Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Licargon

Legacy Member
Ons pa had eens wa vragen erover:

1. Hoeveel kost zo'n "uitrusting" voor een normaal huis?
2. Komt der overheid daar nog steeds tussen met subsidies?
3. Hoeveel bespaart ge daar effectief mee in zo'n weinig-zon land als België?

Mss ist ook handig als mensen die zonnepanelen hebben eens zeggen hoe lang het heeft geduurd voor alles geregeld was enzo, om een idee te vormen hoe het in zen werk gaat.

Merci

(en FYI, de search knop leverde nix zinnigs op)

virtualdude

Legacy Member
1) dit hangt totaal af van hoeveel Kw je uit je zonnepanelen wil halen.
-> Wil je je volledige huidige factuur door zonnenpanelen compenseren of maar een gedeelte
Men raad meestal aan om 1/3 van je huidig factuur te nemen

Een vb van prijzen:
1800 kWh + ideale plaatsing -> 15K € (bij een bepaalde leverancier voor cellen van een bepaald type)

2) Overheid komt nog altijd tussen. Ze hebben onlangs het bedrag verhoogt.
Beste eens naar premiezoeker.be surfen
Federaal -> belastingsvermindering van 40% met maximum van 2600 euro (te indexeren wat neerkomt op 3380 euro)
Daarenboven krijg je nog een certificaat per 1000kw geproduceerde energie van 450€. Dit gedurende 20 jaar.

(tip hier: betaal je factuur over twee fiscale jaren. Voorschot jaar jaar X resterend jaar X+1. Je kan dan meer aftrekken.)

3) Zonnepanelen hebben geen nood aan weer waar er geen wolkje aan de lucht hangt. Natuurlijk werken ze dan beter maar zelfs tijdens een bewolkte dag zijn er zonnestralen.
Best is natuurlijk om panelen te nemen met een hogere rendement. Minder zon en betere panelen leveren een even goed resultaat als veel zon en slechte panelen.

(Hoe donkerder de panelen hoe hoger het rendement. De ouwe panelen zien er bv. echt blauw uit. De laatste generatie zijn zwarte "space" panelen :) )


Extra informatie
http://www.energiesparen.be/duurzame_energie/zon/pv.php

Cycloon

Legacy Member
Zuiver op de kost gekeken kan je de kosten er niet uithalen als je kijkt naar wat de huidige prijzen zijn van elektriciteit op het net. In de toekomst kan het mss wel beter worden (hogere energieprijzen, lagere prijzen voor zonnepanelen). Zonnepanelen plaatsen is iets dat je doet uit ideologie, en zeker niet omdat het beter past voor je bankrekening.

Ik ben ook wel van plan om later wa zonnepanelen op m'n dak te laten plaatsen (zuiver uit ideologische overweging :))

virtualdude

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Zuiver op de kost gekeken kan je de kosten er niet uithalen als je kijkt naar wat de huidige prijzen zijn van elektriciteit op het net.

met de belastingskorting en certificaten die je krijgt zijn de kosten in max 15-20 jaar eruit gehaald maar het is inderdaad een serieuze beginkost.

Hoe meer de electriciteitsprijzen stijgen hoe snellen de panelen terugverdient.

mekna5

Legacy Member
wel ik zit in die richting op school en ik moet zeggen de overheit betaalt er sterk op terug omdat je stroom in het net steekt

chosen1

Legacy Member
wij zijn aan het overwegen om een zonneboiler te laten plaatsen.

die zou bij ons over 11 jaar zijn terugbetaald dacht ik.

bij dit concept drukt ge uw stookkosten (wat ge wel merkt als ge met stookolie verwarmt zoals wij hier doen)

bij echte zonnepanelen die elektriciteit opwekken zullen de kosten waarschijnlijk minder gedrukt worden.

mekna5

Legacy Member
wat zij ik net maar het duurt toch wel 15 jaar ongeveer dat wel
maar het is wel de moeite om te doen

chosen1

Legacy Member
mekna5 zei:
wat zij ik net maar het duurt toch wel 15 jaar ongeveer dat wel
maar het is wel de moeite om te doen

een zonneboiler en zonnepanelen hebben verschillende doelen.

panelen is voor stroom
boiler is voor warm water

BloodSeaker

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Zuiver op de kost gekeken kan je de kosten er niet uithalen als je kijkt naar wat de huidige prijzen zijn van elektriciteit op het net. In de toekomst kan het mss wel beter worden (hogere energieprijzen, lagere prijzen voor zonnepanelen). Zonnepanelen plaatsen is iets dat je doet uit ideologie, en zeker niet omdat het beter past voor je bankrekening.

Ik ben ook wel van plan om later wa zonnepanelen op m'n dak te laten plaatsen (zuiver uit ideologische overweging :))

Geloof me, geen mensen geeft 15 000€ puur uit ideologie. Het is gewoon een feit dat zonnepanelen voordelig zijn. Tuurlij kis het een investering, maar al na 15 jaar terugbetaald, terwijl de meeste mensen toch een 30 jaar in hun huis wonen. Dus je maakt altijd winst en in de toekomst neemt die wsl nog toe ook (energieprijzen worden duurder, maar de consumptie neemt niet af). Hierbij nog belastingsvoordeel en tis nog rapper dan in 15 jaar terug verdiend.

Oja: over 2 jaren betalen en zo aan de fiscus aangeven: no can do. Je mag zo een investering maar 1 keer indienen als belastingsvoordeel. Net zoals belastingsvoordeel door plaatsen hogerendements verwarmingsketel, dubbele beglazing enzovoorts :)

Preske

Legacy Member
zonnepanelen werken pas echt goed als ge een huis hebt dat zo "groen" mogelijk gebouwd is en functioneert.

twoen

Legacy Member
Over uit ideologie zonnepanelen kopen:

Een zonnepaneel produceren voor de Belgische markt vergt meer energie dan dat het in zijn hele leven kan opbrengen.

snake880

Legacy Member
twoen zei:
Over uit ideologie zonnepanelen kopen:

Een zonnepaneel produceren voor de Belgische markt vergt meer energie dan dat het in zijn hele leven kan opbrengen.
dat is helemaal niet waar. Sommige mensen blijven dat fabeltje alleen het internet rondverspreiden.

Cycloon

Legacy Member
BloodSeaker zei:
Geloof me, geen mensen geeft 15 000€ puur uit ideologie. Het is gewoon een feit dat zonnepanelen voordelig zijn. Tuurlij kis het een investering, maar al na 15 jaar terugbetaald, terwijl de meeste mensen toch een 30 jaar in hun huis wonen. Dus je maakt altijd winst en in de toekomst neemt die wsl nog toe ook (energieprijzen worden duurder, maar de consumptie neemt niet af). Hierbij nog belastingsvoordeel en tis nog rapper dan in 15 jaar terug verdiend.

Oja: over 2 jaren betalen en zo aan de fiscus aangeven: no can do. Je mag zo een investering maar 1 keer indienen als belastingsvoordeel. Net zoals belastingsvoordeel door plaatsen hogerendements verwarmingsketel, dubbele beglazing enzovoorts :)

Natuurlijk is de stroomkost die daalt ook een punt :p

Maar zonnepanelen gaan geen 15 jaar mee, ze hebben een dalend rendement doorheen de jaren en kunnen ook deels stuk gaan. Ook moet ge ze om het jaar laten reinigen door speciale firmas omdat vuil ook voor een enorme daling zorgt in het rendement. Volgens mij kan je het echt niet terug verdienen, enkel als je zonnepaneel echt 15 jaar zou meegaan en niet zou degraderen. Trouwens, die €15000 zal ook wel gaan over een grote oppervlakte, ik zou het iets kleiner beginnen eerlijk gezegd zoda ge in de toekomst nog betere zonnepanelen kunt laten installeren als ge wilt.

Netrem

Legacy Member
onze panelen zijn op 8 jaar terugbetaald.
tis wel tof om op dagen met veel licht uw elektriciteitsmeter te zien terugdraaien :p

Epyon

Legacy Member
Elektrovoltaische zonnepanelen zijn uiteraard een zinvolle investering, of uw huis nu zuinig is of niet :p . Met de huidige subsidie heb je de investering na ongeveer 10 jaar terug, waarna je nog voor minstens 15 jaar elektriciteit voor niks hebt. Wel natuurlijk oppassen dat je installatie niet te groot wordt (niet over de 100m²) of je komt in een ongunstiger bedrijfsregime terecht. Uit ondervinding weet ik dat de meeste huizen toekomen met een installatie van ongeveer 40m².

twoen

Legacy Member
Time^- zei:
Of misschien kan de persoon die hier een thread onderuit haalt zelf met bronnen afkomen? :unsure:



ik vraag het uit interesse en omdat ik zelf niets vind ..jeezes

excuuuuse me for asking

SimonL

Legacy Member
twoen zei:
ik vraag het uit interesse en omdat ik zelf niets vind ..jeezes

excuuuuse me for asking

uhu, meneer komt hier z'n stelling poneren of 'm al jaren in het vak zit en als em achter de bronnen gevraagd wordt doet hij of zijn neus bloedt, gg!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan