Archief - Aankoop budgetvriendelijke laptop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Techie

Legacy Member
Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar een "simpele" laptop voor de vriendin. Hiermee bedoel ik dat het zeker geen high-end model moet zijn, maar hij zou toch nog een tijdje moeten meegaan. Ik ken zelf vrij veel van hardware (desktop-wise dan), maar in het budget-laptop segment ben ik niet echt thuis.

De taken waarvoor de laptop gebruikt gaat worden :

- Office (mainly)
- Internet
- Muziek luisteren
- DVD'tje kijken af en toe

Liefst niet te fragiel gebouwd omdat hij wel regelmatig mee de weg op moet.

Ik heb hier al wat opzoekwerk verricht op het forum, en ben bij Tones de Lenovo B560 tegengekomen. Haar budget gaat tot 500 euro, dus deze past er mooi binnen. Lijkt dit de beste koop die ze kan doen voor die prijs (dan heeft ze toch een i3 CPU), of zijn er interessantere alternatieven?

Bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Techie

Someone? :-)

MaximV

Legacy Member
Sowieso niet die van Tones, die heeft nog een I3 CPU van de vorige generatie. IK zou eerder ook kijken op alternate of in andere winkels, want Tones is eerder duur.

KenHas

Legacy Member
Fragiel kan je een Lenovo zeker niet noemen. Met een lenovo kan je niet veel missen. Er zijn betere (duurdere) toestellen maar als je nu en dan eens een secondje hebt, is het wel een aanrader

KenHas

Legacy Member
@ MaximV : en waarom is dat erg dat de processor van de vorige generatie is? Als het gaat over office werk, ga je echt geen verschil merken. Tones is misschien aan de dure kant maar voor dit toestel ga je echt niet veel goedkoper vinden.

Niet iedereen heeft de behoefte aan de laatste nieuwe processors. De meeste mensen zijn op zoek naar iets dat voldoet aan hun eisen. En als ik de vereisten zo lees, komt dit toestel aardig in de buurt

Techie

Legacy Member
KenHas zei:
@ MaximV : en waarom is dat erg dat de processor van de vorige generatie is? Als het gaat over office werk, ga je echt geen verschil merken. Tones is misschien aan de dure kant maar voor dit toestel ga je echt niet veel goedkoper vinden.

Niet iedereen heeft de behoefte aan de laatste nieuwe processors. De meeste mensen zijn op zoek naar iets dat voldoet aan hun eisen. En als ik de vereisten zo lees, komt dit toestel aardig in de buurt

Dat is wat ik ook dacht. Maar moest het nu het geval zijn dat iemand voor ongeveer dezelfde prijs een betere laptop weet, dan hoor ik het graag! :-)

MaximV

Legacy Member
KenHas zei:
@ MaximV : en waarom is dat erg dat de processor van de vorige generatie is? Als het gaat over office werk, ga je echt geen verschil merken. Tones is misschien aan de dure kant maar voor dit toestel ga je echt niet veel goedkoper vinden.

Niet iedereen heeft de behoefte aan de laatste nieuwe processors. De meeste mensen zijn op zoek naar iets dat voldoet aan hun eisen. En als ik de vereisten zo lees, komt dit toestel aardig in de buurt

Dat is het juist, voor die prijs kan je een laptop met een nieuwe I3 kopen i.c.m. een GT540. Je hebt die kracht misschien niet meteen nodig, maar als het voor dezelfde prijs kan, kan je beter zo'n laptop nemen.

Techie

Legacy Member
MaximV zei:
Dat is het juist, voor die prijs kan je een laptop met een nieuwe I3 kopen i.c.m. een GT540. Je hebt die kracht misschien niet meteen nodig, maar als het voor dezelfde prijs kan, kan je beter zo'n laptop nemen.

Kan je er dan één voorstellen aan dezelfde prijs?

MaximV

Legacy Member
Ik ben op zoek, maar blijkbaar heb ik me toch vergist. Ik dacht dat een vriend van mij voor € 499 een Asus K53... had aangekocht. (I3 + GT540). Sowieso zou ik toch een laptop met nieuwe I3 kopen omdat je die voor die prijs ook vindt.

Techie

Legacy Member
MaximV zei:
Ik ben op zoek, maar blijkbaar heb ik me toch vergist. Ik dacht dat een vriend van mij voor € 499 een Asus K53... had aangekocht. (I3 + GT540). Sowieso zou ik toch een laptop met nieuwe I3 kopen omdat je die voor die prijs ook vindt.

Je laat maar iets weten als je iets vindt :-)

ALF 2.0

Legacy Member
KenHas zei:
Deze komt in de buurt maar als ie de baan op moet, geef mij toch maar 1000 keer liever de bouwkwaliteit van lenovo boven acer

Om nog maar te zwijgen over de betrouwbaarheid en de povere service na verkoop van Acer...

KenHas

Legacy Member
Asus is al stuk beter dan de Acer maar "slechts" een pentium en verkies toch lenovo bouwkwaliteit boven asus. Is per slot van rekening bedoeld om veel de baan mee op te gaan

Techie

Legacy Member
KenHas zei:
Asus is al stuk beter dan de Acer maar "slechts" een pentium en verkies toch lenovo bouwkwaliteit boven asus. Is per slot van rekening bedoeld om veel de baan mee op te gaan

Om een lang verhaal kort te maken, de lenovo is prijs/kwaliteit gezien de beste koop?

ALF 2.0

Legacy Member
Ik zou toch ook voor de Lenovo kiezen in dit prijssegment en voor dit gebruik.

mdgf

Legacy Member
Lenovo staat naar mijn weten juist bekend als een een standaard budgetmerk qua bouwkwaliteit en aftersales. Enkel de dure Thinkpad reeksen (geen edge) worden meestal als goed (zoniet de beste, das ook mijn mening) beschouwd en dat straalt af op de rest van hun laptops, maar uiteidelijk hebben ze dat stuk image gewoon overgekocht van IBM en dat is enkel gedaald (thinkpad edges).

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat je moet wegblijven van Lenovo, idem voor acer. Het is gewoon een opmerking. Ik ben van het principe dat het toch gewoon op brute pech aankomt, maar aftersales heb ik dan ook nog bijna nooit nodig gehad.

In elk geval voor 500€: MEDION® AKOYA® P6634 (MD 98930) Notebook/http://www.medion.com/be/nl/electro...+E6221+laptop/30012994A1?category=notebook_13
Quasi even snelle CPU, vééél betere graka, usb 3.0, multitouch (zonder muis is dat veel aangenamer), HDMI uitgang, bluetooth en uiteindelijk is dat ook een "lenovo". Nadeel is wel glossy uiterlijk

Maar tbh zou ik echt zoveel niet investeren, kijk eens voor een 15.6" laptop met e350 of pentium/Celeron, die is dan wel 4x trager (Celeron minder, Pentium quasi even snel), maar dat gaat ze nooit ofte nimmer merken. Ik heb nu wel niet de indruk dat dat zoveel goedkoper gaat uitkomen, zo'n 50€ wss (mijn asus met pentium was 480€, maar 17").

edit: die medion heeft blijkbaar een mat scherm, als ze hem onderweg gaat gebruiken (of zelfs thuis als ik bij een raam zit erger ik me al dood aan glossy): niet twijfelen en voor mat gaan imo.

Techie

Legacy Member
mdgf zei:
Lenovo staat naar mijn weten juist bekend als een een standaard budgetmerk qua bouwkwaliteit en aftersales. Enkel de dure Thinkpad reeksen (geen edge) worden meestal als goed (zoniet de beste, das ook mijn mening) beschouwd en dat straalt af op de rest van hun laptops, maar uiteidelijk hebben ze dat stuk image gewoon overgekocht van IBM en dat is enkel gedaald (thinkpad edges).

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat je moet wegblijven van Lenovo, idem voor acer. Het is gewoon een opmerking. Ik ben van het principe dat het toch gewoon op brute pech aankomt, maar aftersales heb ik dan ook nog bijna nooit nodig gehad.

In elk geval voor 500€: MEDION® AKOYA® P6634 (MD 98930) Notebook/MEDIONshop België: MEDION® AKOYA® E6221 laptop
Quasi even snelle CPU, vééél betere graka, usb 3.0, multitouch (zonder muis is dat veel aangenamer), HDMI uitgang, bluetooth en uiteindelijk is dat ook een "lenovo". Nadeel is wel glossy uiterlijk

Maar tbh zou ik echt zoveel niet investeren, kijk eens voor een 15.6" laptop met e350 of pentium/Celeron, die is dan wel 4x trager (Celeron minder, Pentium quasi even snel), maar dat gaat ze nooit ofte nimmer merken. Ik heb nu wel niet de indruk dat dat zoveel goedkoper gaat uitkomen, zo'n 50€ wss (mijn asus met pentium was 480€, maar 17").

edit: die medion heeft blijkbaar een mat scherm, als ze hem onderweg gaat gebruiken (of zelfs thuis als ik bij een raam zit erger ik me al dood aan glossy): niet twijfelen en voor mat gaan imo.

Ik weet wel niet hoe het zit met de kwaliteit van die Medion laptop. Ik bleef er altijd van weg omdat het toch een goedkoop merk is... Of denk ik hier verkeerd?

FragDAnvers

Legacy Member
Reapo zei:
Om nog maar te zwijgen over de betrouwbaarheid en de povere service na verkoop van Acer...

Povere service ?
Dan ben je toch niet over Acer bezig hoor.
Laptopje opsturen, 5 werkdagen daarna hersteld aankrijgen...

darklighter

Legacy Member
Techie zei:
Ik weet wel niet hoe het zit met de kwaliteit van die Medion laptop. Ik bleef er altijd van weg omdat het toch een goedkoop merk is... Of denk ik hier verkeerd?

Ken wel nog een aantal mensen meteen Medion, service is goed, mijn schoonmoeder haar harde schijf was kapot net het 3de jaar dat ze hem had (3 jaar garantie) en ze hebben hem goed gemaakt, ze kan er zeker nog een jaar mee door.

Meeste mensen die ik ken met een Medion doen toch wel een jaartje of 4 met hun laptop.

Dus ik ben wel vrij positief tov medion.

mdgf

Legacy Member
Mijn naaste familieleden hebben ook bijna allemaal medions, enkel nu mijn ma haar 4 jaar oude laptop (van medion dus) vervangen door een ASUS omdat die op dat moment interessant was, dat had niks met het merk te maken (en sinds een paar dagen verkoopt medion dezelfde laptop, maar met usb 3.0 en mat scherm voor 50€ minder, dus nu zou ik zeker die gekocht hebben).

Maar zoals H3X4's opmerking ook duidelijk maakt, ik ben het niet eens met het bashen van merken van laptops, in die budgetklasse zit daar volgens mij geen verschil op waar je rekening mee kunt houden (brute pech).
Een maand of 6 geleden had ik nog eens ergens de RMA cijfers gezien (zegt natuurlijk niks over de service) van de merken en toen lag alles binnen grenzen van <8%, ik dacht dell het minste en één of ander merk die ze hier niet verkochten het hoogst (daarna lenovo, wat me op dat moment ook verbaasde (afstraling thinkpads) tot ik erover nadacht). Maar of die significant waren (genoeg laptops) of zelfs maar correct, god zal het weten, sowieso niet van aantrekken dus.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan