Archief - 7900 GT or GTX?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

joerynauwelaers

Legacy Member
Hoi, ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart, ik ben van plan om een 7900GT/GTX aan te schaffen, deze zijn binnekort verkrijgbaar :). Maar, Kan iemand me hier wat bij helpen, want ik begrijp het juiste verschil niet goed tussen de GT en de GTX? Weet ook iemand toevallig waarvoor pipelines juist goed voor zijn? :cool:

joeke~

Davion

Legacy Member
pipelines zijn de cilinders van u graka, een graka op 500Mhz met 4pipes is 3x trager dan een graka met 16pipes op 350Mhz.. Zijn elementaire bouwstenen dus.

7900GTX gaat sneller geclockt zijn dan de GT.

FEW

Legacy Member
ik dacht dat de 7900GT en GTX van architectuur identiek hetzelfde zoude zijn. dat alleen de clockspeeds van de GTX hoger liggen.
en de GT is pakken goedkoper waardoor die imo voor voordeliger is.

iemand moet dit wel nog bevestigen ;)
ma de GT zal zowiezo voordeliger zijn ze :)

joerynauwelaers

Legacy Member
Zodus ik kan evengoed zelf een 7900GT kopen en deze OC'n? en dan bekom ik wat je zou kunnen noemen "het zelfde resultaat"?

xyus89

Legacy Member
yep :)

was toch hetzelfde met de 6800gt & 6800ultra (als'k mij niet vergis)

xyus

Beasstt

Legacy Member
joerynauwelaers zei:
Hoi, ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart, ik ben van plan om een 7900GT/GTX aan te schaffen, deze zijn binnekort verkrijgbaar :). Maar, Kan iemand me hier wat bij helpen, want ik begrijp het juiste verschil niet goed tussen de GT en de GTX? Weet ook iemand toevallig waarvoor pipelines juist goed voor zijn? :cool:

joeke~

ge zijt ni den enige ze ik ga mij die ook halen de GTX denk ik

joerynauwelaers

Legacy Member
Waarom dan de GTX nadat je het zelf gelezen hebt hier? want ik heb op een site gelezen dat de GT ongeveer 400€ zal kosten (in het begin) en de GTX 550€ dit is wel een erg groot prijsverschil voor zo weinig verandering (als deze kloppen natuurlijk)

Davion

Legacy Member
En is volgens mij ook wel een PAK hoger geklokt hoor, het zal niet "zomaar" dezelfde speed halen.

Davion

Legacy Member
Neen, das nog iets anders, en volgens mij moeten het pipelines ipv pixel shaders....

Mich

Legacy Member
joerynauwelaers zei:
De pixel shaders, zijn dit de Pipelines? want ik lees hier op een site dat de GTX 32 pixel shaders zal hebben, en de GT 24 (http://tweakers.net/nieuws/41233?t=1140403620)
pipelines en tmu's of texture mapping units zijn termen die vaak door elkaar worden gebruikt. De 7900gt en 7900gtx hebben er 24, de x1900xt(x) beiden 16. Die 32 verwijst naar het aantal pixel shader processoren of alu's (arithmetic logic units). nVidia heeft een 3:2 verhouding qua pixel shaders/pipelines. ATI gebruikt sinds kort een 3:1 verhouding (48 pixel shader processoren en 16 pipelines).
Kortweg:
tmu's zorgen voor texture operaties
alu's zorgen voor arithmetic operaties (verhoging betekent meer pixel shader kracht)

AccuCore

Legacy Member
en dan ook ff inpikken over het overclocken van een gt naar gtx ==>
als je een gt koopt(staat BIJVOORBEELD op 400/600 mhz) en je overclockt die naar een gtx(BVB 500/700) dan zit je meestal aan uw einde! dus kan je ni veel verder meer overclocken.....
bij een GTX begint het overclocken dan pas (op 500/700 :p ) dus ja........
wat is dan het beste?
een gt die op gtx clocks draaid voor 150€ minder?
of een gtx die draaid op clocks die geen andere kaart standaard heeft? :p

da moet je zelf uitmaken he :)

Davion

Legacy Member
AccuCore, je komt niet aan de GTX speeds met een GT, ik zou niet gaan voor de GTX, de 7900GT schijnt even snel als de 7800GTX 256Mb te zijn, das al meer dan rap genoeg.

AccuCore

Legacy Member
gaan die clocks dan zoveel verschillen?
het was maar ff om dit duidelijk te maken he!

joerynauwelaers

Legacy Member
Een andere vraag, ik heb een Intel 3.4ghz en momenteel heb ik een nVidia 6610XL maar zou ik problemen kunnen krijgen met de 7900GT omdat deze te snel zou zijn voor me'n cpu ? hoe noemt men dit? ik heb toch al gehoord dat dit kan voorvallen (dan draait de gpu niet op zoals hij zou moeten werken)

Stancke

Legacy Member
joerynauwelaers zei:
Een andere vraag, ik heb een Intel 3.4ghz en momenteel heb ik een nVidia 6610XL maar zou ik problemen kunnen krijgen met de 7900GT omdat deze te snel zou zijn voor me'n cpu ? hoe noemt men dit? ik heb toch al gehoord dat dit kan voorvallen (dan draait de gpu niet op zoals hij zou moeten werken)

Naam: overkill (dacht ik:p à
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan