Archief - Wielertoeristen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BadCompany

Legacy Member
Ik reed gistere met de fiets van het station naar huis, en onderweg kwame enkele wielertoeristen mij voorbijgereden. Ma ge kent da bij die manne, de halve rijbaan van de auto's inneme (waar ik als automobilist trouwens echt het schijt van krijg) Ik roep naar die manne: "Da oranje stuk is er ni voor niks he!" (bedoelde dat ze op het fietspad moete rijde, maar konde daar duidelijk ni mee lache...
Zij mogen wel op de rijbaan fietsen, hun uitleg is iets in de aard van "dat rijdt beter"
Ze zijn wel de eerste om te zagen als je automobilist voorbij steekt over het fietspad.... Dat komt mij soms ook beter uit dan langst rechts

Vinden jullie het kunnen dat wielertoeristen de rijbaan innemen als ze met een realtief kleine groep zijn?

snake880

Legacy Member
Het hangt ervan af of het een drukke straat is en of ze uit de kant gaan als er een auto komt.

BadCompany

Legacy Member
Als er een fietspad is, nog het ander rijvak gebruiken bedoel ik eerder. Bij smalle straten kan ik er natuurlijk inkomen.

Wundagore

Legacy Member
als ik mijn theorie goed herrinner mogen ze dat met een groep groter als .... 14 dacht ik.

Verge of death

Legacy Member
Wundagore zei:
als ik mijn theorie goed herrinner mogen ze dat met een groep groter als .... 14 dacht ik.

Idd, tzal er ni ver af liggen. Ik ben trouwens één van zo'n wielertoeristen. Toegegeven: als ik in de auto zit en er rijdt iemand met zijn fiets in de helft van de baan, dan word ik ook ambetant. Maar als ik op de fiets zit kies ik toch meestal om op de baan te rijden, simpelweg omdat de fietspaden in België er zo lamentable bijliggen. Daarbij rijden wielergroepen op de baan omdat het gewoon niet realistisch is om met groepen die groter zijn dan 2 man op een fietspad te rijden.

Daarbij is het ook vaak zo dat glasscherven of dergelijke zich op het fietspad/aan de rand van de rijbaan bevinden (stukjes glas springen nu eenmaal weg onder autobanden). Hierdoor is de kans ook groter dat je lek rijdt. Ik keur het absoluut niet goed dat je als wielertoerist steeds op de rijbaan moet gaan rijden, maar het heeft veel met de weginfrastructuur te maken geloof me.

ashraa

Legacy Member
bij elke groep meer dan 5 wielertouristen da ik passeer met auto of moto en ze palmen de hele baan in dat ik op het andere vak moet voorbijsteken blijf ik trompen tot ze uit de weg gaan.
als ze dan opzij gaan rijd ik ernaast met ruit open en roep

MOET IK OP HET VELOPAD GAAN RIJDEN TOCH????

meestal reageren ze nogal geambeteerd maar blijven ze braaf, indien ze echt te gortig beginnen doen rijd ik 100 meter verder, stap ik uit en wacht of ze het daar ook eens in stilstand durven herhalen.
gebeurt zelden.

Ze zouden die redelijk zwaar mogen beboeten, regels zijn er voor iedereen, en als ze per sé op een deftige baan willen rijden, da ze een piste gaan afhuren en daar een beetje in't midden gaan rijden.

WolCoM

Legacy Member
ashraa zei:
bij elke groep wielertouristen da ik passeer met auto of moto en ze palmen de hele baan in dat ik op het andere vak moet voorbijsteken blijf ik trompen tot ze uit de weg gaan.
als ze dan opzij gaan rijd ik ernaast met ruit open en roep

MOET IK OP HET VELOPAD GAAN RIJDEN TOCH????

meestal reageren ze nogal geambeteerd maar blijven ze braaf, indien ze echt te gortig beginnen doen rijd ik 100 meter verder, stap ik uit en wacht of ze het daar ook eens in stilstand durven herhalen.
gebeurt zelden.

Ze zouden die redelijk zwaar mogen beboeten, regels zijn er voor iedereen, en als ze per sé op een deftige baan willen rijden, da ze een piste gaan afhuren en daar een beetje in't midden gaan rijden.

Ja, man. Wat voor een frustro zeide gij.

Ik zou het anyway nog willen zien als er een hele groep van +- 15 a 20 wielertoeriesten passeren dat ge die staat op te wachten om die ff stoer uit te dagen.

Ik fiets zelf ook regelmatig en dat de fietspaden er vaak enorm slecht bij liggen is niet gelogen. Nu, ik ga wel altijd zo vlug mogelijk aan de kant van zodra ik een auto hoor of zie.

Nuja, ik haat dan ook wegen waar te veel auto's op zitten om te gaan fietsen, dus die mijd ik dan ook ( behalve als ik door tstad moet ofzo natuurlijk, dan kan ik niet anders )

whacker

Legacy Member
Aan de frustro: het is wel degelijk toegestaan voor groepen fietsers om op de baan te rijden. (Zoals reeds vermeld)

BadCompany

Legacy Member
Verge of death zei:
Idd, tzal er ni ver af liggen. Ik ben trouwens één van zo'n wielertoeristen. Toegegeven: als ik in de auto zit en er rijdt iemand met zijn fiets in de helft van de baan, dan word ik ook ambetant. Maar als ik op de fiets zit kies ik toch meestal om op de baan te rijden, simpelweg omdat de fietspaden in België er zo lamentable bijliggen. Daarbij rijden wielergroepen op de baan omdat het gewoon niet realistisch is om met groepen die groter zijn dan 2 man op een fietspad te rijden.

Daarbij is het ook vaak zo dat glasscherven of dergelijke zich op het fietspad/aan de rand van de rijbaan bevinden (stukjes glas springen nu eenmaal weg onder autobanden). Hierdoor is de kans ook groter dat je lek rijdt. Ik keur het absoluut niet goed dat je als wielertoerist steeds op de rijbaan moet gaan rijden, maar het heeft veel met de weginfrastructuur te maken geloof me.

Denk je soms dat alle wegen voor auto's zo denderend zijn? En als je een normale fiets hebt, heb je helemaal geen last van slechte fietspaden. Ik heb misschien ooit 1 keer lek gereden. Maar nee, de mannen willen een racefietske met flitterdunne bandjes, en dan maar klagen dat het fietspad niet goed is. Ik rij toch ook niet met een auto die heel laag afgesteld is (zoals op cicuits) om dan te zagen dan de drempels te hoog zijn? Op het circuit kan je wel gaan klagen als de baan er slecht bijligt.
Rij dus met een gewone fiets op het fietspad of huur zo'n wielerbaan af.

Thin Liz

Legacy Member
Regels zijn er voor iedereen: Je moet niet in je eentje op de rijbaan gaan rijden als ernaast een perfect fietspad ligt. Ik heb het al veel gezien, en ik krijg het er ook van.

tb-303

Legacy Member
WolCoM zei:
Ja, man. Wat voor een frustro zeide gij.

Ik zou het anyway nog willen zien als er een hele groep van +- 15 a 20 wielertoeriesten passeren dat ge die staat op te wachten om die ff stoer uit te dagen.

Ik fiets zelf ook regelmatig en dat de fietspaden er vaak enorm slecht bij liggen is niet gelogen. Nu, ik ga wel altijd zo vlug mogelijk aan de kant van zodra ik een auto hoor of zie.

Nuja, ik haat dan ook wegen waar te veel auto's op zitten om te gaan fietsen, dus die mijd ik dan ook ( behalve als ik door tstad moet ofzo natuurlijk, dan kan ik niet anders )

Wat een vergelijking, gij op u eentje op de baan omdat het beter fietst of een hoop oude wijven op ultramoderne crossfietsen die heel de baan blokkeren!!

Eerst en vooral ik heb GEEN AUTO dus ben geen frustro :) maar ik zit wel veel bij iemand in de auto , vooral op zondag in de regio meetjesland.

En kan u verzekeren als er zon bende amateurs voor u neus rijd ter hoogte van bassevelde, en die blijven maar voor u neus rijden tot bijna in eeklo (gedurende 10+ km) dan krijgt het wel op u heupen!!
En ze zijn gewoon aan het afwachten tot je gas geeft en hen probeert voorbij te steken om hun vieste bek op te zetten met eventueel bijhorende handgebaren!

Bij mijn weten hebben ze zonder begeleiding van politie geen enkel recht om de ganse rijbaan gedurende 10 km bezet te houden zonder ook maar 1 beweging naar rechts te maken en het achterliggende verkeer door te laten...
Enigste dat kan werken is met uwen gsm bellen naar eerstvolgende cafe dat ze daar snel wat trapist op terras zetten en dan gaan ze gegarandeerd stoppen... :D

$anka

Legacy Member
tja ze mogen mss wel in groep op straat rijden, maar vanaf een bepaalde hoeveelheid (wss dezelfde van wanneer ze op straat mogen) moet er wel begeleiding bij zijn. maar dat is zelden het geval.

Ik blijf er bij, in mijn ogen zijn het wielerterroristen!

Denken dat heel de baan van hun is, die manne stoppe voor niks of niemand, hebbe geen respect voor anderen op openbare weg.
Tijd geleden zo wel iets leuk mee gemaakt:

Was bij ons in de wijk, die manne (echt ne grote groep) heel de breedte vant straat in gebruik, tegen 30/uur. ma ge moogt daar 50. dus ik uiteraard een beetje aandringen. denkte da die manne opzij gaan? bijlange ni. Ik mij er dan maar stillekes aant tussen vringen. doordat dat zo traag ging, waren we ineens opt einde vant straat als ik met den auto midden in groep zat. konden ze hunnen bocht ni meer pakken, en dan maar vies zien :D

Godzilla*Akira

Legacy Member
Ze mogen idd op de baan rijden ALS de groep min 15 personen telt EN er moet een wagen bij zijn, om aan te geven dat ze daar rijden.

Enige dat mij stoort is, dat ze dus nooit de verkeersregels volgen. Voorrang van rechts kennen die mannen precies niet. En als je uw voorrang neemt, dan hebben ze een grote muil op.

EDIT: $anka was mij voor.

Lord Kveldulv

Legacy Member
ashraa zei:
bij elke groep wielertouristen da ik passeer met auto of moto en ze palmen de hele baan in dat ik op het andere vak moet voorbijsteken blijf ik trompen tot ze uit de weg gaan.
als ze dan opzij gaan rijd ik ernaast met ruit open en roep

MOET IK OP HET VELOPAD GAAN RIJDEN TOCH????

meestal reageren ze nogal geambeteerd maar blijven ze braaf, indien ze echt te gortig beginnen doen rijd ik 100 meter verder, stap ik uit en wacht of ze het daar ook eens in stilstand durven herhalen.
gebeurt zelden.

Ze zouden die redelijk zwaar mogen beboeten, regels zijn er voor iedereen, en als ze per sé op een deftige baan willen rijden, da ze een piste gaan afhuren en daar een beetje in't midden gaan rijden.

Amai. Stoer. Nooit borstvoeding gekregen of zo?

BadCompany zei:
Denk je soms dat alle wegen voor auto's zo denderend zijn? En als je een normale fiets hebt, heb je helemaal geen last van slechte fietspaden. Ik heb misschien ooit 1 keer lek gereden. Maar nee, de mannen willen een racefietske met flitterdunne bandjes, en dan maar klagen dat het fietspad niet goed is. Ik rij toch ook niet met een auto die heel laag afgesteld is (zoals op cicuits) om dan te zagen dan de drempels te hoog zijn? Op het circuit kan je wel gaan klagen als de baan er slecht bijligt.
Rij dus met een gewone fiets op het fietspad of huur zo'n wielerbaan af.

Ik rij 3 tot 5000km per jaar en heb gemiddeld om de 2 jaar ne platte band. Zeg er dan meeteen bij hoeveel km gij in uw leven al gedaan hebt om aan die ene platte band te komen? Als ge niks van de technische kant weet kunt ge u beter van zo'n commentaren onthouden.

$anka zei:
Was bij ons in de wijk, die manne (echt ne grote groep) heel de breedte vant straat in gebruik, tegen 30/uur. ma ge moogt daar 50. dus ik uiteraard een beetje aandringen. denkte da die manne opzij gaan? bijlange ni. Ik mij er dan maar stillekes aant tussen vringen. doordat dat zo traag ging, waren we ineens opt einde vant straat als ik met den auto midden in groep zat. konden ze hunnen bocht ni meer pakken, en dan maar vies zien :D

Als daar iets gebeurt zijde gij degene die z'n rijbewijs kwijt is en mogelijk aangehouden wordt. :D


Moet ik eens beginnen opsommen wat ge allemaal tegenkomt als ge het langs de andere kant ziet? Ik spreek dan nog nie eens over agressieve chauffeurs, kan mij nie direkt herinneren da'k da al veel tegengekomen ben. Maar sommige mensen rijden gewoon voor u in. Blijkbaar zijn ze nie in staat de snelheid van ne fietser in te schatten. Voorrang van rechts is nog zo iets. Dat telt blijkbaar niet als ge met de fiets zijt. Of veldwegskes, als ge dan al es de moeite doet om u uit het drukke verkeer te houden. Dan komen ze tegen 90 ne blinde bocht rond gevlogen. Zelfs vrachtwagens da ge op zo'n wegskes tegenkomt. ding was breder dan de weg en dan komt da maar door de bocht gevlamd. Zijn voorste wielen zaten rechts van de beton, en de oplegger zat er links helemaal naast. Op zo'n momenten ben ik blij da'k nog aan mountain bike gedaan heb en nog over de goot de graskant kan inwippen met ne koersfiets.
Of beeld u in, ge rijdt op het fietspad als ne voorbeeldige fietser. Lange rechte weg, ge kunt 500m voor u uit zien en het zonneke schijnt. Komt er uit een zijstraatje een juffrouwke met een saxo'ke die gewoon een stopbord negeert en over uw wiel rijdt. Ah ja, als ze moest vertragen, laat staan stoppen, dan moest ze schakelen en das nie evident met ne gsm in uw hand...
Al die straffe uitspraken hier komen van mensen die maar ene kant van het verhaal kennen en denken te weten hoe het in elkaar zit. Well, think again. Zo simpel is het allemaal nie.

Ik erger mij ook veel aan fietsers. Als ik met de auto voor een rood licht sta zie ik er veel gewoon doorrijden. Of ze rijden uit het niets voor u in. Zaterdag nog één die int donker en zonder licht op rechtdoor ging op een rotonde. Opeens duikt die voor mijne auto op en ze neemt zonder kijken hare voorrang ook al kwam ze van links.
Thuis ligt een heel netwerk van betonnen veldwegskes die ik heel graag doe met de fiets, dan komt ge ook geen auto's tegen. Maar int weekend rijdt da vol met ouw pé'kes die nie aan de kant willen gaan. Als ge ze dan toch voorbij geraakt beginnen ze u te verwijten. Vorige zaterdag nog bijna frontaal op een vrouwmens gereden. Ze reed uiterst links (hare links) en was het aant uitleggen tegen haar vriendin. Khad het zien aankomen en stond al quasi stil en ben dan zelf nog de graskant moeten inrijden of ze was op mij gereden.

Ik wil maar zeggen dat ge overal idioten hebt. Ge hebt mensen die nie met de auto kunnen rijden en ge hebt mensen die nie met de fiets kunnen rijden. Maar gelukkig zijn er meer die het wel kunnen. Wie da nie inziet moet maar terug z'n bed inkruipen en hopen dat de wijsheid met de jaren komt.

baronius

Legacy Member
Ik heb een auto maar om geld uit te sparen (+ om meestal ook stevig te kunnen drinken) neem ik voor bijna alles de fiets.
Over het algemeen vind ik de "wielertoeristen" niet storend, ze doen ook maar wat ze leuk vinden. Bij ons thuis passeren ze geregeld omdat er een paar fietsroutes kruisen in de buurt. Probeer zo'n troep maar eens te passeren op de fiets. Puur gekkenwerk, ge moet al gaan spookrijden om er voorbij te geraken en serieus doorrijden want als er een tegenligger komt denk maar niet onze lustige fietstoerist het snel genoeg doorheeft en beetje plaats maakt.

$anka

Legacy Member
weet ik wel hoor. er zijn evenveel zotte automobilisten. heb vroeger jaren met nen brommer rondgereden (nee gene opgedreven). Heb ook dikwijls halsbrekende toeren moeten uithalen om niet omver gereden te worden hoor. rechtdoor opt fietspad rijden, auto die naast mij komt rijden en plots die straat rechts indraait. ma ik zit daar dus wel tussen he. ene keer is het me niet gelukt en men ik over den auto gevlogen. brommer kompleet bijeen. Ik ken de situatie maar al te goed hoor Lord Kveldulv

er zijn idd veel slechte automobilisten, maar in verhouding veel meer goeie wielerterroristen. die goeie kunde op 1 handje tellen hoor

>P>Barney

Legacy Member
whacker zei:
Aan de frustro: het is wel degelijk toegestaan voor groepen fietsers om op de baan te rijden. (Zoals reeds vermeld)

JA ze mogen idd als ze met meer dan 15 zijn MAAR ze mogen het verkeer NIET HINDEREN !!!!!!

Ik ga nen keer met mijnen auto op het fietspad gaan rijden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan