangeraden (aangezien ze niet alles hebben). Wat ik graag zou weten is of er dingen tussen zitten die ik echt beter niet zou nemen of waar ik eventueel nog wat op zou kunnen besparen (en evt dingen die ik ben vergeten).

Het is puur de desktop dat ik nodig heb, dus geen software en randapparatuur.

De samenstelling (de zaken in het rood worden wss bij Alternate besteld):
Code:
GRAKA	        HD7970		                                426,07
MOBO	                Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3                   102,81
RAM	                Kingston Valueram 2x4	                        34,36
CPU	                Core i5-2500K/3.3GHz	                        168,47
Voeding	        Antec TruePower New TP-550	        70,61
SSD	                Corsair Force Series 3 120gb	                137,24
HDD	                WD Caviar Green WDBAAY0010HNC 1gb	83,75
CASE	                [COLOR="DarkRed"]Fractal Design*Define R3 Titan. Grey*[/COLOR]	99,9
CPU KOELER	[COLOR="DarkRed"]Scythe Mugen 3 SCMG-3000[/COLOR]	              34,99
DVD WRITER	Samsung SH-222AB	                        16,15


Totaal
1174,35

Die CPU koeler, is die echt nodig als je een beetje overclockt (dus niet echt zwaar stressen)?

Alvast bedankt voor de nuttige adviezen en opmerkingen. :)

phate_13

Legacy Member
Zeer mooi systeem alleszins. Persoonlijk zou ik voor de HD7950 gaan eerder, aangezien deze qua prijs/prestatie interessanter lijkt te gaan zijn. Maar dat hangt er ook vanaf van hoe graag je alles op hogere settings speelt natuurlijk.

CPU-koeler is toch aan te raden als je gaat overclocken ja, dan zal het normaal sowieso ook een paar 100 Mhz hoger geraken. Terwijl je pc toch stiller en koeler blijft. De Mugen 3 zou wel niet zo'n stille koeler zijn.

Ten slotte : Het enige dat je toch zeker nog moet veranderen is de SSD. Samsung 830 Series , Crucial M4 , Plextor M2P of Intel 510.

ChickenTik

Legacy Member
Over die SSD was ik idd nog niet volledig zeker. Het zal dan de Samsung 830 series worden van 128gb.

Enige alternatieve voor die Scythe 3? Scythe 2 zou zeer goed zijn maar die vind ik precies niet terug bij Alternate.

phate_13

Legacy Member
Aangezien ik de Mugen 2 al zo lang aanraad, weet ik precies niet meer goed wat er voor de rest op de markt is/is gekomen. ;) Moet me hier eens terug wat over inlezen. Maar er zijn zeker andere mensen hier op het forum die je daar mee kunnen verder helpen! :)

dawnzolino

Legacy Member
Scythe mugen 3 is idd niet zo stil. als je de mugen 2 rev b nog kan vinden ga dan voor die.

een ander mooi alternatief is deze: CM Hyper 212
of het grotere broertje: Hyper 612

als je nog meer wil geven of nog beter koeling wil: Kijk dan eens bij Noctua

moest het van mij afhangen, zou ik even afwachten wat de benches van de 7950 geven. dan kan je nog altijd beslissen en die zouden toch niet zo lang meer wegblijven :)

ChickenTik

Legacy Member
Op de HD9750 zal ik zeker wachten. Ik weet wel niet of ze die ook beschikbaar zullen hebben waar ik die HD7970 kan kopen. indien wel, zal dat wss ook een interessante prijs zijn en ga ik vrij zeker voor de 7950.

Musk

Legacy Member
Dit is de cpu-cooler die je wil:


Thermalright HR-02 Macho AMD/Intel CPU cooler

[HoD]

Legacy Member
212 EVO zit echt super qua prijs/kwaliteir.
De Macho is ook best goed, iets duurder wel.
Silver Arrow is echt wel gigantisch en goed voor zwaar overclocken. Daar zit je dan wel in de prijsklasse met de Noctua DH-14 en de instap waterkoelers.

Als je zegt lichte oc dan is de 212 EVO zeker voldoende.

mdgf

Legacy Member
Daar zit je dan wel in de prijsklasse met de Noctua DH-14 en de instap waterkoelers.
Alleen is de silver arrow goedkoper en beter dan de nh-d14 en al helemaal dan van die Antec h2o's of corsair hX0 ;).

Maar inderdaad, zo duur moet je niet gaan tenzij je echt kickt op elke graad minder bij zwaardere overkloks.

ChickenTik

Legacy Member
Die Hyper212 lijkt mij dan idd de beste koop voor mij. Een update vh systeem:


Code:
GRAKA	HD7970	                                      422,82	
MOBO	Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3                        101,98	
RAM	Corsair XMS3 1600mhz 4x2	                      37,42	
CPU	Core i5-2500K/3.3GHz	                              167,19	
Voeding	Antec TruePower New TP-550	      70,61	
SSD	Samsung 830 Series 128mb	                      152,02	
HDD	WD Caviar Green WDBAAY0010HNC 1gb	      83,11	
CASE	Fractal Design Define R3 Titan. Grey              99,9	
CPU KOELER	CM Hyper212	                      30	
DVD WRITER	Samsung SH-222AB                    16,15


Totaal
1181,2

Nog met de hd7970, als de hd7950 uitkomt zal ik sowieso daar nog naar kijken, maar ik vermoed dat het toch de 7970 zal worden uiteindelijk.

Shizo

Legacy Member
Zou je niet beter voor een zwaardere voeding gaan? Als je 550W is volgens mij net genoeg, maar ik weet het toch niet hoor.. je zou beter 700-850 nemen :)

phate_13

Legacy Member
Shizo zei:
Zou je niet beter voor een zwaardere voeding gaan? Als je 550W is volgens mij net genoeg, maar ik weet het toch niet hoor.. je zou beter 700-850 nemen :)

Excuseer? We spreken hier niet over een GTX580 SLI opstelling... We spreken over een stup met één HD7970.

Als je de processor EN GPU zwaar gaat overclocken, dan kom je max. aan 450Watt (misschien pieken tot 500Watt). Zonder overclocken zit je rond de 350Watt.

Indien de TS ooit voor crossfire wilt gaan, dan inderdaad, ga voor een zwaarder model. Anders is dat echter absoluut niet nodig.

ChickenTik

Legacy Member
De Antec truepower tp-650 zou ik ook kunnen nemen dan, die is iets duurder. Daar zit ook zeker safe mee dan qua crossfire in de toekomst?

phate_13

Legacy Member
Met 650Watt zou je toekomen, maar dan heb je minder marge dan ik prefereer. Ik schat dat je dan zo'n 100Watt marge zult hebben, zonder overclock, 1 harde shijf, ...

Zeker aangezien de HD7970 nog heel wat performance-headroom heeft door over te clocken,de I5 2500K ook gericht is op overclocken en je liefst na deze overclocks nog wat marge overhoud voor extra harde schijven ed. Zou ik aanraden om toch voor een deftig 750Watt model te gaan.

Met dat een deftige voeding ook lang mee gaat zou ik hier zeker ook niet op besparen dan. :)

ChickenTik

Legacy Member
Heb je enige voorstellen in die categorie? De Truepower TP750 eventueel?

-BVR-

Legacy Member
phate_13 zei:
Met 650Watt zou je toekomen, maar dan heb je minder marge dan ik prefereer. Ik schat dat je dan zo'n 100Watt marge zult hebben, zonder overclock, 1 harde shijf, ...

Zeker aangezien de HD7970 nog heel wat performance-headroom heeft door over te clocken,de I5 2500K ook gericht is op overclocken en je liefst na deze overclocks nog wat marge overhoud voor extra harde schijven ed. Zou ik aanraden om toch voor een deftig 750Watt model te gaan.

Met dat een deftige voeding ook lang mee gaat zou ik hier zeker ook niet op besparen dan. :)
Offtopic: 2x 6950's moet wel lukken met een 650W voeding (bv. Antec TP series), of niet? (max tdp is 200W, vd 7970 300)

phate_13

Legacy Member
BramVroy zei:
Offtopic: 2x 6950's moet wel lukken met een 650W voeding (bv. Antec TP series), of niet? (max tdp is 200W, vd 7970 300)

Natuurlijk dat. Ik zeg toch juist dat 2 HD7970's ook zal lukken, maar dat je dan gewoon minder marge hebt. ;)

Qua stroomverbruik heb je de HD6950, dan de HD6970 die een stuk meer verbruikt en dan de HD7970 die nog een klein beetje meer verbruikt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan