Archief - Aankoop DSLR 450D vs D80

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Iconz

Legacy Member
Beste,

Ik ben dus op zoek naar een DSLR.
Ik ben een beginner, vorige zomer heb ik veel met een 350D gewerkt en die beviel me wel.
De G9 van mijn nonkel heb ik uitvoerig kunnen testen en vond ik ook wel goed, maar toch gaat mijn voorkeur uit naar een DSLR omwille van zijn snelheid en zijn superieure fotokwaliteit, vooral bij meer donkere omstandigheden en natuurlijk omwille van de vele functies die er te ontdekken vallen.
Nu heb ik laatste tijd nogal wat zitten opzoeken en kwam ik uiteindelijk bij 2 toestellen uit.Ik kwam dus uit bij 2 toestellen:
Canon 450D of de Nikon D80.
De D60 leek me eerst ook wat, maar deze is een prijscategorie lager en lijkt me zo de "net niet goed genoeg voor later" keuze.
Ik heb nog geen lenzen die de keuze tussen Nikon of canon zouden beslechten. Daar moet dus geen rekening mee worden gehouden.
Het toestel zal dienen als allrounder, zowel sport, natuur, etc..

Ik hoorde dat de D80 eigenlijk beter is, maar met oudere technologie werkt?
De D80 heeft ook 11 AF de 450D maar 9.
De D80 zou wat groter zijn en zwaarder dan de 450D
Live view vs geen live view (hoewel ik me hierdoor niet zal laten leiden)
CMOS vs CCD
Enzovoort.



Nu, mijn vraag is: Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie me aanraden.
Is de kitlens van de Canon beter?

Mvg
Alvast bedankt!

Ps: Ik hoop dat dit topic hier goed staat? Aankoopadvies ging ook wel, maar toch hier geplaats aangezien de meeste kenners hier wel zitten :)
Indien het fout staat verplaats het gerust.

Brecht

Legacy Member
enigste da ik kan zeggen is dat het menu van een nikon totaal anders is dan van een canon, en dat ge met die canon veel rapper gaat wegzijn doordat ge al met een canon gewerkt hebt.

Mr. Humphries

Legacy Member
De keuze is natuurlijk ook welke je het beste in de hand vindt liggen. Wat ik ook al zou aanraden, omdat je toch al enige ervaring hebt, om enkel een body te kopen met ineens een deftigere lens. Bijv een lens dat hier al meerdere malen aangeraden is: de Tamron 17-50 2.8 of een 50mm 1.8 prime (beiden voor zowel canon als nikon). Kwa technologie over de beide toestellen moet je eens ten rade gaan bij Apa (aankoopadvies). Hij geeft telkens een zeer uitgebreide en verstaanbare uitleg.

Iconz

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
De keuze is natuurlijk ook welke je het beste in de hand vindt liggen. Wat ik ook al zou aanraden, omdat je toch al enige ervaring hebt, om enkel een body te kopen met ineens een deftigere lens. Bijv een lens dat hier al meerdere malen aangeraden is: de Tamron 17-50 2.8 of een 50mm 1.8 prime (beiden voor zowel canon als nikon). Kwa technologie over de beide toestellen moet je eens ten rade gaan bij Apa (aankoopadvies). Hij geeft telkens een zeer uitgebreide en verstaanbare uitleg.

Gohja, "veel" das wel relatief. Maar ik heb hem toch goed kunnen uitproberen in verscheidene omstanigheden.
Maar dat maakt niet dat ik geen beginner meer ben :)
Ik zal apa wel eens een berichtje sturen, ik heb al in andere topics gezien dat zijn uitleg niet te moeilijk, gestructureerd en technisch zeer goed onderbouwd was.
En ik ben nog jong, aanpassen gaat nog makkelijk ;)

Iconz

Legacy Member
Hmm, ik zou morgen eens naar de winkel gaan voor de feeling tussen de 2 modellen.
Echter vandenborre enzo hebben de D80 niet meer. Ik vind hem enkel maar op Internetshops.
Is er een model met hetzelfde design? D90, hoewel deze pas uit is..

Matt.

Legacy Member
D90 = D80 van model, of toch zo goed als. :)
Wat zei apa? (Uit interesse? :))

Iconz

Legacy Member
Kheb hem nog geen berichtje gestuurd :)
Ga ik gauw eens doen, ik vraag hem wel of hij het hier post.
Het is tenslotte een forum, iedereen moet er uit kunnen leren.

Edit: Berichtje verstuurd.

SlashDotDash

Legacy Member
CMOS is te verkiezen over CCD als je graag met hogere ISO's wil werken.
Beide kitlenzen zijn zonder meer goed te noemen.

Ik vind de XXXD reeks van Canon te klein en te plastiekerig, maar voor de rest valt daar weinig slechts over te zeggen. Kies de camera of het merk dat u meest aanspreekt. Beide modellen kunnen meer dan het gemiddelde manneke eruit kan halen :)

Frado2005

Legacy Member
Ik heb gekozen in der tijd voor d canond 450d. K'vind hem 'goed', maar doordat ik een amateur ben met geen kennis derover, was dit mss wat overkill voor mij. Zou echt es eraan moeten beginnen "leren"...

apa

Legacy Member
Hier zie je de features van beiden naast elkaar. Het voornaamste wat daaruit, volgens mij, te leren valt is:
  • ... dat de kit-lens van de 450D het (zeer degelijk) nieuw model is van de 18-55 met IS. De D80 komt standaard, bij mijn weten, met de 18-135 zonder IS (en die presteert IMHO een stuk minder goed dan de 18-55 op de 450D).
  • ... dat de D80 2 MP minder telt op een sensor van vergelijkbare grootte als de 450D. Dat helpt wat om het ruisniveau laag te houden waardoor je kan verwachten dat het ruisniveau niet veel zal verschillen van dat van de 450D's recentere (CMOS) sensor. Dat lijkt me ook te kloppen als ik de ruistests vergelijk hier voor de D80 en hier voor de 450D. De ruis op ISO1600 vind ik minder storend op de D80 dan op de 450D (op de laatste krijg je wat gekleurde spikkels terwijl ruis op de D80 eerder grijze spikkels geeft). Onder ISO1600 zijn beide camera's amper te onderscheiden.
  • ... dat de zoeker van de D80 beter is dan dat van de 450D (een "pentaprism" (zoals in de D80) geeft een helderder beeld dan een "pentamirror" (zoals in de 450D); bovendien heeft de D80 een betere vergrotingsfactor van 0,95x t.o.v. 0,87x). De zoeker van de D80 is daarom beter geschikt om manueel te focussen dan dat van de 450D.
  • ... dat de 450D over LiveView beschikt. LiveView kan erg handig zijn om manueel scherp te stellen, vooral wanneer de camera op een statief staat. De LiveView zorgt ervoor dat je eigenlijk niet meer manueel zult scherpstellen door de viewfinder. Dat het scherm van de 450D groter is dan de D80 is IMHO enkel van belang omwille van de LiveView (voor het bekijken van foto's achteraf vind ik dat minder belangrijk).
    Merk hierbij op dat de LiveView op een D-SLR bijlange niet zo bruikbaar is als op een compact-camera. Het automatisch scherpstellen is tergend traag en het beeld heeft altijd last van veel lag. Het nut van de LiveView op de 450D blijft daardoor beperkt tot manueel focussen.

Iconz zei:
Ik hoorde dat de D80 eigenlijk beter is, maar met oudere technologie werkt?
Tussen de 450D en de D80 zou ik voor de D80 gaan. Ik vind beide camera's ongeveer evenwaardig, maar de D80 zou je tegenwoordig aan wel erg scherpe prijzen moeten kunnen vinden. Het uitgespaarde geld kan je dan stoppen in de aanschaf van een beter objectief. De combinatie kan dan een stuk beter presteren dan de 450D met kit-lens.

Persoonlijk stel ik vrijwel nooit manueel scherp waardoor ik ook meer heb aan een goede viewfinder dan aan LiveView. De bediening van de D80 is IMHO ook wat beter dan van de 450D (makkelijker en in sommige gevallen fijner af te stellen (zoals de belichtingscompensatie van 5 EV-stops t.o.v. 2 stops op de 450D)).

Dat gezegd zijnde is de keuze voor een merk belangrijker dan voor een specifieke body vind ik. Zelf verkies ik het zoeken naar kwaliteitsgerief op de 2de hands markt boven middelmatig nieuw gerief. In dat opzicht merk ik dat er iets meer Canon-gerief te koop staat dan Nikon-gerief (waardoor de prijzen voor Canon gerief ook iets lager lijken te liggen)...

Iconz zei:
De D80 heeft ook 11 AF de 450D maar 9.
Beide camera's hebben een hoop te weinig AF punten om automatische AF-punt selectie bruikbaar te maken. Daarvoor heb je eerder een camera als de D300 (51 AF punten) of de 1D (45 AF punten) nodig.

Blijft nog de manuele selectie van de AF punten over. Persoonlijk vind ik dat vrij lastig en verkies ik het scherpstellen met het middelste AF punt (op het punt dat ik scherp wil), de AF locken (= de sluiterknop half ingedrukt houden) om dan te hercadreren en de foto te nemen.

Je moet ook weten dat het middelste AF-punt bij zowel de D80 als de 450D gevoeliger (en dus accurater) is dan de overige AF-punten. Dat is nog een reden om voornamelijk dat punt te gebruiken bij het scherpstellen.

De overige AF-punten zijn IMHO enkel handig als je bewegende onderwerpen wil fotograferen en die niet in het midden van je foto wil hebben voor een of andere reden. Ik heb dat zelf nog nooit echt nodig gehad...

Iconz zei:
De D80 zou wat groter zijn en zwaarder dan de 450D
Een D-SLR is zowieso zwaar en lomp. Bijkomende objectieven en accessoires verergeren dat alleen maar. Persoonlijk kan ik daar wel mee leven (ik overweeg nu zelfs een upgrade naar een 1D Mark II die bijna 3x zo zwaar is als mijn huidige 350D). Ik zou zeggen als je je camera altijd bij jou wil dragen en/of je kan niet leven met de lompheid van een D-SLR, dan neem je beter een compact-camera.

Mr. Humphries zei:
Bijv een lens dat hier al meerdere malen aangeraden is: de Tamron 17-50 2.8 of een 50mm 1.8 prime (beiden voor zowel canon als nikon).
Ik heb zelf de Tamron 17-50 f/2,8 in Canon-uitvoering. De fotokwaliteit is heel goed (een heel stuk boven mijn kit-lens), maar het scherpstellen is vrij langzaam (en ook vrij luid) en gaat soms wat moeilijker bij mindere belichting. Gezien de erg scherpe prijs van dat objectief, zijn dat nadelen die ik er graag bijneem. Vergeleken met de huidige kit-lenzen doet de Tamron het IMHO beter qua fotokwaliteit en lichtsterkte en even goed qua focus-performance.

De 50mm f/1,8 is uiteraard een best interessante lens, maar ik zou die niet meteen aanraden als enig objectief...

Iconz

Legacy Member
Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg!

Echter, de redenering van een goedkope D80 body te kopen, en een betere lens te zoeken volg ik niet helemaal. Ik vind slechts een D80 body van net onder de 500 euro.
Maar ik vind wel al een 450D met kitlens 18-55mm voor 519 euro.

Welke lens voor de D80 zou je me dan aanraden?
Ik heb die prime van 50mm hier al een paar keer de revu zien passeren.
Echter lijkt mij een kitlens + die prime wel een goede start combinatie.
Op http://kameraexpress.nl/ vind ik een D80 met 18-55 kitlens met VR voor€ 579,00.
Dus nog steeds duurder dan de 450D.

Gewicht was trouwens niet belangrijk, was puur informatief.
Ik weet dat een DSLR lomp is, maar dat maakt niet zoveel uit. Ik loop meestal toch met rugzak.
Voor bepaalde gelegenheden hou ik dan ook wel mijn compact.


Indien jullie ergens een goedkopere shop (die te betrouwen valt) vinden, laat het me dan gerust weten. Al dan niet via pm.

dresse

Legacy Member
ik volg die redenering heel goed.
Het is beter om al uw geld te steken in 1 zeer goede lens, en een goedkope body te kopen die ge achteraf nog altijd kunt upgraden naar nieuwere modellen... Een body is stukken goedkoper dan een goeie lens, en van een body komen sneller nieuwe modellen uit en verslijt ook sneller...
En uiteindelijk heeft de gebruikte lens veel meer te maken met de kwaliteit van uw beeld dan de body...

nu als ge niet van plan zijt om echt verder te gaan in fotografie en ge zijt blij genoeg met een goedkope lens én een goedkopere body... dan gaat die redenering natuurlijk niet echt op

Mr. Humphries

Legacy Member
Ik heb zelf de Tamron 17-50 f/2,8 in Canon-uitvoering. De fotokwaliteit is heel goed (een heel stuk boven mijn kit-lens), maar het scherpstellen is vrij langzaam (en ook vrij luid) en gaat soms wat moeilijker bij mindere belichting. Gezien de erg scherpe prijs van dat objectief, zijn dat nadelen die ik er graag bijneem. Vergeleken met de huidige kit-lenzen doet de Tamron het IMHO beter qua fotokwaliteit en lichtsterkte en even goed qua focus-performance.

Heb je de vorige versie vn die lens misschien? Ik heb diezelfde lens ook in Nikon formaat, en ik vind de scherpstel snelheid toch redelijk goed en stil. Ik heb eerder de 28-300 getest bij de beukelaer (ik werk daar als vakantiejobber) en die stelde een heel pak trager en luider scherp. Daarom dat ik wel 'verschoot' van de snelheid van de 17-50. Natuurlijk is deze idd nog trager dan de echt professionele en duurdere lenzen.

Die prime is idd een goede lens, maar idd ook geen lens om als enigste in je assortiment te hebben. Ik heb zelf deze lens gekocht na mijn kitlenzen om een keer beter te experimenteren met dof etc. Eens je met zulk een lichtsterk lensje hebt gewerkt, ga je al niet meer snel naar minder lichtsterke objectieven op zoek.

Iconz

Legacy Member
dresse zei:
ik volg die redenering heel goed.
Het is beter om al uw geld te steken in 1 zeer goede lens, en een goedkope body te kopen die ge achteraf nog altijd kunt upgraden naar nieuwere modellen... Een body is stukken goedkoper dan een goeie lens, en van een body komen sneller nieuwe modellen uit en verslijt ook sneller...
En uiteindelijk heeft de gebruikte lens veel meer te maken met de kwaliteit van uw beeld dan de body...

nu als ge niet van plan zijt om echt verder te gaan in fotografie en ge zijt blij genoeg met een goedkope lens én een goedkopere body... dan gaat die redenering natuurlijk niet echt op

Ik wil er echt wel mee doorgaan, maar op hobby niveau.
Dan zie ik wel wat ervan komt, hoe snel ik evolueer enzoverder..
Ik ben er nu nog net geen 18, dus volgend jaar hoger onderwijs, maar ik ben niet van plan naar een fotografische richting te gaan.
Het wordt dus meer een hobby waar ik zoveel mogelijk tijd zal insteken om beter te worden.


Ik volg je redenering wel van een goedkopere body en een wat duurdere lens.
Echter denk ik, dat ik het kwaliteitsverschil tussen die lenzen het eerste jaar niet zal merken.
Of ben ik fout?

Wat zou je me dan persoonlijk aanraden dresse, apa, (anderen natuurlijk ook :p)?
Neem nu een budget rond de 600 euro. Echt niet veel hoger.

Bedankt!

Joeri

Legacy Member
Iconz zei:
Ik volg je redenering wel van een goedkopere body en een wat duurdere lens.
Echter denk ik, dat ik het kwaliteitsverschil tussen die lenzen het eerste jaar niet zal merken.
Of ben ik fout?

Wat zou je me dan persoonlijk aanraden dresse, apa, (anderen natuurlijk ook :p)?
Neem nu een budget rond de 600 euro. Echt niet veel hoger.

Bedankt!

Klopt dat je het aanvankelijk niet zal merken, tot je rechtstreeks vergelijkt en werkt met toplenzen. Als je echt wil bouwen voor de toekomst, zou ik met dat budget echt een goedkope body zoeken in combinatie met een betere lens, maar dat was dus al eerder aangehaald.
Qua lens is het een beetje de keuze tussen een goedkopere zoom, die je meer comfort zal geven maar die je waarschijnlijk vroeg of laat toch zal vervangen door iets kwalitatiefs beter.
Of een prime die ervoor zorgt dat je wat meer zal moeten bewegen om je compo's naar wens te krijgen, maar kwalitatief wat beter is en die je misschien wel kan blijven gebruiken in de toekomst.
De topzooms liggen momenteel niet in je budget, qua primes kan je al wel wat moois krijgen als je wat bespaart op je body.
Keuze die je zelf gaat moeten maken vrees ik, maar nu een goedkope zoom, die met verlies verkopen en uiteindelijk vervangen komt duurder uit dan direct goed materiaal kopen.

apa

Legacy Member
Iconz zei:
Echter, de redenering van een goedkope D80 body te kopen, en een betere lens te zoeken volg ik niet helemaal. Ik vind slechts een D80 body van net onder de 500 euro.
Maar ik vind wel al een 450D met kitlens 18-55mm voor 519 euro.
Je hebt gelijk: zelfs in Duitsland kost die nog EUR 459,00 (zonder lens) terwijl de 450D er amper EUR 442,00 kost...

Ik had de prijzen niet specifiek gecontrolleerd en ging ervan uit dat de prijzen relatief even veel verschilden als op DPReview ($ 653,33 voor de 450D vs. $ 315,01 voor de D80).

Iconz zei:
Welke lens voor de D80 zou je me dan aanraden?
Ik heb die prime van 50mm hier al een paar keer de revu zien passeren.
Echter lijkt mij een kitlens + die prime wel een goede start combinatie.
De prime kan interessant zijn, maar of jij er veel aan zult hebben hangt af van het soort fotografie dat je wil doen. 50mm op een cropped-sensor camera vind ik persoonlijk minder interessant dan zo'n 30mm... Of dat bij jou het geval zal zijn is moeilijk te zeggen. Ikzelf heb een tijd lang geprobeerd mijn 17-50 op 50mm te laten om te zien of het bereik mij lag of niet. Tenzij ik heel goedkoop een 50mm f/1,4 kan vinden, neem ik die niet.

Mr. Humphries zei:
Heb je de vorige versie vn die lens misschien?
Ik heb enkel weet van een nieuwe versie voor Nikon camera's: daar was dat nodig omdat de oorspronkelijke versie geen ingebouwde AF-motor had: het maakte gebruik van een AF-motor in de Nikon-body. De goedkoopste Nikon's hebben tegenwoordig geen interne AF-motor meer waardoor die objectieven geen AutoFocus meer hadden. De nieuwe versie heeft, bij mijn weten, dezelfde ingebouwde motor als bij de Canon-versie.

Persoonlijk vind ik de geluidsproductie van een lens niet erg belangrijk. Het is trouwens niet erger gesteld dan met de kit-lenzen...

Mr. Humphries zei:
Natuurlijk is deze idd nog trager dan de echt professionele en duurdere lenzen.
Het kan zijn dat het daaraan ligt: mijn ander objectief heeft een USM aandrijving (vergelijkbaar met SilentWave bij Nikon) en is een L lens: de AF gaat daar een heel stuk sneller en preciezer mee.

Iconz zei:
Het wordt dus meer een hobby waar ik zoveel mogelijk tijd zal insteken om beter te worden.
Dan moet ik je waarschuwen omdat het een verslavende hobby wordt dat vrij duur kan uitvallen... Leuk is het in ieder geval!

Iconz zei:
Echter denk ik, dat ik het kwaliteitsverschil tussen die lenzen het eerste jaar niet zal merken.
Of ben ik fout?
In het begin misschien niet, maar het verschil in hoeveelheid detail zal je wel snel opmerken wanneer je foto's wat gaat bewerken en croppen. Ik zal je zeker niet aanraden om meteen een pro-objectief te nemen, maar ik zou toch wegblijven van de echt zwakke objectieven (zoals de niet-IS/VR voorlopers van de huidige kit-lenzen bijvoorbeeld).

Iconz zei:
Wat zou je me dan persoonlijk aanraden dresse, apa, (anderen natuurlijk ook :p)?
Neem nu een budget rond de 600 euro. Echt niet veel hoger.
Ik zou de D80 nemen met de 18-55 kit-lens met VR. Die kit kan je in Duitsland bestellen voor EUR 575,48 (dat is de winkel waar ik mijn camera indertijd besteld heb; ik ben er in alle geval tevreden over).

Iconz

Legacy Member
Ok, het wordt de D80.

Morgen toch nog eens naar de winkel gaan om te kijken hoe de D90 in mijn hand ligt.
Ik zou hem hier bestellen, waarop slaat die "Nederlands" trouwens?
Hebben er hier mensen ervaring met kamera-express.nl?

Ik heb meer de neiging om daar te kopen dan in Duitsland.
Ik heb eigenlijk nog nooit iets waardevol via internet gekocht.
Wat als er een mankement aan de camera komt? Moet je die dan gewoon terug opsturen?
Of als er slijtage optreedt?

Again: Bedankt!

apa

Legacy Member
Iconz zei:
waarop slaat die "Nederlands" trouwens?
Dat betekent dat er een Nederlandstalige handleiding bij zit en dat er een Europese garantie voor geldt.

Iconz zei:
Wat als er een mankement aan de camera komt? Moet je die dan gewoon terug opsturen?
Of als er slijtage optreedt?
Hier kan je het volgende lezen over de garantievoorwaarden van Nikon in NL:
Wat moet ik doen om in aanmerking te komen voor garantie?
Als u aanspraak wilt maken op garantie moet u een Europees garantiebewijs kunnen overleggen, tezamen met een aankoopnota waaruit blijkt dat het apparaat korter dan 1 jaar geleden is aangeschaft. Bovendien moet u voldoen aan de overige garantievoorwaarden van Nikon. Zo is val/stootschade bijvoorbeeld te allen tijde uitgesloten van garantie.
Nikon heeft dus een Europees garantiebewijs die je krijgt wanneer je een camera binnen Europa koopt. Duitsland en Nederland liggen beiden in Europa, dus krijg je er een Europese garantie.

Dit is de site van het officieel service-center voor Nikon in België.

[edit]
Ik had eerst verkeerd gelezen en alles opgezocht voor Canon. Ik zal dat stuk hier laten zodat anderen er misschien wat aan kunnen hebben hier:
[/edit]

Hier staat opgegeven dat de Europese garantievoorwaarden gelden, en hier staan die voorwaarden:
Indien zich tijdens de garantietermijn een defect aan de hardware mocht voordoen (als gevolg van fabricage- of materiaalfouten), zal deze kosteloos worden gerepareerd in één van de erkende Canon Servicecentra in de landen die lid zijn van de EWS.
Er staat dan een lijst van "EWS" landen en daar zie je ook België tussen staan.

Je mag je toestel dus binnenbrengen in een Canon service-centrum in België. Hier kan je zoeken naar het dichtstbijzijnde service center.

Iconz

Legacy Member
apa zei:
Tussen de 450D en de D80 zou ik voor de D80 gaan. Ik vind beide camera's ongeveer evenwaardig, maar de D80 zou je tegenwoordig aan wel erg scherpe prijzen moeten kunnen vinden. Het uitgespaarde geld kan je dan stoppen in de aanschaf van een beter objectief. De combinatie kan dan een stuk beter presteren dan de 450D met kit-lens.

Kan ik hieruit afleiden dat je toen eerst zei om de D80 te nemen omille van het prijsverschil (dat er achteraf niet bleek te zijn)? De 450D is uiteindelijk een 70 euro goedkoper.

Je haalt ook aan dat de het ook belangrijk is om voor merk te kiezen. Tweedehands markt enzo, canon objectieven goedkoper, etc.

Op het net lees ik ook tegenstrijdige meningen over beide toestellen.
Dit zorgt er nu voor dat ik weer behoorlijk aan het twijfelen ben.

Voorkeur gaat nog steeds lichtjes uit naar de D80.
Vandaag kwam het er niet van om naar de winkel te gaan, morgen heb ik zeker tijd.
Het in de hand liggen van de camera zal wel veel bepalen denk ik.

Echt fout kan ik waarschijnlijk niet gaan met een D80 of 450D me dunkt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan