Archief - Pensioensparen bij Hamburg Manheimer?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Emerxill

Legacy Member
Hello,

Ik zit al een paar maanden met het gedacht in mijn hoofd om te beginnen met pensioensparen. Ok, ik word binnenkort 25jaar, misschien nog wa jong, maar ik lees op veel plaatsen dat men best zo vroeg mogelijk begint met pensioensparen om later zo veel mogelijk te kunnen genieten van dat spaarpotje.

Begin vorige week werd ik gecontacteerd door een verkoper van Hamburg Manheimer. Toen hij zich aan de telefoon voorstelde was mijn eerste instincitive reactie "afschepen die handel", want ik heb al meer slechts dan goeds over die HMI verkoperkes gehoord. Maar eigenlijk was ik toch benieuwd wat hij mij te vertellen had, en het is ook direct een motivatie om te gaan zoeken naar alternativen.

Goed, vorige week donderdag stond hij dan voor mijn deur. En na ewa socializen begon hij aan zijn uitleg over Golden60 (G60) pensioensparen. Ik had hem op voorhand verteld dat hij zijne verkoopspraat voorzich mocht houden en direct to the point te komen :D. Wat hij tot mijn verbazing ook deed...

Toen hij zijn 2 papierkes (die duidelijk onderdeel waren van zijn verkoopstechniek, maar hij moet mij toch iets kunnen tonen) had ingevuld stonden daar wel interessante zaken op:

Ik ken de getallen niet vanbuiten maar het komt er op 3 bedragen neer:
De spaarsom, rendement en winstdeelname. Uiteindelijk zal, volgens zijn schemake, bijna het 5-voudige overhouden op het einde van de rit.
Het komt erop neer dat het een combinatie is. 40% wordt in het Osiris fonds van Bank de Groof gestoken, en 60% in verzekeringen.
Dat Osiris fonds is op dit moment een van de best presterende fondsen. (dit heb ik zelf opgezogd)

Daarbij komt er nog een soort levensverzekering bij...

Tenslotte, wie aan pensioensparen doet, zal daar op zijn 60e verjaardag belastingen moeten betalen. Dat is ongeveer 10% op het spaarbedrag. Maar bij HMI zouden ze een fiskaal "truckje" hebben waardoor er maar op 60% van het spaarbedrag belastingen betaald zullen moeten worden.

Klinkt mooi, niet?

Nu is mijn vraag. Zijn de producten van Hamburg Manheimer echt zo goed dan ze zelf doen uitschijnen?
Overal vind ik negatieve commentaar over de verkopers, dat ze hun producten niet kennen, dat ze u de kleine lettertjes niet vertellen, dat ze op commissie werken en dus alle belang hebben om u een product aan te smeren enzovoortenzoverder...

Nu dat interesseert mij niet, ik wil weten wat hun product waard is, en daar vind ik maar heel weinig over op het internet.

Naar een bank of een onafhankelijke verzekeringsmakelaar gaan? Zou ik kunnen en ga ik wrsch ook doen, maar de bank gaat mij hun producten proberen de verkopen op een iets bravere en minder aggressieve manier dan HMI, maar bottem-line gaan ze mij ook hun product proberen aan te smeren.
Een verzekeringsmakelaar gaat mij zijn advies niet gratis geven vermoed ik.
Vergelijkbare producten heb ik al bij Fortis en Ethias gevonden, die bieden ook mooie bedragen aan maar daar wordt er niks gegarandeerd, bij HMI wel.
HMI garandeerd mij deze bedragen in hunne polis, zwart op wit ... volgens de verkoper ... Ik heb een aanvraag ingediend, dus ik dit moet ik wel eerst nog onder ogen krijgen.

Dus wou ik eerst hier eens komen horen of er mensen zijn met kennis van zaken en die G60 al met een ander pensioensverzekering heeft vergeleken en tot bepaalde conclusies is gekomen...
Iemand die mij kan zeggen waarom ik al dan niet voor deze vorm van pensioensparen zou moeten kiezen.

Alvast bedankt! :)

ComputerVISTA

Legacy Member
Mijn broer zit er bij voor dat pensioen sparen, en of het goed is zullen we later moet merken zeker als het uitbataald wordt?

GMotha

Legacy Member
Wacht daar mee tot ge 100% zekerheid hebt. Ofschoon, ge zijt nog te jong.

2 many soldiers

Legacy Member
Mijn broer doet ook aan pensioensparen bij hmi. Hij is er ook al op begonnen op zijn 24 ste ofzo.

YellinD

Legacy Member
ben aan het twijfelen tss fortis en HMI... maar inderdaad, niemand kan erover oordelen tot de hele rit achter de rug is zeker? En dat duurt nog lang :)

PJDK

Legacy Member
Ik zou toch zeker gaan voor een contract dat loopt tot je 65ste. Fiscaal veeeeeeeeeel aantrekkelijker.

PS, heb je een volledige naam van dat osiris fonds, want niet alle osirisfondsen die ik vindt scoren mooi op ratios als de alpha, beta sharp ratio,...

TheCryptkeeper

Legacy Member
ABCDEFGHIJKLMNO zei:

Bedankt voor de link. Vorige week kwam er bij mij ook een verkoper van HM. Hij was heel vriendelijk en kwam over als iemand die uw beste vriend wil zijn. Heel geïnteresseerd in uw privé leven. Ik vond dat wel wat verdacht en heb gelukkig nog niets getekend i.v.m. pensioensparen. Hij zei ook dat hun klanten vooral dokters en advocaten zijn :wtf:
Ik moet wel zeggen dat hun verkoopstactiek werkt, je hebt echt wel de neiging om 'ja' te zeggen.
Na deze link te bekijken weet ik genoeg. Ik denk dat ik gewoon pensioensparen zal doen bij mijn bank.

Gromme

Legacy Member
Vele mensen denken dat door het (pyramide?) systeem dat je eigenlijk ergens ingeluisd word. Maar HMI is weldegelijk één van de grootste pensioenspaar-fondsen van Europa en is volledig erkent. Zelf loopt mijn pensioenspaarrekening daar ook en ben daar sinds mijn 21ste mee begonnen. Ook ken ik er mensen die er werken en mensen die er gewerkt hebben.

FlowMaster

Legacy Member
ik doe ook aan pensioensparen bij Hamburg Mannheimer en op papier ziet dat er mooi uit, geen kleine lettertjes enzo, en zeer vriendelijke mensen. Ik heb ook het contract tot mijn 65ste genomen, een aardig bedrag dat ik dan ontvang hoor. Momenteel heb ik er ook belastingvoordeel mee.

al maak ik me na het lezen op het forum wel wat zorgen :(

TippedTerox

Legacy Member
ING heeft één van de betere producten inzake pensioensparen, vorig jaar zijn zij er als beste uitgekomen ;) Ga eens daarheen kijken, zeker doen!

TippedTerox

Legacy Member
GMotha zei:
Wacht daar mee tot ge 100% zekerheid hebt. Ofschoon, ge zijt nog te jong.

Zodra ge werkt zijt ge niet te jong :) De opbrengst die ge genereert door zo vlug mogelijk erin te stappen maakt een groot verschil. Premies zijn trouwens aftrekbaar tot 800€ voor dit inkomstenjaar (let wel, 30 tot 40% is aftrekbaar afhankelijk van je inkomen, aantal kinderen etc.) --> volgend aanslagjaar. Premies nu aftrekken = bij de anticipatieve heffing 16.5% betalen op je 60e, erna moet je deze heffing niet meer betalen en kan je dus door gaan tot je 65e. Je kan nu ook niets aftrekken en geen heffing betalen maar het is nu dat je de centen nodig hebt en niet later :)

Emerxill

Legacy Member
PJDK zei:
Ik zou toch zeker gaan voor een contract dat loopt tot je 65ste. Fiscaal veeeeeeeeeel aantrekkelijker.

PS, heb je een volledige naam van dat osiris fonds, want niet alle osirisfondsen die ik vindt scoren mooi op ratios als de alpha, beta sharp ratio,...
Dat contract loopt tot je 65e maar ge moet op uw 60e daarop belastingen betalen, en dan loopt da door tot uw 65e en wordt ge daar niet meer op belast. Hier ewa hoger is dat ook al gezegd geweest :)

Het zou gaan om het "Osiris Equities Belgian High Yield", allez, dat heb ik van een ander forum (beursduivel.be), maar ik herinner mij nog een ander Osiris fonds waarvan die HMI verkoper mij het rendement heeft laten zien. De naam ben ben ik wel kwijt :s


Soit, ik heb nog ewa research gedaan en ben bij Fortis, Ethias, Argenta en Fintro (hoort wel tot de Fortis groep) ook interessante dingen gevonden. Ze beloven wel niet hetzelfde rendement, maar dat is wel beter dan loze beloftes achteraf. Dringend ens afspraken vastleggen bij die banken/verzekeraars.

Alvast merci voor de reacties :)

Gitan

Legacy Member
Ik vind ook dat je niet jong genoeg kunt beginnen met pensioensparen. Je kunt maar beter op veilig spelen.
Ik heb ook een tijd geleden iemand bij mij thuis gehad van ham-man en alles klinkt heel vertrouwd: vlotte babbel, een hele uitleg (die mij wel aannemelijk leek), op het einde de vraag naar telefoonnummers van kennissen.
Ik heb nog niks getekend, maar ik heb wel nog contact met die verkoper. Hij heeft bijvoorbeeld een simulatie laten maken van mijn belastingen die ik dit jaar ingevuld heb, dus qua dienstverlening heb ik tot nu toe geen klachten.

Nu verontrust alles wat ik hier (en ophet breedband-forum) lees me wel een beetje. Ik heb eigenlijk ook nog geen info opgevraagd van andere pensioenspaarformules. Ook omdat ik daar totaal niet in thuis ben.

Wat is bijvoorbeeld een piramidestructuur?

'k zou misschien beter eerst eens contact opnemen met een aantal banken om te kunnen vergelijken.

ABCDEFGHIJKLMNO

Legacy Member
Erg ongerust moet je niet zijn. Het is niet dat je opgelicht bent als je aan pensioensparen doet bij HM. Of dat je moet vrezen voor je geld kwijt te zijn.

Enkel de agressieve verkooptechniek en hun voorgestelde rendementen worden in vraag gesteld en de vaststelling dat je bij andere banken toch beter af bent. (op het einde van de rit houd je meer geld over bij een bankinstelling)

Mr zappa

Legacy Member
AL dat pensioen sparen is bullocks, heb je al eens nagedacht als je bijvoorbeeld op je twintigste 100 000 euro hebt aan de kant gezet hoeveel die 100 000 nog waard gaat zijt binnen 40 jaar??!!

Hopelijk nog iets... :unsure:

Mijn pa heeft bijna 40 jaar op de kbc gewerkt en al heel vroeg aan pensioen sparen begonnen en toch heeft ie nu iedere maand niet te vet veel over om "extras" te doen!!

Ie zegt zelf mocht ie nu opneiuw de kans krijgen dat ie eerder zijn geld zou beleggen dan nog aan enige vorm van sparen te doen.

Kismet

Legacy Member
Hèhè, mijne zus is één van die verko(o)per(sters) bij Hamburg Mannheimer!
Pas op da ze nie voor uw deur staat or she'll eat you alive!!! :evil:










:unsure:

Chickenlal

Legacy Member
steek gewoon elke dag 1 euro in nen pot, das 360 euro per jaar en na 40 jaar is da toch ookal bijna een half miljoen BEF :)

Heten Tsjeef

Legacy Member
Mij hebben ze overlaatst ook verkoper willen maken. Maar kheb et maar niet gedaan.

naart schijnt is het de marktleider van pensioenspaarplannen die er is in europa. en de 7e totaal van verzekeringen. het is gewoon een onderdeel van een hele grote groep. (ERGO versicherungsgruppe AG).

Met het plan is niks mee mee denk ik, weinig risico dat je neemt. Als je werkonbekwaam bent betalen zij de premie gewoon verder, als je sterft krijgt je familie al direct een deel en wanneer je 65 zou worden dan krijgt de familie nog een groter deel.

maar als je echt aan pensioensparen zou doen dan zou ik alle verzekeringskantoren eens aflopen voor de beste voorwaarden.

Maar ik denk toch dat HM een van de betere is op dat vlak.

ABCDEFGHIJKLMNO

Legacy Member
Mr zappa zei:
AL dat pensioen sparen is bullocks, heb je al eens nagedacht als je bijvoorbeeld op je twintigste 100 000 euro hebt aan de kant gezet hoeveel die 100 000 nog waard gaat zijt binnen 40 jaar??!!
...

:ironic:
Gelukkig hebben hier posters al bewezen dat ze over meer inzicht beschikken ....

Wie zou er nu in godsnaam 100 000€ op zijn 20ste in zijn pensioenspaarfonds steken? Wat zou het voordeel daarvan zijn?

Iedere goede belegger weet dat je de kracht van samengestelde interest nooit mag onderschatten. Leg ik 100000€ opzij voor 40 jaar aan een interest van 5%; dan geeft dit mij 704000€ afgerond!

Pensioensparen = vorm van beleggen

Zelf zou ik aanraden om een pensioenspaarfonds te kiezen met een variabel rendement op zo'n jonge leeftijd. Iets meer risico, maar de véél langere termijn maakt dit ruimschoots goed.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan