Archief - 1ste pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

shad0x

Legacy Member
Ik ga namelijk voor de eerste keer zelf (of toch met behulp van andere) een pc samenstellen.

Dit is wat ik momenteel in gedachte heb:


Graka: Asus EAH6950 DCII/2DI4S/2GD5 (2048MB) €245
cpu: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition Box (Sockel AM3, 45nm, HDE00ZFBGRBOX) €165
case: Cooler Master HAF 922 - Midi Tower - noPSU €100
SSD: OCZ Agility 3 SSD 60GB 2.5" SATA600 (waarom beveeld iedereen m4 aan ?) €85
ram: Corsair Vengeance - 8GB 1600MHz PC3-12800 (dual) €40
mobo: ASUS Sabertooth 990FX - Socket AM3+ - ATX €140
voeding: Cooler Master Silent Pro M 700W €100
DVD: weet nog niet, maakt niet zoveel uit denk ik
hdd: mee wachten tot prijzen terug stabiel zijn en momenteel hdd uit oude pc halen ? of externe ? of gaat dit dan de bottleneck zijn als ik games wil spelen.

Zijn er dingen waar op te letten om alles te monteren ? zoals statische elektriciteit en moet je ook apart kabels kopen of zitten deze normaal bij de onderdelen bij ?

Bij het aankopen van een monitor, zijn er daarbij speciale dingen waar op te letten zodat ik niet een overpowerde graka heb maar dat de monitor er niet goed mee functioneert ofzo?
Dit is de eerste keer dat ik het doe dus sorry voor alle noob vragen.

De prijzen zijn niet helemaal correct heb zowat gemiddelde gepakt van de goedkopere die ik gevonden heb in nederland en duitsland.
Alvast bedankt!

SpeedFreak.be

Legacy Member
waarom iedereen een M4 aanbeveelt?, omdat de OCZ veel problemen kent (niet herkennen van de ssd, bsod's, vastlopers, etc, etc) en in de praktijk is M4 niet trager en een stuk betrouwbaarder dan de OCZ.

shad0x

Legacy Member
ahzo, omdat als je de schrijf/lees snelheid bekijkt van beide heeft de m4 wel redelijk 'lage' snelheden.

Maar als de m4 vele beter en gebruiksvriendelijker is kan deze paar euro het probleem niet zijn.

bedankt voor de reactie

Gurt11

Legacy Member
Met een iets goedkoper 1155 moederbord kan je een i5 2500K nemen... Tenzij je echt die upgradability van de AM3+ wil hebben ^^ Het kan ook goedkoper dan en evengoed als de Sabertooth. Plan je te overclocken? Neem dan een goede cpu-koeler.
Inderdaad de Crucial M4 ipv OCZ.

Niet teveel schrik hebben voor statische elektriciteit. Raak eerst even een metaal onderdeel van je case aan of het metalen pinnetje in een stopcontact. Je moederbord op de doos ervan laten liggen om je processor(koeler) en ram te installeren. (niet op het plastiek waar het moederbord in zit!)
Alle kabels die je nodig hebt, zitten erbij. (behalve misschien een hdmi-kabel als je die wenst te gebruiken icm je monitor)
Bij je keuze van monitor moet je alleen zien dat er een dvi(-d) aansluiting en/of hmdi aansluiting is (afhankelijk van wat je wil gebruiken) maar alle schermen hebben dat tegenwoordig ^^ gene schrik

Hoe kan je het ooit leren als je geen vragen stelt? :p nooit voor excuseren ;-)

shad0x

Legacy Member
Overclocken is niet direct de bedoeling omdat ik heb horen zeggen dat de AMD wel goed genoeg zou zijn.
AMD ipv intel omdat deze (ook van horen zeggen) zeker zo goed zijn voor te gamen en een redelijk goede prijs/kwaliteit hebben. De 2500K ga je moeten overclocken voor betere of dezelfde prestaties dan neem ik aan ? (weet het dus niet)

Moet ik voor men monitor ook kijken naar de snelheid ? of is 8-5ms genoeg ? (2ms zijn wel redelijk wat duurder heb ik zojuist gezien)

Interne HDD nog met wachten of gaan de prijzen waarschijnlijk nog hoger gaan dan dat ze nu al zijn ?

Nog een laatste vraag, moet je nog veel installeren voor je de windows er kan op zetten zoals drivers ?

McGregor

Legacy Member
shad0x zei:
Zijn er dingen waar op te letten om alles te monteren ? zoals statische elektriciteit en moet je ook apart kabels kopen of zitten deze normaal bij de onderdelen bij ?

Even de aarding van je stopcontact aanraken voor dat je begint is ruim voldoende. Je moet natuurlijk niet overmatig wrijven aan een wollen trui tijdens het bouwen.

Voeding zou ik een ander merk nemen XFX heeft tegenwoordig zeer mooie kwalitatieve voedingen.

Duffman-

Legacy Member
Stylerke zei:
tekst

Niet teveel schrik hebben voor statische elektriciteit. Raak eerst even een metaal onderdeel van je case aan of het metalen pinnetje in een stopcontact. Je moederbord op de doos ervan laten liggen om je processor(koeler) en ram te installeren. (niet op het plastiek waar het moederbord in zit!)
tekst

Waarom mag je je moederbord daar niet op leggen? Da's toch antistatische plastiek dus dacht dat dat wel safe was?

Psy

Legacy Member
Die bags zijn soms (niet altijd, en soms enkel de binnenkant) geleidend qua electriciteit.
Leg het eerder op de doos van het moederbord.

Yank

Legacy Member
De i5 2500K is beter dan die 1100T voor games, met of zonder te overklokken (al kun je wel een i5 2500 nemen als je niet overklokt).

Psy

Legacy Member
Prijs ligt niet veel hoger voor de i5 2500k dus als dat niet veel uitmaakt zou'k ook eerder de i5 pakken.
i5 is op quasi alle vlakken een stuk betere cpu en is amper een 20eur duurder, voor dat prijsverschil zou'k dat imo niet laten.
Rekening houdend dat ge dan ook wel een ander moederbord in huis moet halen (met ook maar een klein prijsverschil)

Kunt eventueel de Sabertooth P67 pakken (heb die zelf, zalig ding :p) als ge in de Sabertooth reeks wil blijven, al lijkt veel volk hier nogal te zweren bij de ASrock mobos.

shad0x

Legacy Member
Als ik het goed begrijp

I5 2500k > AMD Phenom II X6 1100T

wel nieuw moederbord, en graka ook veronderstel ik ?

Overclocken, welke voordelen heeft dit en is dit voor constant gebruik ?
Welke CPU koeler kan ik dan best gebruiken ? (niet al te nipt, al mijn vorige pc's/laptops begeven het allemaal op temperatuur. (ja ik kuis deze optijd uit en zet ze niet in slecht ventilerende ruimtes =))

Psy

Legacy Member
Graka mag blijven hé, is niet omdat de cpu geen amd meer is dat die videokaart geen amd meer mag zijn :) Zal prima werken no worries.
Maar moederbord dus wel een ander.

Overclocken tegenwoordig, zeker op de i5 2500k is zodanig makkelijk (al zou ik toch eerst eens goed rondlezen om toch de standaardbegrippen wat te doorgronden), komt er eigenlijk gewoon op neer dat de i5 2500k standaard op 3.3ghz draait - in de bios word dat aangegeven als 33x ( = de multiplier) en 100 (de fsb). dus 33x100 = 3300 = 3.3ghz.
De fsb word tegenwoordig nog weinig aangeraakt, dus enkel de multiplier in de bios lichtjes verhogen (4.0ghz is toch al mooi zonder al te zot te doen) naar 40x (40x100= 4000=4ghz).
Er komt nog wel wat meer bij kijken als dat, voltage en dergelijke, maar voor zo'n niet-al-te-grote overclock moet ge in principe niet met het voltage beginnen prutsen.

Zelf al zijt ge niet van plan om te gaan overclocken zou'k sowieso toch aanraden om een andere cooler te kopen, de stockcooler is nogal 'meh' voor temperaturen, loopt al rap op naar 65-70C wat toch niet zo erg aangenaam is.
Als ge iets kunt vinden uit de Scythe Mugen serie is dat al dik oké (houd de temps rond de 40-50C), maar iets simpeler zoals de coolermaster hyper plus is ook al cava. (50C~)

shad0x

Legacy Member
Dit heb ik nu samengesteld:

cpu: Intel Core i5 2500K 3.3GHz 6MB S1155 €180,99
Koeler: Scythe Mugen 3 - 120mm €37,95
case: Cooler Master HAF 922 - Midi Tower - noPSU € 94,95
graka: ASUS Radeon EAH6950 DCII/2DI4S/2GD5 - 2 GB - PCI-E €269,00
RAM: Corsair XMS3 - 8GB 1600MHz PC3-12800 (dual) €45,95
mobo: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 - Socket 1155 - ATX €124,95
SSD: Crucial M4 SSD 64GB 2.5" SATA600 €92,95
HDD: Samsung 1TB 3.5" SATA-300 7200rpm 32MB €149,95
DVD: Asus DVD Brander - 24B3ST €24,00
voeding: Cooler Master Silent Pro M 700W €100

Dit is een totaal van €1203,63 maar hier zit dan wel de HDD in en de DVD wat ik in men beginpost niet heb bijopgeteld. En ik heb ook alles van Komplett gehaald dus ik heb deze keer nog niet de prijzen op de Duitse markt gecheckt. De prijs kan dus waarschijnlijk nog wel omlaag.

Er zit dus ongeveer een verschil van €40 in tov van AMD cpu en mobo.

Ik hoop dat ik niets over het hoofd heb gezien, zo ja mag je het mij altijd vertellen.

Als je wil gaan OCen, daalt de levensduur dan hard ? of is 4ghz normaal voor deze cpu/mobo ?
Niet zo zeker over het mobo dus wat extra info is altijd handig =D

Psy

Legacy Member
Ziet er zeker wel cava uit zo, hdd betaald ge tegenwoordig bijna dubbel zoveel voor door die overstromingen ginder in Asië, zal beetje zoeken zijn om een deftige prijs daarvoor te vinden.
Als ge heel veel chance hebt kunt ge wel nog ergens een hdd vinden van dezelfde grootte voor de helft van de prijs (~70eur) maar zal niet makkelijk zijn.

Qua OC zolang ge niet teveel zit de prutsen met het voltage zal dat de levensduur heus niet verminderen, moet tenslotte rekening houden dat die i5's tegenwoordig standaard met turbo mode werken, wat betekend dat je als je pc niet veel aan het doen is de cpu op 1.6ghz zal werken (om energie en dergelijke te besparen), vanaf die inziet dat je extra power nodig hebt schakelt die over naar z'n echte snelheid, dat gewissel merk je helemaal niet en is best een aangename feature.

Ik zou, eenmaal de pc samenzit, de cpu gewoon standaard laten, en eens zien of ge er content van zijt, ge kunt dan na verloop van tijd & eenmaal ge een beetje lektuur van overclocken gelezen hebt en ge er meer met vertrouwd zijt nog altijd gaan overclocken.
Tenslotte draait de i5 2500k in turbomode (standaard) op 3.6ghz, dus van 3.6 naar 4.0 is zo geen enorme sprong, die 3.6 zal zeker al niet slecht zijn.

phate_13

Legacy Member
Overigens is de Crucial M4 wel degelijk sneller in de praktijk(!) dan de OCZ Agility 3, die belange zijn opgegeven snelheden niet haalt, zeker bij de 64GB versies :

AnandTech - Bench - SSD

Psy

Legacy Member
Is al gekend ondertussen, ook al is de agility maar een beetje 'meh' in vergelijking met de vertex, schijnbaar is de structuur van zowel de agility als de vertex niet correct voor zowel 64 als 120, blijkbaar gebruiken ze bij benchmarks en dergelijke de 240gb versies die om één of andere reden wel hun benchmark snelheden halen, ff vergeten waarom dit net was maar toch een beetje consumenten bedrog.

Ik ben pas na m'n aankoop achter al die ocz problemen gekomen anders had ik die ook wel niet aangekocht, heb er sinds m'n nieuwe setup nog geen last van gehad (met m'n oude wel problemen) maar zal zeker de ocz schijven niet meer aanraden, toch zeker niet zolang ze sandforce based blijven.

shad0x

Legacy Member
Maar dus geen probleem met de M4 ?
Als deze setup ok lijkt dan zal ik de knoop maar doorhakken om dit eens te gaan bestellen. Over de HDD twijfel ik nog wel maar dat zien we nog wel.
Moet ik voor de rest nog op de snelheid van men monitor kijken of is 5ms zeker genoeg of gaat 8 zelfs nog zonder merkwaardig verschil ?

Seagate Barracuda 7200.12 1000GB SATA III: is dit een goede hdd ? want deze prijs valt nog wel goed mee.

Alvast bedankt voor al deze nuttige info!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan