Archief - Aankoop: Complete highend gaming rig!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ShotaCat

Legacy Member
Hallo 9lives,

Ik ben al een tijdje aan het sparen om een highend gaming PC aan te schaffen. Ik weet nog niet wanneer ik dit ga doen; Na of voor Ivy bridge, maar zo ziet hij er op dit moment uit! (Twijfelgevallen in rood & eronder uitgelegd)

CPU: Intel® Core™ i5-2500K Boxed ~ € 190
Cooler: Scythe Mugen 2 Rev.B ~ € 32
MEM: Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit (Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile) ~ € 40
Mobo: ASUS P8Z68-V / GEN3 ~ € 160
SSD: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB ~ € 170
HDD: Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB ~ € 120
GPU: SAPPHIRE Radeon HD 7950 OC ~ € 430µ
Case: Corsair 600T Special Edition White
PSU: Corsair AX650
DVD: N/A Heb ik reeds in mijn bezit

Twijfelgevallen:

CPU-Cooler: Zou ik voor de scythe gaan of een duurdere/meer kwalitatieve cooler zoals een Noctua NH-14 of een Thermalright Silver Arrow?

Mobo: Ben niet up to date met de hedendaagse mobo's, ik dacht dat de Asus er het meest bovenuit stak en kwaliteitsvoller was dan merken zoals Gigabyte en Asrock. Wat zijn nu de verschillen met bv een Asrock Z68 Extreme3 Gen3 en een GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3. Spreken we hier om slechts een verschil in aansluitingen enz?

SSD: Simple as that: Goedkopere Crucial M4 128GB vs Samsung 830 series 128GB, Iets tragere schrijfsnelheid + goedkoper vs iets snellere schrijfsnelheid en minder degradatie?

HDD: Hier ben ik nog helemaal niet zeker, zou ik voor een Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB gaan met 1TB-platters, of voor een WD Caviar Black, of toch voor een energiezuinigere en stillere WD Caviar green, of..

Danku :)

EDIT: ben vergeten randapparatuur te vermelden, zal dit later doen!

fortuneke

Legacy Member
antwoord cpu cooler : mugen2 rev B is goed genoeg !
antwoord mobo : al die merken zijn aan elkaar gewaagd (asrock is meestal goedkoper ) , maar ga je crossfire doen later ?
antwoord ssd : curcial M4 meest betrouwbare ! of intel 520 series
antwoord HDD : harde schijven staan duur voor het moment , maar zou toch uitkijken voor een samsung F3 spinpoint en niet echt van die besparende eco schijven

dawnzolino

Legacy Member
betrouwbaarheid van de samsung 830 en de crucial m4 schijven zijn hetzelfde.
de samsungs worden gebruikt in Apple onderdelen dus denk wel dat deze betrouwbaar zijn ;)

ShotaCat

Legacy Member
timmyfrag zei:
betrouwbaarheid van de samsung 830 en de crucial m4 schijven zijn hetzelfde.
de samsungs worden gebruikt in Apple onderdelen dus denk wel dat deze betrouwbaar zijn ;)

Ah, dat is een tof weetje ;) :niceone: dat maakt het ook een pak interessanter

mdgf

Legacy Member
Bij de m4 moet je gewoon de firmware updaten om de 5200uurs bug te vermijden en bij de samsungs zou ik de firmware juist niet updaten tenzij er ergens een probleem opduikt (Problemen bij firmware-update 830-series SSD | 4tech).
Maar beiden zijn een veilige en goede keuze, ik heb zelf de m4 zitten, maar de 830 is sequentieel wat sneller en wat luxueuzer (m4 is gewoon een kartonnen doos met enkel de ssd en een miniscuul stukje papier, de samsung is kabels, 3.5" adapter,...).

Mobo: Ben niet up to date met de hedendaagse mobo's, ik dacht dat de Asus er het meest bovenuit stak en kwaliteitsvoller was dan merken zoals Gigabyte en Asrock. Wat zijn nu de verschillen met bv een Asrock Z68 Extreme3 Gen3 en een GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3. Spreken we hier om slechts een verschil in aansluitingen enz?
Die 3 merken zijn allen kwaliteitsvol en er steekt er zeker geen bovenuit. De z68-v heeft een pci-e x4 slot (verder niet veel beter dan de gigabyte), de z68 extreme3 heeft de minste features (slechts 2x sataIII en geen usb 3.0 header), de gigabyte is gewoon features/€ het beste: Crossfire, 4x Sata III, usb 3.0 header, 4x videouitgang ipv 3x,...

Gurt11

Legacy Member
Mag ik je alvast becomplementeren met je case en gpu keuze ? ;p

Qua cpu-koeler: als je het venster van de 600T gaat gebruiken -> vind je looks belangrijk?
Dan kan je eventueel gaan voor een 'mooiere' (is subjectief natuurlijk) cpu-koeler, want dat is wat je door het venster gaat zien. (bv: be quiet dark rock pro/advanced of de phanteks die in allerlei kleuren bestaat ofzo...) het is maar een tip :p bij mezelf heb ik gemerkt dat ik me redelijk vlug ging storen aan de lelijkheid van sommige onderdelen, hoe prijs/kwaliteits-bewust ze ook mogen zijn ^^

ShotaCat

Legacy Member
Gurt11 zei:
Mag ik je alvast becomplementeren met je case en gpu keuze ? ;p

Qua cpu-koeler: als je het venster van de 600T gaat gebruiken -> vind je looks belangrijk?
Dan kan je eventueel gaan voor een 'mooiere' (is subjectief natuurlijk) cpu-koeler, want dat is wat je door het venster gaat zien. (bv: be quiet dark rock pro/advanced of de phanteks die in allerlei kleuren bestaat ofzo...) het is maar een tip :p bij mezelf heb ik gemerkt dat ik me redelijk vlug ging storen aan de lelijkheid van sommige onderdelen, hoe prijs/kwaliteits-bewust ze ook mogen zijn ^^

Ik vind dat de case ook bijzonder mooi oogt, maar in reviews heb ik gelezen dat de 200 mm fan aan de voorkant redelijk veel lawaai maakt en de algemene casefans niet van top kwaliteit zijn. Heeft u misschien oplossingen hiervoor? En ja ik had al gedacht om er een mooie cooler in te steken maar heb geen idee welke

Vic 40+

Legacy Member
Als je die case toch neemt bekijk dat van die fans dan eerst zelf eens,geluid of hoe luid iets gaat zijn is vaak nogal subjectief.

Voor een koeler zou ik zelf naar een thermalright macho hr-02 of een antec kuhler H2O 620 kijken,verder is er natuurlijk de mugen 2 die het zeer goed doet.
Wat je zelf onder mooi verstaat moet je maar eens uitleggen,is dat esthetisch of goede resultaten?

MisterOC

Legacy Member
zou niet beter wat meer investeren in je voeding want die 650w is nogal naar de lage kant moet ik zeggen.
beter dat je altijd een beetje ademruimte hebt. dan zal je voeding waarschijnlijk ook wat stiller draaien zeker als je aan het gamen bent.
ook moet je rekening houden met het feit dat een voeding met de jaren stilletjes zijn kracht verliest ( niet dramatisch natuurlijk ) en als je nog wilt uitbreiden van hardware, kan nooit geen kwaad.

zeg dit maar omdat ik zelf met een 1000w van coolermaster zit en deze maakt na langduring gamen toch op een bepaald moment al een goed van zijn kl^ten :crazy: dit natuurlijk wel op oc settings.

maar aangezien je een 2500K wil aanschaffen zal je zelf wel overklokken en dit moet in verhouding met een voeding die sterk genoeg is.

mdgf

Legacy Member
Die ax650 zal geen enkel probleem hebben met dat systeem met 2 7950's. Nu niet en binnen 5 jaar niet. En veel stillere voedingen gaan er niet zijn.

Kwaliteit > kwantiteit.

phate_13

Legacy Member
De kwaliteit van een voeding is duizend(!) keer belangrijker dan het wattage. Neemt iemand al eens een zeer kwalitatieve, en daardoor reeds prijzige, voeding, ga je hem aanraden er nog meer in te investeren.

Een AX750 zou eventueel ook nog interessant zijn, aangezien je dan zeker bent dat je praktisch kunt draaien, binnen de opgegeven grenzen. Maar zelfs met de AX650 is dat perfect mogelijk, deze voedingen kunnen zonder problemen 25% meer leveren. Men had de AX650 even goed een 800Watt voeding kunnen noemen, maar dan haalt deze wellicht "maar" 80+ Silver ipv 80+ Gold.

Enkel als je het zou overwegen een 2de HD7950 te steken EN deze dan nog eens beide (zwaar) te gaan overclocken (Incl. CPU-overclock natuurlijk ook dan), dan zou ik kijken naar een zwaardere voeding.

xenoware

Legacy Member
ShotaCat zei:
Hallo 9lives,

Ik ben al een tijdje aan het sparen om een highend gaming PC aan te schaffen. Ik weet nog niet wanneer ik dit ga doen; Na of voor Ivy bridge, maar zo ziet hij er op dit moment uit! (Twijfelgevallen in rood & eronder uitgelegd)

CPU: Intel® Core™ i5-2500K Boxed ~ € 190 Goed
Cooler: Scythe Mugen 2 Rev.B ~ € 32 Als je gaat overclocken, raad ik een andere koeler aan: bv een A70 van corsair, of een Frio van thermaltake
MEM: Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit (Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile) ~ € 40 goed
Mobo: ASUS P8Z68-V / GEN3 ~ € 160 Heb je een ASUS Maximus IV gene-Z overwogen? Dat bordje heeft wat meer features
SSD: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB ~ € 170 Ga voor een M4, met de nieuwe firmware is die het best... + SSD hou je niet :) Aan de huidige evolutie is de SSD binnen 3 jaar het zelfde als nu een Core 2 duo processor ;)
HDD: Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB ~ € 120 Goed, miss toch black?
GPU: SAPPHIRE Radeon HD 7950 OC ~ € 430µ Hier zit je met internal exhaust, ik raad een HD7970 aan, de meerprijs is echt de moeite
Case: Corsair 600T Special Edition White
PSU: Corsair AX650 Ga dan eerder voor een HX850, deze schelen weinig in efficiëntie, maar de HX ondersteund een 2de kaart voor later
DVD: N/A Heb ik reeds in mijn bezit

Twijfelgevallen:

CPU-Cooler: Zou ik voor de scythe gaan of een duurdere/meer kwalitatieve cooler zoals een Noctua NH-14 of een Thermalright Silver Arrow?

Als je meer kan uitgeven: H100 van corsair: heb er zelf een, uitstekende koeler

Mobo: Ben niet up to date met de hedendaagse mobo's, ik dacht dat de Asus er het meest bovenuit stak en kwaliteitsvoller was dan merken zoals Gigabyte en Asrock. Wat zijn nu de verschillen met bv een Asrock Z68 Extreme3 Gen3 en een GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3. Spreken we hier om slechts een verschil in aansluitingen enz?

Maximus IV gene-Z

SSD: Simple as that: Goedkopere Crucial M4 128GB vs Samsung 830 series 128GB, Iets tragere schrijfsnelheid + goedkoper vs iets snellere schrijfsnelheid en minder degradatie? Crucial M4

HDD: Hier ben ik nog helemaal niet zeker, zou ik voor een Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB gaan met 1TB-platters, of voor een WD Caviar Black, of toch voor een energiezuinigere en stillere WD Caviar green, of.. Caviar Black of Green. Voor een 2TB schijf, zou ik naar green gaan...

Danku :)

EDIT: ben vergeten randapparatuur te vermelden, zal dit later doen!

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben :)

phate_13

Legacy Member
Dan mag je toch eens wat meer uitleg gaan geven :
  • De Scythe Mugen 2 Rev.B. is één van de beste koelers qua prijs/prestatie op de markt en is ruim genoeg voor eender welke, buiten de extreemste, overclocks. En met reden voor lange tijd de populairste koeler geweest. (Is nu wel moeilijker te verkrijgen.)
  • Waarom zou je (in godsnaam, ik snap het echt niet) een µATX moederbord nemen voor zo'n setup?!
  • Samsung 830 Series heeft zijn voordelen tov de Crucial M4. Over het algemeen zijn ze even deftig. Ik zie niet waarom je nu zo hard de M4 moet gaan aanraden.
  • WD Black HDD's zijn over het algemeen belachelijk duur en niet interessant. Kijk voor een sneller model eerder naar iets in de aard van de Samsung Spinpoint F3.
  • Een HD7950 is ruim snel genoeg en je zit niet "per definitie" met een interne exhaust. Er zijn vele aftermarket koelers beschikbaar, alsook is dat niet persé slecht, het is gewoon iets belangrijker om een deftige airflow te hebben in je case.
  • De AX650 ondersteunt ook perfect een 2de kaart voor later.
  • Qua koeler : De H100 is echt niet interessanter dan high-end air-cooling, vooral duurder.
  • Asus is overigens zeker niet kwalitatiever dan andere merken. (In tegendeel, ze hebben de laatste tijd nogal veel defecten gehad aan hun moederborden. (Veel is dan 3% defecten itt tot 1.5% bij andere merken.) Maar dit varieert ook wel eens.)

xenoware

Legacy Member
phate_13 zei:
Dan mag je toch eens wat meer uitleg gaan geven :
  • De Scythe Mugen 2 Rev.B. is één van de beste koelers qua prijs/prestatie op de markt en is ruim genoeg voor eender welke, buiten de extreemste, overclocks. En met reden voor lange tijd de populairste koeler geweest. (Is nu wel moeilijker te verkrijgen.) EDIT: bron
  • Waarom zou je (in godsnaam, ik snap het echt niet) een µATX moederbord nemen voor zo'n setup?! Wat heb jij toch tegen µATX borden? De MIVG-Z is een van de beste qua prijs/kwaliteit. Tegen dat Bit-Tech 90% geeft moet het al heel goed zijn...
  • Samsung 830 Series heeft zijn voordelen tov de Crucial M4. Over het algemeen zijn ze even deftig. Ik zie niet waarom je nu zo hard de M4 moet gaan aanraden. Ik zeg toch niet dat de samsung slecht is? Ik zeg enkel dat de M4 een betere keuze is qua prijs/performance, zeker als boot drive
  • WD Black HDD's zijn over het algemeen belachelijk duur en niet interessant. Kijk voor een sneller model eerder naar iets in de aard van de Samsung Spinpoint F3. Daarom raad ik ook de Caviar green aan...
  • Een HD7950 is ruim snel genoeg en je zit niet "per definitie" met een interne exhaust. Er zijn vele aftermarket koelers beschikbaar, alsook is dat niet persé slecht, het is gewoon iets belangrijker om een deftige airflow te hebben in je case. Persoonlijke voorkeur? Ik heb gemerkt dat zelfs bij zware airflow te temps nog steeds hoger liggen...
  • De AX650 ondersteunt ook perfect een 2de kaart voor later. Radeon HD 7950 Crossfire review 2 and 3-way
    Radeon HD 7950 Crossfire x2 - On your average system the cards require you to have a 700 Watt power supply unit as minimum.
    Ga eerst eens op zoek naar bronnen. De AX650 kan het hebben, maar het zal hem niet goed doen + Ik sprak over HD 7970 Crossfire
  • Qua koeler : De H100 is echt niet interessanter dan high-end air-cooling, vooral duurder. Buiten het feit dat hij veel stiller is, geen last heeft van interne warmte en compacter is?
  • Asus is overigens zeker niet kwalitatiever dan andere merken. (In tegendeel, ze hebben de laatste tijd nogal veel defecten gehad aan hun moederborden. (Veel is dan 3% defecten itt tot 1.5% bij andere merken.) Maar dit varieert ook wel eens.) ASUS is een uistekend merk met een uistekende klantenservice, al zijn er zo nog (GigaByte)

Als je per sé behoefte hebt om me constant af te kraken, ga gerust je gang...

phate_13

Legacy Member
Jammer dat het reputatie-systeem is afgeschaft.

Ik heb zeker niet de behoefte je constant af te kraken, ik geef je gewoon mijn kijk op dingen, die er ook maar gekomen is na er jaren mee bezig te zijn. Alsook is mijn advies zeker gebaseerd op veel inlezen en er veel mee bezig zijn.


  • Ik heb iets tegen µATX bordjes aangezien deze gewoon kleiner zijn, wat belachelijk is voor een deftige high-end pc. Minder sloten, waardoor je sowieso al veel slechter zit voor crossfire. Bij een ATX moederbord kun je de kaarten verder uit elkaar steken. Bij een µATX moederbord gaat één koeler van de GPU's volledig afgesloten worden door de andere, is niet echt een aanrader.

  • Qua SSD : Dat hangt natuurlijk af van de prijs. Als je de M4 veel goedkoper vindt, ga dan zeker daar voor. Maar vergeet wel niet dat er bij de Samsung meer extra's zit (standaard een bracket bij), alsook dat deze een hogere schrijfsnelheid heeft. (Iets uitgebreidere afweging : https://www.beyondgaming.be/archive/aankoopadvies.55/info-aankoopadvies-ssd.731006)

  • HDD : Welja, je haalde de black toch aan, terwijl dit niet zo'n goede optie is, daarmee...

  • GPU : Qua stilte mag je ook niet uit het oog verliezen. Het is moeilijk om een puur en alleen rechtstreeks naar buiten blazende koeler te hebben die ook koel en stil is hoor...

  • Voeding : Is ruim voldoende hoor. Als je genoeg bronnen bekijkt en rekening houdt met de efficiency zou je zien dat er een ruime marge is nog. Als je de kaartjes (zwaar) zou gaan overclocken zou ik wel aanraden iets meer te nemen inderdaad.

  • Een H100 is niet persé een stuk stiller... En compactheid is voor de meeste personen volgens mij geen issue...

  • Asus is een deftig merk, maar ze hebben een minder jaar achter de rug. Ze staan zeker niet sterker dan andere deftige merken.


Nogmaals : Het is zeker niet de bedoeling je af te kraken, ik zie niet in waarom je dit zo opvat. Ik probeer gewoon de feiten, hoe ik ze ken, weer te geven.

Mr.Hankey

Legacy Member
Wat betreft die H100 en alle andere zaken waar er mogelijk discussie om is... Volgens mij persoonlijk heeft het te maken met persoonlijke smaak. Zo betaal ik graag 100 euro voor een H100 die er veel beter uitziet en overigens nog eens een pak beter presteert dan de mugen 2... Anderen vinden het dan weer nutteloos als ze toch niet deftig overclocken... Ieder zijn smaak. Zo ben ik persoonlijk ook een Asus-fanaat en zou ik nooit van mijn leven een Asrock willen hebben ookal worden die misschien beter qua prijs/verhouding.

Wat betreft die ax650... voor een mogelijke SLI config zou ik toch eerder ook voor een ietwat zwaarder wattage kiezen, eerder 750 watt. Bovendien vind ik de corsair psu's te duur. Wel van goede kwaliteit... Ik zou eerder voor een Be quiet!, coolermaster of antec voeding kiezen maar zoals al duizendmaal gezegd, dit is een persoonlijke keuze. Zolang je een A-merk kiest en dat de voeding minstens zilver certificated is, zit je zeker goed.

phate_13

Legacy Member
Het is inderdaad zeker ook gedeeltelijk persoonlijke voorkeur. Maar als je de H100 gaat vergelijken met een high-end airkoeler, dan moet de H100 toch onderdoen qua prestaties EN prijs. Dat is waar ik op doelde. Voor een high-end airkoeler te verslaan moet je ook al echte high-end waterkoeling gaan nemen. En niet zo'n "prefab" waterkoeler.

Wattage van de voeding : Hangt er vooral vanaf wat voor SLI/CF opstelling en of je ook gaat overclocken of niet natuurlijk.

Mr.Hankey

Legacy Member
Heb eigenlijk geen zin om te discussiëren maar kon het niet laten... ( had dus blijkbaar wel zin :p )
"prefab" waterkoelers zijn vaak wel degelijk beter dan high-end airkoelers. Bij mijn weten zijn de Silver Arrow en de Noctua NH-D14 de beste airkoelers op de markt. De H100 verslaat deze beide maar echter met maar een zeer klein verschil en enkel wanneer er serieus overclockt wordt. De NH-D14 en de Silver Arrow zijn echter beter tijdens idle.
Laten we zeggen dat de prestaties ongeveer gelijk zijn ?

Voordelen Corsair H100:
*Kan gebruikt worden in combinatie met hoge ram/ram heatsinks.
*Propere, schone "look"

Nadelen:
- Duurder
- Case nodig die een 240 rad ondersteund ofwel de radiator buiten uw case
- Stock fans zijn redelijk luid

Voordelen High-end airkoeler:
*NH-D14 en Silver Arrow zijn stiller dan een 240 rad. ( Kan over gediscussieerd worden, namelijk welke fans er op het rad gebruikt worden )
*Goedkoper

Nadelen:
- RAM met hoge heatsinks passen mogelijk niet
- Case nodig die plaats heeft voor een hoge koeler.

Conclusie high-end airkoelers zijn ongeveer gelijk aan de nieuwste prefab waterkoelers. Ik zou dus eerder kijken naar prijs, voorkeursmerken, grootte, hoge ram enz.
Indien je echt zeer degelijke koeling wil, kies dan voor een custom watercooling loop.
Indien je extreme koeling wil: Liquid Nitrogen of gewoon een Peltier element :applause:

@ShotaCat, excuses voor het ietwat offtopic. Als je enkel licht gaat overclocken zit je met een mugen 2 wel goed, heb zelf één in mijn bezit gehad en deed zijn werk goed en stil. Indien je "zwaar" gaat overclocken, kies dan voor de Noctua nh-d14, silver arrow of H100.

phate_13

Legacy Member
Welja, ik vind het vooral jammer dat deze conclusie de H100 zo goed samenvat :

You get great cooling performance and low noise, though not at the same time. All of this greatness does come at a pretty steep price
AnandTech - Corsair Hydro Series: H60, H80 and H100 Reviewed
(Op low fan : Slechter dan de Silver Arrow qua performance. Op high fan speeds : Lichtjes beter, maar ook een stuk luider.)

De Thermalright Silver Arrow is over het algemeen veel beter uitgebalanceerd, tegen een lagere prijs. (Ja, met andere fans zou je deze eventueel nog verder kunnen uitbalanceren, maar dan ben je al snel nog eens 20 euro aan het uitgeven.) Voor zijn prijs vind ik deze waterkoeling oplossingen alleszins niet interessant aangezien dat deze high-end airkoeling door zijn prijs interessanter is. Indien geld niet uitmaakt en voor estetische reden of uit voorkeur, dan kan ik de keuze wel begrijpen. Maar puur qua prijs/prestatie, neen, dan is het niet interessant.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan