Archief - budget = 2000 euro

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

purt

Legacy Member
Ik zou een nieuwe pc willen samenstellen, de vereisten zijn :
- gaming prioriteit
- stil

ik dacht aan :

cpu : athlon xp 4400
geheugen : 2 gig dual channel (2x1gig) welk merk zou ik niet weten
mbo : asus sli deluxe ? alhoewel ik niet echt een slikaart ga kopen
gfx kaart : ati 1900xtx 512 ram
hd : 2 x raptor 74 gig en 2 x hitachi 400 gig (de raptors om te booten en games+progs)
case : antec p180 en ook de phantom 500 voeding erbij

of kan ik beter met dit alles wachten tot de nieuwe cpus uitzijn alsook de 7900gt ?
hmmmz

RealFlub

Legacy Member
CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+
Mobo: ASUS A8N-E
RAM: 2x1GB (corsair)
graka: 1900xtx of 7800GTX 512MB
HD: 1x 74GB en 2x 400GB
case: Antec p180
voeding: Phantom 500

dit is een heel krachtig systeem.
- snelheid ga je niet echt voelen van die raptors, enkel als je bezig bent met grote bestanden. maar voor games heeft dit weinig invloed.

Wachten? kun je altijd, maar iets dat nieuw is, is altijd duurder.

T€RM!N4T0R

Legacy Member
Kan je nog wachten? -> Wacht dan.
Ist echt echt echt nu al nodig van upgraden? -> Wacht dan niet e.

purt

Legacy Member
maja als ik hier 2k tegenaan smijt ga ik binnen een jaar of 2 weeral niet kunnen gamen maarja da hebt ge altijd he ..
daarom vind ik SLI weggesmeten geld, ik kan het zeker betalen maar hoeveel fun hebt ge deraan ?

SMa

Legacy Member
of plaats 2 raptors in raid0

indien mogelijk wacht je nog tot juli-augustus, dan kan je meteen de nieuwe socket nemen met ddr2 latjes
idd geen sli :) een single kaart is meer dan genoeg

voorgestelde config is goed

purt

Legacy Member
kan ddr2 nu niet gebruikt worden of wel maar dan zonder de voordelen ervan ?
da bestaat toch al van 2004 zeker en nog is da der ni door
en wat moet ik me voorstellen met de prestatiewinst?
die nieuwe sockets + ddr2 gaat da VEEL uitmaken of weer pietlullig niks

T€RM!N4T0R

Legacy Member
Nu gaat et gewoonweg nog niet!
Prestatiewinst is moeilijk te voorspellen maar ik denk dat het wel behoorlijk wat zal uitmaken zu.

SMa

Legacy Member
nee, ddr2 werkt op 1.8v of 1.9v
en ddr op 2.6v
ook de dimms zijn anders

en ddr2 maakt wel degelijk iets uit ;)
ddr werkt op 400MHz, ddr2 op 533MHz (pc4200), 667MHz (pc5400), 800MHz (pc6400), 900MHz (pc7200), 1000MHz (pc8000)
dit heeft op alles effect, bij intel maakt het al zeker heel wat uit (maar die zijn dan ook geheugen-hungry)

voor intel bestaat dat al langer, maar amd introduceert dit maar met z'n nieuwe socket
de geheugencontroller van amd zou moeten kunnen omgaan met lage latency's (terwijl intel op cl5 werkt, mits tweaken op cl4)
ik vraag me wel af of die meteen goed zal werken... en dus geen onstabiliteit zal veroorzaken bij hoge frequency's

purt

Legacy Member
sheep zei:
nee, ddr2 werkt op 1.8v of 1.9v
en ddr op 2.6v
ook de dimms zijn anders

en ddr2 maakt wel degelijk iets uit ;)
ddr werkt op 400MHz, ddr2 op 533MHz (pc4200), 667MHz (pc5400), 800MHz (pc6400), 900MHz (pc7200), 1000MHz (pc8000)
dit heeft op alles effect, bij intel maakt het al zeker heel wat uit (maar die zijn dan ook geheugen-hungry)

voor intel bestaat dat al langer, maar amd introduceert dit maar met z'n nieuwe socket
de geheugencontroller van amd zou moeten kunnen omgaan met lage latency's (terwijl intel op cl5 werkt, mits tweaken op cl4)


ic
sheep ik zie dat gij een bompc hebt en dan nog zelfs soon 2 gig ram gaat verkopen.
wat voor pc zou gij kopen met een budget van 2-2.5k ?

SMa

Legacy Member
case: eerst lang over nadenken ;) met uitgebreid frontpanel, en geluidstil; liefst zonder psu
psu: ANTEC TruePower II 550 Watt (of indien je een watt-freak bent: Enermax Galaxy 1000W, let er wel op dat die in je case moet passen)
mobo: MSI K8N NEO4 FI SOCKET met Coolermaster Blue Ice II (indien graka niet in de weg zal zitten)
cpu: AMD 4400+ X2 (oc'n!) met Arctic Freezer 64 pro
graka: MSI RX1900XT 512MB DDR3 (oc'n!) met Arctic Accelero X2
ram: Corsair TWINX2048-3500LLPRO (geen idee van prijs, of waar te kopen; gegarandeert: lekker oc'n)
en dan nog 2 optische drives, floppy en frontpanel met card reader
hdd: 2 Western Digitals in raid0 of 1 Raptor 74gb + WD 320gb
extra: tv-kaart! :p (imo onmisbaar)

zal ongeveer 2000-2500 euro zijn

momenteel wacht ik op 2gb DDR2 PC6400
en dan zal ik wachten op de nieuwe socket (en op de hopelijk positieve commentaren), om dan op amd over te schakelen

purt

Legacy Member
sheep zei:
case: eerst lang over nadenken ;) met uitgebreid frontpanel, en geluidstil
psu: ANTEC TruePower II 550 Watt (of indien je een watt-freak bent: Enermax Galaxy 1000W, let er wel op dat die in je case moet passen)
mobo: MSI K8N NEO4 FI SOCKET met Coolermaster Blue Ice II (indien graka niet in de weg zal zitten)
cpu: AMD 4400+ X2 (oc'n!) met Arctic Freezer 64 pro
graka: MSI RX1900XT 512MB DDR3 (oc'n!) met Arctic Accelero X2
ram: Corsair TWINX2048-3500LLPRO (geen idee van prijs, of waar te kopen)
en dan nog 2 optische drives, floppy en frontpanel met card reader
hdd: 2 Western Digitals in raid0 of 1 Raptor 74gb + WD 320gb
extra: tv-kaart! :p (imo onmisbaar)

zal ongeveer 2000-2500 euro zijn

momenteel wacht ik op 2gb DDR2 PC6400
en dan zal ik wachten op de nieuwe socket (en op de hopelijk positieve commentaren), om dan op amd over te schakelen

hmmz ik zie overal dat MSI moederbord opduiken maar ik dacht dat da een low budget moederbord was voor mensen dat liever niet veel geld gaven voor asus of DFI (is dfi goed trouwens daar lees ik ook vanalles over)

SMa

Legacy Member
dfi is goed om te overclocken, maar die msi zal ook voldoen
dat mobo is echt goed :) men pa heeft die, en daar kan je redelijk wat mee doen
nog 1 tip: geen sli-mobo (100% eigen mening he; liever een gewoon goedkoper mobo, dan een sli mobo die minder kan)
ikzelf zou niet meer dan 150euro geven voor een mobo

:edit: nog een nadeel van dat mobo vergeten te vermelden: ondersteund geen windows 98/ME
niet dat ik dat belangrijk vind, maarkom, je weet maar nooit...
die onderdelen die ik voorstelde komen grotendeels van Tones
als ik een computer voor mezelf zou samenstellen, zou ik onderdeel per onderdeel uitzoeken, en telkens reviews lezen en de goedkoopste winkel zoeken
dit doe ik normaalgezien bij ieder onderdeel die ik koop, vn men x850xt pe heb ik dat niet gedaan, en daar heb ik nu spijt van.. :edit:

purt

Legacy Member
je zegt geen sli mbo maar dat mbo is wel SLI van msi
althans als het deze is http://www.ciao.co.uk/MSI_K8N_Neo4_Platinum_SLI__Review_5555938
ik had eerder interesse in de ASus A8N-E, maar maakt een moederbord Zoveel wel uit als je toch bijna niet gaat overclocken.
voor mij ist echt te doen om topprestaties in games te hebben, en dan bedoel ik in bv doom 3 100 fps in full detail, of battlefield 2 zeker 80 fps full detail

SMa

Legacy Member
msi site is "under maintenance"
daarom maar linkj naar Tones
is dus geen sli

moederbord maakt niet echt uit als je niet gaat overclocken
maar eens je begint met overclocken en je merkt dat je mobo het tegenhoud is dat een ferme teleurstelling
en het is je dus vooral te doen om topprestaties in games => overclocken (dus het uiterste uit je systeem halen)

als je echt niet gaat overclocken neem je beter een setje valueram en een X2 4800+
dat mobo die jij voorstelt scheelt maar 5 euro met die MSI, mijn voorkeur gaat dan toch uit naar die MSI (is ook mooier vind ik :p)

:edit: nu ik erop let zijn de PCI-X sloten ook beter geplaats, meestal liggen die onder het PCI-E slot, en worden ze dus overlapt door de graka cooler
mss ook nog een geluidskaart nemen, of eventueel een versterker aansluiten als je zox nog ergens staan hebt (anders mag je je budget toch met een duizendtal euro uitbreiden), een goede sound verandert je game-ervaring drastisch (door men versterker werd ik toch voor de eerste maal bang van een game :p [FEAR]) :edit:

FuRRie

Legacy Member
yeah laten we 2 gb Ram steken waar we niks aan hebben...tis ni omda uw budget 2000 euro is dat allemaal op moet.
Geef wat meer aan een beter mobo en deftige koeling en voor de rest is wat hier wordt aangeraden best goed (4400+ en 7800gtx)
met geld dage dan over hebt van bv maar 1 gb RAM te kopen kunde dan iet nuttiger doen.
(p.s. voor al die gaan beweren dat 2 gb ram nodig is, als elke game met full specs draait aan 70 fps met 1 gb ram lijkt mij 2 gb ram zinloos)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan