Shellshock
Legacy Member
Iets dat ik raar vind. Als je de achternamen van mannelijke leerkrachten zegt, zeg je er altijd de of den ervoor: vb: Karel Wuyts = de wuyts. In een zin wordt dit: De Wuyts is een mannelijke leerkracht. Maak er een vrouw van, vb: Carla Wuyts wordt dan gewoon wuyts; Wuyts is een vrouwelijke leerkracht. je zegt nóóit: De Wuyts is een vrouwelijke leerkracht.
Hoe komt dit? Is dit nog een restant van de vroegere Nederlandse naamvallen?
(Namen zijn volledig verzonnen, bestaan niet echt.
)
Hoe komt dit? Is dit nog een restant van de vroegere Nederlandse naamvallen?
(Namen zijn volledig verzonnen, bestaan niet echt.
)

en ook nog de callewaert
voor zowat elke mannelijke naam