Archief - voor de juristen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

volpetrolski

Legacy Member
Allright, ééntje voor de juristen:

Gisteren kreeg ik een 'exploot' in de bus. Had nog nooit van zo'n beest gehoord. Was blijkbaar een oproepingsbevel om enkele documenten persoonlijk op te komen halen op het politiebureau.

Schrok ik mij even rot toen ik die brief opendeed. Bleek dat er van een kleine snelheidsovertreding van februari dit jaar waarvan ik noch een minnelijke schikking, noch een herinnering tot minnelijke schikking, noch een dagvaarding door de politierechtbank ontvangen had, reeds een rechtzaak was doorgevoerd waarvan ik dan bij verstek veroordeeld ben geweest.

Resultaat : gerechtskosten die 3 x de kosten van de boete overstijgen.

Heb al wat rondgebeld naar enkele gerechtsdeurwaarders, en ik ben tot de conclusie gekomen dat het briefje dat de gerechtsdeurwaarder in de bus had gestopt met de mededeling dat er een dagvaarding voor mij klaar ligt op het lokale politiebureau, blijkbaar verloren is gegaan.

Valt hier nog iets tegen te ondernemen? En waarom wordt zoiets belangrijk verdomme niet gewoon per aangetekend schrijven opgelost?

Kent er iemand misschien ook een site die meer gepast is voor dit soort van vragen?

volpetrolski

Legacy Member
puni zei:
Komaan Arifiene, help die jongeman :p

allez, merci om mijn post terug boven aan te zetten. :p

Heb het ook gepost op juridischforum.Be ; probleem alleen is dat daar geen kat zit.

russian

Legacy Member
Indien je geen documenten tot minnelijke schikking hebt ontvangen, krijg je normaal een telefoontje van de verbaliserende agent --toch in mijn geval. 't Is heel raar dat je dat telefoontje niet hebt gekregen, en dat de Post blijkbaar meerdere brieven zou kwijtgespeeld zijn. Weinig is onmogelijk natuurlijk.

Santa

Legacy Member
Als Arifiene daarmee kan helpen chapeau.
Enige dat ik kan zeggen is dat zij je niets kunnen laten betalen zonder reden. Hun aanmaningen hebben jou niet bereikt. Jij moet niet bewijzen dat deze je niet bereikt hebben, zij moeten bewijzen dat ze je wel bereikt hebben.
En in zowat gans het gerechtelijk wetboek staat logischerwijze ook dat berichten je minstens aangetekend moeten bereiken; dus zou ik zeggen dat je zeker in je recht bent als je die meerbetaling niet doet/aanvecht.

volpetrolski

Legacy Member
russian zei:
Indien je geen documenten tot minnelijke schikking hebt ontvangen, krijg je normaal een telefoontje van de verbaliserende agent --toch in mijn geval. 't Is heel raar dat je dat telefoontje niet hebt gekregen, en dat de Post blijkbaar meerdere brieven zou kwijtgespeeld zijn. Weinig is onmogelijk natuurlijk.

dat heb ik er nog niet bijverteld: ik ben begin dit jaar verhuisd, dus dat daar iets is misgelopen, dat kan ik goed begrijpen. Niettemin vind ik het feit dat men in geen enkel geval een aangetekende zending heeft gehanteerd toch wel straf. Een telefoontje vind ik dan eerder overdreven. Heb geen zin om mijn privé nummer aan jan-en-alleman te gaan doorgeven.

weirdo

Legacy Member
ben je zeker dat je geen aangetekende zending hebt ondertekend? Want als dit niet gebeurt kan de procedure volgens mij sowieso niet aanvangen. Het moet al zijn dat iemand anders in jouw naam heeft getekend (wat in feite niet mag).
Je kan dus niet bij verstek veroordeeld zijn als je nergens je poot onder hebt gezet. Vraag mss eens rond in de familie?

volpetrolski

Legacy Member
weirdo zei:
ben je zeker dat je geen aangetekende zending hebt ondertekend? Want als dit niet gebeurt kan de procedure volgens mij sowieso niet aanvangen. Het moet al zijn dat iemand anders in jouw naam heeft getekend (wat in feite niet mag).
Je kan dus niet bij verstek veroordeeld zijn als je nergens je poot onder hebt gezet. Vraag mss eens rond in de familie?

nope. meer nog. Ik wist niet tot deze morgen dat ik in februari een snelheidsovertreding had begaan!!

SoliD

Legacy Member
weirdo zei:
ben je zeker dat je geen aangetekende zending hebt ondertekend? Want als dit niet gebeurt kan de procedure volgens mij sowieso niet aanvangen. Het moet al zijn dat iemand anders in jouw naam heeft getekend (wat in feite niet mag).
Je kan dus niet bij verstek veroordeeld zijn als je nergens je poot onder hebt gezet. Vraag mss eens rond in de familie?
Je moet geen handtekening zetten vooraleer uw rechtszaak voorkomt hé, een deurwaardersexploot wordt persoonlijk door de deurwaarder afgegeven (betekent) op de domicilie (wettelijke woonplaats bekend bij het volksregister). Deze kennisgeving is dan ontegensprekelijk, zelfs als je niet aanvaardt wordt de dagvaarding ingeleid en word je met verstek veroordeeld indien je niet aanwezig bent of je niet laat vertegenwoordigen op de rechtszaak.

Dus TS is veroordeeld met verstek, hij heeft nu een rechtsmiddel dat tegen een verstekvonnis aangewend kan worden, en waardoor de zaak opnieuw behandeld wordt door het gerecht dat het verstekvonnis heeft gewezen.
Hij heeft echter slechts één maand na het verstekvonnis om het verzet aan te tekenen, daarna krijgt het vonnis kracht van gewijsde (definitief).

volpetrolski

Legacy Member
SoliD zei:
Je moet geen handtekening zetten vooraleer uw rechtszaak voorkomt hé, een deurwaardersexploot wordt persoonlijk door de deurwaarder afgegeven (betekent) op de domicilie (wettelijke woonplaats bekend bij het volksregister). Deze kennisgeving is dan ontegensprekelijk, zelfs als je niet aanvaardt wordt de dagvaarding ingeleid en word je met verstek veroordeeld indien je niet aanwezig bent of je niet laat vertegenwoordigen op de rechtszaak.

Dus TS is veroordeeld met verstek, hij heeft nu een rechtsmiddel dat tegen een verstekvonnis aangewend kan worden, en waardoor de zaak opnieuw behandeld wordt door het gerecht dat het verstekvonnis heeft gewezen.
Hij heeft echter slechts één maand na het verstekvonnis om het verzet aan te tekenen, daarna krijgt het vonnis kracht van gewijsde (definitief).

Dan heb ik wel een probleem, want de betekening is uitgesproken op 29 oktober. Je spreekt wel van 'persoonlijk' door de gerechtsdeurwaarder afgegeven. Wat als dit niet gebeurd is? Hij heeft, zoals eerder reeds gezegd, gewoon een briefje in de bus gestoken. Is hij dan in de fout gegaan of wat?

Santa

Legacy Member
De deurwaarder moet eigenlijk aanbellen en het u afgeven. Briefje in de bus is zo gay he, zeker als het "verloren" is gegaan lolz.
Als je niet aanwezig bent, dan kan er volgens het Gerechtelijk Wetboek aan je woonplaats worden betekend door een papier in de bus te steken waar op staat dat het exploot op het postkantoor terug te vinden is.

De zeik is dat ik zelf niet kan aanvaarden dat jij moet bewijzen dat je iets niét gekregen hebt, wat eigenlijk onmogelijk is. Zij zouden moeten bewijzen dat je iets wél gekregen hebt.

CONCLUSIE voor volpetrolski: In principe is een briefje in je brievenbus voldoende. Ik persoonlijk vind dat bullshit maar daar ben jij niets mee. Ik zou je meer vertellen over die betekening en alle gevolgen ervan, maar onze cursus gerechtelijk recht trok op niet veel en ik was nooit fan van dat vak. Over die details weet ik dus ook niet bijster veel.

SoliD

Legacy Member
Een gerechtsdeurwaarder komt altijd persoonlijk aan de deur, indien u niet thuis bent op uw wettelijk adres (een gerechtsdeurwaarder baseert zich altijd op het adres waar u geregistreerd staat) zal hij overeenkomstig Art. 37 Ger. W. dit doen "ART. 37
[ §1. ] Ingeval het exploot [ in strafzaken ] niet kan worden betekend zoals bepaald is in artikel 35, bestaat de betekening in de afgifte van het afschrift van het exploot op het hoofdkantoor van de gerechtsdeurwaarders, waar dit bestaat, anders op het politiecommissariaat en, waar geen commissaris van politie is, aan de burgemeester, aan een schepen of aan een ambtenaar die daartoe opdracht heeft.

De gerechtsdeurwaarder laat in de woonplaats of, bij gebreke van een woonplaats, in de verblijfplaats van de geadresseerde, onder gesloten omslag, een bericht achter, waarin hem kennis wordt gegeven van de aanbieding van het exploot en waarin de plaats wordt opgegeven waar hij het kan afhalen.
"
"ART. 36
In dit wetboek wordt verstaan:

onder woonplaats: de plaats waar de persoon op de bevolkingsregisters is ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf;
"

En u heeft idd een probleem wanneer het vonnis is uitgesproken op 29 oktober, u heeft geen enkel rechtsmiddel meer om in beroep te gaan en bijgevolg dient u te betalen.

Santa

Legacy Member
Buiten nog eens navraag doen bij een deftige advocaat die toevallig een kennis is van een kennis van u, over het toch wel zeer eigenaardige feit dat een "toevallig verdwenen notificatie" u 1000en euros kan kosten terwijl u er niets kan tegen in brengen. Volgens mij zijn daar toch wel dingen tegen in te brengen. En dat zeg ik niet als juridische zekerheid, maar vanuit de gedachte dat het recht logisch is, wat meestal ook zo is.

SoliD

Legacy Member
Santa| zei:
Buiten nog eens navraag doen bij een deftige advocaat die toevallig een kennis is van een kennis van u, over het toch wel zeer eigenaardige feit dat een "toevallig verdwenen notificatie" u 1000en euros kan kosten terwijl u er niets kan tegen in brengen. Volgens mij zijn daar toch wel dingen tegen in te brengen. En dat zeg ik niet als juridische zekerheid, maar vanuit de gedachte dat het recht logisch is, wat meestal ook zo is.
Logische redenering, maar u vergeet dat het verstekvonnis hem wel heeft bereikt. Hij had toen onmiddelijk actie moeten ondernemen, in ons rechtsysteem zitten meerdere mogelijkheden tot kennisname maar wanneer je ze allebei mist of geen gebruik van maakt dan hebt ge natuurlijk geen verhaal meer.

Maar uiteraard kan een deftig advocaat hier meer uitsluitsel over geven, ik poneer niet alles te weten :)

Arifiene

Legacy Member
puni zei:
Die studeerde toch rechten? :unsure:

Ik ben nog altijd geen gerechtsdeurwaarder :p.
(en ik was er gisteren niet).

En ik ga akkoord met Santa: Ge had verzet moeten aantekenen tegen uw verstekvonnis, want die termijn is nu verstreken...

Overigens kunt ge wel in beroep aanvoeren dat door bvb uw verhuis de desbetreffende exploten/minnelijke schikking/boete zelf u niet hebben bereikt. Uw dagvaardingsexploot geldt immers pas sinds kennisneming ervan, en aangezien ge er geen kennis hebt van genomen (ge hebt het niet gekregen)...

Kzou er wel es over nadenken want hoger beroep brengt weer kosten met zich mee+ geen garantie dat ge uw gelijk zult halen. In het vervolg mss wat sneller uw domicilie aanpassen als ge verhuist? (En zowieso de eerste maand nog elke weke uw post ophalen ;)).

Ge kunt u btw informeren in verscheidene wetswinkels :).

Deniske

Legacy Member
Solid uw 15 ( correctioneel = 15 ) dagen de tijd om verzet aan te tekenen gaan in vanaf de datum van betekening van het vonnis. Niet van uitspraak.

Contacteer een gerechtsdeurwaarder in de buurt ga met je exploot ernaartoe en vraag om verzet aan te tekenen. Tarieven zijn wel nog niet zo lang geleden aangepast en het zal je 30,68 EUR kosten. Indien je in het Antwerpse woont PM mij dan maar even.

Uitspraken zoals ZIJ moeten bewijzen dat je de brief hebt gekregen en niet omgekeerd kan je beter voor jezelf houden , want dat zijn urban legends.

En over het bewuste artikel 37 : de GDW laat een klein papiertje achter in de bus , MAAR laat ditzelfde papiertje ook opsturen per aangetekende zending met de uitnodiging een kopie op het kantoor te komen halen.

[F6]_Z_

Legacy Member
Idem hier. Mijn vriendin heeft een boete gekregen om door een rood licht te rijden. Brief om te schikken nooit ontvangen. Uiteindelijk is de politie zelf eens langs gekomen. Hebben dit allemaal laten noteren dat we brief niet ontvangen hebben, dat we bereidt zijn tot schikking, blablabla. Politie zei wij zenden het nog eens op, nu krijgt mijn vriendin een brief door een gerechtsdeurwaarden om in maart haar te melden aan de rechtbank. Hopelijk hebben ze nog begrip.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan