Archief - 4/5de werken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

fejity

Legacy Member
Zijn er hier mensen die 4/5de werken?

Ik vraag me dikwijls af hoe dat ge zoiets binnenhaalt? Dit is toch iemand da "iedereen" wel wil? Op het einde van de maand scheelt het natuurlijk wel wat in €€€ (bruto, maar netto niet zó veel neem ik aan) ma uiteindelijk heb je een dag "extra verlof", elke week! :applause:

Ik ben zelf nog student en ga binnenkort solliciteren :) begrijp me niet verkeerd, tis niet mijn bedoeling een 4/5de contract in de wacht te slepen, maar ik vraag me wel sterk af of het mogelijk is om bvb carriére te maken en dan over te schakelen op een 4/5de contract, of hoe gaat zoiets in zn werk? :)

Ik denk dat het ook wel vooral sector afhankelijk is, ikzelf zal mijn toevlucht zoeken in de IT sector binnenkort (diploma ir. computerwetenschappen). Is dit uberhaupt wel gangbaar dat daar ook maar iemand 4/5de werkt?

Alle info is welkom!

[BAT] Hydra

Legacy Member
Waar ik het ken is het zo goed als onmogelijk om carriere te maken als je deeltijds/80% werkt. Ook al doe je je job meer dan degelijk.

Battou

Legacy Member
Denk dat het op vele plaatsen wel mogelijk zal zijn, maar ik merk wel vaak dat het niet door iedereen in dank wordt afgenomen. Ik zit zelf in de ICT sector.

Bij ons is er een dame die maar 3/5 werkt. Aangezien we in de sales zitten moet ons bedrijf vanzelfsprekend altijd bereikbaar zijn. Wij dienen dus wekelijks haar klanten en werk over te nemen op de dagen dat ze er niet is, wat voor de nodige chaos en frustratie kan zorgen.

Ik heb absoluut niets tegen minder dagen werken, MAAR het moet mogelijk zijn en imo mag je er anderen niet mee belasten.

aXl_

Legacy Member
ik had vorig jaar zoveel vakantiedagen over dat ik de laatste 2 en een halve maand eigenlijk 4/5de gewerkt heb. Mijn ervaring is: dat doe ik niet meer. Het enige effect was dat het werk dat ik op een week verzette gecondenseerd werd in 4 dagen waardoor ik gewoon meer uren begon te werken op een dag.
In theorie is in een 4/5de regeling uw werk aangepast aan 4 werkdagen, maar in de praktijk is dat niet steeds zo ^^.

Renegadexxripxx

Legacy Member
aXl_ zei:
ik had vorig jaar zoveel vakantiedagen over dat ik de laatste 2 en een halve maand eigenlijk 4/5de gewerkt heb. Mijn ervaring is: dat doe ik niet meer. Het enige effect was dat het werk dat ik op een week verzette gecondenseerd werd in 4 dagen waardoor ik gewoon meer uren begon te werken op een dag.
In theorie is in een 4/5de regeling uw werk aangepast aan 4 werkdagen, maar in de praktijk is dat niet steeds zo ^^.

Idem,

een 4/5de regeling komt meestal eerder uit op een 5/4de regeling maar voor 4/5 van het loon in plaats van 5/5de.

Straddle

Legacy Member
- Kans op carrière daalt serieus
- Financieel maakt het toch wel verschil, hoor. Bekijk gerust hoeveel je op jaarbasis verdient als je fulltime werkt en vergelijk dat met wat je zou verdienen als je 4/5 gaat werken.

Voor mensen met kinderen (of een speciale situatie) kan het wel gepast zijn, maar voor een gewone man die fulltime werkbekwaam is weet ik niet of ze dit gaan appreciëren.

Mooncat

Legacy Member
Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar bedrijven aanvaarden niet snel een vier vijfde regeling tenzij je een heel goede reden hebt (bv. kinderen). Zeker als je jong bent, wordt er toch verwacht dat je full time werkt. Misschien dat werkgevers uit de zachte sector daar soepeler in zijn.

Oldskooler

Legacy Member
Battou zei:
Denk dat het op vele plaatsen wel mogelijk zal zijn, maar ik merk wel vaak dat het niet door iedereen in dank wordt afgenomen. Ik zit zelf in de ICT sector.

Bij ons is er een dame die maar 3/5 werkt. Aangezien we in de sales zitten moet ons bedrijf vanzelfsprekend altijd bereikbaar zijn. Wij dienen dus wekelijks haar klanten en werk over te nemen op de dagen dat ze er niet is, wat voor de nodige chaos en frustratie kan zorgen.

Ik heb absoluut niets tegen minder dagen werken, MAAR het moet mogelijk zijn en imo mag je er anderen niet mee belasten.

Idd.

Of nog erger.

2 sussen werken er al 4/5de bij ons.
Nu gaat er nog een 3de het mss ook doen.

Allemaal vrijdags...

Ik nam zelf al eens een dag verlof vrijdag.


Maar nu heb ik al de woorden horen rondgaan van dat er vrijdag best geen
verlof kan toegestaan worden want blablabla ondersteuning.
Het kan wel, maar dan moet het gewoon ver genoeg op voorhand aangevraagd zijn, zodat de 'planning' er op afgestemd kan worden. Maar dat zijn zo van die daagjes, vaak beslis je die de week zelf, ik wil dat al niet weken op voorhand inplannen.


Dat is één ergernis binnen een groter geheel van ergernissen, die te veel zijn om op te sommen. Maar wie jong is en werkt, snapt het grotere plaatje.


Ik hekel het sowieso al dat men bij mij zo extra voorzichtig is met verlof, omdat ik een cruciaal middelpunt ben. Ik ben hier zowat de enige die het systeem technisch uitgebreid kent.
Bij de anderen is het zo van 'abaja 't is goedgekeurd'.
Bij mij 'hmmm, wat is er die week te doen allemaal'.
Gewoon omdat de rest gewoonweg te 'lomp' is, en in hun eigen wereldje zit, komen ze er gemakkelijker mee weg en moet ik de backbone maar vormen.



En tegenover oudere collega's of vrouwen is men op dat vlak heel wat verdraagzamer, dan een jongere die verlof wilt, zeker als je dan nog eens single bent.
Ieder zijn leven, ik moet mij niet schikken omdat een andere jong wilt.

JPV

Legacy Member
dat laatste is gewoon een fout van het management. Sta dan gewoon niet de vrijdag toe als 4/5e.

Ikzelf werk voltijds, 4 dagen per week. da's echt wel ideaal.

Oldskooler

Legacy Member
Mooncat zei:
.... Zeker als je jong bent, wordt er toch verwacht dat je full time werkt. Misschien dat werkgevers uit de zachte sector daar soepeler in zijn.

Bwa. Tegenover die soepelheid staat totale oneerlijkheid.

Ik ken mensen die in de zorgsector werken.

Los van 4/5de, maar qua flexibiliteit en verlofopname.
Als je jong en kinderloos bent, ben jij diegene die overal moet bijpassen.

Als er groot verlof wordt aangevraagd, ook al ben je de eerste, die met een gezin krijgen de voorkeur.

Als er verlof moet worden geschrapt, yup, weeral dezelfde die moeten opdraaien.

ALs er iemand moet worden teruggehaald uit verlof, yup weeral dezelfde.

Zo ben je vaak het slachtoffer van iemand anders zijn gezinssituatie.
Stel dat er plots morgen ene zijn kleine ziek valt, en de meuier moet thuisblijven, jij mag er voor opdraaien.

Dat is vaak totale anarchie qua regeling binnen die sectoren.
En het zijn dezelfde die ervoor mogen opdraaien, wat vaak tot frustraties leidt.





Aan dat 4/5de systeem gaat nog veel veranderen.
Voor zulke zaken zijn een crisis goed. Zoals die premies die je nog eens kreeg voor die dag in bepaalde gevallen, betaald door iemand anders die wel moet gaan werken die dag. -_-
De crisis mag nog wel zaken aantasten.

Battou

Legacy Member
hehe, bij mij net hetzelfde.

Ik heb me nu anderhalf jaar naar alles geschikt. Ik heb er zelfs een vakantie voor opgegeven deju. Als ze me nu ook maar 1 dag weigeren dit jaar barst er een bom. ^^

Die 3/5 collega heeft op 27 december haar congé voor de zomer al vastgelegd. Zo wel eens vragen of het past, maar ja 'twas zo goedkoop dat we al hebben geboekt'...
Ok zij heeft concrete plannen, ik niet, maar tis de manier waarop.

Ik heb me nu ingeschreven bij de politie en zal dus, als alles goed gaat, een paar dagen moeten opnemen voor de testen. Dit kan soms vrij kort op de bal zijn. Ik ben benieuwd.. :p

PineMangoes

Legacy Member
4/5 is eigenlijk maar geschikt voor overheidsjobs en HR. Als je je werk gerust enkele dagen kan laten liggen zonder dat het nadelige gevolgen heeft.

Carrièrepad is echt nul voor 4/5e werknemers. Anderzijds heb je de sullen die 10 jaar lang 60u/week werken voor hetzelfde bedrijf werken en geen promotie krijgen.

Mijn plan: 40u/week werken en zo weinig mogelijk overuren kloppen (ik average 44-45, valt mee voor een ingenieur imo). Overuren doen of niet heeft weinig effect op je evaluatie, al helemaal niet als je niet moet prikken in je bedrijf. Collega van me doet er minimum 55 omdat ie niet communiceert en zoveel mogelijk zelf moet, wordt er dan ook op gepakt bij 't evalueren. En de leukste promoties krijg je toch door te jobhoppen, intern heeft men vaak een 5-10 jaren plan voor jou in je functie.

Drokz

Legacy Member
Doe vooral geen moeite om 4/5 te werken. Is aan banden gelegd door de nieuwe huidige regering. Enkel mits een geldige motivatie kan je nog 4/5 werken. Vergeet ook niet: hoe vroeger ge start met 4/5, hoe langer je gaat moeten werken. Niet dat het echt uitmaakt want de kans is nu toch zo goed als nihil dat je gaat mogen. Ofwel moet je (zoals m'n vrouw bv) 2 halftimes werken behalve dan de vrijdagnamiddag (of een andere dag).

wiiim

Legacy Member
Men pa heeft een periode 4/5 gewerkt als informaticus in the bank of new york, maar het kantoor in Brussel staat al jaren ter discussie omdat België een duur land. Men pa verveelde zich dus dood doordat er geen werk was omdat het toch elk moment kon sluiten, hij deed dus bijna niks anders dan zichzelf bijscholen. Na een tijdje werd hij dit toch zo bui dat hij 4/5 ging werken en uiteindelijk nam hij ontslag. Nu werkt hij voor de EU maar daar moet hij er niet aan denken om 4/5 te werke, wat hij ook niet wil nu hij interessant werk, want die paar jaar dat hij in de bank werkte waren voor hem een marteling.

hydrotherion

Legacy Member
Dat is één ergernis binnen een groter geheel van ergernissen, die te veel zijn om op te sommen. Maar wie jong is en werkt, snapt het grotere plaatje.


Ik hekel het sowieso al dat men bij mij zo extra voorzichtig is met verlof, omdat ik een cruciaal middelpunt ben. Ik ben hier zowat de enige die het systeem technisch uitgebreid kent.
Bij de anderen is het zo van 'abaja 't is goedgekeurd'.
Bij mij 'hmmm, wat is er die week te doen allemaal'.
Gewoon omdat de rest gewoonweg te 'lomp' is, en in hun eigen wereldje zit, komen ze er gemakkelijker mee weg en moet ik de backbone maar vormen.



En tegenover oudere collega's of vrouwen is men op dat vlak heel wat verdraagzamer, dan een jongere die verlof wilt, zeker als je dan nog eens single bent.
Ieder zijn leven, ik moet mij niet schikken omdat een andere jong wilt.

:bow: same here!

fejity

Legacy Member
PineMangoes zei:
4/5 is eigenlijk maar geschikt voor overheidsjobs en HR. Als je je werk gerust enkele dagen kan laten liggen zonder dat het nadelige gevolgen heeft.

Carrièrepad is echt nul voor 4/5e werknemers. Anderzijds heb je de sullen die 10 jaar lang 60u/week werken voor hetzelfde bedrijf werken en geen promotie krijgen.

Mijn plan: 40u/week werken en zo weinig mogelijk overuren kloppen (ik average 44-45, valt mee voor een ingenieur imo). Overuren doen of niet heeft weinig effect op je evaluatie, al helemaal niet als je niet moet prikken in je bedrijf. Collega van me doet er minimum 55 omdat ie niet communiceert en zoveel mogelijk zelf moet, wordt er dan ook op gepakt bij 't evalueren. En de leukste promoties krijg je toch door te jobhoppen, intern heeft men vaak een 5-10 jaren plan voor jou in je functie.

Thanks, nuttige info :)

Wat mijn aandacht ook trekt is da jobhoppen zoals ge zegt. Als ik binnekort ga solliciteren lijkt het u dus minder belangrijk dat ik rekening houdt met doorgroeimogelijkheden binnen dat bedrijf? (eerder doorgroeimogelijkheden die in lijn liggen met de job in het algemeen, niet noodzakelijk bij dat bedrijf) Tenzij ge zeker zijt da ge natuurlijk daar wilt blijven werken (maar hoe zeker kunt ge zijn als schoolverlater en na een sollicitatiegesprekje...) :doc:

Dubbelpunt

Legacy Member
Ge zult eerst ergens 10 jaar moeten werken alvorens ze erover zullen nadenken om u dat te geven.

PineMangoes

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Ge zult eerst ergens 10 jaar moeten werken alvorens ze erover zullen nadenken om u dat te geven.

Idd, zoals ik zei hebben bedrijven vaak een meerjarenplan voor een bepaalde functie. Eens ze iemand hebben gevonden gaan ze liever niet die persoon promoveren, dan moeten ze immers iemand in de plaats zoeken. Zo moeten ze 2 mensen opleiden ipv 1.

sypro9000

Legacy Member
4/5 voor tamzakken. Mensen die iets willen berijken, werken nu éénmaal meer.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan