Archief - Namen van leerkrachten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Shellshock

Legacy Member
Iets dat ik raar vind. Als je de achternamen van mannelijke leerkrachten zegt, zeg je er altijd de of den ervoor: vb: Karel Wuyts = de wuyts. In een zin wordt dit: De Wuyts is een mannelijke leerkracht. Maak er een vrouw van, vb: Carla Wuyts wordt dan gewoon wuyts; Wuyts is een vrouwelijke leerkracht. je zegt nóóit: De Wuyts is een vrouwelijke leerkracht.

Hoe komt dit? Is dit nog een restant van de vroegere Nederlandse naamvallen?

(Namen zijn volledig verzonnen, bestaan niet echt. ;) )

SilentSpring

Legacy Member
eerder dialect denkek.
Ier zeggen wij dat tot niet hoor, ier is't gewoon Wuyts (om met uw voorbeeld verder te gaan)

DaMob

Legacy Member
Hier zeggen we het ook zo. Zal blijkbaar voornamelijk in Antwerpen voorkomen
Zal wel dialect zijn. Als je er "de" voor zet klinkt het vele mannelijker dus daarom dat we het niet voor een vrouw gebruiken

Ali_

Legacy Member
Shellshock zei:
Iets dat ik raar vind. Als je de achternamen van mannelijke leerkrachten zegt, zeg je er altijd de of den ervoor: vb: Karel Wuyts = de wuyts. In een zin wordt dit: De Wuyts is een mannelijke leerkracht. Maak er een vrouw van, vb: Carla Wuyts wordt dan gewoon wuyts; Wuyts is een vrouwelijke leerkracht. je zegt nóóit: De Wuyts is een vrouwelijke leerkracht.

Hoe komt dit? Is dit nog een restant van de vroegere Nederlandse naamvallen?

(Namen zijn volledig verzonnen, bestaan niet echt. ;) )

typisch antwerps, de of den.

de jeroen, of den ali of de sam, den arno,...

en bij meisjes niet, gewoon, tine, evelien, sanne,...

Same voor achternamen:

'den brusselaers', 'de konings',...

en bij vrouwen gewoon 'brusselaers' en 'konings'

Maar zoals ik al zei das iets typisch antwerps (mss ook andere dialecten, maar vele dialecten gebruiken dat helemaal niet)

DaMob

Legacy Member
Om hier wat verder op in te gaan, maar dan met het woordje "ne"

Ne stoel
Ne boek
maar bv niet "ne school"
Wel handig om het geslacht van woorden te weten

Zeggen jullie dat daar in die ander provincies ook zo?

GaMe®

Legacy Member
Hangt idd van het dialect af. :)
Ik woon in Zuid Limburg en ga in Tessenderlo naar school. Daar zitte veel manne van Antwerpen, en in die kanten zeggen ze ook bv "de joeri".
Terwijl dat hiet nie zo gezegd wordt.

Hangt ook van naam af he. Zeggen jullie ook tegen bv een Peter Vaes, de vaes? :)

[EZ]

Legacy Member
Hier in Oost-Vlaanderen is da ook zo ze, eiglijk nog nooit me nagedacht, nu ge da zegt valt mij da maar op :p

deyoeri

Legacy Member
Niet enkel Antwerps fenomeen. Hier in Vlaams-Brabant zeggen we dat ook.
Bij mannelijke namen komt er vaak "de" of "den" voor, bij vrouwen nooit. Klinkt ook niet bij een vrouwelijke naam of als je weet dat die persoon een vrouw is, tamelijk vreemd :p

DaMob

Legacy Member
GaMe® zei:
Hangt ook van naam af he. Zeggen jullie ook tegen bv een Peter Vaes, de vaes? :)

Jup zullen wij waarschijnlijk ook zeggen als we zo iemand kennen :). Zie er geen probleem in

Shyheim

Legacy Member
zitte bij mij op school ook heel wa limburgers op de KUB.
grappig om die te hore klappe vantijd. :)


zelf zit 'k aan den HONIM, ma das tzelfde gebouw hehe.

Ali_

Legacy Member
GaMe® zei:
Hangt idd van het dialect af. :)
Ik woon in Zuid Limburg en ga in Tessenderlo naar school. Daar zitte veel manne van Antwerpen, en in die kanten zeggen ze ook bv "de joeri".
Terwijl dat hiet nie zo gezegd wordt.

Hangt ook van naam af he. Zeggen jullie ook tegen bv een Peter Vaes, de vaes? :)

Ja we zouden hier de vaes zeggen. Zo bijvoorbeeld ne maat van mij die putte heet met de achternaam, maar iedereen noemt hem de putte.
Ook ne zekere grafé noemt iedereen de grafé en we hebben ook de janssens :D en ook nog de callewaert
Alle vier hebben ze 1 ding gemeen, hun voornaam :D (yannick, maar das gewoon omda da zo ne naam is da veel mensen hier nie graag uitspreke, want ELKE yannick die ik ken wordt met zijn achternaam genoemd)

deyoeri zei:
Niet enkel Antwerps fenomeen. Hier in Vlaams-Brabant zeggen we dat ook.
Bij mannelijke namen komt er vaak "de" of "den" voor, bij vrouwen nooit. Klinkt ook niet bij een vrouwelijke naam of als je weet dat die persoon een vrouw is, tamelijk vreemd :p

Je denkt gewoon dat het niet klinkt bij vrouwen, mocht je nu heel je leven omgekeerd hebben gehoord (dus de en den bij vrouwen en niet bij mannen) zou je nu zeggen dat het niet klinkt bij mannen.

Bose

Legacy Member
same hier zo.
de(n) voor zowat elke mannelijke naam
( en soms ook voor meiskes, indien manwijven )

GaMe®

Legacy Member
Ali_ zei:
Alle vier hebben ze 1 ding gemeen, hun voornaam :D (yannick, maar das gewoon omda da zo ne naam is da veel mensen hier nie graag uitspreke, want ELKE yannick die ik ken wordt met zijn achternaam genoemd)

Aha, ik heet yannick en ze noemen mij niet bij mijn achternaam :p

Sk8erMatty

Legacy Member
ja, hier in gent wordt da ook wel gezegd, mja, zittn hier ook mensen op 't school van allerlei provincies enja, die dialecten gaan dan gaan mixen zeker ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan