Archief - drukklaar maken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dresse

Legacy Member
Hey allen,

Ik sta in voor de uitnodigingen van mijn zus haar trouw. Nu heb ik het mooi in cmyk 300dpi gemaakt in photoshop.
Hoe maak ik dat nu 'drukklaar'? Ze vragen dit: "drukklare pdf - cmyk - 2mm afloopgebied" Gewoon zorgen voor 2mm extra en dan save as pdf?

Xavez

Legacy Member
Vraag eens naar het kleurprofiel dat je drukker gebruikt! Negen kansen van de tien gaat dat Euroscale zijn. In dat geval kan je best je document ook converteren naar het Euroscale kleurenprofiel (of welk profiel je drukker ook gebruikt). Om de boel naar een PDF te exporteren gebruik je eigenlijk best distiller (of InDesign, die distiller ingebouwd heeft). Download ook eventjes de PDF settings op Ghent PDF Workgroup | Application Settings | Application Settings (voor distiller of indesign dan) en gebruik "CMYK MagazineAds" om je PDF drukklaar te maken!

(dit is nog lang niet zo ideaal, maar ik denk dat dit quick 'n' dirty but good enough is :))

tomh

Legacy Member
open u indesign,
open ne bestand zogroot als u ps file zet ne 2mm afloop in,
doe zo een image vak over heel u bestand, van afloop tot afloop
apple+d -> select u file en dan staat dat erin
u ps file moet wel ook die 2mm afloop hebben dan..
dan doet ge:
- bestand -> voorinstellingen adobe pdf, dan kies je hoge kwaliteit of druk kwaliteit..
dan heb je ne TAB - tekens en aflooptekens van vink je snijtekens aan, en mss de andere ook nog.. dan op tab van uitvoer, en dan kies je best kleurenprofiel FOGRA
http://www.tomhuveners.net/grabup/08b1e8c0dd8334edbd6c6a1ff5fd1c47.png
of dat wat u drukker gbruikt.. en dan save
-
zo zeggen ze toch hier op school dat het zo moet

syndrom

Legacy Member
of download ge de settings van ghent pdf workgroup dan zit ge meestal zeer safe

Xavez

Legacy Member
tomhuveners zei:
open u indesign,
open ne bestand zogroot als u ps file zet ne 2mm afloop in,
doe zo een image vak over heel u bestand, van afloop tot afloop
apple+d -> select u file en dan staat dat erin
u ps file moet wel ook die 2mm afloop hebben dan..
dan doet ge:
- bestand -> voorinstellingen adobe pdf, dan kies je hoge kwaliteit of druk kwaliteit..
dan heb je ne TAB - tekens en aflooptekens van vink je snijtekens aan, en mss de andere ook nog.. dan op tab van uitvoer, en dan kies je best kleurenprofiel FOGRA
http://www.tomhuveners.net/grabup/08b1e8c0dd8334edbd6c6a1ff5fd1c47.png
of dat wat u drukker gbruikt.. en dan save
-
zo zeggen ze toch hier op school dat het zo moet

Maar dat is dus zeker niet altijd het geval :p. Welk kleurenprofiel je moet gebruiken hangt van drukker tot drukker af. En Euroscale (V2) is denk ik het meestgebruikte CMYK profiel :). Maar je vraagt het dus best even an de drukker! En zoals ik al zei: de GWG settings gebruiken voor het distillen (via Photoshop exporteren =/= distillen!)

tomh

Legacy Member
nu ziet ge dus wat ze ons leren op die school.. :D
hoe gebruikt ge da ding vanop Ghent pdf? gekke extensie..

Xavez

Legacy Member
tomhuveners zei:
nu ziet ge dus wat ze ons leren op die school.. :D
hoe gebruikt ge da ding vanop Ghent pdf? gekke extensie..

Haha, ja, technische dingen, daar kunnen ze op academisch niveau helaas niet altijd bijbenen met *the real world*. Kwestie van zelfstudie dus :p. Qua grafisch inzicht, conceptueel denken en algemene achtergrond zit het er anders wel snor vind ik =].

Zoals ReavX al zei... Maar dus in InDesign of Distiller dan hé :). (InDesign is owv. verschillende redenen de betere optie--foutreductie bvb)

LunchBox

Legacy Member
Die 2mm extra moet ge'r niet gewoon bijtellen he, ge moet ook zorgen dat uw beeldmateriaal dat tot tegen de rand liep op het papier-formaat, verderdoorloopt in het afloopgebied. Dit, zodat bij het snijden geen witrand tevoorschijn komt omdat het te drukken beeld niet altijd 100% op de juiste plaats tov het papierformaat wordt gedrukt. (kleine afwijkingen zorgen dan voor een beeld-offset tov de rand, en de afloop vangt dit op door daar ook nog 2mm extra beeldinformatie te bevatten)

m-be

Legacy Member
kleuren converteren in indesign bij aanmaak van de pdf is een geweldige methode om uw transparancy (die er eigenlijk al niet mocht inzitten, ma soit) en uw overprint settings vakkundig om zeep te helpen.

Concreet maakt ge uw PSD-file 4 mm groter dan uw eindformaat. Voor europese drukkers kan je best (naar wat mij is verteld) gebruik maken van de generic 2008 profiles van eci.org (ISO Coated V2 e.d.) als de drukker geen eigen profiel heeft of aanraadt. Ik weet niet direct van buiten welk profile de gwg aanraadt, ik gebruik steeds de profielen van eci, tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Ga je't digitaal laten drukken (a.k.a. printen) lijkt het me best deze ook te nemen. In dat geval ook extra aandacht schenken aan transparancy settings (gewoon uw PSD gewoon volledig platkloppen en een TIFF in indesign plaatsen heb je uiteindelijk nog steeds het minste last mee)

berNd-

Legacy Member
Ze hadden mij ook doorverwezen naar deze thread vanuit de "flyer voetbalstage"-thread :)

Toen ik exporteerde naar een PDF bestand kreeg ik dus heel andere kleuren dan dat ik ze zag op het scherm.

Ik heb geprobeert die YMCK MagazineAds te laden maar ik vind niet echt waar ik dit kan doen? Enige hulp misschien? :P

Of het ligt misschien aan iets anders?

PS: ben een beginner, zoals je waarschijnlijk merkte aan m'n vragen hehe

berNd-

Legacy Member
Ik heb InDesign open, ik exporteer naar pdf, ik open de pdf en zet ze naast mekaar op zelfde scherm... ?

syndrom

Legacy Member
hebde iets in photoshop gedaan en dan geplaatst in indesign? Zoja, staat je photoshop ding wel in cmyk?

m-be

Legacy Member
wrs is het photoshop document nog in cmyk. profiles downloaden van eci.org (ga naar download en dan eci offset 2008 zip-file) op windows unzippen en rechtsklikken op profile, dan installeer profiel, op mac gooi je ze in /library/colorsync/

dan in photoshop edit > convert to profile, iso coated v2 eci (uitgaande dat het gedrukt wordt op glanzend papier, anders uncoated nemen), als rendering intent relative colorimetic, black point compensation aanzetten.

Deze werkwijze is geschikt voor 99% van de files.

berNd-

Legacy Member
Ik heb alleen iets gedaan in Illustrator, een vector bewerkt... is dit hetzelfde geval dan als hierboven?

edit: Ik had mijn kleuren in dit document allemaal in RGB staan, heb ze nu omgezet naar CMYK en nu komt het overeen! :)

Nu heb ik alleen nog het probleem dat wanneer ik die silhouette van de voetballer in InDesign kopieer (door hem van een map in het document te slepen) de randen heel hakkelig zijn... In Illustrator zijn deze randen wél deftig. Hoe komt dit?

FitZ

Legacy Member
Check bij View>Display Performance eens of je "fast display" hebt aanstaan, zoja zet ze dan even op High Quality Display. Zo zie je het zoals het moet.

Je kan ook beter je ai file "placen" in indd: cmd+d (of ctrl+d) does the trick.

V!$u4L

Legacy Member
Welkom FitZ!

Cool, Boondoggle! Zoeken ze daar een junior AD (ondanks ik wat over ontslagen heb gehoord)? Sinds kort ben ik weer op zoek, heb eerder Famous en daarvoor TBWA stage gelopen.

dresse

Legacy Member
Lol visual. Laat Kevin met rust, das mijn vriend!
Geen cameraman nodig? :unsure:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan