Archief - Beste CPU koeler voor i5 2500k?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jenthe

Legacy Member
Omdat ik het overklok potentieel van mijn processor graag zou benutten ben ik op zoek naar een budgetvriendelijke (maximum €35) koeler. Bij voorkeur eentje die de boel ook nog stil kan houden. Hoor graag jullie mening :)

Musk

Legacy Member
Scythe Mugen 3 / Thermalright HR-02 Macho


zijn imo zeer deftige coolers.

mdgf

Legacy Member
De Mugen 2 als je die kunt vinden (en moeilijk is dat niet) is nog altijd het interessantst allround.

Qua koelprestaties (maar zeker niet qua geluid) is de Mugen 3 iets beter.
De macho is een stuk stiller dan de mugen 3 (geen idee of die ook de mugen 2 voobijsteekt maar ik denk het niet).

Een miskoop ga je met één van die 3 zeker niet doen ;).

fortuneke

Legacy Member
mugen 2 rev B , thermalright macho zoals eerder boven vermeld !

Vic 40+

Legacy Member
Als je voor een koeler wilt kijken die wat minder kost dan is de volgende ook wel een goede denk ik,al kan ik 'm in Belgie niet vinden en opsturen vanuit Nederland maakt 'm dan weer te duur.Je zou zelf dus eens moeten kijken of en waar die te koop is in Belgie.
Xigmatek Gaia SD1283 Heatpipe Cooler 120mm prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch
en een review met de i5 2500k,
Xigmatek Gaia SD1283 CPU Cooler
De volgende is voor de prijs die erbij staat ook zeker een goede,
ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Scythe Mine 2 SCMN-2000
en een review,
Scythe Attacks: Mine 2 Super-Cooler Review - X-bit labs

mdgf

Legacy Member
24€ voor een mine 2?
Die kost normaal 40-50€. Voor die prijs nie echt interessant, maar voor 24€ :p, proberen te kopen die handel (prijs is sowieso een typfout dus wss kunnen ze daar wel onderuitkomen als ze willen?).

De Gaia is vooral stil, de koelprestaties zijn niet zo speciaal. Jaha verkocht die in België, maar nu blijkbaar niet meer.

Overigens is het geluid alleen echt belangrijk in idle toestand
In idle zet je de fan dan gewoon quasi stil met speedfan hé, ik doe dat ook (who cares dat die 10° warmer idled als je hem daardoor niet meer hoort).

De 212 evo is normaal ook goed, maar daar moet ik eens wat reviews van lezen.

Vic 40+

Legacy Member
mdgf zei:
24€ voor een mine 2?
Die kost normaal 40-50€. Voor die prijs nie echt interessant, maar voor 24€ :p, proberen te kopen die handel (prijs is sowieso een typfout dus wss kunnen ze daar wel onderuitkomen als ze willen?).
Daar heb je wel gelijk in,dat besef ik ook,maar de ts kan het natuurlijk wel uitproberen of hij 'm voor die prijs kan krijgen,die mine2 staat trouwens al een tijdje voor die prijs bij alternate.be.

Jenthe

Legacy Member
Bedankt al voor alle hulp, ga er nog even over nadenken. Ik wil ondertussen ook even iets anders vragen: is het mogelijk dat de fan van mijn voeding de luidste is als mijn computer idle is? Ik heb een i5 2500k, Sapphire HD6950 en een XFX 650 XXX. Ik heb met Asrock's bijgeleverde programma de CPU fan op stilste stand gezet en daarna naar de luidste, naar mijn gevoel is het niet die fan die ik nu hoor. Kan dit?

Vic 40+

Legacy Member
Jenthe zei:
Ik wil ondertussen ook even iets anders vragen: is het mogelijk dat de fan van mijn voeding de luidste is als mijn computer idle is? Ik heb een i5 2500k, Sapphire HD6950 en een XFX 650 XXX. Ik heb met Asrock's bijgeleverde programma de CPU fan op stilste stand gezet en daarna naar de luidste, naar mijn gevoel is het niet die fan die ik nu hoor. Kan dit?
Dat hangt ook van af van welke kast je hebt,hoeveel fans en hoe luid zijn die.

Jenthe

Legacy Member
Een Cooler Master CM 690 II standaard editie met alleen de twee standaard case fans die hierbij geleverd werden.

mdgf

Legacy Member
Trek de case fans eens uit? (of blokkeer ze, maar das nogal onhandig met 3 fans)
De fan van de voeding moet je maar eens tegen houden bij het opstarten.
De GPU fan kun je quasi afzetten met MSI afterburner of ccc om die te controleren.

FlameDB

Legacy Member
de cm 690II is nu eenmaal een airflow-case en geen stille case. Zit vol met mesh en dus gaten en dus elk geluid geraakt erdoor...

Een stille pc is relatief en de ene kan zeggen dat hij nauwelijks hoort dat zijn pc aanstaat terwijl de andere dat al te luid vindt...

Had zelf ook een 690 II en deze vervangen door een antec P183 met scythe gt's in en met fans op 50% in idle, resultaat = onhoorbaar..

Jenthe

Legacy Member
Ik heb nog een klein vraagje i.v.m. mijn case fan. Ik slaag er niet in mijn voorste case fan (die doorzichtige die standaard in een CM 690 II case zit) trager te doen draaien of uberhaupt de rpm aan te passen. Nu draait die dus constant veel sneller dan nodig. Iemand enig idee wat de oplossing kan zijn? De achterste case fan kan ik zonder problemen aanpassen.

xenoware

Legacy Member
Jenthe zei:
Ik heb nog een klein vraagje i.v.m. mijn case fan. Ik slaag er niet in mijn voorste case fan (die doorzichtige die standaard in een CM 690 II case zit) trager te doen draaien of uberhaupt de rpm aan te passen. Nu draait die dus constant veel sneller dan nodig. Iemand enig idee wat de oplossing kan zijn? De achterste case fan kan ik zonder problemen aanpassen.

Dat is ook normaal:
Deze is rechtstreeks gekoppeld aan je voeding...
Indien je deze toch trager wil laten lopen, moet je een fan controller kopen...

Qua koeler:

Thermaltake Frio is een goede keuze,
Al ben ik eerlijk gezegd ook een fan van de Corsair Hydro Series, met de nadruk op de H60, H80 en H100...

Je kan ook altijd een custom loop kopen (dit begint bij 160,- EUR)

Jenthe

Legacy Member
Die fan is nochtans aan mijn moederbord gekoppeld met schijnbaar dezelfde aansluiting als die andere case fan (diegene die ik wel kan controleren)?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan