Robken zei:
er wordt ook niet gesproken over het mergen van de 2 software paketten he. alias heeft kaydara vorig jaar opgekocht, en die 2 paketten (motionbuilder, maya) zijn ook nog steeds niet geintegreerd...behalve de full body IK
Kaydara's producten waren dan ook totaal niet concurrentieel, maar vulden Maya qua features perfect aan.
Nu wordt er nog niet over een merge gesproken, maar het spreekt voor zich dat dat slechts een kwestie van tijd is. Voor een groot bedrijf als Autodesk (en zeker voor hun shareholders) is er absoluut geen voordeel aan het blijven uitbrengen van twee softwarepakketten die concurrenten van elkaar zijn. In tegendeel, het zou hen meer geld kosten.
Vandaar zijn er volgens mij maar enkele mogelijkheden:
- maya werd opgekocht om IP te vergaren, om dan uiteindelijk één geheel nieuw 'nextgen' pakket uit te brengen. Zowel Maya als (vooral) Max steunen immers op een core die verouderd is en toch stilaan aan vernieuwing toe is. (Zoals indertijd de nieuwe generatie programma's als Maya een groot deel van de markt overnam van Softimage 3D).
- ze gaan de twee programma's een eigen marktdeel toekennen. Max gaan ze nog meer laten focussen op games en Maya op film.
- Maya wordt een nieuwe plugin voor Max... hehe
Echt veel concurrentie is er nu inderdaad niet... het enige programma dat met Maya kan competen is XSI. Alle anderen (Lightwave, Cinema4D, blender etc) zijn wel waardevol, maar eerder lower-end.
The 3D industry will never be the same...