Archief - crt / tft

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ZeroTolerance

Legacy Member
Het grote minpunt is inderdaad de native resolutie van de TFT ... , ik heb een 21 inch TFT samsung 214 T en alles onder 1600*1200 is onscherp..

white-hat

Legacy Member
zelf de trotse gebruiker van een acer 19" TFT,

en het is echt een plezier,

niet alleen is het veel rustiger kijken,
over het algemaan is het design ook nog es stukken beter dan een CRT,(die er in de meeste gevallen wel enorm lomp uitzien).


ik game ganse dagen,alle genres,en heb nooit last van ghosting ed,mss is het er wel maar ik zie het echt nie.

native resolutie is 1280x1024,
ik zou nie content zijn met een lagere.

dus kzou jullie toch een TFT aanschaffen,en idd zoals hierboven al vele malen gezegd,koopt u nie het goeikoopste,en staar u idd nie blind op die refresrate,

als we minder dan 14ms is ziet ge toch nie

RealFlub

Legacy Member
Samsung SyncMaster 730BF 17'' 4ms

is dit een stevig scherm? kost +-310€? (goed qua ghosting? etc..)

bZk`

Legacy Member
bedankt voor de uitgebreide uitleg :D

Ik ga voor de TFT ;)
BenQ 19" FP91G+ 8ms zwart/zilver DVI

apa

Legacy Member
RealRoot zei:
@apa, die laatse zin heb je 100% en meer gelijk ( ;)) maar m'n ouders zijn zo niet :s, want ze zouden zeggen: da goedkoper scherm is evengoed.. maar goedkoper
Dat klopt dus niet... Maar ik begrijp je probleem wel: in de relatie kind-ouder wordt naar de stem van het kind vaak met dovemansoren geluisterd... Probeer je ouders eens mee te sleuren naar een PC-shop die een mooie reeks schermen uitgestald heeft staan: het verschil is overduidelijk merkbaar en zullen ook zij moeten beamen!

RealRoot zei:
ik ben aan het overwegen om naar een 17" TFT scherm te gaan, maar ik wil een goed, betrouwbaar scherm zonder ghosting. weten jullie paar goede schermen, voor een prijs van +-320€ (meer mag, maar liefst niet teveel.) en zal vooral dienen om te gamen :)
Er bestaan op de wereld slechts een beperkt aantal fabrikanten van LCD-panelen (Samsung, LG/Philips en AU Optronics zijn veruit de grootste). Dat betekent dat verschillende merken LCD's dezelfde panelen zullen gebruiken. Eenvoudig gesteld zijn er vandaag de dag 2 soorten LCD-panelen dominant:
  • TN-panelen: deze blinken vooral uit in de lage refresh-rates en (soms) lagere prijs. Nadelen zijn de beperktere kijkhoek en een beperkte kleurenpalet (6 bits per kleurkanaal als ik mij niet vergis). Deze schermen zijn vooral gericht op gaming (en dan nog gaming van het actie-genre).
  • MVA/PVA-panelen: de voor- en nadelen zijn zowat tegengesteld aan die van TN-panelen. Deze schermen zijn vooral gericht op desktop-gebruik.
Nu bestaat er een techniek waarmee de responstijd van een LCD-paneel gevoelig verkort kan worden: overdrive. De responstijd van een MVA/PVA-paneel kan met behulp van deze techniek zodanig beperkt worden dat die ook voor gaming bruikbaar worden.

Voor zo'n kleine EUR 370,00 kan je de Samsung SM-770P vinden wat over een Overdrive-PVA paneel beschikt... Als je er wat over opzoekt, dan zal je merken dat dat scherm in reviews vaak erg goed naar voren komt...

white-hat zei:
ik game ganse dagen,alle genres,en heb nooit last van ghosting ed,mss is het er wel maar ik zie het echt nie.
Beeldkwaliteit wordt vaak zeer subjectief beoordeeld: als we beiden eenzelfde scherm gevoelsmatig zouden instellen op de settings die de beste beeldkwaliteit geven, dan ben ik ervan overtuigd dat we met zéér verschillende instellingen uitkomen!

Het zicht verschilt ook van persoon tot persoon: sommigen (zoals ik) hebben erg gevoelige ogen en merken de minste rariteit op (ik heb momenteel zelf nog geen enkel LCD gezien waarop ik geen spoor van ghosting zag). Anderen hebben een veel minder gevoelig zicht en zullen dat dan weer niet zien terwijl ze (misschien) wel een beter onderscheid zullen kunnen maken in kleurnuances...

white-hat zei:
native resolutie is 1280x1024,
ik zou nie content zijn met een lagere.
Het gaat 'm vaak om een budget-probleem. Als je nu een snelle PC koopt waarmee je alle games vandaag kan spelen op 1280x1024, dan weet je vrijwel zeker dat er volgend jaar een game zal uitkomen die je niet meer zonder compromissen zal kunnen spelen op die resolutie. In dat geval kan je 2 zaken doen: ofwel verlaag je de resolutie (wat aanvaardbaar is op een CRT, maar (IMHO) niet op een LCD), ofwel koop je een snellere PC (maar niet iedereen kan zich ieder jaar een nieuwe PC veroorloven)...

white-hat zei:
dus kzou jullie toch een TFT aanschaffen,en idd zoals hierboven al vele malen gezegd,koopt u nie het goeikoopste,en staar u idd nie blind op die refresrate,

als we minder dan 14ms is ziet ge toch nie
Let op: refresh-rate en responstijd zijn niet hetzelfde! Refresh-rate gaat over het aantal keren per seconde dat het scherm een nieuw beeld kan ontvangen; responstijd gaat over de minimale tijd die nodig is om een pixel van een bepaalde intensiteit naar een andere intensiteit over te zetten.

RealRoot zei:
Samsung SyncMaster 730BF 17'' 4ms

is dit een stevig scherm? kost +-310€? (goed qua ghosting? etc..)
Dat is een scherm met een TN-paneel (zie hoger voor een korte samenvatting van diens voor- en nadelen).

reutel

Legacy Member
gamen = lans = verslepen = tft

je kiest sowieso beter een tft tegenwoordig, zelfs al is de "kleurechtheid" maar 98% (lol) van dat van een crt..

cool_boy_ke

Legacy Member
<=]_rEuTeL_[=> zei:
gamen = lans = verslepen = tft.

gamen = lans = flikken = :cry:

Ik zou voor CRT gaan. TFT is wel mooier design en kleiner. Maar CRT is imo nog steeds het mooiste beeldkwaliteit.

CobraX

Legacy Member
2 keuzes imo:

- Als je voor een TFT gaat met een (overdrive) TN paneel -> Samsung SyncMaster 740BF.
- Als je voor een TFT gaat met een overdrive PVA paneel -> Samsung SyncMaster 770P.

Ikzelf heb dit laatste scherm en ben er zeer tevreden over. Ik heb het verschil al gezien tussen een overdrive PVA paneel en een TN paneel (laptop) en dat is best wel groot. Verschillen in kijkhoek en contrast vallen duidelijk op. Toch zou ik tegenwoordig zelfs een TFT met een overdrive TN paneel verkiezen boven een CRT monitor.

--------------------------------------------------------------------------

@boostah: bij mijn weten is dit wél een 8-bit paneel (deze samsung syncmaster 770p heeft een overdrive pva paneel en voor zover ik weet zijn alle [overdrive] mva/pva panelen 8-bit).

En i.v.m. die Eizo (FlexScan L578):

10-Bit Gamma Correction
Produces smooth gradations of color with its 10-bit LUT (Look-Up Table) that automatically converts 8-bit data (256 gradations) received from the computer to 10-bit (1,021 gradations) and then reassigns this data back to 8-bits with the ideal gamma values.

The Frak

Legacy Member
@ CobraX: Sorry jom, maar tis toch 6-bit ondanks dat het een pva paneel heeft.
Ga maar eens op tweakers.net rondneuzen op de fora.
Lees dit maar eens door (en meer specifiek dit)

CobraX

Legacy Member
The Frak zei:
@ CobraX: Sorry jom, maar tis toch 6-bit ondanks dat het een pva paneel heeft.
Ga maar eens op tweakers.net rondneuzen op de fora.
Lees dit maar eens door (en meer specifiek dit)

Tiens nu zie ik het idd staan. Die info stond er vroeger nog niet op. :)

sis

Legacy Member
Laatst PC voor me vader inelkaar gezet, die een CRT heeft, en ik zeg tegen hem, wat is je beeld wazig...

had de nieuwste ATi drivers voor hem gedownload en tja bleef zo wazig....

Mijn punt is een tft is veel scherper (vooral met tekst)

Over de kleuren... kweenie maar vind de kleuren beter dan mijn vaders crt en mijn oude crt.

tft schermpje die ik heb is 6MS en is snel genoeg :)

Tis allemaal kwestie van wennen. Want de overstap is groot, en de plus punten nog meer.

Ik wil niks anders meer.

Vorige monitor (crt) was 19' en deze tft die ik heb is ff een stukkie groter, en die is ook 19'

PhAnToM^

Legacy Member
nu ehm, dit lijkt mss een domme vraag, maar ik zoek al ff waar ik men refreshrate kan veranderen (crt) :/
waar zou dit kunne? :s

boostah

Legacy Member
beeldscherm, instellingen , geavanceerd en dan een of ander tabblad (dacht zo iets, tis wel uit men hoofd :p)

anders rechterklik bureaublad, eigenschappen, instellingen, geavanceerd, beeldscherm, en daar staat da (hiervan benk zeker)

Davion

Legacy Member
Rechts klikken op Bureublad, Eigenschappen, laatste tab instellingen, Button Geavanceerd, op een van die tabs.

PhAnToM^

Legacy Member
aaah merci :p

zowat de enige plaats waar ik nog niet heb gekeken dus :s

thx : ))

zaffah

Legacy Member
Mijn LCD scherm is nu ongeveer 1 jaar en 8 maanden oud.

Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Het is veel zachter voor de ogen.
Het pakt veel minder plaats in beslag (dit is zeker een groot voordeel voor mensen met weinig plaats)
Kwa kleuren(echtheid) zie ik bitterweinig verschil met een CRT (om niet te zeggen geen)
ghosting, nog nooit last van gehad. En af en toe game ik toch wel eens en kijk ik naar filmpjes :)
LCD's zijn veel zuiniger t.o.v. crt's. :)

Ik zou zeggen, koop je een LCD. De tijden van zware ghosting, slechte kleuren etc zijn voorbij. De meeste LCD's zijn nu zeer kwalitatief en zeker de moeite om te kopen.

greets

boostah

Legacy Member
CobraX zei:
2 keuzes imo:

- Als je voor een TFT gaat met een (overdrive) TN paneel -> Samsung SyncMaster 740BF.
- Als je voor een TFT gaat met een overdrive PVA paneel -> Samsung SyncMaster 770P.
--------------------------------------------------------------------------

@boostah: bij mijn weten is dit wél een 8-bit paneel (deze samsung syncmaster 770p heeft een overdrive pva paneel en voor zover ik weet zijn alle [overdrive] mva/pva panelen 8-bit).

idd iedereen dacht da van die 770p, maar mensen op tweakers hebben al de nodige dithering gezien (welke je niet zou mogen hebben), het paneel is 8bit, maar de aansturing zou naart schijnt maar 6 bit zijn (werd bevestigd door een samsung medewerker aan een tweaker, tzou ook de enig verklaring zijn voor de dithering), allezins brengen der veel het scherm terug, voor 370euro zou het niet mogen

en daarbij da scherm is zwaar overpriced, voor da geld + 20euro hebde een overdrive pva scherm acer al1923, welke ook zeer goed is en 19inch is, 17inch zijn vooral voor tn schermen, als je pva wilt is er bij 19inch veel meer keuze

Falconian

Legacy Member
CRT all the way voor games MAAR waar kan je nog een 19" CRT vinden?
Ik had er één besteld via www.forcom.be maar na 2 maanden kunnen ze nog steeds niet aan een scherm geraken. Via www.compusquare.be geprobeerd en na een maand zelfde probleem.

Voor lans heb ik een notebook dus is voor thuis en vooral voor games en films dus is CRT volgens mij iets beter nog van beeld voor games en veel goedkoper. Blijft de vraag: wie kan er nog een 19" CRT geraken?

boostah

Legacy Member
idd heb ik ook geprobeert, 19inch vond ik nergens, 21 en 22 inch is wel nog te vinden, maja is direct een pak duurder
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan