Archief - Werken in de ICT-sector

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gprb_

Legacy Member
Jooo ,


Na mijn studies ( informaticabeheer in 5 en 6e middelbaar ) ben ik begonnen in de hogeschool aan Toegepaste informatica ..
Maar na mijn rapport gekregen te hebben , vond ik het zelf niet zo goed.
4 van de 11 buizen, waaronder programmeren die tussen de 0 en de 6 (op20) zit.
Nu ben ik toch eens beginnen denken om misschien te gaan werken na dit jaar , ALS semester 2 ook niet goed is. ( en natuurlijk dan stoppen met studeren )

Nu zou ik graag willen weten wat/waar ik zou kunnen beginnen met mijn A2 informaticabeheer en wat mijn +/- nettoloon zou zijn.

bedankt ..

Stimpy

Legacy Member
yooo

erges als assembleur in ne pc winkel
helpdesk misschien

loon tussen 1200 en 1300 euro

Anoniem09

Legacy Member
Inderdaad, bij ons zit er ook zo iemand. Ikzelf heb de hogeschool afgemaakt en kreeg meteen een firmawagen, laptop, gsm, etc.. Nu is er iemand nieuw begonnen, ook middelbaar informatica gedaan en die krijgt geen voordelen + doet de 'helpdesk'.

Ik zou toch aanraden van door te bijten. Ik heb ook altijd buizen gehad, eerste jaar zelf 5. Gewoon doorzetten, heb er 4 jaar over gedaan maar heb nu wel een goede job die zéér goed betaald is.

sparks

Legacy Member
Programmeren tussen de 0 en 6 komende van informaticabeheer?
Hebt gij 2 jaar uit uw neus zitten eten?

Lord Kveldulv

Legacy Member
sparks zei:
Programmeren tussen de 0 en 6 komende van informaticabeheer?
Hebt gij 2 jaar uit uw neus zitten eten?

Kheb zelf geen IB gedaan maar heb ooit gehoord van iemand die het wel deed dat zijn 2 jaar TP7 (spreek over 1998) overeenkwam met 2 à 3 weken les bij ons in het hoger (graduaat Elektronica). En da was dan nog nie eens een hoofdvak. Dus ik peins wel dat ge door IB kunt geraken zonder het echt te snappen.

OT: er is meer in IT dan programmeren he. Als het u niet ligt, probeer toch door te bijten. Want zonder dat papierke zijn uw kansen op een goede job en doorgroeimogelijkheden toch een pak kleiner.

Dubbelpunt

Legacy Member
koenpje zei:
Inderdaad, bij ons zit er ook zo iemand. Ikzelf heb de hogeschool afgemaakt en kreeg meteen een firmawagen, laptop, gsm, etc..

Die periode is al lang gepasseerd, tenzij je goed kunt programmeren en je een laag loon aanvaart. De glorieperiode is gepasseerd, en zeker nu. Een firmawagen is ook al geen voordeel meer, tenzij je tevreden bent met 1200eur netto.

nameless

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
OT: er is meer in IT dan programmeren he. Als het u niet ligt, probeer toch door te bijten. Want zonder dat papierke zijn uw kansen op een goede job en doorgroeimogelijkheden toch een pak kleiner.

Idd voor er iemand komt zeggen dat ze iemand kennen die geen diploma heeft en toch een goede informatica job heeft, dat zijn dan de witte raven zeker :).
Met een diploma ga je gewoon mooiere kansen krijgen.

eniac

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Die periode is al lang gepasseerd, tenzij je goed kunt programmeren en je een laag loon aanvaart. De glorieperiode is gepasseerd, en zeker nu. Een firmawagen is ook al geen voordeel meer, tenzij je tevreden bent met 1200eur netto.

Is er op de paar jaar dat ik werk zoveel veranderd? Moet als graduaat toch nog altijd goed te doen zijn om +-2000 bruto en een mooi pakket (nettovergoedingen, verzekeringen, wagen, tankkaart, MC's, ...) vast te krijgen?

En die 2000 bruto is niet enorm, maar in de IT zijn er nog altijd wel (door)groeimogelijkheden. Goed presteren is kansen krijgen en beter verdienen.

Enfin, dat is mijn zicht er toch op. Bij ons kunnen er altijd wel een goed aantal schoolverlaters starten.

Gprb_

Legacy Member
sparks zei:
Programmeren tussen de 0 en 6 komende van informaticabeheer?
Hebt gij 2 jaar uit uw neus zitten eten?
Ja ik had geen geluk tijdens mijn examen :s en zo'n opmerkingen heb ik ook niet nodig.
Ik zal er mij voor moeten inzetten dat weet ik ook.

Stimpy zei:
yooo

erges als assembleur in ne pc winkel
helpdesk misschien

loon tussen 1200 en 1300 euro
Bruto / netto ?

koenpje zei:
Inderdaad, bij ons zit er ook zo iemand. Ikzelf heb de hogeschool afgemaakt en kreeg meteen een firmawagen, laptop, gsm, etc.. Nu is er iemand nieuw begonnen, ook middelbaar informatica gedaan en die krijgt geen voordelen + doet de 'helpdesk'.

Ik zou toch aanraden van door te bijten. Ik heb ook altijd buizen gehad, eerste jaar zelf 5. Gewoon doorzetten, heb er 4 jaar over gedaan maar heb nu wel een goede job die zéér goed betaald is.
Waar heb je TI gevolgd dan als ik weten mag ?

nameless

Legacy Member
Gprb_ zei:
Ja ik had geen geluk tijdens mijn examen :s en zo'n opmerkingen heb ik ook niet nodig.
Ik zal er mij voor moeten inzetten dat weet ik ook.

N/o maar programmeren is geen vak waar je geluk voor nodig hebt op je examen als je onder het jaar je werk hebt gedaan. Mocht dit het geval zijn kan het gewoon zijn dat je het logische denken nooit onder de knie gaat krijgen en dan kan je mss best voor een andere richting kiezen.

Maar mocht je je hard genoeg inzetten moet geraak je volgens mij al wel een eind met programmeren, programmeren is vooral doen en kan je niet even blokken.

Gprb_

Legacy Member
nameless zei:
N/o maar programmeren is geen vak waar je geluk voor nodig hebt op je examen als je onder het jaar je werk hebt gedaan. Mocht dit het geval zijn kan het gewoon zijn dat je het logische denken nooit onder de knie gaat krijgen en dan kan je mss best voor een andere richting kiezen.

Maar mocht je je hard genoeg inzetten moet geraak je volgens mij al wel een eind met programmeren, programmeren is vooral doen en kan je niet even blokken.

Nee weet ik wel , maar ik sla soms alles door elkaar . En de lector is niet de gemakkelijkste , al werkt het programma , zal hij nog zagen over dit en dat ..

En over het inzien en de logica van het programmeren .. Deze heb ik wel , als ik een programma lees kan ik perfect zeggen wat het zal doen , etc .. maar om dan een programma zelf te maken lukt het mij nog niet zo goed..

Daarom dat ik nu ook voor een aantal boeken aan het kijken ben

Gekke_Koerd

Legacy Member
waar studeer je ti OP?

ik studeer het op de ehb en er zijn een tal van drop outs die van leuven/gent komen en het hier toch beter doen omdat ze het makkelijker vinden...

echter heb je hier ook programmeren dus daar kan je niet aan ontsnappen :) blijven oefenen zou ik zeggen en zeker niet opgeven!

Ark'ay

Legacy Member
Gprb_ zei:
Nee weet ik wel , maar ik sla soms alles door elkaar . En de lector is niet de gemakkelijkste , al werkt het programma , zal hij nog zagen over dit en dat ..

En over het inzien en de logica van het programmeren .. Deze heb ik wel , als ik een programma lees kan ik perfect zeggen wat het zal doen , etc .. maar om dan een programma zelf te maken lukt het mij nog niet zo goed..

Daarom dat ik nu ook voor een aantal boeken aan het kijken ben

Ah, je hebt gewoon nog een beetje last van het middelbareschooltijd syndroom :).

Uw docent heeft gelijk en is gene mierenneuker. U programma moet niet alleen werken maar ook nog deftig (performant) zijn. Geen 9 connecties naar u databank als ge het ook met 3 kunt doen.

Als ge nog eens praktijk hebt en u oefening is af en het werk roept dan uwe docent er is bij om aan te duiden wat beter kan.

Die gaat dan wel zeggen welke lijnen overbodig zijn/korter kunnen of voor welke stukken een methode bestaat die beter/sneller is ...

Tzal al stukken vlotter gaan :) succes

Genious

Legacy Member
Gprb_ zei:
Nee weet ik wel , maar ik sla soms alles door elkaar . En de lector is niet de gemakkelijkste , al werkt het programma , zal hij nog zagen over dit en dat ..
Code die werkt is het minste he. ;)
Ge moet begrijpen dat er een enorm verschil is tussen uw code voor een examen/oef en in de praktijk.

De code die ge nu produceert, moet gewoon op tijd af, werken in normale omstandigheden en na een maand zijt ge het allemaal vergeten en is er geen haan die daar naar kraait.

In praktijk:
- moet uw code robuust zijn om toch belangrijke speciale gevallen op te vangen
- ze over een langere periode onderhouden worden, dus moet ze logisch gestructureerd zijn en met redelijk wat commentaar
- lopen uw functionaliteiten best niet te veel door elkaar, voor het geval er later nieuwe behoeften zijn
- bestaat de kans dat uw software enorm veel te verwerken gaat krijgen en dat het nooit binnen een aanvaardbare termijn gedaan raakt als ge niet wat efficiënt schrijft


Al waar ze u nu mee extra ambeteren omtrent die zaken, helpt u om de juiste ingesteldheid te krijgen voor later. doorbijten dus. :)

kney

Legacy Member
Gprb_ zei:
Jooo ,


Na mijn studies ( informaticabeheer in 5 en 6e middelbaar ) ben ik begonnen in de hogeschool aan Toegepaste informatica ..
Maar na mijn rapport gekregen te hebben , vond ik het zelf niet zo goed.
4 van de 11 buizen, waaronder programmeren die tussen de 0 en de 6 (op20) zit.
Nu ben ik toch eens beginnen denken om misschien te gaan werken na dit jaar , ALS semester 2 ook niet goed is. ( en natuurlijk dan stoppen met studeren )

Nu zou ik graag willen weten wat/waar ik zou kunnen beginnen met mijn A2 informaticabeheer en wat mijn +/- nettoloon zou zijn.

bedankt ..

Het is raar dat je na informaticabeheer nog zoveel buizen haalt.
Ik lees dat je pech hebt gehad.
De andere 3 buizen waren deze van niet-informatica vakken?

Ik kom zelf ook van Informatica Beheer in het 5de en 6de. Daarna ook Toegepaste Informatica gedaan aan de hogeschool. Ik heb bijna niets moeten leren het eerste jaar en was makkelijk geslaagd met een +70%. 1 buis voor talen maar ben ik nooit goed in geweest, en was ook makkelijk op te halen met buispunten.
Als je een beetje moeite doet, zou het niet al te moeilijk mogen gaan.

En zoals gezegd kan je met een A2 wel ergens beginnen als helpdeskmedewerker of technieker. Natuurlijk heb je met een hogeschool diploma meer voordelen later.

Emerxill

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Die periode is al lang gepasseerd, tenzij je goed kunt programmeren en je een laag loon aanvaart. De glorieperiode is gepasseerd, en zeker nu. Een firmawagen is ook al geen voordeel meer, tenzij je tevreden bent met 1200eur netto.
Ik zie niet in waarom een starter hiermee ontevreden zou moeten zijn?
Iig, de gemiddelde startende graduaat zit rond de 1400eur netto (incl extra's) en een firmawagen als hij bij een consultancy firma begint.
De glorieperiode is idd (al lang, ik heb ze zelfs nooit meegemaakt) gedaan, maar IT is nog steeds een deftig verlonende sector.

Iig, doorgroeien is ook niet onoverkomelijk als je wat assertief bent. Het is zeker niet onmogelijk om uw nettoloon binnen 10 jaar uw brutoloon als starter te laten overstijgen.

Aan TS: zonder hoger diploma is het zeker mogelijk maar je gaat je dan moeten onderscheiden op vlak van technische skills tov iemand met een hoger diploma.
Het geluk in de IT is dat je het meeste op je eigen kan leren.
Echter zonder hoger diploma ga je heel assertief moeten zijn wil je gelijkaardig verloond worden. Ze gaan in veel gevallen je (gebrek aan) diploma gebruiken om je loon te verantwoorden, aan u om een beter loon af te dwingen.

Echter, als je faalt in programmeren vrees ik dat je weinig gaat kunnen doen in de IT. Dat logisch inzicht heb je nodig, ook al ga je later niet programmeren.

RonnoR

Legacy Member
Ik heb ook TI gedaan op KDG. Ik had op 't middelbaar Moderne talen wiskunde gedaan en ik was in mijn vrije tijd ook totaal niet bezig met programmeren. Resultaat was dan ook een 6 op 20 in mijn eerste jaar op programmeren :p. Maar in tweede zit gewoon een volledige week aan gezet, zodat ik het onder de knie had en dan een 13 gehaald denk ik. Ge moet gewoon nog ff verder proberen imo, anders gaat ge er later zeker spijt van krijgen. Er zijn er zoveel die het in 4 jaar doen en dan hebt ge echt wel een héél rustig programma zodat ge voldoende tijd in programmeren kunt steken. Als uw ouders zien dat ge uw best ervoor hebt gedaan zullen die dat ook geen ramp vinden zeker? En 4 van de 11 vakken er niet door is ook niet zo verschrikkelijk.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Wat wordt er tegenwoordig nog gezien qua programmeren bij de bachelors?
In onze tijd was dat in het 2de jaar een space invaders clone schrijven. Een zelf te kiezen project (heb een mIRC clone geschreven). Een stockbeheer app die ge in groep moest maken in java en cobol. Het onze is ook in gebruik genomen door een winkel. En een jsp project. Ik had een webshop en 10 jaar later is die nog altijd in werking bij een bedrijf. Nog wel een aantal ander projectjes maar ben ze vergeten.
Dat waren projecten van weken of maanden (dat stockbeheer project duurde 1 jaar en liep over 2 schooljaren), en die moesten volledig werken. Niet zo half half. Behalve space invaders. Dat was een projectje vlak voor het kerstverlof. Ben ik de eerste zaterdag van de vakantie om 8h aan begonnen en om 3h 's nachts was het af. (ik deed het graag en kon het goed)
Heb oa les gehad van de Fox en Janssens (peins nie da'k een school moet vernoemen om hier een paar bellekes te laten rinkelen :p).

maccie

Legacy Member
Ik heb hetzelfde meegemaakt, informatica beheer in middelbaar afgerond maar hogere opleiding niet voltooid. Ik ben gedurende mijn 2e jaar lichtjes begonnen met werk zoeken in April door hier en daar eens een cv te sturen. Op het einde van dat schooljaar actief beginnen zoeken, en eind juli had ik een eerste aanbieding: 6 weken junior support engineer voor een migratieproject.

Ondanks dat het een beperkt contract was toch op ingegaan en dat heeft de bal doen rollen. Op dat project in contact gekomen met mijn huidige werkgever en werk hier nu 1,5 jaar.

Iemand met een A2 kan het best beginnen in een ondersteunings functie (helpdesk) vermoed ik, er zijn veel vacatures en vraag. Let wel dat de werkgevers in deze sector er vanuit gaan om op zijn minst een graduaat aan te nemen ... je zult u dus echt moeten bewijzen indien je op gesprek kan gaan ... nog meer dan een graduaat of bachelor.
Bedenk alvast een goed antwoord op de vraag waarom je uw hogere opleiding niet hebt voltooid.

the_fox

Legacy Member
kney zei:
Het is raar dat je na informaticabeheer nog zoveel buizen haalt.
Ik lees dat je pech hebt gehad.
De andere 3 buizen waren deze van niet-informatica vakken?
Voorgaande opleiding zegt dan ook niets. Ik heb TI gedaan na Wetenschappen Wiskunde en ik heb elk jaar grote of grootste onderscheiding gehad, nooit 2e zit. Dit terwijl ik zelfs zelden naar de les ging.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan