Archief - Uitlokken van misdrijven

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Time

Legacy Member
BRUSSEL - De federale politie heeft een proces-verbaal opgemaakt na de uitzending van Panorama (Canvas) van zondagavond. Dat bericht Het Laatste Nieuws maandag.
Voor de reportage Kinderlokkers Online deed een journalist zich voor als de 13-jarige Lotte. Al chattend kreeg hij in geen tijd contact met mannen die weinig eerbare bedoelingen hadden.

Panorama huurde hierop een actrice in die zich voordeed als Lotte en een van de mannen ontmoette. Hij deed alle moeite om met haar in een pashokje te raken. Een andere man bood Lotte 300 euro om in een pornofilm te spelen. Een derde man eiste dat ze met de webcam naaktfoto's van zichzelf nam en dreigde ermee een computervirus te sturen als ze dat niet deed.

De politie heeft een pv opgesteld tegen de mannen. Het parket kan nu beslissen een onderzoek naar de mannen te voeren.

De reportagemakers hebben al laten weten dat ze de beelden ter beschikkking stellen van het gerecht.

Kan iemand mij eens uitleggen waarom dit geen uitlokking zou zijn, maar een dief oppakken die een laptop uit een door de politie geplaatste auto steelt, wel?:s
Voor degene die niet weten wat ik bedoel: een tijdje geleden lokte de politie van Brussel diefstallen uit door in een auto open en bloot een laptop te laten rondslingeren. Terwijl ze zich verbergen wachten ze tot iemand inbreekt in de auto om hem dan meteen op te pakken. De rechter oordeelde echter dat dit uitlokking was.

|) ][ |V| ][

Legacy Member
Die dief hadden ze ook aangeklaagd maar werd door de rechter vrijgesproken wegens uitlokking, dus deze 3 mannen kunnen jammergenoeg ook vrijgesproken worden. Die wet zouden ze toch maar eens moeten herzien, uitlokking of niet, de misdaad werd gepleegd.

Hellrabbit

Legacy Member
Het kan dan ook goed zijn dat deze rechtzaken hetzelfde lot beschoren zijn natuurlijk

Gentille

Legacy Member
Mess omdat het uitgaat van journalisten en niet van agenten?

Firestyler

Legacy Member
jah is deze niet als voorbeeld om te tonen aan de kijkers? waarna er dan derna diegenen die het misdrijf pleegden opgepakt waren?

vinnek wel delicaat onderwerp :D, wat wordt beschouwd als grens? je kan zo ook evengoed een prostituee die aangerand worden ook beschouwen als uitlokken vanwege hun werk

Hmgrwngd

Legacy Member
|) ][ |V| ][;8330610 zei:
Die dief hadden ze ook aangeklaagd maar werd door de rechter vrijgesproken wegens uitlokking, dus deze 3 mannen kunnen jammergenoeg ook vrijgesproken worden. Die wet zouden ze toch maar eens moeten herzien, uitlokking of niet, de misdaad werd gepleegd.

De 3 nieuwe misdrijven zijn geen misdaad maar een wanbedrijf.

[/END MIERENEUKER-MODE]

zotteluc

Legacy Member
als ik het goed begrijp
zit er toch een verschil tss bijvoorbeeld in de states:

vrouwelijke agent trek hoerenkleding aan en gaat borduur doen om klanten te lokken. zodra man stopt en op voorstel ingaat, wordt hij gearresteerd.

daar staat tegenover:

journalist doet zich voor op internet als 13-jarig meisje en komt zo in contact met pedo's die haar irl willen zien of dergelijk. het initiatief tot de illegale praktijk kwam dus niet van de journalist, maar van de pedo zelf

ik denk dat we in het tweede geval dus minder kunnen spreken van uitlokking dan in het eerste.

de vgl met de laptop in de auto is me dan weer minder duidelijk. maar dacht dat de rechter oordeelde dat het onbeheerd achterlaten van de laptop in de wagen per definitie uitlokken was.

tenslotte: ik kan mis zijn want heb de reportage zelf niet gezien.

Bjorn

Legacy Member
denk wel dat dit niet zomaar als uitlokking gaat beoordeeld worden, dit onderwerp ligt dan ook veel gevoeliger als een laptop stelen, en denk niet dat ze het graag in de media zouden krijgen dat een rechter 3 pedofielen zomaar laat gaan (ookal hebben ze niets gedaan, ze hadden duidelijk de intentie)

zotteluc

Legacy Member
|) ][ |V| ][;8330610 zei:
Die dief hadden ze ook aangeklaagd maar werd door de rechter vrijgesproken wegens uitlokking, dus deze 3 mannen kunnen jammergenoeg ook vrijgesproken worden. Die wet zouden ze toch maar eens moeten herzien, uitlokking of niet, de misdaad werd gepleegd.

op het radionieuws zeiden ze trouwens dat een zaak tegen die drie sowieso weinig kans tot slagen heeft aangezien "lotte" (de actrice) meerderjarig was

Godzilla*Akira

Legacy Member
Op Ophra (of hoe de fuck je het ook schrijft!). Ging het ook eens daarover, diene kleine nodigt dan die mannen thuis uit enzo en als die gasten binnen kwamen, kwam er een reporter en camera's te voorschijn. Dat was dan wel directe confrontatie. Dienen ene gast (pedo) had zelf zijn eigen kind meegenomen naar dat huis. Daar toonde ze zelf de gezichten van de pedo's omdat het voor het nieuws was ofzo (dan mag dat daar klaarblijkelijk). Zijn dacht ik aangeklaagd en in den bak gevlogen als ik mij niet vergis.

Ontopic; op het nieuws hebben ze toch gezegd dat ze niet zoveel konden doen omdat 1 dat "meisje" meerderjarig was en dan nog iets ma da weet ik nimmer, iets over online dingen zeggen enzo.

EDIT*crazylucsken, was me voor ivb met meerderjarig.

^MystiQ

Legacy Member
Time^- zei:
Kan iemand mij eens uitleggen waarom dit geen uitlokking zou zijn, maar een dief oppakken die een laptop uit een door de politie geplaatste auto steelt, wel?:s
Voor degene die niet weten wat ik bedoel: een tijdje geleden lokte de politie van Brussel diefstallen uit door in een auto open en bloot een laptop te laten rondslingeren. Terwijl ze zich verbergen wachten ze tot iemand inbreekt in de auto om hem dan meteen op te pakken. De rechter oordeelde echter dat dit uitlokking was.

Het is geen uitlokking want voor hetzelfde geld was er een ander meisje die er wel moest aan geloven ( aan die praktijken ) en ge had niet uitgemaakt of het nu deze lotto is of iemand anders, in beide gevallen gingen de pedofielen erop ingegaan zijn. Dit vind ik dus net goed en ze mogen dat zelfs meer doen. Het zal uw kind maar eens overkomen, misschien piep je dan wel anders.

Firestyler

Legacy Member
Math'ke zei:
Het is geen uitlokking want voor hetzelfde geld was er een ander meisje die er wel moest aan geloven ( aan die praktijken ) en ge had niet uitgemaakt of het nu deze lotto is of iemand anders, in beide gevallen gingen de pedofielen erop ingegaan zijn. Dit vind ik dus net goed en ze mogen dat zelfs meer doen. Het zal uw kind maar eens overkomen, misschien piep je dan wel anders.

Beetje uw kinderen opvoeden kan geen kwaad. :crazy:
Wat niet wil zeggen nooit nooit, maar als je uw kind fatsoenlijk opvoed met te duiden op grenzen, principes en manieren zal die ook wel weten hoe zich te gedragen en weten wanneer het geen "spelletje" meer is.

NL-=Chielio=-

Legacy Member
Math'ke zei:
Het is geen uitlokking want voor hetzelfde geld was er een ander meisje die er wel moest aan geloven ( aan die praktijken ) en ge had niet uitgemaakt of het nu deze lotto is of iemand anders, in beide gevallen gingen de pedofielen erop ingegaan zijn. Dit vind ik dus net goed en ze mogen dat zelfs meer doen. Het zal uw kind maar eens overkomen, misschien piep je dan wel anders.

Ik meen dat de TS niet vraagt om goedkeuring en/of hij het er wel/niet mee eens is. Ik vindt dit idd een geval van uitlokking, in America is het de normaalste zaak van de wereld. Hier in Europa niet. Ik vind het NIET correct om iemand uit te lokken, je zet een oud alcoholist ook geen biertje voor, en dan toch zeuren omdat deze hem opdrinkt.

Dan moet de wetten aangepast worden, met welke delicten ze gebruik mogen maken van uitlokking, en wanneer niet.

$anka

Legacy Member
das idd een ambetante zaak. Uitlokking is het zeker. maar ja, die uitlok-regel vind ik ook maar bullshit.

stel nu, ge doet uw voordeur niet dicht. ze roven heel uw huis leeg. en ge kunt er niks tegen doen, want tja. uw deur stond open ...
is toch belachelijk.

En dan zitte ze hier idd nog met het feit dat de actrice niet minderjarig is. Dus dat ze daar iets mee proberen is eigenlijk niet verboden ...

GMotha

Legacy Member
Uitlokking? Als ze niet op die fictieve lotte zouden hitten, zou't wel op een echt 13 jarig meiske geweest zijn.

Wat is het ergste dan? Die "uitlokking" of een echt voorval.


Net als die laptop die door de politie als lokaas gebruikt werd. Ze moeten er gewoon met hun poten afblijven: 'uitgelokt' (nen brave burger raakt die laptop niet aan) of niet. Wie die laptop zou gepikt hebben was een dief anyway, maakt niet uit of de politie of jan met de pet die daar gelegd had. In alle gevallen waren ze met een laptop weg die niet van hen was + ze hebben ingebroken in die wagen.

Time

Legacy Member
Ik insinueer nergens dat die mannen onterecht opgepakt zijn, ik vraag gewoon waarom dat geen uitlokking zou zijn als je het voorbeeld uit Brussel bekijkt.

NL-=Chielio=-

Legacy Member
$anka zei:
stel nu, ge doet uw voordeur niet dicht. ze roven heel uw huis leeg. en ge kunt er niks tegen doen, want tja. uw deur stond open ...
is toch belachelijk.

:offtopic: Maar helaas denkt 9 van de 10 keer de verzekering er wel zo over.

Maar voor de mensen die vinden dat dit geen uitlokking is, vraag ik u, wat is de definitie van uitlokking ?

$anka

Legacy Member
GMotha zei:
Uitlokking? Als ze niet op die fictieve lotte zouden hitten, zou't wel op een echt 13 jarig meiske geweest zijn.

Wat is het ergste dan? Die "uitlokking" of een echt voorval.

Er is dan ook niemand dat die mannen gaat goedpraten he. Tzijn idd smeerlappen. Ik denk ni dat daar iemand aan durft twijfelen.

Maar de vraag ging over al dan niet uitlokken (zoals vergelijkbaar die laptop diefstal uitlokking).

GMotha

Legacy Member
Time^- zei:
Ik insinueer nergens dat die mannen onterecht opgepakt zijn, ik vraag gewoon waarom dat geen uitlokking zou zijn als je het voorbeeld uit Brussel bekijkt.
Ge moogt IMO gerust pedo's op die manier vinden.

Maar zoals ik zei: ze worden niet uitgelokt. Ze waren reeds aan't zoeken achter minderjarigen toen ze die lotte tegenkwamen. Dus fake Lotte of niet, ze zaten vanzelf al op die chat.
Tis niet dat die Lotte tienerchatrooms aan't promoten was aan pedo's.

NL-=Chielio=-

Legacy Member
GMotha zei:
Uitlokking? Als ze niet op die fictieve lotte zouden hitten, zou't wel op een echt 13 jarig meiske geweest zijn.

Wat is het ergste dan? Die "uitlokking" of een echt voorval.


Net als die laptop die door de politie als lokaas gebruikt werd. Ze moeten er gewoon met hun poten afblijven: 'uitgelokt' (nen brave burger raakt die laptop niet aan) of niet. Wie die laptop zou gepikt hebben was een dief anyway, maakt niet uit of de politie of jan met de pet die daar gelegd had. In alle gevallen waren ze met een laptop weg die niet van hen was + ze hebben ingebroken in die wagen.

Ik meende dat dit NIET waar de TS om vroeg.. dit valt naar mijn idee onder :offtopic:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan