Archief - help gevraagd met mijn pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BARTHOLD

Legacy Member
Ik heb een probleem met mijn computer. Ik heb me net een nieuw spel gekocht the battle for middle earth. Ik vind het een zeer goed spel, maar er is een heel beu probleem. Als ik in het spel zit en ik doe een handeling bijvoorbeeld een spel saven,laden of zoiets dergelijks dan valt mijn pc uit.
Ik moet dan de stroom kabel eruit halen en weer insteken en dan start hij vanzelf op. Ik heb dat ook gehad bij andere spellen dat em gewoon uitvalt, zonder error messages, maar niet zo frequent.

Mijn systeem is het volgende amd athlon 3200 xp +, 512 ddr ram, radeon 9800 pro, asus a7v600. Eerst dacht ik dat het aan de driver van mijn grafische kaart lag, maar dat is het niet want ik heb de nieuwste driver van ati gedownload. Mijn temperatuur is rond de 57 graden als ik geen spel speel, in de zomer is het meer, maar dan kan ik de koelsnelheid hoger zetten. Er is mij verteld dat het op het randje is maar normaal voor mijn systeem. Ik heb twee koelers in mijn pc zitten.

Wat ik wel raar vind is dat bij mijn programma asus pc probe bij de voltage monitor soms een rode lijn komt te staan en een tut geluid maakt, meestal bij +3,3 V en bij +12 V. Ik heb een 300 watt voeding.

Ik vind het beu dat mijn pc soms afslaat tijdens een spel maar zou echt niet weten aan wat dit kan liggen. Ik heb alleszins een jaar garantie op mijn pc.
Zou iemand me aub kunnen helpen?

BARTHOLD

Legacy Member
Sorry hoor, maar ik ben redelijk noob qua hardware enzo. Wat bedoel je juist met spanningen en van waar kan ik dat aflezen?

Devestator

Legacy Member
Ik denk ook dat je een zwaardere voeding nodig hebt. 300 Watt is echt op het randje.

BARTHOLD

Legacy Member
Kheb me mis keken. De voeding is max 350 watt. Ik heb daarnet gespeeld en mijn pc kast open gezet, en kheb geen probleem ondervonden, miss toeval.
Een maat zei me dat 350 watt echt wel genoeg was, miss was hij verkeerd ofzo? :unsure:

Exit

Legacy Member
350W volstaat, afhankelijk van welk merk het is ...
als ge met case open geen probs ondervindt zal het dan een warmte prob zijn ... case eens ontstoffen ...

spanningen kunt ge zien in BIOS of via bvb speedfan/mobo monitor/asus probe (voor asus wa bij u dus wel gaa, check de spanningen in da prog!)

Enigma²

Legacy Member
ik raad u aan om de catalyst 3.7 drivers te installeren, dat zijn oudere drivers maar geven geen problemen met de 9800 pro kaarten die de 4.x drivers wel geven. Als je de 3.7 installeert moet je wel zien dat je de ATI map op je c: schijf verwijderd.

nTFs

Legacy Member
Enigma² zei:
ik raad u aan om de catalyst 3.7 drivers te installeren, dat zijn oudere drivers maar geven geen problemen met de 9800 pro kaarten die de 4.x drivers wel geven. Als je de 3.7 installeert moet je wel zien dat je de ATI map op je c: schijf verwijderd.

Ik heb toch al een deel 4.x drivers gehad met mijne 9800 pro en nooit problemen gehad.

Enigma²

Legacy Member
ik dus niet, na 30 min gamen valt pc uit. Bij focom zeiden ze dat dat door de drivers lag, bij sommige mensen door hardwarefout. Het probleem is niet volledig opgelost, ik ga een nieuwe kaart halen volgend jaar ( garantie ). Ik had al oudere drivers geprobeerd, maar je MOET die map verwijderen, anders werkt het dus niet

BARTHOLD

Legacy Member
bij + 12 v is het +-12,992 ( zelden een rode lijn en tut geluid soms)
bij +5 v is het +- 4,838
bij +3,3v is het 2,928 ( deze geeft soms wel een tut geluid en een rode lijn)
v-core is het +- 1,76

Sla mij als dit de spanningen niet zijn :D

Exit

Legacy Member
12V wa te hoog ...
5V wa lage kant
3.3 VEEL TE LAAG
V-core ziet er goed uit ...

best een goeie (merk) voeding kopen ...

BARTHOLD

Legacy Member
Ben je echt zeker dat het aan de voeding ligt (wat miss wel logisch is..)?
En zo ja welke voeding van welk merk raadt je aan?
Alvast bedankt voor de vele hulp.

Exit

Legacy Member
eens laten lezen door anderen (davion, steven, J, ....) voor die spanningen

merken Enermax, thermaltaken, antec ... 350W of hoger .. moet maar eens zoeken in dit forum op voeding .. staan genoeg threads met aanwijzingen over voedingen (merken en wattage)

Davion

Legacy Member
U 12V is te hoog, VEEL te hoog, dat verklaart waarom u 9800 zo warm heeft, die condensatorkes moette nogal aant zweten zijn amaj...

Best is u een goede merkvoeding van 400W +/- kopen, liefst Antec/Enermax/OCZ/Tagan ofzo...

Zie ook dat u fan aan de voorkant op intake staat en de achterste fan op outtake..

BARTHOLD

Legacy Member
Ok bedankt guys :niceone: . Kga deze post afprinten en tonen aan mijn maat waar ik mijn pc heb gekocht. Het zal toch bijna zeker daar aan liggen.
Hij dient er maar ne antec in te flansen. Ne antec true power 480 watt zal wel genoeg zijn zeker. Ik heb garantie voor een jaar op het hele systeem dus we zullen wel met een oplossing uit de bus komen. Het zal wel maar voor na nieuwjaar zijn. Tot dan ga ik verder gamen en als het nodig is zet ik men kastje open. :D

vinteg

Legacy Member
amai wa een voltlijnen, eigenaardigste die ik al gezien heb tot nu toe :wtf:
kzou ni graag een van u condensators zijn

Exit

Legacy Member
@ vinteg, lol ...
@ DAvion, da dacht ik dus ook, daarom vroeg ik of gij ook eens wilde checken (meerder personen die dit zeggen is duidelijker, aannemelijker)

@ topic, voeding op zich is goed WARE het dat de spanningen slecht zijn, wattage goed maar de uitgangen slecht => slechte voeding VOOR dees pc.

Davion

Legacy Member
Exit zei:
@ vinteg, lol ...
@ DAvion, da dacht ik dus ook, daarom vroeg ik of gij ook eens wilde checken (meerder personen die dit zeggen is duidelijker, aannemelijker)

@ topic, voeding op zich is goed WARE het dat de spanningen slecht zijn, wattage goed maar de uitgangen slecht => slechte voeding VOOR dees pc.

Geen probleem ze :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan