Archief - goede programmeertaal om mee te beginnen ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wyvernshill

Legacy Member
Lo iedereen,

Hebben jullie suggesties over welke programmeertaal ik het beste kan gebruiken om te leren programmeren ?

Ik zie bijvoorbeeld : PHP, Java, C#, C++ etc ...
Maar ik heb nu echt geen idee welke taal ik best als eerste kan proberen te leren op mezelf. Het mag uiteraard niet meteen TE moeilijk gaan he.

En zijn er dan ook eventueel compilers/programmas die je me kan aanraden om in te werken ?

dJeez

Legacy Member
Ik zou ook Java of C# aanraden. Maar hoe je het ook draait of keert, je zal voor beiden de OO principes onder de knie moeten krijgen en zonder de nodige portie logisch inzicht is dat wellicht moeilijk.

NetBeans heeft om te starten met Java een net iets lagere instapdrempel dan Eclipse als IDE, beide zijn gratis te downloaden.

Cycloon

Legacy Member
dJeez zei:
Ik zou ook Java of C# aanraden. Maar hoe je het ook draait of keert, je zal voor beiden de OO principes onder de knie moeten krijgen en zonder de nodige portie logisch inzicht is dat wellicht moeilijk.

Daarom zou ik net C++ of PHP aanraden om mee starten waar je lekker naar hartelust proceduraal kan programmeren. Ik begrijp echt niet waarom mensen Java of C# aanzien als een beginnerstaal. Je kan ook wel proceduraal programmeren in Java en C#, maar dan doe je eigenlijk iets waar het totaal niet voor gemaakt is.

Tyfius

Legacy Member
Omdat C# en Java redelijke eenvoudige talen zijn, en als je van 0 af aan begint dan zijn die OO principes niet zo moeilijk.

Daarna ook niet trouwens, ik heb nooit gesnapt waarom mensen daar problemen mee hebben...

MilM

Legacy Member
Tyfius zei:
Omdat C# en Java redelijke eenvoudige talen zijn, en als je van 0 af aan begint dan zijn die OO principes niet zo moeilijk.

Daarna ook niet trouwens, ik heb nooit gesnapt waarom mensen daar problemen mee hebben...

Inderdaad ...
Er is niets moeilijk aan OO :s

Cycloon

Legacy Member
Tyfius zei:
Omdat C# en Java redelijke eenvoudige talen zijn, en als je van 0 af aan begint dan zijn die OO principes niet zo moeilijk.

Daarna ook niet trouwens, ik heb nooit gesnapt waarom mensen daar problemen mee hebben...

En C++ en PHP zijn niet makkelijk? Volgens mij is PHP zelf nog de makkelijkste taal die er is tussen de 4.

Tyfius

Legacy Member
Met PHP kan je bij wijze van spreken alleen maar websites maken. C++ acht ik toch, voor een beginner, moeilijker dan C# of zelfs Java.

Cycloon

Legacy Member
Tyfius zei:
Met PHP kan je bij wijze van spreken alleen maar websites maken. C++ acht ik toch, voor een beginner, moeilijker dan C# of zelfs Java.

Dat je met PHP niet verder komt dan je webbrowser is een feit. Maar als beginnende programmeur ga je met C++, Java en C# ook niet verder komen dan wat tekst in je console window. Dus of die tekst nu in een webbrowser terechtkomt of in een console window maakt natuurlijk niks uit.

C++ is naar mijn mening het makkelijkst om mee te starten. Je kan makkelijk omgaan met invoer en uitvoer streams, je kan gewone functies schrijven zonder kennis te moeten hebben van OO-technieken, ... Naar mijn mening biedt C++ de perfecte start voor een beginner die dan geleidelijk aan zijn kennis wil vergroten.

Obliv`

Legacy Member
Laten we maar nie op te veel PHP'ers hun tenen staan door het maar een taaltje te noemen op websites te bouwen he? :)

Ik zou van start gaan met console applicaties in c# ofzo.

dJeez

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Dat je met PHP niet verder komt dan je webbrowser is een feit.
Nope, je kan er ook makkelijk shell scripts mee schrijven, ik doe dat geregeld aangezien ik Perl niet graag gebruik. Maar aangezien er niet verduidelijkt werd wat het doel is heb ik PHP ook achterwege gelaten, aangezien dat voor 99% idd enkel en alleen over webdevelopment gaat. Het lijkt mij interessanter om eerst een volwaardiger taal te leren.

BTW Je kan overigens ook GUI apps maken in PHP hé (voor prototyping misschien wel handig soms), door gebruik te maken van de GTK bindings :p.

En nu we het dan toch over scripting talen hebben, Python kan ook wel interessant zijn.

C++ is naar mijn mening het makkelijkst om mee te starten.
C++ is object oriented (vandaar de ++, anders had je simpelweg naar C moeten verwijzen), en daarenboven kan je je dan ook direct gaan verdiepen in de problemen die optreden met pointers, buffer overflows ed meer. Niet echt een taal om mee te beginnen dus. Als je echt een beginnerstaal wil kan je net zogoed VB of Pascal aanraden :p.

Ik raad liever een taal aan waar iemand later ook nog iets aan heeft, check eens naar openstaande vacatures, C# (of .NET in het algemeen) en J2EE zijn zeer erg in trek (naast SAP/ABAP), specifieke vacatures voor C++ zal je zelden zien.

Cycloon

Legacy Member
dJeez zei:
C++ is object oriented (vandaar de ++, anders had je simpelweg naar C moeten verwijzen), en daarenboven kan je je dan ook direct gaan verdiepen in de problemen die optreden met pointers, buffer overflows ed meer. Niet echt een taal om mee te beginnen dus. Als je echt een beginnerstaal wil kan je net zogoed VB of Pascal aanraden :p.

Nee, C heeft ook zijn eigenaardigheidjes die in C++ beter en makkelijker te gebruiken en te begrijpen zijn voor beginners. En natuurlijk kan je verder gaan in C++ en het verder uitdiepen en dan wordt het vaak lastiger dan bv Java en C#, maar het gaat hier over iemand die wil beginnen met iets, niet over de meer geavanceerde zaken.

Dat je met PHP verder kan gaan dan je webbrowser kan best, maar een beginner zal nooit verder komen dan zijn webbrowser.

Beginners starten nu eenmaal bij toewijzen van variabelen, luskes schrijven, beetje I/O toepassingen (schrijven naar het scherm, inlezen van het toetsenbord, schrijven/lezen van bestanden), functietje schrijven. Eénmaal de TS zich meer wil verdiepen hangt de keuze van de taal enkel af van wat je er mee wil bereiken.

wyvernshill

Legacy Member
Zoals cyc1oon zei gaat het me vooral om de basics onder de knie te krijgen, liefst in een taal waar je later effectief ook iets mee kan doen, maar dit is niet noodzakelijk.

Ik was nu wat bezig in PHP maar was ook nogal gefocust dat het vooral voor web development zou zijn. Waarschijnlijk ben ik hier mis in en is het dus moeilijk voor mij om te weten wat goed/makkelijk is om te beginnen en waar je bv. oefeningen en tutorials kan vinden.

Ik wil niet perse web development doen, de stap om te beslissen wat ik er allemaal mee wil doen is nog te vroeg als je zelfs de beginselen niet kan van programmeren ...

Aangezien ik een complete beginner ben heb ik dus echt een handleiding/tutorial (online ?) nodig die ik kan volgen.

MilM

Legacy Member
wyvernshill zei:
Zoals cyc1oon zei gaat het me vooral om de basics onder de knie te krijgen, liefst in een taal waar je later effectief ook iets mee kan doen, maar dit is niet noodzakelijk.

Ik was nu wat bezig in PHP maar was ook nogal gefocust dat het vooral voor web development zou zijn. Waarschijnlijk ben ik hier mis in en is het dus moeilijk voor mij om te weten wat goed/makkelijk is om te beginnen en waar je bv. oefeningen en tutorials kan vinden.

Ik wil niet perse web development doen, de stap om te beslissen wat ik er allemaal mee wil doen is nog te vroeg als je zelfs de beginselen niet kan van programmeren ...

Aangezien ik een complete beginner ben heb ik dus echt een handleiding/tutorial (online ?) nodig die ik kan volgen.

Ik vond Java gemakkelijker dan C++ om mee te beginnen ...
Ik zou kiezen tussen Java of C#

killgore

Legacy Member
MilM zei:
Ik vond Java gemakkelijker dan C++ om mee te beginnen ...
Ik zou kiezen tussen Java of C#

²

C++ heeft het nadeel dat je die taal echt pas goed beheert als je goed begrijpt hoe een computer werkt. Bij java en C# moet je enkel begrijpen hoe een VM werkt en dat is wegens die abstractie doorgaans vrij simpel :-).
Zaken als garbage collection, uitgebreidere ingebouwde bibliotheken, ... maken het leven veel eenvoudiger.

Cycloon

Legacy Member
killgore zei:
uitgebreidere ingebouwde bibliotheken

Dat is eigenlijk imo de enigste reden om bv met Java te beginnen. Maar op zich is het ook alweer niet nodig om dit te hebben als beginner. Het enigste waar je als beginner iets mee leert imo is net door die standaard functies zelf te maken. Simpele dingen als een string splitsen op bepaalde karaktertekens kan perfect zelf gemaakt worden als oefening. Dat deze standaard geïmplementeerd zijn in Java is enkel een voordeel voor mensen die verder willen gaan lijkt mij. En op het moment dat je zelf verder wil gaan dan de basis kan je ook wel zelf op zoek gaan naar code.

Maar het is natuurlijk wel zo dat de basis van programmeren eigenlijk wel in elke taal te leren valt en het eigenlijk altijd maar om kleine nuance verschillen gaat. De reden dat ik C++ mss iets meer aanprijs is omdat ik er zelf ook in gestart ben en eigenlijk wel C++ verkies boven Java. Maarja, smaken zullen wel verschillen :p

killgore

Legacy Member
c++ heeft pointers man, en dat is voor veel beginners echt lastig. Ik weet toch nog hoe ik daar in het begin (kwas wel ma 13/14, ma kom) veel moeite mee had. Als je zo niet goed weet hoe een pc en het geheugen en zo werkt is een pointer echt raar als concept.

Cycloon

Legacy Member
killgore zei:
c++ heeft pointers man, en dat is voor veel beginners echt lastig. Ik weet toch nog hoe ik daar in het begin (kwas wel ma 13/14, ma kom) veel moeite mee had. Als je zo niet goed weet hoe een pc en het geheugen en zo werkt is een pointer echt raar als concept.

Je hoeft toch helemaal geen pointers te gebruiken in c++ als beginner. Een simpel getalleke toewijzen aan int en die int overal gebruiken waar je zin hebt heeft niks met pointers te maken. Zo kan je ook klagen over de references die Java gebruikt. Maak maar eens aan een beginner wijs waarom je 2 strings niet mag vergelijken met == in Java en een simpele int wel. Of leg maar eens aan beginner uit hoe een String eigenlijk werkt in Java. In c++ valt dat nog wel uit te leggen als je over c-strings gaat praten.

Maar er is eigenlijk gewoon geen "beste" taal om mee te starten. Ze hebben allemaal wel iets specifiek dat je als beginner moet aanleren of negeren. En pointers zijn an sich zijn eigenlijk niet zo heel erg lastig te interpreteren (als 13-14 jarige kan dat wel iets anders zijn natuurlijk :p).

Moto

Legacy Member
Gewoon C# of java kiezen ( ik zou eerder voor c# gaan, beroepsmisvorming :p )
Zeker geen C of C++, zie niet in waarom daar nog mee te beginnen met al die miserie :)

Als ge uiteindelijk wat deftig bezig zijt in C# zult ge ook wel wat meer weten over de interne werking van wat ge doet zoals bij c++, dingen zoals pointers kunt ge als ge echt wilt wel gebruiken, of dingen zoals reference vs value types, den stack/heap

Krueger

Legacy Member
Nog een geluk dat de topicstarter een eenduidig antwoord op zijn vraag heeft gekregen ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan