Archief - Gaming pc: alles erop en eraan (+-2000€)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Twinturbo

Legacy Member
over het algemeen zijn de prestaties van beide kaarten nagenoeg hetzelfste. de AMD kaart heeft dan wel het voordeel van de 2Gb Vram, maar daar betaal je dan ook voor.

Zoals de conclusie al de voorbije maanden was:

blijf je bij 1 kaart: GTX 560 Ti / AMD 6950 1Gb
Ga je later of nu voor 2 kaart setup: AMD 6950.

TrsH

Legacy Member
Twinturbo zei:
over het algemeen zijn de prestaties van beide kaarten nagenoeg hetzelfste. de AMD kaart heeft dan wel het voordeel van de 2Gb Vram, maar daar betaal je dan ook voor.

Zoals de conclusie al de voorbije maanden was:

blijf je bij 1 kaart: GTX 560 Ti / AMD 6950 1Gb
Ga je later of nu voor 2 kaart setup: AMD 6950.


wat in mijn ogen nog altijd de beste en goedkoopste "volgende" upgrade is die je maar kan krijgen.

vsdagama

Legacy Member
Twinturbo zei:
over het algemeen zijn de prestaties van beide kaarten nagenoeg hetzelfste. de AMD kaart heeft dan wel het voordeel van de 2Gb Vram, maar daar betaal je dan ook voor.

Zoals de conclusie al de voorbije maanden was:

blijf je bij 1 kaart: GTX 560 Ti / AMD 6950 1Gb
Ga je later of nu voor 2 kaart setup: AMD 6950.


De 2gb heb ik niet perse nodig, aangezien ik toch op een enkel 1080p scherm blijf.

Waarom is de conclusie dat voor een 2-kaart setup de 6950 toch de beste keuze is?

MaximV

Legacy Member
Twinturbo zei:
En bekijk nu eens naar de performance summary ipv 1 enkele game?

NVIDIA GeForce GTX 560 Ti SLI Review - Page 23/25 | techPowerUp vs ASUS Radeon HD 6950 CrossFire Review - Page 21/23 | techPowerUp

En als we nu eens kijken naar resoluties die realistisch zijn met dit budget.
Neem nu de AMD 5970 2Gb als vergelijkende factor voor beide.

1920x1200:
AMD 5970: 100%
GTX 560 SLI: 104,17%
AMD 6950 CF: 120,48%

2560x1600:
AMD 5970: 100%
GTX 560 SLI: 102,04%
AMD 6950 CF: 125,00%

Dat is geen klein verschil, tussen de beide zit een 15-20 % verschil in het voordeel van de 6950 CF. Akkoord drivers kunnen dit verschil verkleinen, maar AMD update ook haar crossfire prestaties per update dus veel verschil zal er nu ook niet meer inzitten.

De 6950 heeft dan ook 2GB geheugen en dat is wel een groot voordeel bij hogere resoluties, dan is het ook logisch dat hoe hoger de resolutie, hoe groter het prestatieverschil.

vsdagama zei:
De 2gb heb ik niet perse nodig, aangezien ik toch op een enkel 1080p scherm blijf.

Waarom is de conclusie dat voor een 2-kaart setup de 6950 toch de beste keuze is?

CF schaalt beter als SLI dus blijft de 6950 een betere keuze. Toch denk ik dat het verschil minimaal is en dat de betere prestaties vooral te wijten zijn aan het grotere geheugen van de 6950.

verreckie

Legacy Member
vsdagama zei:
De 2gb heb ik niet perse nodig, aangezien ik toch op een enkel 1080p scherm blijf.

Waarom is de conclusie dat voor een 2-kaart setup de 6950 toch de beste keuze is?

Omdat crossfire beter uit de hoek komt dan sli.

vsdagama

Legacy Member
verreckie zei:
Omdat crossfire beter uit de hoek komt dan sli.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/311743-15-6950-crossfire#t2331304

Bleh, waarom maken ze het zo moeilijk en is geen van beide overduidelijk winnaar :p

Ik heb gekozen voor de Gigabyte GV N560SO-1GI-950 vanwege ze'n hoge fabrieksoverclock waardoor ik er zelf niet teveel meer aan moet doen én het binnen de garantie valt.

Zelfs met die hoge overclock haalt hij nog de beste scores qua geluid en koeling tov andere 560 kaarten, dus das perfect. :)

Dit is men uiteindelijke mandje: link

Zijn er dingen die nog over het hoofd gezien zijn? Koelingsvloeistof nodig? Anti-statische weetikveelwat nodig? Dit is men allereerste build, dus ik heb nog niks.
Of eventueel onderdelen die niet bij elkaar passen?

CPU cooler: ik zou graag de CPU overclocken tot 4,3 of 4,5 Ghz ofzo, gaat dat goed met deze? (zonder geluidsoverlast) Anders pak ik misschien de Noctua NH-D14, die heeft goeie prestaties, maar wel een groter prijskaartje.

TrsH

Legacy Member
De noctua is enkel goed voor zware overkloks, met die scythe mugen ben je goed voor een 4.4Ghz 24/7 overklok.


wat in mijn ogen goed is , alles erboven is goed voor benchmarkers enzovoort die er niet mee inzitten volgend eweek of volgende maand een nieuwe CPU te kopen.

die 200Mhz of 400Mhz gaat u toch geen merkbaar verschil meer geven.

MaximV

Legacy Member
vsdagama zei:
[Solved] 560 soc sli vs 6950 crossfire - Graphics-Cards - Graphic-Displays
....

Ik heb gekozen voor de Gigabyte GV N560SO-1GI-950 vanwege ze'n hoge fabrieksoverclock waardoor ik er zelf niet teveel meer aan moet doen én het binnen de garantie valt.

....

Het kan zijn dat ze voor de 950Mhz-versie andere onderdelen dan voor de 1000Mhz-versie hebben gebruikt en dus temp en geluid zouden kunnen verschillen. Net zoals bij Msi de Hawk en de gewone versie. Geen idee of het het geval is, maar ik deel het maar even mee.

vsdagama

Legacy Member
Inderdaad, ik hoef er niet perse alles uit te persen.
Als 4.0Ghz lukt is het ook al goed ^^

Nog opmerkingen over mijn afgewerkte winkelmandje?

@MaximV: Ik ga de 2 kaarten ineens bestellen, ipv eerst 1 en later een tweede. Zo kan ik direct zien of er problemen zijn met SLi of met de kaarten en kan ik ze eventueel nog terugsturen en wisselen voor 6950's :D

User deleted

Legacy Member
Geluidskwaliteit van Logitech is niet erg goed. Kies dan eerder iets van Creative.

Yank

Legacy Member
- keyboard in qwerty (fyi), en ja de shop noemt azety maar ze verkopen er geen enkel azerty keyboard
- gpu's zijn niet leverbaar

vsdagama

Legacy Member
/facepalm.. idd! dat toetsenbord zal ik dan in de buurt ergens halen ^^

Ja, de GPU's duurt 10 dagen, best jammer, maar wie weet duurt minder lang, ik heb tijd.

Hm, bij azerty hebben ze niet zoveel keuze van speakers zo te zien, boven de 75 euro van de logitech's zit je al aan speakers 300 euro..
Geluidskwaliteit: ja, ze zullen gebruikt worden voor games vooral en ook voor muziek te spelen in men kamer (waar het systeem gaat staan) Dus het zou wel leuk zijn moest die muziek goed klinken :)

Creative A520
Creative Inspire T6160
Is 1 van deze 2 dan beter dan de Logitech Z 506?

vsdagama

Legacy Member
wat is een goeie 5.1 of meer speakerset voor onder de 100 euro? Of bestaat dat niet?

FlameDB

Legacy Member
een 560Ti op 950Mhz evenaart een gtx 570 en is voor 80% van de games méér dan genoeg.

Die gigabyte's zijn zeer goede kaarten, maar de 950Mhz kaarten zijn gewoon (zoals de MSI Hawk twin frozr III's trouwens) een meer random 560Ti maar op een redelijk hoog voltage om die hogere overclock te krijgen. Hierdoor (vooral door het hogere voltage) worden die kaarten redelijk wat warmer.

Tel sowieso minstens 5° graden bij dan wat reviews aangeven als temperatuur... Dit dan al met een ideale omgevingstemperatuur van 20° en een super airflow...

Die SOC van 1 ghz waren veel strenger geselecteerde chips waardoor die aan een meer dan acceptabel voltage aan 1 ghz konden draaien, en bijgevolg ook redelijk koel bleven. De fans moesten niet te hoog draaien, dus had je een stille, performante kaart. Helaas niet meer te vinden.

Reden waarom ik het schrijf is dat ik een MSI gtx 560ti hawk (twin frozr III) editie heb gehad. Wat MSI met die kaart heeft uitgespookt, ik weet het niet, maar tijdens battlefield werd die in no-time 80° met 80% fan speed (en dit dan nog op de silent bios).

Ja de twin frozr III is een goede koeler, tot 55% fanspeed, voor sommige tot 60%, maar zet die eens op 75% ofzo, een vliegtuig die opstijgt...

(zoek maar eens op google trouwens: MSI Gtx 560ti hawk high temps of iets in die trend)

met je twee gigabyte SOC's in SLI gaat je bovenste kaart warm, echt warm worden, let er mee op!

Zet vsync sowieso maar al aan :)

toch succes met u nieuwe build!

ATI

Legacy Member
Johan tb zei:
Maar dan heb je geen 5.1 als ik goed ben;)

Nee hebben ze niet meer.Ik heb nog een 4.1 van altec lansing maar die is al 10j oud wel topkwaliteit.Ik zou als ik van hem was geen logitech kopen creative heb ik ook een setje van das ook redelijk goed.

mdgf

Legacy Member
wat is een goeie 5.1 of meer speakerset voor onder de 100 euro?
Geen, simpel as that.
Je beste keuze in mijn ogen is dan een koptelefoon van 100€ en virtuele surround, ik doe dat zelf met mijn sennheiser hd555 en kan daar zeker mee leven.

Logitech=> Creative lijkt me van de regen in de drup, beiden hebben een slechte reputatie qua geluidskwaliteit, dan zou ik gewoon voor het goedkoopste gaan.

Maar:
Dus het zou wel leuk zijn moest die muziek goed klinken
Ik kan dit niet genoeg vertellen, koop u een goede koptelefoon, er gaat een heel nieuwe wereld voor u opengaan.
Doodserieus, ik beschouw mijn hd555 als (met voorsprong) de beste 100€ die ik OOIT heb uitgegeven.
Wil je van muziek genieten zoals nooit voordien investeer dan in een koptelefoon, geen overpriced crap natuurlijk zoals skullcandy, beats of bose, maar goed spul (denon, sennheiser, akg, beyerdynamics, shure, audio-technica, grado,...).
(als al je muziek in 128kbps of lager mp3 staat dan ga je daar wel minder aan hebben, zelfs met zo'n "goedkoop" (100€ is niets in de wereld van de hifi) spul hoor ik het verschil, met mijn boxen of oortjes of andere koptelefoons niet).
Wil je specifieke aanraders, vraag maar.

GPU: als je nu al 2 kaarten neemt koop dan toch 6950's? Ze zijn toch net iets sneller ze en 60€ goedkoper als je 1GB's neemt en even duur als je 2GB's neemt.
En ja die SOC is mss iets sneller (maar veel kan het niet schelen, 2 6950's evenaren 2 570's gemiddeld*).

*het hangt nog altijd 100% af van game tot game, als jij enkel games speelt die NVidia verkiezen dan moet je uiteraard voor 560ti's gaan. Speel je voornamelijk games die AMD bevoordelen, dan bega je een serieuze misser.
Noctua NH-D14
De thermalright Silver arrow is beter en goedkoper, dat gezegd zijnde is een mugen 2 echt meer dan genoeg voor u.

Toch denk ik dat het verschil minimaal is en dat de betere prestaties vooral te wijten zijn aan het grotere geheugen van de 6950.
Mijn logica is dit: als je 2 zo'n kaarten steekt dan ga je een serieus eind met die kaarten doen, hoe zwaarder games worden hoe meer voordeel ze gaan halen uit meer geheugen => op termijn zullen alle nieuwe games voordeel halen uit de 2GB en zal de kloof (serieus) vergroten tussen de kaarten.

Vergeet niet dat we 2 jaar terug nog met 512MB zaten (4850/4870 512MB) voor de normale high end kaarten, er was ook de 4870 1GB en die werd op termijn beter (maar op het moment was die nutteloos op normale resoluties) dan zijn goedkopere 512MB broertje, perfecte analogie dus in mijn ogen analogie.

p.s. nu al twee kaarten kopen op 1 full hd scherm blijft toch wss overkill, tenzij je echt constant zware games speelt.
p.p.s f*cking hell, das meer tekst dan ik dacht :p

MaximV

Legacy Member
mdgf zei:
Mijn logica is dit: als je 2 zo'n kaarten steekt dan ga je een serieus eind met die kaarten doen, hoe zwaarder games worden hoe meer voordeel ze gaan halen uit meer geheugen => op termijn zullen alle nieuwe games voordeel halen uit de 2GB en zal de kloof (serieus) vergroten tussen de kaarten.

Vergeet niet dat we 2 jaar terug nog met 512MB zaten (4850/4870 512MB) voor de normale high end kaarten, er was ook de 4870 1GB en die werd op termijn beter (maar op het moment was die nutteloos op normale resoluties) dan zijn goedkopere 512MB broertje, perfecte analogie dus in mijn ogen analogie.

p.s. nu al twee kaarten kopen op 1 full hd scherm blijft toch wss overkill, tenzij je echt constant zware games speelt.
p.p.s f*cking hell, das meer tekst dan ik dacht :p

Ik wilde gewoon maar even duidelijk maken dat er hier appelen met peren worden vergeleken. Je zal binnenkort zeker iets hebben aan die 2GB geheugen, maar dan kan je evengoed 2*Gtx560Ti 2GB nemen, die zullen zeker evenwaardig presteren. Enkel zal hij dan nog even moeten wachten op die MSI's die binnenkort uitkomen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan