Archief - Configuratie check

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TOMM3KE

Legacy Member
Ben vrij nieuw op het vlak van zelf een pc inéén te steken. Heb de volgende opstelling gemaakt, prijsklasse zit ongeveer tot 1250€. Deze opstelling kost ongeveer 1100€ (berekent via Alternate, aankoop doe ik in NL wss). Ik zou de desktop gebruiken om de komende jaren te gamen en gewoon gebruik, eventueel met de optie om 2 schermen eraan te hangen & mogelijkheid HDMI koppelen aan tv.

Processor
Intel® Core™ i7-2600K
Arctic Freezer Xtreme Rev.2

Moederbord
ASRock Z68 EXTREME7 GEN3

Grafische kaart
EVGA GeForce GTX570 HD

RAM
Corsair 16 GB DDR3-1600 Quad-kit

Voeding
Cooler Master GX750

Case
CM 690 II Advanced NVIDIA Edition

mdgf

Legacy Member
==> Aankoopadvies

Neem een i5, voor uw gebruik is een i7 niet sneller (enige vershil is hyperthreading en dat gebruiken je programma's niet).

Mobo: Gigabyte Z68x UD3h, waarschijnlijk heeft die al te vele features voor u, zo'n bord van 280€ komt neer op 170€ bijleggen voor features die je nooit gaat gebruiken.

Neem een andere graka: 6870, 6950, 7950 of wachten op de 7870. Bij Nvidia zijn er momenteel geen interessante kaarten (eventueel de 560Ti als uitzondering).

Koop het goedkoopste (1333MHz) setje van 8GB die je kunt vinden, sneller geheugen is wederom niet nuttig voor wat je gaat doen. 16GB is je geld wegsmijten, je beseft niet hoeveel 8GB al is (4GB is al meer dan genoeg voor de meesten)

PSU: het enige onderdeel waar je niet te veel geld kan uitgeven is het ene onderdeel waarop je gaat besparen...
XFX 650W of als je wat meer wilt Corsair AX650.

Vic 40+

Legacy Member
Ten eerste gebruik niet de builder van alternate,maar kies je componenten van de site.De builder laat teveel weg aan keuze.


Neem als de cpu de i5 2500k,de i7 voegt voor game prestaties niks toe en voor de rest doe je er geen ingewikkelde dingen mee zo te zien..
Neem voor een cpu koeler de volgende Thermalright HR-02 Macho,stil en even goed als een mugen 2.
Neem als moederbord de Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 die kost de helft en heb je evenveel aan.
Neem als grafische kaart de hd 7950.Met het geld dat je bespaart op het mobo zou je daar wel het budget voor hebben.Ben je nvidia fan wacht dan op de nieuwe serie als je daar de tijd voor hebt.Neem anders de gtx 560 ti in sli b.v.,
ALTERNATE - HARDWARE - Grafische kaarten - PCIe kaarten NVIDIA - MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC
dat kost evenveel geld als één gtx 580 en geeft betere prestaties.
Neem 8gb ram daar heb je normaliter ruim voldoende aan.
Neem voor een voeding in die budgetrange de XFX 650W XXX Edition,een goede modulaire voeding.Dan kan je nog eens een kabeltje weglaten.
Kast is een goede,smaken verschillen nou eenmaal. ;)

dawnzolino

Legacy Member
mdgf zei:
Neem een andere graka: 6870, 6950, 7950 of wachten op de 7870. Bij Nvidia zijn er momenteel geen interessante kaarten (eventueel de 560Ti als uitzondering)

met de 6870 en de 6950 zet hij eigenlijk een stap terug. voor een kleine meerwaarde van de 335€ kan hij de 7950 kopen die toch wel wat beter is dan de andere in het lijstje en de gtx570 ;)

mdgf

Legacy Member
Ze zijn inderdaad trager, maar in vgl met hoeveel goedkoper ze zijn is dat meer dan te verantwoorden. In CF zal het verschil wss alleen maar kleiner zijn.

TOMM3KE

Legacy Member
Oh bedankt voor de response en de move. Zal er zeker rekening meehouden, had via de vriendenkring gehoord dat Gigabyte niet zo goed was. Ben wel Nvidia fan maar een ATI GPU in een Nvidia case, moet kunnen toch? :D

Dus eigenlijk zit ik met alles een beetje in overkill voor mijn noden?

mdgf

Legacy Member
Ja, je bent veel beter af van wat minder uit te geven en de rest te sparen voor later.

dawnzolino

Legacy Member
of wacht gewoon op de nieuwe reeks van nvidia die eraan komt in eind maart/begin april ;)

TOMM3KE

Legacy Member
that's the story of my life: wachten :P Oh ik koop de nieuwe iPhone 4 wel, paar maanden verder eer ik kan kopen, daamn iPhone 4S komt uit, oke nog even wachten. iPhone 4s uit, geen geld om meteen te kopen, nu doen er verhalen de ronde van iPhone 5 in Juli en Galaxy S3 in April ... :P Je kan eeuwig wachten om steeds het beste te hebben, maar je moet ooit de knoop doorhakken ;) Vind het wel iets hebben ATI GPU in een NVIDIA case :P

Heb ook verhalen gehoord over nieuwe intel processors dat uitkwamen rond februari/maart? Eerste kwartaal had ik gelezen.

@timmyfrag, denk je dat de nieuwe reeks zoveel beter zal zijn dan de huidige high-end ATI?
@mdgf, dat is waar, maar kan ik met dat moederbord een paar jaar verder?

Gurt11

Legacy Member
Met dat moederbord kan je een paar jaar verder ja ^^
Over de de nieuwe Nvidia reeks bestaan enkel geruchten tot nu toe. AMD draagt de kroon met de 7950/7970. Persoonlijk 'vrees' ik wel dat dat verandert als Nvidia met de gtx600 serie komt, qua prestaties toch.
De Intel Ivy Bridge processoren komen inderdaad uit, maar dat zal niet heel veel meerwaarde bieden t.o.v. Sandy Bridge. Met je i5 2500K zit je goed ;-)

dawnzolino

Legacy Member
TOMM3KE zei:
that's the story of my life: wachten :P Oh ik koop de nieuwe iPhone 4 wel, paar maanden verder eer ik kan kopen, daamn iPhone 4S komt uit, oke nog even wachten. iPhone 4s uit, geen geld om meteen te kopen, nu doen er verhalen de ronde van iPhone 5 in Juli en Galaxy S3 in April ... :P Je kan eeuwig wachten om steeds het beste te hebben, maar je moet ooit de knoop doorhakken ;) Vind het wel iets hebben ATI GPU in een NVIDIA case :P

Heb ook verhalen gehoord over nieuwe intel processors dat uitkwamen rond februari/maart? Eerste kwartaal had ik gelezen.

@timmyfrag, denk je dat de nieuwe reeks zoveel beter zal zijn dan de huidige high-end ATI?
@mdgf, dat is waar, maar kan ik met dat moederbord een paar jaar verder?

er doen zich geruchten de ronde op een hardware site dat de GTX680 toch 45% sneller gaat zijn da de 7970. maar dat zijn geruchten en kan wel met een korreltje zout genomen worden. Ook dat de GTX670 15% sneller gaat zijn dan de 7970.
die geruchten zullen niet helemaal kloppen, maar het zal wel zijn dat de GTX680 sneller gaat zijn dan de 7970.

idd je kan blijven wachten maar als je het geld hebt al van bij de launch heb je er wel veel geniet van ;) maar idd zo kan je blijven wachten

Tharionos

Legacy Member
ik heb ook de knoop moeten doorhakken en ik heb er geen spijt van :P

veel succes met je PC !

TOMM3KE

Legacy Member
Dus opzich zal de nieuwe nvidia reeks duurder worden, maar wel beter. Met de ATI 7950 zal ik wel enkele jaren verder kunnen hoop ik? :P

Een iets andere vraag, ik hoor soms dat mensen hun fanspeeds kunnen aanpassen, isdit via een aparte module?

Vic 40+

Legacy Member
Je mag je vragen ook in deze topic stellen hoor. ;)

Ik heb gezegd dat 2 van die kaarten=sli beter is dan 1 gtx 580 en dat voor dezelfde prijs.

Verder denk ik dat je met een hd 7950 een goede keuze maakt.De volgende b.v.,
Sapphire HD7950 3GB GDDR5 OC prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch
een review,
AnandTech - AMD Radeon HD 7950 Review Feat. Sapphire & XFX: Sewing Up The High-End Market

Fanspeeds kan je vaak aanpassen via programma's b.v.
ccc zelf
msi afterburner
sapphire trixx
en tegenwoordig zelfs speedfan dacht ik.

En met een hd 7950 kan je idd nog wel jaren verder aangezien er ook nog de optie is om tzt crossfire te draaien.

TOMM3KE

Legacy Member
Wel spijtig dat de ATI 7950 niet mee in die vergelijking zit :( maar interessant artikel wel
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan