Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fonskuh

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Je moet de scales telkens op een andere plaats spelen, afhankelijk van je root notes en de sleutel waarin het liedje staat. Als jij de mineur Pentatonic A scale kent, en je speelt in G, zal je de volledige schaal inderdaad een toon lager moeten gaan spelen.

Yep dat weet ik, maar als ik de minor pentatonic scale speel in G met een backing track in G dan klinkt het niet juist, als ik in G mineur speel met een backing track in G dan klinkt het wel juist, of is dit net de bedoeling? :)

The_Cat

Legacy Member
Recipe4hate zei:
De head toch niet? De cab is inderdaad een Orange, maar de head lijkt absoluut niet op één (zelfs niet de op de zwarte uitvoering).

Blame the ipod :p

Neen ik dacht dat dat zo'n kleine erop gezet was zo xD
Achja ben ook echt een nub in die dingen :D en ik dacht ook al eens dat ik iets wist xD

Recipe4hate

Legacy Member
Fonskuh zei:
Yep dat weet ik, maar als ik de minor pentatonic scale speel in G met een backing track in G dan klinkt het niet juist, als ik in G mineur speel met een backing track in G dan klinkt het wel juist, of is dit net de bedoeling? :)

Ik denk dat je Redhunter hiervoor best aanklampt

The_Cat zei:
Neen ik dacht dat dat zo'n kleine erop gezet was zo xD
Achja ben ook echt een nub in die dingen :D en ik dacht ook al eens dat ik iets wist xD

Al doende leert men hé. Hij was wel eigenaar van een Orange (Thunder als ik me niet vergis), maar vond 'm niet brutal genoeg ;)
Ik heb een AD30 staan en samen met mijn Les Paul en een hele transparante overdrive pedaal klinkt ie hemels.

The_Cat

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Ik denk dat je Redhunter hiervoor best aanklampt



Al doende leert men hé. Hij was wel eigenaar van een Orange (Thunder als ik me niet vergis), maar vond 'm niet brutal genoeg ;)
Ik heb een AD30 staan en samen met mijn Les Paul en een hele transparante overdrive pedaal klinkt ie hemels.

Das waar :D en nu hebben we weeral iets bijgeleerd hè xD

Carrion

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Ik denk dat je Redhunter hiervoor best aanklampt



Al doende leert men hé. Hij was wel eigenaar van een Orange (Thunder als ik me niet vergis), maar vond 'm niet brutal genoeg ;)
Ik heb een AD30 staan en samen met mijn Les Paul en een hele transparante overdrive pedaal klinkt ie hemels.

Yup, ne TH30, vooral nie strak genoeg, maar ja Engelse crunch eh :p En had 'm nie hard gezet, was in een van m'n zotte buien da ik da eens had besloten om alles mee buiten te zetten :p

En idd, orange cab met ne Laboga Mr. Hector versterker.

Redhunter

Legacy Member
Fonskuh zei:
Yep dat weet ik, maar als ik de minor pentatonic scale speel in G met een backing track in G dan klinkt het niet juist, als ik in G mineur speel met een backing track in G dan klinkt het wel juist, of is dit net de bedoeling? :)

Toonaarden. Ge hebt er (kort door de bocht) 2 soorten: majeur en mineur.

Als je in 'gewone' toestanden zit of pentatonisch (wat in Westerse muziek 95% van de gevallen is) dan kun je deze twee zelfs in mekaar omzetten.

Zo is bijvoorbeeld:
A mineur = C majeur
G minuer = Bb majeur
E minuer = G majeur
D mineur = F majeur
Als je me niet gelooft: bekijk de vormpjes of noten van C majeur (pentatonisc) eens, en vergelijk deze met A minuer (pentatonisch).

Net hetzelfde bij jouw backingtrack.
Je backintrack staat in G, maar jij speelt G MINEUR pentatonisch. Daar merk je de fout wel (*). Wat je dus moet doen is de bijbehorende mineur pentatonische spelen, in dit geval E mineur. Of gewoon G majeur pentatonisch natuurlijk.

Deze relatieve mineur kun je uitrekenen op 2 manieren:
Visueel: gewoon 3 fretten naar links opschuiven.
Theoretisch: een kleine terts naar omlaag.

(*): Even opmerken: voor blues speel je juist met opzet mineur over majeur ;)
Over een blues in G speel je dus G mineur pentatonisch.

En voor degene die al verder zitten ook nog even opmerken: Het wil niet zeggen dat omdat je toonaard C of Am is, je enkel C majeur pent of A mineur pent mag spelen. Je kan bijvoorbeeld ook G maj pent of F maj pent. Alle noten ervan zitten namelijk in C majeur. Zeer leuk om mee te experimenteren, maar ge moet er met oppassen. Op een C akkoord vollenbak F maj pent rammen is niet echt een goed idee aangezien uw f maar een half toontje boven de e in een C akkoord ligt, en dat kan een ongewenst effect hebben. Chick Corea gebruikt bijvoorbeeld vaak pentatonische in zijn improvisaties.

Fonskuh

Legacy Member
Het begint mij stilaan allemaal duidelijk te worden. Kan uren zitten improviseren om de scales te leren. :)

Het was dus idd een blues backing track, daardoor dat het beter klinkt in G mineur.

Kapoen

Legacy Member
Ik moet nu dinsdag op mijn examen ook een improvisatie spelen op John Coltrane's Mr. PC. Ik kan al met moeite ritme houden (swing/triplet feel) en dan moet ik nog eens per akkoord rekening houden met bepaalde noten die ik al dan niet mag/moet gebruiken :eek:

Toonaard van het stuk: Do mineur (3 mollen)
Progressie (aangepast aan mijn 'n00b' niveau :p, normaal zijn het 6 akkoorden ipv 7s): Cm7 / / / Fm7 / Cm7 / Ab7 G7 Cm7 G7

Rond Kerstmis mocht ik hierover nog gewoon Cmin pentatonisch spelen, dan deed ik tenminste niks verkeerd :D
Als ik mij niet vergis (en anders heb ik maanden de verkeerde dingen geoefend :rofl:) zit het nu zo:
- op Cm7 volledige toonladder gebruiken behalve la b
- op Fm7 la b benadrukken
- op Ab7 sol b benadrukken (zogenaamde blue note, zit niet in standaard toonladder)
- op G7 f benadrukken en als ik mij niet vergis ook nog de leidtoon van Cmin (si hersteld?)

Ik vind het een leuke opdracht om te doen, maar voorlopig koken mijn hersenen toch over wanneer ik dit speel. Zoals ik al zei, ik speel met veel moeite in het ritme en dan daarbij nog moeten tellen en uitkijken welke noten te gebruiken... laat staan om er iets betekenisvol over te spelen (dat is al helemaal lachen ;) ).

TsD

Legacy Member
Hey Kapoen,

Is dat via de muziekacademie dat je les volgt? Richting Jazz/lichte muziek of prive? Volg nu klassieke opleiding maar improvisatie komt totaal niet aan bod en twijfel of ik binnenkort jazz/lichte muziek zou bijnemen voor het totaal-pakket, maar wil eerst weten of het de moeite loont om dat erbij te nemen:)

Wat gij moet doen klinkt net zoals ik wil, klassieke opleiding voor de basis en techniek, en jazz/lichte muziek voor de rest:p

Kapoen

Legacy Member
TsD zei:
Hey Kapoen,

Is dat via de muziekacademie dat je les volgt? Richting Jazz/lichte muziek of prive? Volg nu klassieke opleiding maar improvisatie komt totaal niet aan bod en twijfel of ik binnenkort jazz/lichte muziek zou bijnemen voor het totaal-pakket, maar wil eerst weten of het de moeite loont om dat erbij te nemen:)

Wat gij moet doen klinkt net zoals ik wil, klassieke opleiding voor de basis en techniek, en jazz/lichte muziek voor de rest:p
Ja ik doe dat via een academie. Maar waar ik ga zit er wel een discrepantie tussen de lessen notenleer (puur klassiek gericht) en de stijl gitaar die ik speel (jazz/blues dus). Andere scholen 'hier in de buurt' geven wel aangepaste notenleer heb ik begrepen, dus vraag dat na in uw eigen school.

Of het de moeite loont moet ge uiteraard zelf uitmaken. Per toeval vroeg ik onlangs aan mijn gitaarleraar of ik profijt zou halen om naast jazz/blues ook klassieke gitaar er bij te nemen. In mijn context raadde hij het af, dit omdat klassieke gitaar en 'moderne' gitaar andere technieken vereisen. Ik heb al werk genoeg met mijn huidige richting en geen talent/inzicht op overschot, dus laat ik het maar zo. 't is een beetje als tennis en badminton vergelijken denk ik.

Eén voorbeeld dat mijn gitaarleraar gaf, maar verbeter mij gerust als ik het mis heb (ik ken niet genoeg van klassieke gitaar): bij klassieke gitaar gaat men een vrij rechte vingerzetting gebruiken, bij jazz/blues een 'scheve' omdat ge anders niet snel genoeg over het fretboard kunt gaan. In zijn ervaring duurt het een tijd voor ge u hebt aangepast aan die andere vingerzetting.

Redhunter

Legacy Member
Kapoen zei:
Cm7 / / / Fm7 / Cm7 / Ab7 G7 Cm7 G7

C min pent: c eb f g bb
Cmin: c d eb f g ab bb c

C-7: c eb g bb
F-7: f ab c eb
Ab7: ab c eb gb
G7: g b d f

Op C-7 speelt ge maar gewoon Cmin of min pent.
Op F-7 kunt ge Ab maj pent spelen, of gewoon de juiste noten benadrukken in toonladder (zie opbouw hierboven).
Op Ab7 zou ik gewoon arpeggio spelen, zal het gemakkelijskte zijn.
Op G7 ook arpeggio, maar omdat die oplost naar een mienur akkoord werken de b9 en #9 er goed bij (respectievelijk ab en bb).

Je moet zien of die arpeggios haalbaar zijn. Tis 1 vormpje dat je misschien extra moet leren, maar het fleurt wel veel op.

Sowieso goed om zinnen te beginnen en eindigen op akkoordnoot als je onzeker bent. Chromatiek ook niet vergeten :)
En zeker opbouw van uw solo niet vergeten. Steek er een idee achter. Goeie punten verzekerd.
Hoe word je begeleid?

Over klassieke vingerzetting: Houding is daar belangrijk, maar tis niet dat het niet gaat klinken als je het anders speelt. Mijn houding trok op niks (ocharme mijn leraar die het probeerde te verbeteren), maar het klonk wel. Op het examen dan een efforke doen om deftig te zitten en er serieus uitzien en ge had dan nog supergoeie punten. :p

Sick`

Legacy Member
Mijne Solid Metal zijn on/off (systeem) is jaak :s

Per ongeluk de input van mijn amp in die pedaal zijn 'footswitch' gestoken ipv 'output'. Ik hoorde geknetter en kan hem nu niet meer manueel aan/af zetten, enkel als ik een footswitch gebruik :doh:

Kapoen

Legacy Member
Redhunter zei:
Sowieso goed om zinnen te beginnen en eindigen op akkoordnoot als je onzeker bent. Chromatiek ook niet vergeten :)
En zeker opbouw van uw solo niet vergeten. Steek er een idee achter. Goeie punten verzekerd.
Hoe word je begeleid?
Het idee erachter is heel eenvoudig: vooral géén verkeerde noten spelen :D
Ik ben echt nog maar een beginner qua improvisaties, en zoals ik al zei: ik moet mij al volledig concentreren om in de maat te spelen. Dat kost mij zoveel moeite dat ik meestal de begeleiding nog niet eens hoor jammer genoeg, iets dat mijn leraar ook al heeft aangegeven. Mijn leraar is al blij als ik een paar goede noten weet te raken op tijd tijdens de improvisatie. Voor de rest spelen we het stuk zo:
- 2x thema
- ik speel 1x die akkoorden die hierboven staan (arpeggio's)
- daarna speelt mijn leraar die akkoorden x2 en moet ik 'improviseren'
- 1x thema

't is niet dat ik het niet kan (ik heb wel degelijk een ritmegevoel), maar mijn manier van oefenen is niet efficiënt en onregelmatig jammer genoeg.

Redhunter

Legacy Member
Kapoen zei:
Mijn leraar is al blij als ik een paar goede noten weet te raken op tijd tijdens de improvisatie.

Je hebt waarschijnlijk deze oef al gedaan maar zoniet ga ik ze toch maar vermelden:
Speel je arpeggios/toonladder met begeleiding op de moment dat het moet gewoon op/af zoals je hem zou spelen als je studeert,steeds van de grondnoot beginnende.
Eens je dat onder de knie hebt doe je krak hetzelfde, maar nu ga je altijd verder met de dichtsbijzijnde noot.

Als je ziet dat je altijd in dezelfde patroontjes hervalt, jezelf dwingen om ergens anders te beginnen.

Als dat lukt ben je er en moet je gewoon beginnen improviseren :)

Kapoen

Legacy Member
Ik doe inderdaad een soortgelijke oefening :) Eerst zonder begeleiding speel ik de toonladder per 4 noten (in het swing ritme) en schuif ik steeds 1 noot op.
Dus dan speel ik bv. do re mi b sol, re mi b sol fa, mi b fa sol la b,... en uiteraard ook weer omgekeerd.

Met de begeleiding doe ik hetzelfde, maar dan enkel met de juiste noten uiteraard :D Wat ik soms ook doe is zonder begeleiding per akkoord de aangepaste Cmin toonladder te spelen.

langun

Legacy Member
Die Class 5 moet vrij luid staan voor je in overdrive gaat, dus als je wat rock etc. wilt kunnen spelen zonder iedereen in huis te storen zal je er nog een overdrive pedaal moeten bijkomen. Indien niemand zich stoort aan het volume en de klank staat je aan, go for it. 5watt lampen is power op overschot voor thuis.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan