Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
sink zei:
vloet zei:Ach ja, 't is niet dat ze dit weekend ineens gingen stunten ofzo.
eniac zei:De Ferrari mag dan de 3e beste auto geweest zijn overall, als 3 van de 4 rijders in snellere wagens door teamfalen of door eigen falen zichzelf maar blijven uitschakelen kan je de punten ook blijven oprapen met "maar" de 3e beste wagen he.
eniac zei:Vettel verliest een race win in Valencia die Alonso opraapt - dat is een swing van 32 punten. Duurt even om recht te zetten, en als je het dan naast andere technische problemen zet is dat al een eindje goed te maken op een betrouwbaardere wagen.
xTwL- zei:Of je bent verkeerd en de F2012 was zo slecht niet zoals nu ook wordt gedaan over de Mercedes...
xTwL- zei:Hij was veruit de meest betrouwbare, Alonso had Massa als knecht wanneer nodig, en Vettel verloor dat jaar twee grote puntenslagen door die alternator failure, dus de betrouwbaarheid maakte het verschil in pace wel degelijk goed.
Zelfs met Massa als knecht (wat dus niks met betrouwbaarheid te maken heeft) was het niet voldoende.xTwL- zei:Alonso had inderdaad een fantastisch seizoen, maar absoluut niet in een 'slechte' wagen, een wagen die op bepaalde weekends echt wel gewoon de evenknie was van de Red Bull. Laat staan dat die dan nog eens eigenlijk de klasse van het veld was in de regen wat hem ook geen windeieren heeft gelegd dat seizoen.
jeltex zei:Dat zegt toch genoeg over hoeveel beter de Red Bull was? Ondanks 32 punten gratis kwam hij er nog te kort. En aan Alonso lag het niet hé dat seizoen.
Jullie lijken niet akkoord te gaan met wat ik zeg, om dan vervolgens argumenten te geven die eigenlijk mijn punt bevestigen. Verwarrend ...
jeltex zei:Je kunt punten rapen, maar in heel de geschiedenis van de F1 er is nog niemand kampioen geworden met de 3de beste wagen.



eniac zei:Dat geeft vooral aan dat de Red Bull sneller was. "Beter" is een combinatie van snelheid en betrouwbaarheid. Overal was de Bull inderdaad beter, maar 2012 wordt altijd nogal overdreven. Over hoe slecht de Ferrari was, hoe goed Alonso, hoe snel de Bull, etc. Niemand plaatst er ooit bij dat de Bull een stuk minder betrouwbaar was, dat die ook niet top was in de eerste helft van het jaar, dat al de rest faalde waardoor Alonso punten kon pakken, etc.
eniac zei:Vergeten reageren op deze. Hoe bepaal je dit eigenlijk? 1982, Rosberg kampioen, Williams vierde.
1983, Piquet kampioen, Brabham derde.
jeltex zei:Dat weet ik ook allemaal, want ik heb dat seizoen volledig gezien. Je zegt het zelf, "beter" is een combinatie van snelheid en betrouwbaarheid. Dus als je "veel sneller" + "wat minder betrouwbaar" bent dan je concurrent, dan ben je beter. Dat zei ik een paar posts geleden al.
En nogmaals (3de keer), ik zei nergens dat die Ferrari "slecht" was, ik zei dat het de 3de beste wagen was.
Dat was van voor mijn tijd, dus dat is moeilijk te zeggen. Het feit dat het team pas 3de of 4de werd in het WCC wil alvast niet noodzakelijk zeggen dat ze ook pas 3de of 4de beste waren.
McLaren in 2012 is daar een goed voorbeeld van. Ze eindigen 3de, maar pakken wel 7 wins dat seizoen, 4 wins meer dan Ferrari dat 2de eindigde.
Als ik puur naar de standings kijk (want dat is het enige waar ik op kan afgaan, ook al geven die soms een vertekend beeld), dan zie ik vooral dat de respectievelijke teammates van Rosberg en Piquet die jaren maar een handvol punten scoorden:
- Williams 1982: Rosberg 44 pts - Daley 8 pts - Reutemann 6pts
- Brabham 1983: Piquet 59 pts - Patrese 13 pts
Dus mss was de wagen wel goed, en lag het eerder aan een minder goede teammate?
Soit, het is maar een veronderstelling. Het feit dat je zo ver in de geschiedenisboeken hebt moeten teruggaan wil alleszins zeggen dat het hoogst uitzonderlijk is.
jeltex zei:Dat weet ik ook allemaal, want ik heb dat seizoen volledig gezien. Je zegt het zelf, "beter" is een combinatie van snelheid en betrouwbaarheid. Dus als je "veel sneller" + "wat minder betrouwbaar" bent dan je concurrent, dan ben je beter. Dat zei ik een paar posts geleden al.
En nogmaals (3de keer), ik zei nergens dat die Ferrari "slecht" was, ik zei dat het de 3de beste wagen was.
Dat was van voor mijn tijd, dus dat is moeilijk te zeggen. Het feit dat het team pas 3de of 4de werd in het WCC wil alvast niet noodzakelijk zeggen dat ze ook pas 3de of 4de beste waren.
McLaren in 2012 is daar een goed voorbeeld van. Ze eindigen 3de, maar pakken wel 7 wins dat seizoen, 4 wins meer dan Ferrari dat 2de eindigde.
Als ik puur naar de standings kijk (want dat is het enige waar ik op kan afgaan, ook al geven die soms een vertekend beeld), dan zie ik vooral dat de respectievelijke teammates van Rosberg en Piquet die jaren maar een handvol punten scoorden:
- Williams 1982: Rosberg 44 pts - Daley 8 pts - Reutemann 6pts
- Brabham 1983: Piquet 59 pts - Patrese 13 pts
Dus mss was de wagen wel goed, en lag het eerder aan een minder goede teammate?
marcel zei:Tjah, als je in je eerste statement zegt "nooit in de geschiedenis van de F1", moet je achteraf niet af komen van "da's voor mijn tijd", en "als je zo ver in de geschiedenis boeken moet terug keren"
eniac zei:Dus waarom reageerde je eigenlijk op mijn post waarin ik zei dat de Ferrari betrouwbaarder was? Dan doe je toch net hetzelfde als je in je vorige post al zei, niet akkoord lijken te gaan maar toch gewoon bevestigen?
eniac zei:Dus ze waren sneller, maar misschien niet "beter"?
eniac zei:Hoe is 2012 anders?
jeltex zei:Grote correctie dus: Het is in 70 jaar formule 1 ochgot misschien 2 keer gebeurd.
jeltex zei:Prima, we zijn het eens dan. Ferrari was betrouwbaarder, Red Bull was beter. Vandaar dat Red Bull de kampioenswagen was.
What's your point? Heb ik ergens gezegd dat dat niet kon?
Dat ik in 2012 zelf heb kunnen zien hoeveel die Ferrari vaak te kort kwam t.o.v. McLaren en Red Bull
Soit, jij weet even goed als ik dat puntentabelletjes zonder enige toelichting soms weinig zeggen, dus ik ben wat verbaasd dat je zoiets dan aanhaalt om zogezegd je punt te bewijzen.
Tenzij je die seizoenen toch gezien hebt?
jeltex zei:Zei ik 70 jaar? Excuseer, ik bedoelde natuurlijk 68 en 3/4de jaar. Voor ik hier weer op zware onnauwkeurigheden gepakt word ...