Archief - leven van spaargeld

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

foghorn leghorn

Legacy Member
Ik ben nu enkele maanden aan het werk, maar ik vind dit fulltime werken een te grote aanslag op mijn vrije tijd en vrijheid. Na een jaar op zoek geweest te zijn naar een parttime job of chilljob in gent in de IT heb ik opgegeven en een fulltime job aangenomen bij een multinational in Brussel. Maar iedere dag die afstand rijden + uren op kantoor + meer dan gemiddeld uren slaap die ik nodig heb geven mij maar een 4tal uur vrije tijd per dag, en dit vind ik te weinig.

Dus overweeg ik het om na een jaar ofzo te stoppen met werken, en een 3tal jaar (zuinig) te leven van het geld dat ik gespaard heb tijdens het werken. In die 3 jaar kan ik dan misschien rustig op zoek gaan naar een tof uitziende parttime job of misschien wat freelancen op internet.

Maar dit leven van mijn spaargeld lijkt enkele praktische problemen mee te brengen: -aangezien ik mij niet zal inschrijven als werkzoekende, hoe zit dat dan met mijn sociale verzekering (ziekenkas?)? Moet ik daar iedere maand een bedrag voor gaan overschrijven om verzekerd te blijven?
-belastingen lijken mij geen probleem aangezien ik geen inkomsten heb, geen belastingen moet betalen
-zijn er nog andere praktische dingen die ik over het hoofd zie?
Nu heb ik een leaseauto, maar zonder werk heb ik geen auto nodig dus dat zijn ook al geen verzekeringen of kosten waar ik mee moet inzitten
Ik ben niet van plan om een lening aan te gaan of mijn domicielie te verzetten, nu staat die nog schoon bij mijn ouders.

Ervaringen en commentaren zijn ook welkom.:woohoo:

Renegadexxripxx

Legacy Member
Trouw met een rijke madam.

Leef op haar kosten

vrije tijd a la volonté. Totdat je wordt buitengezet als luiwammes.

McGregor

Legacy Member
Kan je niet gewoon een jaartje werken en dan een jaartje doppen?

foghorn leghorn

Legacy Member
McGregor zei:
Kan je niet gewoon een jaartje werken en dan een jaartje doppen?

Tijdens het jaartje dat ik werk zocht in de buurt vond ik dat toch niet zo tof. Eens mijn watchtijd voorbij was moest ik naar een ongeveer maandelijkse gesprekken met iemand van de vdab die dan reviewde wat ik gedaan had van solicitaties enzo. Toen was ik echt op zoek naar werk dus ging dat nog wel, maar als ik gewoon een jaartje daar zou moeten zeveren, ik weet niet of dit haalbaar is + weer stress. Misschien oppert u dan het idee om wat te soliciteren bij bedrijven maar zonder veel moeite te doen: heel het soliciteerproces vond ik een van de minst aangename dingen. Eerst iedereen die denkt dat er daarin direct een job vind, knelpuntberoep enzo, maar als je dan kijkt op de site van de vdab: op 9 maand tijd misschien 3 deftige part time IT jobs, en geen enkele deed de moeite om op mijn mails te reageren. Waarschijnlijk gaan ze er al vanuit dat een pas afgestuurde nooit echt een parttime job zou willen voor langer dan efkes dus vuilbak. 90% van de andere vacatures in het gentse in IT waren ofwel voor mensen met 5 of meer jaar ervaring in dingen, meestal iets obscuur dat niemand kent, ofwel bedrijven die op zoek waren naar iemand die geobscedeerd was door zijn job, ofwel bedrijven die er incompetent uitzagen. Van de rest antwoorden 70% niet, en als je dan op interview wordt gevraagd moet je weeral 3 of meer weken wachten voor je resultaat weet. Op die manier kan je geen vakantie nemen, zeker nies als je 3maand op voorhand moet registreren hiervoor, je zit altijd wel te wachten op iets. In het begin miste ik zelf sociale aangelegenheden omdat ik de volgende dag 'een gesprek had om 8u'. Na de 2de keer dat dit voorviel had ik het wel door en ging ik gewoon wel uit de avond ervoor, dit maakt toch niets uit. Uiteindelijk, de job die ik nu heb, de dag voor het gesprek ben ik ook iets gaan doen dachtik, en geen probleem mee gehad.

Verder ondervind ik ook sociale druk tegen 'profiteurs' ofzoiets, en als ik toch het geld op mijn rekening heb staan, waarom zou ik dat dan van andere mensen moeten halen?

foghorn leghorn

Legacy Member
Rhandd zei:
Welcome to real life.

Dit vind ik een verkeerde houding. Plooien "omdat het nu eenmaal zo is" of "omdat iedereen het doet". Van zo wat te lezen op internet hoor ik van vele oudere late 30's en 40's die eens advies willen geven aan de jonkies, of die vertellen over dingen waar ze spijt van hebben, een van de meest voorkomende dingen die ze vertellen is het zovele jaren aanvaarden van dingen die ze niet willen, bv een slechte job, zonder daar iets aan te veranderen, terwijl ze daar al terugkijkend, wel mogelijkheden toe zagen. Ik geef ze 100% gelijk. En ik zie mogelijkheden om dingen te veranderen, te verbeteren, enkel heb ik hier wat vragen bij (bv hoe met die ziekteverzekering).

Général Zantas

Legacy Member
Draai en keer het gelijk ge wilt, tenzij je rijk trouwt/erft/lotto wint ga je wel moeten werken om te overleven. En ga je dus geruime tijd met weinig vrije tijd moeten leren leven.

Zodus, welcome to real life.

foghorn leghorn

Legacy Member
Ik ben nu al aan het werken, en heb ook nergens geschreven dat ik nooit meer wil werken? Wel dat ik een aantal jaar van mijn spaargeld kan leven en rustig op zoek kan gaan naar een parttime job of freelancen op internet.

McGregor

Legacy Member
Je zegt dat je woont bij uw ouders, hoeveel moet je daar afgeven?
Zullen ze het aanvaarden dat je een jaar niet werkt?
Wil/mag je lang bij uw ouders wonen?

Pieterjan94

Legacy Member
tommie314 zei:
Jouw postcount = 1 :s ?
Ik volg het hier eigenlijk al een tijdje (iets meer dan een jaar), maar ik heb mij nog maar pas de moeite genomen om een account aan te maken :-)

foghorn leghorn

Legacy Member
McGregor zei:
Je zegt dat je woont bij uw ouders, hoeveel moet je daar afgeven?
Zullen ze het aanvaarden dat je een jaar niet werkt?
Wil/mag je lang bij uw ouders wonen?

Eigenlijk spendeer ik het grootste deel van mijn tijd ergens anders, ik houd het niet al te lang vol bij hun. Per maand 325euro huur allerhande (ouders incl).

Zoveel hebben zij niet over mij te zeggen, uiteindelijk doe ik wat ik wil. Aan de dop zitten is volgens mij erger in hun ogen dan van mijn eigen geld leven en niet werken. Voor de rest is het meer "blablalb verzekering" en waarschijnlijk ook iets van later terug een job vinden en cv en "ge hebt nu juist een goeie job" (in hun ogen) en misschien denken ze ook dat de economie gaat instorten en niemand nog een job zal zullen kunnen vinden dus moet ik daar blijven maar dat vind ik maar paranoia.

MetalG

Legacy Member
Omfg ik had u al lang met u kloten buitengesjot, zo neerkijken op u ouders die elke dag voor u gezorgd en GEWERKT hebben. Dingen die u ouders zeggen is meestal wel juist. Zij zijn tenslotte zover al geraakt.

Ja ga werken en zet u dan op de ziekenkas zodat wij voor u meer kunnen afbetalen.

Echt man, get à life. Waar gaan we naartoe..

Y U NO WANT WORK?


---
iPhoned

bootstrap

Legacy Member
kzou ook wel willen *niet* moeten gaan werken mor helaas ga ik toch nog 45-50jaar moeten kloppen :sad:

NotoriousP

Legacy Member
tommie314 zei:
Werken is ook gewoon vervelend, iedereen wil meer vrije tijd hé

Maar niet willen aanvaarden dat dit is zoals de echte wereld werkt, is gewoon nogal onvolwassen. Je kan altijd zoeken om iets zelfstandig te doen wat uiteindelijk kan groeien tot een bedrijfje waar je niet meer voltijds moet werken maar anderen voor u laat werken. Maar om nu aan uw spaarcenten te zitten omdat je het beu bent om te werken en gewoon vakantie te nemen...

Ik ben ook wel van plan om ooit een project te zoeken waar ik na lange jaren hard werken een kapitaal heb uitgebouwd dat mij toe laat vroeger op pensioen of halftijds te werken. Maar ik ben mij bewust dat dit veel werk (en wat geluk) vereist en niet dat ik dit zomaar in mijn schoot geworpen ga krijgen, iets waar de TS duidelijk naar op zoek is.

Oldskooler

Legacy Member
Zoek een job waar je 4/5de kan werken.

Of één waar je veel verlof krijgt.

Anders kom je er niet.

jekkee

Legacy Member
hier is toch niks epics aan ? Ik denk dat iedereen hier wel zo zou willen leven
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan