Archief - Beste CPU koeler voor i5 2500k?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

xenoware

Legacy Member
Kan,
Maar hoeveel pins heeft de fan?
3 of 4?
4 is PWM, deze kan je bijsturen.
3 is geen PWM, die kan je NIET bijsturen...

Jenthe

Legacy Member
3 pins, maar die achterste is ook een 3 pin en kan ik wel gewoon bijsturen :P

verreckie

Legacy Member
3 pin fan is gewoon te regelen door het voltage aan te passen. Hoezo kan niet bijsturen?

Jenthe, wat gebruik je om je fans te regelen, een programma a la speedfan? Of via instellingen in je bios?

xenoware

Legacy Member
verreckie zei:
3 pin fan is gewoon te regelen door het voltage aan te passen. Hoezo kan niet bijsturen?

Jenthe, wat gebruik je om je fans te regelen, een programma a la speedfan? Of via instellingen in je bios?

De meeste moederborden maken enkel gebruik van het PWM systeem...
En hebben geen voltage regulatie...
Uiteraard gaat dat met voltage regulatie (via een fan controller bv)

Jenthe

Legacy Member
Ik gebruik ASRock Extreme Tuning Utility, werkt perfect alleen veranderd er niks aan die ene fan. BIOS nog niet geprobeerd, zal ik straks eens even doen :)

Nope, BIOS doet ook niks.

verreckie

Legacy Member
Verwissel eens die 2 fans van aansluiting, en kijk dan eens wat er gebeurd.
En welk moederbord heb je?

Jenthe

Legacy Member
Die achterste fan kan ik wel bijsturen op een aansluiting waar dit niet ging met mijn voorste fan. Ik veronderstel dat het dan gewoon aan het type fan ligt? Weet niemand toevallig of dit normaal is voor de voorste CM 690 II case?

verreckie

Legacy Member
Elke 3 pin fan is te regelen. Heb zelf de cm690 II adv. en die fan heb ik nog geregeld via speedfan.
Lijkt me dus ergens aan je fan te liggen, raar.

Jenthe

Legacy Member
Is het uitlaten van een voorste intake fan riskant? Of is dit absoluut noodzakelijk?

Mista Molla

Legacy Member
Doe eens alle fans uit en sluit er 1 na 1 telkens eentje meer aan om te zien wat de invloed is op de temp van je cpu. Kies dan een combo waar je tevreden bent over de ratio geluid/prestaties. Er is toch een thermal cutoff op 100° (al zal die normaal nooit tot daar geraken...)

Ikaruga

Legacy Member
ik plan binnenkort ook een i5 2500k te steken.
Momenteel heb ik deze combo in mijn winkelwagen zitten bij alternate:
CPUs Koelers
Zalman CNPS 7X LED
€ 24,99*

CPUs Toebehoren
Arctic Silver Silver 5
€ 5,99*

is dat een deftige keuze?

Vic 40+

Legacy Member
Ikaruga zei:
ik plan binnenkort ook een i5 2500k te steken.
Momenteel heb ik deze combo in mijn winkelwagen zitten bij alternate:
CPUs Koelers
Zalman CNPS 7X LED
€ 24,99*

CPUs Toebehoren
Arctic Silver Silver 5
€ 5,99*

is dat een deftige keuze?

Gezien het volgende review zou ik daar niet aan beginnen,
Zalman CNPS7X LED / Gelid Tranquilo Rev.2 CPU-koeler review | Hardware.Info Nederland

Wil je een goede in die prijsklasse dan is er de volgende maar wel luide,
ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Scythe Mine 2 SCMN-2000

Wil je een goede,maar stille dan heb je de volgende,maar die is wel weer duurder,
ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Thermalright HR-02 Macho

Let bij het kopen van een koeler wel op de hoogte ervan en of die daardoor wel of niet in de kast past.

Ikaruga

Legacy Member
probleem is dat ik absoluut geen id hoe groot de stock koeler is. Hoe groot is die scythe tov de stock i5 2500k?

Vic 40+

Legacy Member
Stock koelers zijn normaliter niet zo hoog,ergens tussen de 5 en 8cm schat ik zo,de scythe is 16cm hoog en moet dan wel tussen het mobo en het zijpaneel passen.
Je kan eens de ruimte opmeten tussen het mobo en het zijpaneel om te zien hoeveel dat is.

Anders welke kast heb je?

Ikaruga

Legacy Member
een generische kast van zoveel jaar geleden. Het zijpaneel hangt er meestal af eigenlijk.

Wat trouwens met de Cooler Master Hyper212 Evo?
Heb gehoord dat een zeer goede budget koeler is

Mista Molla

Legacy Member
Heb de 212 Evo gekocht. Super koeler hoor, vooral dankzij de 120mm fan kan die relatief traag draaien en toch goed koelen, voor 30€ kan je nu niet sukkelen :) . Wat MX-2 erbij en je processor zal nooit overhitten!

Ikaruga

Legacy Member
bon, moet bijna gaan kiezen. SCythe mine 2 is wss wel iets beter, maar die koeler is gewoon te groot en te zwaar voor mijn setup. ben ook geen enthousiast overclocker.

Ga een keuze maken tussen de CM Hyper 212 EVO en Thermalright True Spirit (beiden met bijgeleverde thermal paste). Ze zijn alle2 even duur

Extrizyo

Legacy Member
ik heb de Thermalright HR-02 Macho en ben der zeer tevreden van ! draait aan 30° idle

en qua geluid zit je zeker ook goed :) zo stil als een vos :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan