Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie - Deel 7

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JorisBlack

Legacy Member
ugar zei:
De kans dat twee van 4 testen negatief uitvallen terwijl je positief bent is geen 10%
Er is maar ongeveer 65% kans dat de 4 tests positief uitvallen
De kans dat er twee tests negatief uitvallen is iets minder dan 5%, maar de vraag is ook of die correct zijn uigevoerd door die pippo

Ha nog een burgie :niceone:

Puur uit interesse: die 65% begrijp ik (0.9^4), maar hoe komt ge aan die 5%?

ugar

Legacy Member
JorisBlack zei:
Ha nog een burgie :niceone:

Puur uit interesse: die 65% begrijp ik (0.9^4), maar hoe komt ge aan die 5%?

Ik zou in theorie de correcte formulemoeten opzoeken, maar ik heb gewoon mogelijke permutaties bekeken, en dan uitgerekend. Voor 4 tests gaat dat, voor 100 zou ik er even wat 'echte' statistiek bij halen =D

JorisBlack

Legacy Member
ugar zei:
Ik zou in theorie de correcte formulemoeten opzoeken, maar ik heb gewoon mogelijke permutaties bekeken, en dan uitgerekend. Voor 4 tests gaat dat, voor 100 zou ik er even wat 'echte' statistiek bij halen =D

0.9x0.9x0.1x0.1=0.0081
0.9x0.1x0.1x0.9=0.0081
0.1x0.1x0.9x0.9=0.0081
0.1x0.9x0.9x0.1=0.0081
0.1x0.9x0.1x0.9=0.0081
0.9x0.1x0.9x0.1=0.0081
_________________________+

=0.0486

Zo dan? Qua formule zit daar dan waarschijnlijk een (n-1)! in ergens


EDIT Crew: verdere off topic verwijderd.

ugar

Legacy Member
JorisBlack zei:
0.9x0.9x0.1x0.1=0.0081
0.9x0.1x0.1x0.9=0.0081
0.1x0.1x0.9x0.9=0.0081
0.1x0.9x0.9x0.1=0.0081
0.1x0.9x0.1x0.9=0.0081
0.9x0.1x0.9x0.1=0.0081
_________________________+

=0.0486

Zo dan? Qua formule zit daar dan waarschijnlijk een (n-1)! in ergens

idd

draven

Legacy Member
JorisBlack zei:
Onlangs dit gelezen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/10/geert-molenberghs-over-vaccin-en-exitstrategie/
Biostatisticus Geert Molenberghs. Ik ben niet direct fan (die heeft ook al vanalles geroepen de voorbije maanden), maar hij zegt hier:

Dat is het soort antwoord dat ik van MvR ook eens zou willen horen... maar die stelt zich in de media inderdaad meer op als politieker dan als wetenschapper.





En jij bent duidelijk geen krak in statistiek :ironic:



Hier, nog een wiskundeknobbel...

ugar weet waarschijnlijk heel goed wat hij zegt. 10% foute tests voor deze methode.
Het feit dat Musk 4 tests doet en 50/50 krijgt, betekent niet dat de tests maar voor 50% juist zijn. Dat betekent dat hij net de kans heeft dat 2 van die tests bij de 10% foute zitten. (kans dat dat gebeurt is denk ik dan 0.1x0.1=0.01 of dus 1%... pas op, statistiek is voor mij al even geleden dus ik kan me vergissen)

Ik heb nog zitten twijfelen om die 50% erbij te zetten. Had het gevoel dat het niet simpel 50% was.

Sylverscythe

Legacy Member
Als deze discussie het niet illustreert wat het probleem is weet ik het ook niet meer.

JPV

Legacy Member
ugar zei:
De kans dat twee van 4 testen negatief uitvallen terwijl je positief bent is geen 10%
Er is maar ongeveer 65% kans dat de 4 tests positief uitvallen
De kans dat er twee tests negatief uitvallen is iets minder dan 5%, maar de vraag is ook of die correct zijn uigevoerd door die pippo
niet mee eens. Die negatieve testen staan niet noodzakelijk los van elkaar. Als je 1 vals negatieve hebt, is de kans wss groter dat de tweede ook vals negatief is. Reden is natuurlijk afhankelijk van de reden waarom er een vals negatieve is bij de eerste.

En natuurlijk: gaat het over 2 vals negatieve of 2 vals positieve, want dat weten we nu ook nog niet ;). Al was die test "safe" positief als je een positieve test had zeker?

ugar

Legacy Member
JPV zei:
niet mee eens. Die negatieve testen staan niet noodzakelijk los van elkaar. Als je 1 vals negatieve hebt, is de kans wss groter dat de tweede ook vals negatief is. Reden is natuurlijk afhankelijk van de reden waarom er een vals negatieve is bij de eerste.
Vermits hij 4 verschillende tests gebruikt heeft, zou ik dat toch niet durven stellen

JPV

Legacy Member
ugar zei:
Vermits hij 4 verschillende tests gebruikt heeft, zou ik dat toch niet durven stellen
toch wel? Als bvb de test een fout heeft dat hij een grotere kans op fout resultaat geeft bij een te hoog hematocriet (fictief voorbeeld), zal die test toch vaker fout zijn als er al een foute test is?

(ik veronderstel nu wel dat er zo'n type fouten in zitten, maar dat lijkt me niet onlogisch dat er "maskerende" factoren bestaan die in het lichaam van sommige mensen aanwezig kunnen zijn en die het correct testen niet onmogelijk, maar wel lastiger maken? Bij Elon Musk kan je dan mss aan drugs denken als ik die soms bezig zie op social media :p

SomeDude

Legacy Member
ugar zei:
Vermits hij 4 verschillende tests gebruikt heeft, zou ik dat toch niet durven stellen

Hangt van de reden van de faal af. Als dat is omdat hij bv heel weinig virus heeft dan is de kans groter dat ze in een staal geen aanwezig zijn bv

Yo-Han

Legacy Member

Biljart

Legacy Member
Wat maakt het uit zolang profvoetballers mogen knuffelen en de wereld rondvliegen en voor kapper mogen spelen.

Greenie

Legacy Member

the_fox

Legacy Member
draven zei:
Ter info:

Twitter van Elon Musk:
Something extremely bogus is going on. Was tested for covid four times today. Two tests came back negative, two came back positive. Same machine, same test, same nurse. Rapid antigen test from BD.

Er klopt toch iets niet met de testen denk ik dan.

Met de testen?
Dit is een rapid antigen test (waarvan geweten is dat deze een relatief grote foutmarge heeft), dit heeft niets te maken met de PCR testen die hier gebruikt worden...

nestorius

Legacy Member
Yo-Han zei:
idem hier

scholen wel scholen niet scholen wel scholen niet (terug dicht - of open)

https://www.hln.be/binnenland/virol...len-openen-is-criminele-beslissing~a397e7838/
Het wordt gewoon eens tijd dat men iedere debiel uit de media weert. Het is niet omdat zaken vanuit een aspect misschien slecht lijken dat ze in the bigger picture nog zo slecht zijn. Vooralsnog is iedere dokter, expert, wannabe expert, ceo van ziekenhuis, bekende vlaming, journalist, collumnist of wie dan ook niet democratisch verkozen in dit land en hebben ze bijgevolg geen enkel recht om hun mening op te leggen aan de bevolking. Dus mogen die hetzelfde gaan doen als jan, pier en pol en dat is hun bek houden in de media om druk te leggen op de politiek. Als ze het toch allemaal zo druk hebben met de 2e golf moeten ze al zeker geen tijd vrijmaken om interviews aan kranten te geven maar zich gaan bekommeren over hun patiënten. /rant
Als men de scholen sluit kunnen veel mensen die fysieke arbeid verrichten (die vaak essentieler is dan thuiswerk) niet aan het werk en dan valt de economie helemaal stil. Wat zou er in dat geval het meeste slachtoffers maken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

LSDsmurf

Legacy Member
Het Nieuwsblad heeft een rondvraging gedaan over vaccins. Ook daar blijken grote communautaire verschillen te zijn. In Wallonië is men veel wantrouwiger door een grotere antivaccinatielobby.

36% in België wil zich zo snel mogelijk laten vaccineren (42% in Vlaanderen, 36% in Brussel, 25% in Wallonië).

17% wil helemaal geen vaccin (rond de 10% in Vlaanderen, 25% in Wallonië), grotendeels uit schrik voor bijwerkingen.

De rest wil het "niet meteen".

De bereidheid om zo snel mogelijk gevaccineerd te worden is leeftijdsgebonden, wat logisch is gezien ouderen een veel hoger risico lopen. Bij 65+ is dit 54%. De laagste bereidheid is in de categorie 25-35 jaar, daar wil slechts 22% zo snel mogelijk een vaccin. Bij 18-24 is dit 28% en bij 35-44 is het 30%.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201113_96736166

Five-seveN

Legacy Member
unknown.png

Is er gisteren nu een verduidelijking geweest van de nieuwe teststrategie voor volgende week?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan