Open Mind zei:
Ik heb zelf een prof bachelor ICT gedaan en studeer dit jaar af als master. Ben vandaag zelf nog naar een jobbeurs geweest en de meeste bedrijven maken wel een onderscheid tussen bachelor en master. Meestal betekent dit dat masters direct in het middenkader terecht komen terwijl dit bij bachelors niet zo is. (vooral bij grotere bedrijven is dit onderscheid er)
Sommige bedrijven maken voor bepaalde vacatures inderdaad geen onderscheid tussen een master of bachelor diploma maar denk niet dat dit betekent dat het loon gelijk zal zijn tussen de persoon met de bachelor en de persoon met de master!
Ik zou zeggen, als je het aan kan, ga voor de master. Je gaat er (bijna) niks op gebied van ICT bijleren maar op de arbeidsmarkt ben je 'meer'.
Middenkader, NO WAY!
Middenkader = people managers met 10+ jaar ervaring, leiding over 20+ mensen, verschillende teams en/of budgetten +5 miljoen euro, dan kunt ge beginnen spreken over middenkader. En dan spreken we over lonen vanaf 6000+ bruto. Vooraleer ge dat hebt, moet ge niet spreken over middenkader. En in zo'n jobs start niemand (uitzonderingen bevestigen de regel). In zo'n jobs zal je zelfs heel zelden iemand van onder de 35 tegenkomen.
Ik ben 30 en heb ondertussen al heel wat ervaring in een groot bedrijf (+200.000 werknemers).
In dit soort bedrijven heb je meestal volgende onderscheiden:
- Operationeel --> Bachelors en lager starten hier, bachelors groeien door
- Senior Operationeel --> Bachelors en Masters starten hier --> beide kunnen doorgroeien
- First line management --> Masters starten hier soms, bachelors zelden. Vanaf hier kan je met people management in contact komen (leiden van 1 team aka teamleader) maar kan ook een 'uitvoerende' kaderfunctie zijn zonder people management.
- Middle management --> Hier start niemand in want organisatiekennis en ervaring is vanaf dit niveau cruciaal!! Vanaf hier komt er meestal echt people management bij kijken met meerdere teams onder je (diploma speelt geen rol meer, want je groeit door in de firma of komt van een ander bedrijf waar je uit middle management kwam)
- Senior management --> Hier heb je een departement onder je en ga je al strategischere beslissingen gaan nemen (diploma speelt geen rol meer, want je groeit door in de firma of komt van een ander bedrijf waar je uit senior management kwam)
- Top management --> Hoofd van een grote afdeling, of verschillende afdelingen
- Directie --> CIO, CFO,...
- CEO
Conclusie: Een master die start in middle management heb ik nog NOOIT geweten! (toch niet onder mijn definitie van middle management).
First line management, dat gebeurt, maar dan nooit met mensen onder hem/haar. Een schoolverlater die start als teamleader: nog NOOIT gezien! En maar best ook, want dat is gewoon onmogelijk. Leiding geven kan je niet "studeren", je kan ten hoogste wat tips en tricks leren. Ervaring is daarbij 1000x belangrijker.
Het enige voordeel dat een master heeft, is dat hij/zij meer statistische kans heeft om te starten in een uitvoerende first line management rol.
Maar een bachelor die start in een senior operationele rol, heeft een 2 tal jaar voorsprong op zijn master-collega en zal ondertussen mss ook al een promotie maken naar zo'n lagere kader functie.
Ik weet nog heel goed dat dat één van de zaken waar ik meest van versteld heb gestaan, was hoe de visie als student bij mezelf van het bedrijfsleven verbijsterend verkeerd was

En zeker niet bij mij alleen.