Archief - Aankoopadvies 12" laptop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

momo

Legacy Member
Hallo mensen,

Ik overweeg de aankoop van een betaalbare kleine portable.

Ik heb aan een ibook 12" gedacht:
info
+ goed os, stevig, goede afwerking, goede autonomie, volledig qua software, betaalbaar, studentenkorting, houdt zijn waarde beter, meer exclusief
- overstap naar mac, andere programma's zijn onbruikbaar (wat met prof software?), wit (snel vuil, zeker bij mij), geen dvdwriter, lage resolutie (1024*768)

Anders een Msi S270B:
info
prijs
+ vertrouwde windows, goede autonomie (8cell, 4400 mAh), licht, goede resolutie (1280*800), goede geintegreerde Ati chipset
- minder degelijk, Msi en laptops???, duurder dan ibook

Wie kan me hier helpen?
Iemand met dezelfde toestellen?
Ervaringen?
...?
Alvast bedankt.

Rage

Legacy Member
Wat ga je doen met die laptop?

- Documenten typen en email lezen -> pak de goedkoopste
- Gamen -> MSI
- Professioneel gedoe? Kijk wat ge nodig hebt... grafisch -> apple bijvoorbeeld

NeoGeo

Legacy Member
momo zei:
Hallo mensen,

Ik overweeg de aankoop van een betaalbare kleine portable.

Ik heb aan een ibook 12" gedacht:
info
+ goed os, stevig, goede afwerking, goede autonomie, volledig qua software, betaalbaar, studentenkorting, houdt zijn waarde beter, meer exclusief
- overstap naar mac, andere programma's zijn onbruikbaar (wat met prof software?), wit (snel vuil, zeker bij mij), geen dvdwriter, lage resolutie (1024*768

Overstap naar Mac is geen nadeel :p

Tenzij je echt heel gespecialiseerde programma's gaat gebruiken vind je voor quasi alles een alternatief. Zeg anders eens welke je hoofdzakelijk zal gebruiken/nodig zal hebben.

Als je er even over wrijft met een doekje is hij zo proper hoor, en zo rap wordt 'ie nu ook niet vuil... Koop er dan wel een Tucano second skin bij (25 euro) om hem te beschermen als je hem meeneemt he...

Als je nog een PC hebt met DVD writer kun je die gebruiken, koop anders later een externe bij. Het hangt er natuurlijk vanaf of je veel DVD's wil branden, zelf doe ik dat bijna nooit dusja...

Ik vind dat de resolutie op de iBook volstaat, zeker nu je met Exposé altijd een handig overzicht hebt, maar meer is altijd beter zeker? Het scherm van die MSI is wel spiegelend, vind ik persoonlijk niet zo fijn maar dat moet je voor jezelf uitmaken.

De autonomie van de iBook is wel heel goed hoor, afhankelijk van je instellingen kan je er tussen de 4 en 6 uur op batterij mee werken. Ik ben op de trein zelfs al over de 6 uur gegaan :p

Vergeet niet dat de iBook er wel stukken beter uitziet dan die MSI he, zeker een grote factor als je hem overal mee naartoe neemt en iedereen hem ziet :p

Vind het prijsverschil trouwens wel erg groot hoor, voor dat geld kan je je iBook al lekker uitbreiden (geheugen vermeerderen naar 1 gig is aan te raden bij Apple, 512MB is ok maar als je veel (intensieve) programma's open hebt staan gaat het af en toe wat trager). Al loopt hij dan wel niet vast hoor :)

Ga zeker hier eens kijken en lees dit en dit ook maar eens door :p

Sjoepap

Legacy Member
ik heb de MSI s260, dit is een iets lichtere versie dan de s270.
Ben er in't algemeen heel tevreden over, 't is echt een super scherm, zalig om filmpjes op te kijken in de trein.

enigste nadeel : batterij (ik heb wel maar een 4 cells), batterij gaat maar uurtje mee als ge film kijkt....


voor games is het natuurlijk ook niet super ( alhoewel Condition Zero wel zalig goed werkt), maar dat wist je natuurlijk wel al...

momo

Legacy Member
Thanx Neogeo.
Tis eigenlijk puur voor het school.
Java, c, wat dingen maken in visio, word, ...

Kheb alleen wat "bang" voor het delen van files, als ik bvb iets moet afmaken dat ze mij doorsturen, kan ik dat wel openen en bewerken.

Of moet ik een windows emulator draaien?
Ik ben nog altijd aant twijfelen, maar misschien koop ik beter toch een ibook, ge zegt dat er voor alles een alternatief is. Als da niet is, kunt ge dit dan emuleren?
Alvast bedankt.

Ps u bent blijkbaar tevrede over uw ibook?

NeoGeo

Legacy Member
momo zei:
Thanx Neogeo.
Tis eigenlijk puur voor het school.
Java, c, wat dingen maken in visio, word, ...

Kheb alleen wat "bang" voor het delen van files, als ik bvb iets moet afmaken dat ze mij doorsturen, kan ik dat wel openen en bewerken.

Of moet ik een windows emulator draaien?
Ik ben nog altijd aant twijfelen, maar misschien koop ik beter toch een ibook, ge zegt dat er voor alles een alternatief is. Als da niet is, kunt ge dit dan emuleren?
Alvast bedankt.

Ps u bent blijkbaar tevrede over uw ibook?

Windows emulator (virtual pc) werkt wel maar is tergend traag dus voor intensievere toepassingen zeker niet aan te raden. Als je het maar voor enkele simpele programma's of taken nodig hebt kan het zeker een oplossing bieden.

MS Office werkt perfect dus bv Word-bestanden uitwisselen tussen Windows en Mac vormt geen probleem...

Ik zeg niet dat er voor 'alles' een alternatief is, MS Visio is er bv voor Mac niet dacht ik. Maar er zijn mss wel programma's die ermee overweg kunnen (al betwijfel ik het in dit geval).

Zoek anders hier eens op de programma's die je nodig hebt, om te zien of het op Mac ook werkt...

Ik gebruik de iBook vooral voor internet, e-mail, muziek, film/dvd, office, geluidsbewerking, videobewerking en om wat te experimenteren met Automator, Garageband, ... Wat programmeren betreft kan ik je dus niet helpen, al zijn er natuurlijk veel mensen die hun Mac wel voor hetzelfde soort zaken gebruiken als jou.

Voor wat ik het gebruik is een iBook iig ideaal :p

En hij is zonder twijfel veel leuker om mee te werken dan die lelijke MSI :niceone:

PussyDuster

Legacy Member
Apple heeft 1 jaar garantie, msi 2 jaar. Moest het belangrijk.

momo

Legacy Member
Thx Neogeo.
Dat had ik enigzins wel verwacht dat de mac en windows office met elkaar zouden samenwerken.
Hij is alleszins mooier dan die msi, dat geef ik graag toe.
De afwerking zal ook wel beter zijn, volges hetgeen ik heb gezien.
Hoe verliep uw overstap eigelijk? Nooit spijt van gehad eens ge geintegreerd waart?
Ik ben aan het overwegen om een ibook 12" met 80gb hdd, rest standaard te nemen. En achteraf nog een gb bij te steken. Is dat trouwens eender welke sodimm?
Ofwel een 2ehands MSI 260B met een 8cell li-ion voor ±1000€.
Twijfel twijfel.

@ PussyDuster: idd, is wel 'lastig'.
Want de apple care voor een ibook is duuuuur, 350€

NeoGeo

Legacy Member
momo zei:
Thx Neogeo.
Dat had ik enigzins wel verwacht dat de mac en windows office met elkaar zouden samenwerken.
Hij is alleszins mooier dan die msi, dat geef ik graag toe.
De afwerking zal ook wel beter zijn, volges hetgeen ik heb gezien.
Hoe verliep uw overstap eigelijk? Nooit spijt van gehad eens ge geintegreerd waart?
Ik ben aan het overwegen om een ibook 12" met 80gb hdd, rest standaard te nemen. En achteraf nog een gb bij te steken. Is dat trouwens eender welke sodimm?
Ofwel een 2ehands MSI 260B met een 8cell li-ion voor ±1000€.
Twijfel twijfel.

@ PussyDuster: idd, is wel 'lastig'.
Want de apple care voor een ibook is duuuuur, 350€

Goed idee van later 1 gig bij te steken, is normaal sodimm pc2700 333mhz. Ga binnenkort ook upgraden (van 512 naar 1024).

Ik heb er helemaal geen spijt van, ben nu ineens weer veel meer met computers bezig, was Windows een beetje beugezien. Ik raak mijn dell P4 nu amper nog aan, en ik heb de iBook toch al 2 maand. Als je er open voor staat een ander OS te gebruiken en 'anders te gaan denken' loopt het allemaal wel los. Als je een vraag hebt gewoon op een forum ff searchen en je hebt zo een antwoord, na een paar weken ben je het zo gewoon dat met Windows werken 'raar' is.

Verder is een 12" laptop echt wel heel handig, je zal het je zeker niet beklagen, zowel met de MSI als met de Apple...

Reddyfreddy

Legacy Member
Hoe verloopt je draadloos internet met je iBook ?
Kan je zonder problemen surfen op de hotspots van Telenet enz ?
Of moet je nog speciale aanpassing aan je iBook doen ?

Werkt MSN messenger op een iBook ?

SiX

Legacy Member
Der zijn andere progs voor msn voor mac, wireless werkt wel

:offtopic: imo is ibook zo iets voor alternatieve mensen, die ni willen meedoen met de rest van de normale mensen

Kzou u die msi kopen

NeoGeo

Legacy Member
Reddyfreddy zei:
Hoe verloopt je draadloos internet met je iBook ?
Kan je zonder problemen surfen op de hotspots van Telenet enz ?
Of moet je nog speciale aanpassing aan je iBook doen ?

Werkt MSN messenger op een iBook ?

Ik heb thuis draadloos internet, iBook werkte er meteen op.

Hotspots lukt ook perfect, WiFi op de unief werkt ook perfect.

Ik had meer moeite om mijn PC's op internet te krijgen dan mijn iBook btw :)

Voor MSN heb je meer dan genoeg alternatieven, MSN for Mac werkt wel maar Webcam ondersteunt die bv al niet. Zelf werk ik met Adium, stukken handiger en je kan het uiterlijk naar wens aanpassen.

@SIX:

Ik zie niet in waarom 'normale' mensen geen iBook zouden moeten kopen?

Reddyfreddy

Legacy Member
Hoe zit dat met die studentenkortingen ?

Waar kan ik een iBook kopen in Gent, Brugge, ?

Powerbookg4

Legacy Member
Ik heb pas een nieuwe 15" powerbook gekocht na men ace aspire 1692 te verkopen!
Geen seconde spijt va gehad!
Als je het budget hebt ga voor een powerbook :) !!!

NeoGeo

Legacy Member
Reddyfreddy zei:
Hoe zit dat met die studentenkortingen ?

Waar kan ik een iBook kopen in Gent, Brugge, ?

Ik dacht dat de studentenkorting enkel opgaat als je via de site bestelt, je moet dan de naam van je school enzo invullen. Dit zijn de voorwaarden btw:

• ik ben 18 jaar of ouder
• ik ben een student met een geldig bewijs van inschrijving voor een onderwijsinstelling in België of ik ben als leraar, mentor of in een andere toezichthoudende functie verbonden aan een onderwijsinstelling in België
• ik ga ermee akkoord dat Apple contact met mij opneemt met als doel mijn status te controleren. Ik zal bewijs van deze status overleggen als hierom wordt gevraagd en ik ga akkoord met de beslissing van Apple om mijn bestelling te weigeren als ik geen bewijs kan overleggen dat door Apple als geldig wordt geaccepteerd. De beslissing van Apple in dezen is bindend.


Link: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/belflInd

Als die niet werkt hier naartoe gaan: http://store.apple.com/Catalog/belfl/Images/routingpage.html

Dan klikken op "Toegang tot de Apple Store Onderwijs"


Ik heb mijn iBook gekocht in Gent (www.itpro.be), maar je kan perfect via de site bestellen hoor (ivm studentenkorting en levering is toch gratis). Ik heb de mijn in de winkel gekocht omdat ik de studentenkorting niet nodig heb, kan de BTW toch aftrekken via mijn bedrijf.

Lon$daLe

Legacy Member
niks dan goeds over Apple here , gaat wel over Itunes en ne Ipod Nano ma bon :p ff terzijde :D

$ilencer

Legacy Member
ik heb in juni een powerbook aangeschaft in een winkel hier in de buurt van kortrijk en ook studentenkorting gekregen, het enige dat je moet tonen is je studentenkaart, voor zover ik mij herinner.

Therif

Legacy Member
Heb zelf een iBook 2 jaar gebruikt en werkt nog perfect :)
Ik ben programmeur en XCode is zàààlig om op te werken. C++, C, Java, Carbon, Cocoa, Objective-C enz. Geen cygwin nodig :)
er is nog een +
Mac Os is Unixbased, met X11 kan men nog op freebsd emulatie gaan en ook linux uiteraard. De meeste functies in Terminal zijn linuxfuncties(unix ook).

Het enige nadeel zou zijn dat er geen Access op iBook is(nee ook niet in office pakket) Maar het is zodanig licht, dat het perfect mogelijk is het met VPC te laten draaien.
Oftewel Darwine :) een windows-emulatie zonder windows. maar deze is nog vollop in developement. Als je even googelt vind je de officiele site. Developers die geïnteresseerd zijn mee te doen met dit project? Je bent welkom!!

Maar ja, nu heb ik m'n iBook verkocht om de nieuwe iMac te kunnen kopen :) Ik hoop dat het me niet gaat teleurstellen :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan