Archief - POST: schetsen en tekeningen V4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TheJudge

Legacy Member
TiB0 zei:
maar mannetjes toch, teken gewoon hoe je zelf wilt en wat je vind dat er goed uit ziet; uit tutorials, van anderen natekenen, en theoretische uitlegjes lezen leer je toch niets wat een doorsnee papegaai niet kan...

maar debugger heeft wel gelijk; die renders van die bollen zijn wel degelijk de juiste hoor...

bij die schets van een oogbol van "bob kato", wie het ook moge zijn, klopt reeds vanalles niet in de schaduw, (tenzij het licht van achter de oogbol zou komen, wat érg onwaarschijnlijk is als deze bol in je oogkas zit :unsure: ) erg simpele dingen die je reeds ziet als je eens gewoon een bol van waarneming bekijkt/tekent of logisch nadenkt over schaduwen.


Paar dingen TiBO, ik onderschat jou kennis niet maar hier ben je toch wel op alle punten mis.

1) Van video tutorials leer je een enorm pak, van boeken en dus ook theorieen leer je een enorm pak.
Bobby Chiu - http://www.youtube.com/user/digitalbobert

Bob Kato (Bob has also held workshops at Walt Disney Feature Animation, Walt Disney Consumer Products, Walt Disney Online and Universal Studios Creative.)
Nu weet ge wie het is;)
- http://thegnomonworkshop.com/gallery/kato.html
Vilppu - http://www.vilppustore.com/Gendvd.htm

En het zijn meer richtlijnen dan tutorials, het is vooral het inzicht en de info die belangrijk is. Wss heb je een verkeerd beeld door de zovele crap tutorials op het net..
Doe uw research en kijk eens rond op ca.org, miss leer je nog iets.

2) Die renders kloppen idd, maar die van bob kato kloppen dus ook. Je beweert dat het dus erg simpel is terwijl je blijkbaar niet weet hoe belichting werkt?

Bij die schets komt het licht gewoon vanboven(zelfs een paar graden naar rechts) dat kun je zien aan de schaduw + een reflecterend licht langs onder. Hetgeen die schets ietwat "plat" maakt komt door de omlijning van die bol uiteraard..
Moest het licht langs achteren komen zoals je zelf zegt dan zou de schaduw naar je toekomen.
Ok dit is een sphere belicht langs boven, net hetzelfde dus alleen hangt de camera iets hoger zodat de core shadow iets naar onderen buigt, vrij logisch dus.
sphere.jpg


Miss zou je dit beter eens bekijken;)
http://thegnomonworkshop.com/dvds/sro08.html

Ik wou hier geen lange post van maken maar ik wou het je toch even uitleggen.


DeBuGGeR zei:
nja nee het licht komt niet altijd van rechtsboven idd maar uw schaduw impliceert het anders wel :s of ben ik nu zo scheel?

Idd ge hebt gelijk, mijn schaduw zou iets meer naar het midden moeten.

Floyd

Legacy Member
Best knap uniqueitem. Uitwerken? :)

Twee tekeningetjes van mij, gemaakt met de "graffiti' app op facebook:


Nick Drake




Tim Buckley




(zij die die app op facebook ook hebben, kunnen op de tekening klikken om het tekenen te bekijken)

Floyd

Legacy Member
TiB0 heeft het bij het rechte eind. :)
'k Ben alvast blij dat de naam Nick Drake blijkbaar geen vraagtekens oproept?

moemi

Legacy Member
Ja, tuurlijk :) Maar dan nog eigenlijk, voel ik dat het heel gevoelig is aan bibberende lijnen. Ik ben gewend geweest met illustrator te tekenen en die lijnen maakten zichzelf wat vloeiender, wat eigenlijk niet zo goed is want dan komt er niet op je scherm wat je effectief tekent eigenlijk. (Je kunt dit wel uitzetten enzo waarschijnlijk, maarjaa.)

D3C0Y

Legacy Member
we zullen deze thread maar is bumpen zekers :P
nieuwe DAE opdracht voor storyboardin & -telling: ontwerp een cartoony character (om later in 3D uit te werken en te animeren voor een kortfilm)

Frank Bumm - Depressed Entertainer
Wil zijn eigen van kant maken maar dat gaat niet omdat hij een wandelende geluksbrenger is

FrankBumm_Posing.jpg


FrankBumm_Facials.jpg


FrankBumm_Actions.jpg

DeBuGGeR

Legacy Member
ben ik dat nu of is die schaar extreem krom?

die andere tekening valt wel mee :)

DieselPower

Legacy Member
proberen om uw lijnen ni in stukken te tekenen maar in 1 beweging
Ik zie liever hatching om shaduw te tekenen
:)

wouter_dc

Legacy Member
DeBuGGeR zei:
ben ik dat nu of is die schaar extreem krom?

Ik had een iets of wat scheve schaar verwacht na deze comment, en dan zag ik zoiets :rofl: Zal wel zo'n schaar zijn zeker? :p

D3coy, ziet er al mooi uit:)

tomh

Legacy Member
Ja, schaar is idd wat scheef :D
mja ik teken pas vant begin van het schooljaar :p
wa is hatching schaduw? we moesten het zo als dees doen dacht ik voor school.

DeBuGGeR

Legacy Member
ok de schaar was al wat krom van zichzelf maar jij hebt wel een erg kromme schaar getekend :D

iedereen maakt fouten, je kunt er maar uit leren :) je bent goed bezig voor nog maar een jaar te tekenen hoor (al weet ik niet precies wat je niveau was toen je begon)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan