Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
skrippa nr2 zei:
Dit.
Strengere maatregelen zijn nutteloos als men er zelfs niet in slaagt om de huidige maatregelen te doen naleven.
Moet iedereen boeten omdat de lakse Brusselse regering te laf is om bepaalde groepen aan te pakken ?

Serieuze vraag: Ben je er nu echt van overtuigd dat het probleem enkel in Brussel ligt?

Ik snap niet dat er zovelen hier mee af blijven komen.

An sich heeft Antwerpen pas verstrengd NA er maatregelen genomen waren federaal. Brussel heeft het op dat vlak niet anders gedaan. Er zijn maatregelen genomen direct NA er federaal maatregelen zijn genomen. Zonder federaal kader/ondersteuning, dan moet je eens zien wat er van het draagvlak overblijft.

JelleCa zei:
Toen het in Antwerpen deze zomer de slechte kant opging stond iedereen te roepen voor gerichte maatregelen (en zijn deze er ook gekomen) en nu zou het plots niet meer kunnen?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/07/brussel-coronamaatregelen/

U zegt?

M°°nblade

Legacy Member
nestorius zei:
Man Boudry begint toch ook serieus de populist uit te hangen hoor.
Boudry is een 'waarheidsfundamentalist' die op een intellectueel eerlijke manier politici en experts ter verantwoording roept voor hun uitspraken en argumenten. Ik zie niet in wat daar populistisch aan is, wie dit anders zou moeten doen of beter kan doen.
HLN Journalist x, y of z die geen kaas gegeten heeft van wetenschapsfilosofie? Geef mij dan toch maar Boudry.

Carrion

Legacy Member
sandervdw zei:
8 op de 10 vlamingen willen strengere maatregelen? Wie zijn die mensen waar jij van denkt dat ze dat niet willen?

Ik vraag mij af waarom 8/10 Vlamingen strengere maatregelen wilt. Want aan de huidige cijfers te zien, zijn ze niet eens in staat om lichtere maatregelen te volgen.

skrippa nr2

Legacy Member
JelleCa zei:
Toen het in Antwerpen deze zomer de slechte kant opging stond iedereen te roepen voor gerichte maatregelen (en zijn deze er ook gekomen) en nu zou het plots niet meer kunnen?

MVR was er snel bij om op te roepen niet meer nr Antwerpen te gaan over Brussel zweeg hij.
Zoals gans de provincie Antwerpen moest boeten voor Borgerhout, moet nu gans het land boeten voor Brussel.
Voor gerichte maatregelen is het nu waarschijnlijk al te laat, zeker omdat bepaalde groepen alles mogen itt 2 bejaarden die op een bankje zitten.

the_fox

Legacy Member
nestorius zei:
Ja op een selectieve quote waarbij hij de laatste zinnen moedwillig weg laat. Een belangrijke nuance nochtans in zijn post. Ik ben het bitter weinig eens met thimothy maar daarom moeten we nog niet selectief beginnen lezen.

En welk nut had de rest van zijn post? Hij vroeg zich af of de maatregelen te verantwoorden waren indien "heel veel mensen" er zo over denken. Die "heel veel mensen" is al heel breed en niet gespecifieerd, net als maatregelen aanpassen omdat "heel veel mensen" er niet akkoord mee gaan twijfelachtig is.

Dat hij er zich wel aan zal houden, doet niks aan de vraag of het te verantwoorden is. Net als het feit dat hij zichzelf dan uiteindelijk tegenspreekt en aankaart dat er toch een breed draagvlak voor is. Want zo gaat een discussie kapot hé. Eerst iets insinueren en dan onderaan de post met de woorden "maar ok" het tegendeel zetten. Dan is de ondertoon van de post nog steeds dat hij er niet akkoord mee is.
Ter verduidelijking, dit is de volledige post waar ik op antwoordde met in het vet het stuk dat ik geselecteerd had:
Timothy555 zei:
Je gaat je dan afvragen: als heel veel mensen er zo over denken, zijn de maatregelen dan wel te verantwoorden?

Ik volg ergens bij ‘iedereen moet het ooit misschien wel eens krijgen’.

Maar ok, volgens de enquête zijn de meesten net vragende partij voor (strengere) maatregelen. Dus dan moet je je daar ook bij neerleggen.
Dus of ik er nu de eerste of laatste zin uithaal, maakt geen verschil. De middenste zin staat los van dit alles dus dit heeft ook geen nut om die mee te nemen in de quote. Sorry dat ik de thread leesbaar wil houden door enkel de relevante dingen uit een quote mee te nemen...

phate_13

Legacy Member
JelleCa zei:
Ik had het over sommigen die hier claimen dat België te klein is om gerichte maatregelen te treffen. Met het bovenstaande is nog maar bewezen dat het wel lukt.

Het is niet dat dit niet lukt he. Het is de vraag hoe efficiënt dat dit is. En dat dit afhankelijk is van hoe gericht. In één stad strengere maatregelen nemen en degenen er rond niet, zal niet zoveel af doen. Bij Antwerpen was het ook de stad waar het grootste probleem was, maar wel heel de provincie verstrengd heeft. En dit is ook nodig omdat dit "grenshoppen" anders veel te gemakkelijk is.
De vraag is, hoe efficiënt dit is in dit stadium waarbij het duidelijk al niet beperkt meer was tot Brussel op het moment dat er federaal strengere maatregelen kwamen.

skrippa nr2 zei:
MVR was er snel bij om op te roepen niet meer nr Antwerpen te gaan over Brussel zweeg hij.
Zoals gans de provincie Antwerpen moest boeten voor Borgerhout, moet nu gans het land boeten voor Brussel.
Voor gerichte maatregelen is het nu waarschijnlijk al te laat, zeker omdat bepaalde groepen alles mogen itt 2 bejaarden die op een bankje zitten.

Ze komen nu eenmaal wat minder in het nieuws/naar voren de laatste tijd. Dat is nu ook weer niet goed? :D
En nogmaals, kun jij aantonen dat al die besmettingen die er nu zijn door Brussel komen? Ook die van Nederland komen door Brussel misschien? Of wat denk je precies?

Lobmans

Legacy Member
JelleCa zei:
Ik had het over sommigen die hier claimen dat België te klein is om gerichte maatregelen te treffen. Met het bovenstaande is nog maar bewezen dat het wel lukt.

Maar "gemiddeld" gezien doet eigenlijk heel Vlaanderen het slecht momenteel, terwijl deze zomer er een duidelijker verschil was tussen regio's.

En héél gericht waren die maatregelen in Antwerpen ook weer niet aangezien heel de provincie er aan moest geloven, terwijl er in de bijvoorbeeld Antwerpse Kempen eigenlijk weinig aan de hand was.

the_fox

Legacy Member
Carrion zei:
Ik vraag mij af waarom 8/10 Vlamingen strengere maatregelen wilt. Want aan de huidige cijfers te zien, zijn ze niet eens in staat om lichtere maatregelen te volgen.

Misschien net daarom. Die 8/10 zijn waarschijnlijk diegene die de maatregelen nu volgen en geen probleem hebben met strengere in de hoop dat het deel dat nu de regels aan hun laars lapt en het voor iedereen verpest toch ingeperkt worden.

Lobmans

Legacy Member
Carrion zei:
Ik vraag mij af waarom 8/10 Vlamingen strengere maatregelen wilt. Want aan de huidige cijfers te zien, zijn ze niet eens in staat om lichtere maatregelen te volgen.

Als een minderheid zich niet aan de regels houdt, heeft dat al een grote invloed op de cijfers he, ook al houdt de meerderheid er zich wél aan.

En dat ge op pakweg FB veel mensen ziet verkondigen dat ze tegen de maatregelen zijn, geeft ook wel een vertekend beeld. Tegenstanders roepen nu eenmaal luider dan voorstanders. Het feit dat er al meer dan 1 miljoen mensen de corona-app geïnstalleerd hebben + er ook genoeg mensen zijn die geen geschikt toestel of de "kennis" niet hebben om de app te installeren, toont imo wel aan dat het draagvlak voor alles wel groter is dan ge soms zou denken op basis van reacties op internet.

Loser

Legacy Member
skrippa nr2 zei:
MVR was er snel bij om op te roepen niet meer nr Antwerpen te gaan over Brussel zweeg hij.
Zoals gans de provincie Antwerpen moest boeten voor Borgerhout, moet nu gans het land boeten voor Brussel.
Voor gerichte maatregelen is het nu waarschijnlijk al te laat, zeker omdat bepaalde groepen alles mogen itt 2 bejaarden die op een bankje zitten.

Je feiten kloppen niet. De hele provincie Antwerpen moest niet boeten voor Borgerhout. Het was Deurne, Borgerhout, en Merksem. Waarbij het van Deurne naar Wijnegem is verplaatst, waarschijnlijk door de verzorgingstehuizen als ik het me nog goed herinner. Daarnaast zat MVR toen in die GEES, en op dit moment niet meer. Dat zijn al maar moeilijk nog nuances te noemen, hè.

bassie82

Legacy Member
Loser zei:
Je feiten kloppen niet. De hele provincie Antwerpen moest niet boeten voor Borgerhout. Het was Deurne, Borgerhout, en Merksem. Waarbij het van Deurne naar Wijnegem is verplaatst, waarschijnlijk door de verzorgingstehuizen als ik het me nog goed herinner. Daarnaast zat MVR toen in die GEES, en op dit moment niet meer. Dat zijn al maar moeilijk nog nuances te noemen, hè.

Maar hij heeft wel gelijk. Er werd veel strenger en rapper gereageerd op betere cijfers in Antwerpen.
Brussel hebben ze los laten gaan en niks van maatregelen opgelegd.

Loser

Legacy Member
bassie82 zei:
Maar hij heeft wel gelijk. Er werd veel strenger en rapper gereageerd op betere cijfers in Antwerpen.
Brussel hebben ze los laten gaan en niks van maatregelen opgelegd.

Ja, als je naar geen enkel woord van z'n tekst specifiek kijkt, en het zo algemeen zet als dat er in Brussel te laat en te weinig is gereageerd, dan heeft hij gelijk.

JelleCa

Legacy Member
Toen het in Brussel zo erg werd als in Antwerpen (volgens de cijfers), zei Rudi Vervoort letterlijk "ik zie geen probleem". Dus ja, er is daar te laat en te weinig gereageerd.

TooChé

Legacy Member
En welke arts uit Brussel was dat ook alweer die ergens in de zomer verkondigde dat de maatregelen (mondmasker incl) op niks sloegen en niet nodig waren etc?
Kan iemand dat nog terugvinden?

M°°nblade

Legacy Member
TooChé zei:
En welke arts uit Brussel was dat ook alweer die ergens in de zomer verkondigde dat de maatregelen (mondmasker incl) op niks sloegen en niet nodig waren etc?
Kan iemand dat nog terugvinden?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/20/gala-kritiek/

"Bubbels en nationale maatregelen zijn onzin"

"Het valt de professor op dat de Vlaamse kranten schrijven dat er in Brussel een groot probleem is met de besmettingscijfers, “maar in het ziekenhuis zien we dat niet”. Gala onderkent dat er inderdaad meer positieve testen zijn, maar dat heeft vooralsnog geen gevolgen voor de situatie in de ziekenhuizen.

Gala ziet in zijn eigen ziekenhuis alvast geen tekenen van een tweede coronagolf: er is geen verhoging van het aantal COVID-patiënten in zijn ziekenhuis en “op de afdeling intensieve zorg blijft de toestand kalm en absoluut onder controle”.

TooChé

Legacy Member
Voel u vrij klacht in te dienen, want dat heb je nodig hé!
Tenzij je liever hebt dat huiszoekingen zonder enige klacht moeten kunnen.

kay-gell

Legacy Member
Loser zei:
Ja, als je naar geen enkel woord van z'n tekst specifiek kijkt, en het zo algemeen zet als dat er in Brussel te laat en te weinig is gereageerd, dan heeft hij gelijk.

Tuurlijk is er in Brussel te laat gereageerd maar ik vraag mij af in welke mate lokale maatregelen in een land als België überhaupt nut hebben.
Iedereen pendelt, als ge in Brussel de horeca dicht doet gaan ze naar Leuven. We zijn gewoon veel te dicht bevolkt en klein om efficiënt stedelijk of provinciaal iets te doen lijkt me.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan