Archief - Zinsbouw

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Karre

Legacy Member
Ik krijg dus voortdurend klachten op mijn zinsbouw en op mijn alinea's. Aangezien er hier toch veel wijsneuzen op het gebied van taal zitten en ik het dus enorm belangrijk vind om toch iets of wat deftige zinnen te maken, zou ik er dus in willen verbeteren. Weten jullie soms een manier om dat onder de knie te krijgen?

Dit topic klinkt dus redelijk belachelijk maar ik ben er zeker van dat het een enorme verbetering voor bepaalde mensen hier en mij zou zijn :).

Time

Legacy Member
Lezen.
Letten op uw leestekens.
Uw eigen posts nalezen en zien of ge uw eigen post aangenaam om te lezen vindt.

Als 3 niet helpt, ontbreekt het u aan taalgevoel (wat wel erg is als het uw moedertaal is), dan begint ge beter met gewoon meer te lezen.

Gentille

Legacy Member
Ik maak ook ongelofelijk veel fouten in mijn zinsbouw, vooral aan de pc dan. Ik pas soms mijn zin aan terwijl ik aan het typen ben, verzend mijn post en achteraf haal ik er dan mijn fouten uit :p.

Heeft waarschijnlijk ook te maken met de snelheid van je typen en de zin die je formuleert in je hoofd.

Tenzij je ook problemen heb met je zinsbouw als je praat en gewoon schrijft.

lttuvix

Legacy Member
Schrijven heeft tijd nodig. Ge kunt niet een tekst typen, afprinten en zeggen "tis af"

Als je een tekst schrijft sla dat op, de dag nadien lees je het opnieuw. Dan ben je goed uitgeslapen en goed fris waardoor ge veel sneller door hebt wat klopt of niet...
Begin dan ook nooit met taken een dag op voorhand want ge krijgt zowiezo taalfouten te horen.

Timmos

Legacy Member
Ik lees mijn posts steeds na. Ik controleer zelfs op DT-fouten... Ook al is dit maar een forum, ik vind het belangrijk om correct te schrijven (niet per sé AN, maar duidelijk, foutloos en gestructureerd). Dus: alinea's gebruiken, geen DT-fouten, geen EI/IJ-fouten, geen AU/OU-fouten, geen G/CH-fouten, gebruik van hoofdletters, gebruik van leestekens, gebruik van andere belangrijke tekens (autos <=> auto's).

Alinea's gebruiken maakt het lezen overzichtelijker en aangenamer. Soms komt ge een thread tegen waar de beginpost iets is zoals: 'hallo ik heb een probleem met mijn pc er is altijd blauw scherm als ik wil spelen en het gebeurd altijd als ik een map wil laden hoe los ik dit op thx grtzz'.

Waar zit de fout?
  1. Ik lees graag zinnen die beginnen met een hoofdletter.
  2. Ten tweede staan er nergens komma's, een zin leest altijd aangenaam als ge (ook al zeg je dit niet luidop!) ergens een rust kunt leggen, zodat het onderscheid tussen de delen van de zin duidelijk blijft (...probleem met mijn pc ___ er is altijd blauw...)
  3. Er zijn er 'vergetelheden' zoals het weglaten van lidwoorden, kleine fout, maar toch (...er is altijd ___ blauw scherm...)!
  4. Er is een DT-fout (...het gebeurD).
  5. Deze zin komt over als iemand die vlug zijn antwoord op een schoteltje wilt, maar zelf niet eens de tijd neemt om een deftige vraag te formuleren en bijgevolg eist van de lezer dat die het brabbeltaaltje begrijpt.
Geloof het of niet, maar bij het nalezen zet ik soms een extra enter hier en daar, vervang ik een zin door een betere, ...

Sommigen hier vinden dat allemaal overbodig, en ergens is het wel juist dat dit 'maar een internetforum is'. Maar ik heb toch mijn bedenkingen bij iemand die echt zware taalfouten maakt... Ge profileert u dan toch eigenlijk echt wel als iemand die zijn eigen moedertaal niet kent, en wie dat het dan ook niet kan schelen. Komt echt over als een dom persoon.

EDIT: Zoals je kan zien, kan het ook zijn dat ik een post een uur later nog 's edit om ze te verbeteren :p

metaphore

Legacy Member
Ik lees mijn posts gewoon altijd na. Da helpt sowieso al een heel stuk.
Kben vroeger nooit echt een goed schrijver geweest, int middelbaar kraakte mijn leerkracht nederlands mij daar altijd op af. Toen maakte ik al mijn werkjes (boekbesprekingen etc) ook gewoon de dag op voorhand, en dan hebt ge de tijd ni om na te lezen :)

Tis gelijk hierboven al gezegd is geweest, nalezen helpt, en als ge nu een taak moet maken voort school, laat da dan ff liggen en lees het nog is na. Dan merkt ge veel sneller onregelmatigheden op. Voor ne post opt forum gaat da natuurlijk ni, maar ge kunt hem wel gewoon nog is nalezen.

Vorig jaar moest ik een stageverslag schrijven van een 20 tal blz, als commentaar stond erbij dat ik een zeer goed taalgebruik had :)
Dus er valt wel degelijk iets aan te doen.


"Als ge uwe zin naleest en ge merkt op die moment al dat er iets niet zo goed aan is en niet zo vlot leest moet ge hem al direct herformuleren."

Die zin leest dus duidelijk niet zo vlot als:
"Als ge uwe zin leest, en ge merkt op dat ge hem niet vlot kunt lezen, kunt ge hem best direct anders formuleren."

Dus in feite uw zin gestructureerder maken en er niet teveel woorden aan vuil maken :)

Karre

Legacy Member
gentille zei:
Ik maak ook ongelofelijk veel fouten in mijn zinsbouw, vooral aan de pc dan. Ik pas soms mijn zin aan terwijl ik aan het typen ben, verzend mijn post en achteraf haal ik er dan mijn fouten uit :p.

Heeft waarschijnlijk ook te maken met de snelheid van je typen en de zin die je formuleert in je hoofd.

Tenzij je ook problemen heb met je zinsbouw als je praat en gewoon schrijft.

M'n zinsbouw is goed wanneer ik praat, het is dus voornamelijk wanneer ik een tekst typ/schrijf. Het is alsof ik geen gevoel voor zinsbouw heb.

Edit: Als jullie nog eens een tekst lezen van me lezen en jullie vinden veel fouten, wijs me er dan maar gerust op :).

tjampie

Legacy Member
Een veel gemaakte fout bij het schrijven van teksten is dat zinnen veel te lang zijn. Een zin van drie regels is bijzonder zwaar om te lezen.

Een perfect voorbeeld hiervan is Nietzsche. Die man trok zich niets aan van grammatica. Zijn boeken zijn zwaar poëtisch en tot op de dag vandaag is poëzie niet erg gelief bij de modale burger.

Een paar tips opgesomd.
- Vermijd lange zinnen. Zorg dat je duidelijk weet wat het onderwerp is. Zo mijd je ook de beruchte DT fouten.
- Er bestaat zoiets als de standaard taal. Maak gebruik van leestekens en zorg dat je ze correct plaatst.
- Vermijd woorden die niemand kent. Vele mensen zullen afhaken als ze een tekst lezen met bijzonder moeilijke woorden.

Gavin

Legacy Member
metaphore zei:
"Als ge uwe zin naleest en ge merkt op die moment al dat er iets niet zo goed aan is en niet zo vlot leest moet ge hem al direct herformuleren."

Die zin leest dus duidelijk niet zo vlot als:
"Als ge uwe zin leest, en ge merkt op dat ge hem niet vlot kunt lezen, kunt ge hem best direct anders formuleren."
Als ge uw zin niet vlot kunt lezen, herformuleert ge hem best.


Ik heb hier een handboek voor formal English writing, dus er zal zo ook wel ééntje bestaan voor de Nederlandse taal (misschien ook voor gewoon taalgebruik, dat weet ik niet). Schaf u iets dergelijks aan, pagina's vol met structuur van een tekst/alinea/zin. Met Nederlands heb ik weinig problemen (ook al lees ik geen enkel boek bijvoorbeeld), maar voor mijn Engels was/is dit een ongelooflijke boost.

Tekststructuur is naar mijn mening vrij analoog aan uw gedachtengang. *tikt op sig*
Anyway, leuk dat ge er iets aan wilt doen. Een deftig taalgebruik opent deuren..

GeTa

Legacy Member
Careless zei:
Ik krijg dus voortdurend klachten op mijn zinsbouw en op mijn alinea's. Aangezien er hier toch veel wijsneuzen op het gebied van taal zitten en ik het dus enorm belangrijk vind om toch iets of wat deftige zinnen te maken, zou ik er dus in willen verbeteren. Weten jullie soms een manier om dat onder de knie te krijgen?

Dit topic klinkt dus redelijk belachelijk maar ik ben er zeker van dat het een enorme verbetering voor bepaalde mensen hier en mij zou zijn :).

Geef is een voorbeeldje van uw "slechte" zinsopbouw?
Want aan de posts die ik al van u las heb ik niet echt iets speciaal op aan te merken...
Geef de post waarop je commentaar kreeg ofzo?

ashraa

Legacy Member
Waarschijnlijk zit het addertje onder het gras bij het nalezen,
doe dit eens luidop ipv in je hoofd.
Op deze manier zal je al vast zinsbouw en de alinea's er wat beter kunnen aanvoelen en dan aanpassen.

Van eventuele schrijffouten moet ik je helaas teleurstellen, de enige deftige manier om deze eruit te krijgen is zoals gezegd terug naar school te gaan. (of anders groene boekje gaan halen en zo die regeltjes zelf te leren, maar dan heb je nog geen grammatica onder de knie)

Karre

Legacy Member
Het ergste van al is, ik zit in het 5de middelbaar. En blijkbaar willen ze hun liever focussen op jongerentaal en literatuur vanuit de Middeleeuwen in plaats van wat deftige dingen.

@g3t4: Ik zou wel een voorbeeld willen tonen waarop ik gisteren commentaar gekregen heb, maar aangezien het huiswerk is, ga ik het hier niet posten of sommigen denken dat ik dit topic gewoon maakte om mijn huiswerk te verbeteren.

russian

Legacy Member
Careless zei:
@g3t4: Ik zou wel een voorbeeld willen tonen waarop ik gisteren commentaar gekregen heb, maar aangezien het huiswerk is, ga ik het hier niet posten of sommigen denken dat ik dit topic gewoon maakte om mijn huiswerk te verbeteren.

Je moet daar niet voor vrezen hoor ;). Je weet met een beetje gezond verstand wat kan en wat niet kan.

Ik vind taal ook heel belangrijk (moet er meer op letten op forums). Helaas ook een beetje last van de Engelse ziekte:

meer belangrijk in de plaats van belangrijker :(

woorden af elkaar die aan elkaar moeten worden geschreven

maanden met een hoofdletter

...

Ik zie sommigen ook Engelse woorden gebruiken zoals thread e.d. Ik probeer dat te vermijden.

Karre

Legacy Member
Ok, hier is dan het voorbeeld :). We moesten dus een review schrijven over een boek dat we moesten lezen. Qua inhoud is het niet veel soeps want ik heb dat boek dus niet gelezen aangezien ik geen zin had (dat ze ons dan maar wat deftige boeken voorschotelt in plaats van die saaie boeken), dus je moet puur op de structuur letten :p.

-----------------------------------------
Het boek is zeker een aanrader als je van de iets romantischere boeken houdt. Maar het is zeker en vast geen aanrader als je iets meer te weten wilt komen over hoe het er aan toe ging in het jaar 1921.

Zoals ik eerder al vermeld heb is het een aanrader wanneer je van romantische boeken houdt. Ook al zijn er al genoeg boeken in die categorie, allemaal hebben ze wel iets verschillends tegenover elkaar.
In dit boek is dat namelijk Josephine die een droevig gevoel krijgt bij het zien van Victor. Wees nu eerlijk, dat valt toch niet veel voor in een boek dat iemand triestig wordt bij het zien van de persoon waar hij/zij zielsveel van houdt.

Verder is het boek niet aan raden wanneer je meer te weten wilt komen over de werkwijze in 1921. Anderzijds kan het boek wel een beter inzicht geven op die &#8216;sombere&#8217; jaren.
Indien je toch meer te weten wilt komen over die tijd, dan kun je beter wachten op de eerstvolgende documentaire over de periode na de oorlog op Discovery Channel.

Al bij al kan het boek wel voor een bepaalde boeien, maar om het echt indrukwekkend te noemen? Nee, zo goed is het boek &#8216;Wreed schoon&#8217; nu ook weer niet.
----------------------------------------------------

Hierop kreeg ik dus gisteren commentaar. Ik heb het nog eens herlezen maar ik zou dus echt niet weten wat er zo verkeerd is aan mijn review.

russian

Legacy Member
Ik denk dat je de zinnen meer aan elkaar moet "lijmen". Het lijkt soms wel dat de zinnen los van elkaar staan.

iterums

Legacy Member
Careless zei:
Ok, hier is dan het voorbeeld :). We moesten dus een review schrijven over een boek dat we moesten lezen. Qua inhoud is het niet veel soeps want ik heb dat boek dus niet gelezen aangezien ik geen zin had (dat ze ons dan maar wat deftige boeken voorschotelt in plaats van die saaie boeken), dus je moet puur op de structuur letten :p.

-----------------------------------------
Het boek is zeker een aanrader als je van de iets romantischere boeken houdt. Maar het is zeker en vast geen aanrader als je iets meer te weten wilt komen over hoe het er aan toe ging in het jaar 1921.

Zoals ik eerder al vermeld heb is het een aanrader wanneer je van romantische boeken houdt. Ook al zijn er al genoeg boeken in die categorie, allemaal hebben ze wel iets verschillends tegenover elkaar.
In dit boek is dat namelijk Josephine die een droevig gevoel krijgt bij het zien van Victor. Wees nu eerlijk, dat valt toch niet veel voor in een boek dat iemand triestig wordt bij het zien van de persoon waar hij/zij zielsveel van houdt.

Verder is het boek niet aan raden wanneer je meer te weten wilt komen over de werkwijze in 1921. Anderzijds kan het boek wel een beter inzicht geven op die &#8216;sombere&#8217; jaren.
Indien je toch meer te weten wilt komen over die tijd, dan kun je beter wachten op de eerstvolgende documentaire over de periode na de oorlog op Discovery Channel.

Al bij al kan het boek wel voor een bepaalde boeien, maar om het echt indrukwekkend te noemen? Nee, zo goed is het boek &#8216;Wreed schoon&#8217; nu ook weer niet.
----------------------------------------------------

Hierop kreeg ik dus gisteren commentaar. Ik heb het nog eens herlezen maar ik zou dus echt niet weten wat er zo verkeerd is aan mijn review.

Gebruik alvast niet hetzelfde woord drie keer op korte tijd, dat werkt echt storend, probeer synoniemen te vinden (voor bijvoorbeeld aanrader). Verder kennen je zinnen geen logische samenhang: probeer woorden als dus, daarom, want...

Je kent geen structuur: inleiding, midden en slot worden door elkaar gemengd. Je herhaalt stellingen in het midden die je al in de inleiding aangehaald had. Verder is de inhoud niet echt zinnig en je kritiek is ook niet echt diepgaand te noemen.

Eerlijk gezegd, iemand die je recensie leest en enigszins gezond verstand heeft, ziet direct in dat je het boek niet gelezen hebt en wat maar uit je nek kletst. Je spreekt jezelf in zekere zin tegen en dat komt de geloofwaardigheid niet echt over. En dan dat gelul over 'je ziet niet vaak in een boek dat iemand droevig wordt wanneer hij zijn geliefde ziet", daar zal ik maar over zwijgen.

Je tekst is een mooi voorbeeld van: zoveel mogelijk woorden proberen te proppen in een zin om zo "geleerder" over te kommen, terwijl dit juist een averechts effect heeft (meer wilt te weten komen, nu ook weer niet, allemaal wel iets verschillends tegenover, zeker nabij zeker en vast...)

Karre

Legacy Member
Ok, mijn review trekt dan wel op niet veel maar zijn mijn posts hier dan eigenlijk wel goed qua zinsbouw?

russian

Legacy Member
Careless zei:
Ok, mijn review trekt dan wel op niet veel maar zijn mijn posts hier dan eigenlijk wel goed qua zinsbouw?

Je bent mij in elk geval nog niet in negatieve zin opgevallen ;). Er zitten hier natuurlijk wel enkele probleemgevallen ook :D.

Je bent ook nog heel jong natuurlijk.

GeTa

Legacy Member
Dat wel ja.
Het eerste wat mij ook opviel was "aanrader".
Het is een aanrader voor... Het is dus geen aanrader voor...
Dat kunt ge makkelijk veel mooier verwoorden vind ik.
Het is een aanrader voor... Mensen die meer over het jaar 1921 willen weten laten dit boek dus links liggen. (Is maar een voorbeeldjen eh)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan