Archief - Informatica

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kingxperia

Legacy Member
Hallo !! Ik wou weten of je erg goed moet zijn in Wiskunde om informatica te doen . (Ik zit in het 3de Middelbaar en ik doe economie)

Benzac

Legacy Member
Hangt er vanaf of het master of bachelor is.
Master moet jij alvast niet meer aan beginnen.
Dan blijft er nog bachelor over, en daarop is het antwoord neen.

jan.linux

Legacy Member
kingxperia zei:
Ik wou weten of je erg goed moet zijn in Wiskunde om informatica te doen .

Nee. Beide zijn exacte wetenschappen, maar de informatica logica is helemaal anders.

Helaas, in het onderwijs doen ze je geloven dat er een verband bestaat, je hebt dus veel wiskunde in informatica richtingen. In de meer dan 10 jaar dat ik programmeur ben heb ik nog geen vergelijking tegengekomen, nog geen logaritmen en nog geen limieten. Hoogstens wat optelsommen en vermenigvuldigingen. En eens sinus en cosinus.

Om een antwoord op je vraag te geven: je kan goed zijn in informatica en niet in wiskunde, en visa versa.

freakykiller

Legacy Member
Pure informatica is meer dan gewoon wat programmeren hé :wtf:, geef geen foute raad =/.

Als je informatica gaat doen zal je zeker in contact komen met moeilijkere wiskunde (om algoritmen te analyseren en besprekingen van strategiëen die gebruikt worden om algoritmen te optimaliseren etc.)

coldvinc

Legacy Member
Het hangt allemaal af van in welke branche je wil werken later en in hoever daar wiskundige formules gebruikt worden e.d. Op het vlak van studiekeuze hangt het af van wat je gaat studeren. Professionele bachelor is meer informatica zeg maar en minder pure wiskunde.

MrKend54l

Legacy Member
jan.linux zei:
Nee. Beide zijn exacte wetenschappen, maar de informatica logica is helemaal anders.

Helaas, in het onderwijs doen ze je geloven dat er een verband bestaat, je hebt dus veel wiskunde in informatica richtingen. In de meer dan 10 jaar dat ik programmeur ben heb ik nog geen vergelijking tegengekomen, nog geen logaritmen en nog geen limieten. Hoogstens wat optelsommen en vermenigvuldigingen. En eens sinus en cosinus.

Om een antwoord op je vraag te geven: je kan goed zijn in informatica en niet in wiskunde, en visa versa.

Said wut? Geen enkele logaritme? Dan zijde wel verkeerd bezig ze man. Alles verloopt bij u lineair? Niks exponentieel?

Th1x4nG

Legacy Member
Benzac zei:
Hangt er vanaf of het master of bachelor is.
Master moet jij alvast niet meer aan beginnen.
Dan blijft er nog bachelor over, en daarop is het antwoord neen.
lolwuuuuuuut
jan.linux zei:
Mannekes, ge kunt hier toch al es lachen ze :lol: Als ge geen moeilijke woorden kunt schrijven, zoek het dan eerst es op.

@ OP: Informatica (aan de universiteit, of master om het met de woorden van Benzac) zonder gevoel voor wiskunde zal niet lukken.

sneax

Legacy Member
master informatica is veel pure wiskunde in de beginjaren, de grootste en moeilijkste paketten, de buisvakken zoals men zegt zijn analyse en discrete wiskunde en dat zijn cursusen van 4cm dik droge wiskunde, het is eigenlijk in deze vakken dat het kaf van het koren wordt gescheiden

toegepqste informatica enzo is dat amper, daar vinden ze het belangrijker dat ge weet wat ne layer is in photoshop

JasonC

Legacy Member
Mannekes, houdt er wel rekening mee dat die jongen int 3de middelbaar zit, is dus ongeveer 15j is, het meeste waarover jullie hier zitten te ratelen (bachelors, maters, etc.) gaat da gastje waarschijnlijk weinig van verstaan, dat was althans bij mij ook zo toen ik die leeftijd had. :)
En ik denk dat hij het nogni over hogere studies heeft maar misschien gwn informaticabeheer int 3de graad (5 en 6)? En zelf daarmee is em vroeg, eerst nog 3 en 4 afmaken! :p

sanderkevdw

Legacy Member
sneax zei:
master informatica is veel pure wiskunde in de beginjaren, de grootste en moeilijkste paketten, de buisvakken zoals men zegt zijn analyse en discrete wiskunde en dat zijn cursusen van 4cm dik droge wiskunde, het is eigenlijk in deze vakken dat het kaf van het koren wordt gescheiden

toegepqste informatica enzo is dat amper, daar vinden ze het belangrijker dat ge weet wat ne layer is in photoshop

Wat een zever toch, in heb toegepaste informatica gehad en ben nooit in contact gekomen met photoshop. Zwijg toch over dingen waar je niks over weet...

OT: je moet goed zijn in wiskunde om informatica te studeren, je moet niet goed zijn in wiskunde om een IT-job uit te voeren.

kingxperia

Legacy Member
Ik weet niet wat bachelor of masters is ... En ik bedoel niet informatica beheer in het 5de en in het 6de (ik denk zelfs dat het niet bestaat in ons school .. Ik doe ASO) & en ik heb altijd slechte punten in wiskunde .. Maar het is ook mijn fout .. Ik studeer nooit en let niet op in de klas .. Maar ik ben een pc verslaafde alles wat met cpu,gpu,overclocking,programmeren enz. te maken heeft heb ik super graag .. Dus als ik serieus moet beginnen te studeren om later informatica te doen wil ik dat wel ...

SoYeah

Legacy Member
Je moet wiskunde zien als een soort bril waardoor je helder naar de realiteit kan kijken. In het middelbaar 'train' je die heldere kijk.
Het wordt vaak gezegd maar het klopt echt. Het belangrijkste is dat je het echt graag doet. Zolang de passie, interesse er is dan lukt het wel :)

Anoniem07

Legacy Member
Als je voor Academische ga, best wel. Als je signalen enzo krijgt. Maar voor de toegepaste Informatica... Introductie tot wat statistiek, booleanse algebra en dan ben ik er al bijna...

Maser00

Legacy Member
Ik heb Wetenschappen-Wiskunde gedaan in het middelbaar, daarna een jaar academische bachelor, nu professionele.

Tenzij je echt veel wiskunde wilt, zal ik je academische afraden. Dit is ook de reden waarom ik veranderd ben, veel te veel wiskunde, veel te theoretische richting voor mij (-> waardoor ik het heel saai vind). Ik had 2de semester van maandag tot en met woensdag bijna alleen wiskundige vakken, dat stak ferm tegen.

Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben dat ik veranderd ben. De wiskunde moet imo niet onderdoen, het is zeker niet gewoon een vak dat ze erbij steken om de lessenrooster te vullen. Het niveau ligt lager en je ziet het daar minder uitgebreid, maar ik vind dit wel een goede basis wiskunde hoor. Alles wat ze extra zien bij de academische bachelor vind ik het niet waard. Als ik zie hoeveel strontbewijzen die mannen moeten leren voor analyse in het 2de jaar... Daarbij is wiskunde daar bijna niet meer met getallen zoals in het middelbaar, maar allemaal symbolen.

sneax

Legacy Member
sanderkevdw zei:
Wat een zever toch, in heb toegepaste informatica gehad en ben nooit in contact gekomen met photoshop. Zwijg toch over dingen waar je niks over weet...

OT: je moet goed zijn in wiskunde om informatica te studeren, je moet niet goed zijn in wiskunde om een IT-job uit te voeren.

Sorry ik verwar da altijd met ict, ma tblijft gelden ivm wiskunde. In ti ziede wa basis, bij ne master is da wel nog redelijk hardcore. Alle 5 jaar geleden toch
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan