Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
JelleCa zei:
Hopelijk gaan ze morgen met hun barometer gerichte maatregelen treffen. Gebieden waar het minder erg is moeten niet gestraft worden voor de erge cijfers in Wallonië, Brussel en de stad Antwerpen.

Dat is een beetje zoals zeggen : De mensen Afrika zijn nog slechter af dan de armen hier, dus de armen hier moeten we niet helpen.

Het is niet omdat het in die gebieden NOG slechter gaat, dat het goed gaat in de rest van Vlaanderen he? En als we nu woonden in de Verenigde Staten en het was zo aan de Oostkust, maar niet aan de Westkust, dan is er zeker iets voor te zeggen. Maar de afstanden hier in België zijn echt verwaarloosbaar. Het verschil in maatregelen kan echt niet te groot zijn.

Vergeten hoeveel Belgen in Nederland op café gingen na de maatregelen hier? Of de mensen vanuit Antwerpen die massaal naar de fitness ed. gingen buiten de provincie. Enz. Enz. De (potentieel besmette) mensen naar andere gebieden 'jagen', is een goede manier om de besmetting te verspreiden.

MiniJeffrey zei:
Neemt nog altijd niet weg dat het een evolutie is die zorgen moet baren. Een hele bevolking straffen omdat een paar rotte appels het verkloten en niet gecontroleerd/betrapt kunnen worden. Wat als we met deze maatregelen de besmettingen nog altijd niet onder controle krijgen, what's next? Tot hoever gaan we?

We gaan een avondklok toch niet meer een gematigde maatregel noemen? Ik herhaal mijn vraag: als een covd accin niet aanslaat, zijn we dan bereid jaren te leven met avondklokken en een overheid die zegt wie je mag zien, hoevaak, waar je mag gaan, wanneer je buiten mag kome, of je mag reizen etc.?

Iedereen zit maar te hopen op een magisch vaccin, niemand durft te zeggen wat gaat gebeuren als er geen goed vaccin beschikbaar komt.

Een hele bevolking straffen met een hoop leed in de familie door het niet nemen van maatregelen door een paar extremisten, vind ik veel erger.
Daarnaast, hoe kom je er bij dat het "door een paar rotte appels is"? Wat heeft dat er mee te maken? Volgens jouw hebben "een paar rotte appels" meer dan 180000 mensen aangestoken?

En neen, het is geen gematigde maatregel, net zoals chemo geen gematigde behandeling is voor kanker. Maar wel soms nodig is.

Swagger

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Voor mij, en dat is louter mijn mening, zijn er twee opties: er komt een vaccin die de invloed van COVID op ons leven vermindert, en de maatregelen worden terug één voor één afgeschaft, waar zaken zoals verbeterde handhygiëne, meer thuiswerk, of mondmaskers misschien gedeeltelijk overblijven, of er komt geen vaccin en we gaan er op termijn ook gewoon mee omgaan. Er gaan misschien bepaalde maatregels blijven maar op lange termijn kunnen we deze situatie niet volhouden.

Maar zoals hierboven gezegd, op dit moment zijn verstrengingen gewoon nodig.
Imo is het niet zo moeilijk, moest iedereen zich eens aan de drie basisregels houden:

1 hou 1.5m afstand, draag mondmaskersals dit niet kan
2 handhygiëne: was uw handen regelmatig
3 symptomen of ziek, blijf thuis

Is dat nu zo moeilijk?

Ondertussen media weer goed angst aant zaaien. En dan krijg je dus toestanden zoals mensen die joggen in een bos met mondmasker aan.

Renegadexxripxx

Legacy Member
ugar zei:
Indien je het acceptabel zou vinden dat 10% van de bevolking sterft aan een ziekte, dan ben je niet idioot maar gewoon ziek en rijp voor een of andere psychiatrische instelling volgens mij, wegens een totaal gebrek aan empathie

Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt empathie hebben. Maar alles heeft een grens. Het is echter de bevolking die die grens bepaalt. En de rest moet daarin mee.

Het principe dat we nu toepassen is een werkwijze om de impact te verlagen omdat we er vanuit gaan dat er een vaccin komt die ons toelaat ons normale leven te hervatten maar dan met 1% overlijdens (ik zeg maar wat) zonder dat onze gezondheidszorg inzakt. Wij doen geen expliciete ingrepen naar het minimaliseren van doden (dus volgens uw definitie zijn we dan ook niet empathisch).
Indien dat vaccin er niet komt, is er een nieuw evenwicht. En of dat nu ligt op 2%, 5%, 10% of 50% doden afhankelijk van de te nemen maatregelen ervoor zal er een nieuw evenwicht komen en dat kan dan zijn om gewoon door te kunnen leven als vroeger op 10%. Of met mondmaskers dragen op de trein, etc op 5%. Maar voor de rest van uw leven de restaurants sluiten (of in een jojo zitten) hoort er in mijn ogen dan niet bij.

Dat is hard, maar zo zit nu eenmaal een maatschappij in mekaar, je moet nu eenmaal verder. Jammeren in een hoekje heeft geen zin. Ik hoop dan enkel dat als optie de persoon die naar de ICU gebracht wordt de mogelijkheid heeft om te zeggen geef mij maar een spuitje.

Jonathan

Legacy Member
M°°nblade zei:
Bij ons is het nog erger. Superhygiënische procedures in de personeelscafetaria en bij de uitgang dan 1 grote grabbelbak appelen 'want we moeten gezond eten'.

Ze hadden er net zo goed een bord kunnen bijplaatsen 'Voor mensen die graag in ziekte/coronaverlof willen gaan'

Wat lezen we hier toch allemaal!

Was regelmatig je handen. Raak enkel een appel aan die je zal op eten. Was je appel voor het op eten. Doe dus gewoon normaal en gebruik uw gezond verstand.

nestorius

Legacy Member
the_fox zei:
Heel veel mensen vinden snelheidslimieten nutteloos: afschaffen maar!
Heel veel mensen vinden een limiet op alcohol om te mogen rijden debiel: afschaffen maar!
Heel veel mensen vinden belastingen geldklopperij: afschaffen maar!
Heel veel mensen vinden boetes voor sluikstorten te duur: afschaffen maar!
...

Moet ik verdergaan?

Euh is dit een buikgevoel of heb je daar cijfers van. Want in mijn omgeving heb ik toch geen zo'n mensen die dat vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

phate_13

Legacy Member
nestorius zei:
Euh is dit een buikgevoel of heb je daar cijfers van. Want in mijn omgeving heb ik toch geen zo'n mensen die dat vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

Neem je dat nu serieus?
Heb je gezien op wat dit een reactie is?

nestorius

Legacy Member
Timothy555 zei:
Jullie doen echt alsof Corona nog een factor 50 keer meer besmettelijk is dan het al is. Djeezes, uit een bak appelen grabbelen is tegenwoordig al levensgevaarlijk.

Ik vraag me echt af waarom ik nog geen Corona gehad heb. Zoveel geluk kan iemand toch niet hebben? Bij ons worden er inderdaad gewoon zo’n dingen gedaan...
De slinger is in 2 gesplitst en langs beide kanten doorgeslagen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

LSDsmurf

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Neemt nog altijd niet weg dat het een evolutie is die zorgen moet baren. Een hele bevolking straffen omdat een paar rotte appels het verkloten en niet gecontroleerd/betrapt kunnen worden. Wat als we met deze maatregelen de besmettingen nog altijd niet onder controle krijgen, what's next? Tot hoever gaan we?

We gaan een avondklok toch niet meer een gematigde maatregel noemen? Ik herhaal mijn vraag: als een covd accin niet aanslaat, zijn we dan bereid jaren te leven met avondklokken en een overheid die zegt wie je mag zien, hoevaak, waar je mag gaan, wanneer je buiten mag kome, of je mag reizen etc.?

Iedereen zit maar te hopen op een magisch vaccin, niemand durft te zeggen wat gaat gebeuren als er geen goed vaccin beschikbaar komt.

Over dat scenario hoor je inderdaad niet veel en eerlijk gezegd vind ik de berichtgeving en resultaten van de vaccins toch niet zo bemoedigend.

Maar op dit moment is er echter weinig keuze, strengere maatregelen is het enige dat kan voorkomen dat volgende maand ziekenhuizen vol liggen.

the_fox

Legacy Member
nestorius zei:
Euh is dit een buikgevoel of heb je daar cijfers van. Want in mijn omgeving heb ik toch geen zo'n mensen die dat vinden.
Exact het punt dat ik wou maken ;)

Sylverscythe

Legacy Member
JelleCa zei:
Hopelijk gaan ze morgen met hun barometer gerichte maatregelen treffen. Gebieden waar het minder erg is moeten niet gestraft worden voor de erge cijfers in Wallonië, Brussel en de stad Antwerpen.

Aangezien België maar een zakdoek groot is lijkt mij dat niet zo realistisch eigenlijk. Er zijn ook niet zoveel gemeentes meer die niet donkerrood kleuren als je naar positieven/100.000 inwoners kijkt.

Ondertussen, Maarten Boudry op fb:
Als we twee weken geleden hadden ingegrepen, hadden we een veel betere kans gehad om een nieuwe lockdown te vermijden. De versoepelbrigade heeft haar ergste nachtmerrie (een #lockdown2) juist véél waarschijnlijker gemaakt, door hardnekkig te minimaliseren en ontkennen.
En toen we dan EINDELIJK ingrepen, dankzij nieuwe regering, ging diezelfde versoepelbrigade nog populistische prietpraat verkopen om het beleid te ondermijnen. (https://bit.ly/340iVCZ) Ja, dit maakt me echt kwaad. Lieven Annemans zou zich moeten excuseren voor de perfide rol die hij gespeeld heeft.
Veel mensen vragen zich hier af waar mijn "rancune" en "vendetta" tegen Lieven Annemans vandaan komt. Zij vergissen zich. Ik heb helemaal niets tegen Annemans. Ik heb hem nooit ontmoet, en wens hem als persoon het allerbeste toe. Ik wil best geloven dat hij integer is. Maar als academicus (mét politieke macht) heeft hij op een cruciaal moment gevaarlijke onzin verspreid: de dwaze analogie met bacteriële longinfecties, de ontkenning van stijgende besmettingen, de verdachtmaking van virologen, de kudde-immuniteit, de gelijkschakeling met griep (https://bit.ly/2H0V6lz). Met die desinformatie heeft Lieven Annemans ook mijn universiteit UGent schade berokkend. Natuurlijk, er zijn mensen die (veel) gekkere dingen beweerden, maar die hebben geen macht. Geen enkele 'klimaatscepticus' heeft (in België) een vergelijkbare invloed op klimaatbeleid.

Biljart

Legacy Member
Strengere maatregelen hebben geen draagvlak zolang men niet durft te zeggen waar de problemen zich voordoen.
Men weet het, maar men durft het niet zeggen.
Ik las deze ochtend dat in Molenbeek amper 2 Corona-PV’s zijn uitgeschreven - in Gent daarentegen bijna 100.
Politie in Brussel zegt met weinig woorden dat het hopeloos is daar.

Een avondklok ? Sorry. We gaan niet terug naar Nazi-Duitsland.
De vergelijking met kanker en Chemo? Gaan we het hele lichaam behandelen of alleen de zieke delen? Ik kies voor het tweede.

Economie om zeep, stijgende werkloosheid en staatsschuld, dat wordt mooi.

En inderdaad - sommigen doen hier smalend over commentaren op FB en HLN- maar dat is wel de toon van het volk. Een volk waar “de democratie” schrik van heeft.

Sylverscythe

Legacy Member
Biljart zei:
Strengere maatregelen hebben geen draagvlak zolang men niet durft te zeggen waar de problemen zich voordoen :”de moeilijk bereikbaren” dus.
Ik las deze ochtend dat in Molenbeek amper 2 Corona-PV’s zijn uitgeschreven - in Gent daarentegen bijna 100.
Politie in Brussel zegt met weinig woorden dat het hopeloos is daar.

Een avondklok ? Sorry. We gaan niet terug naar Nazi-Duitsland.

Economie om zeep, stijgende werkloosheid en staatsschuld, dat wordt mooi.

En inderdaad - sommigen doen hier smalend over commentaren op FB en HLN- maar dat is wel de toon van het volk. Een volk waar “de democratie” schrik van heeft.

Als het enkel aan die groepen zou liggen zouden de cijfers buiten de steden goed meevallen, zeker gezien hoe weinig geïntegreerd die mensen zijn en hoe weinig contact die gemeenschappen met elkaar en met andere groepen hebben.

Ja, het is triest en wraakroepend dat (vooral in Brussel) er zo weinig wordt gedaan, maar doen alsof die mensen voor alles verantwoordelijk zijn is onzin. Die gevallen van een pagina terug die de regels aan hun laars lappen lijken mij niet tot die groepen te behoren.

(Ik wil ook betwijfelen of dat de taal van het volk is of de taal van mensen die heel hard roepen, iets dat je wel vaker ziet bij mensen met te weinig kennis van zaken om hun onwetendheid in te zien.)

sandervdw

Legacy Member
Biljart zei:
Strengere maatregelen hebben geen draagvlak zolang men niet durft te zeggen waar de problemen zich voordoen.
Men weet het, maar men durft het niet zeggen.
Ik las deze ochtend dat in Molenbeek amper 2 Corona-PV’s zijn uitgeschreven - in Gent daarentegen bijna 100.
Politie in Brussel zegt met weinig woorden dat het hopeloos is daar.

Een avondklok ? Sorry. We gaan niet terug naar Nazi-Duitsland.
De vergelijking met kanker en Chemo? Gaan we het hele lichaam behandelen of alleen de zieke delen? Ik kies voor het tweede.

Economie om zeep, stijgende werkloosheid en staatsschuld, dat wordt mooi.

En inderdaad - sommigen doen hier smalend over commentaren op FB en HLN- maar dat is wel de toon van het volk. Een volk waar “de democratie” schrik van heeft.

8 op de 10 vlamingen willen strengere maatregelen? Wie zijn die mensen waar jij van denkt dat ze dat niet willen?

Lobmans

Legacy Member
Biljart zei:
Strengere maatregelen hebben geen draagvlak zolang men niet durft te zeggen waar de problemen zich voordoen.
Men weet het, maar men durft het niet zeggen.
Ik las deze ochtend dat in Molenbeek amper 2 Corona-PV’s zijn uitgeschreven - in Gent daarentegen bijna 100.
Politie in Brussel zegt met weinig woorden dat het hopeloos is daar.

Een avondklok ? Sorry. We gaan niet terug naar Nazi-Duitsland.
De vergelijking met kanker en Chemo? Gaan we het hele lichaam behandelen of alleen de zieke delen? Ik kies voor het tweede.

Economie om zeep, stijgende werkloosheid en staatsschuld, dat wordt mooi.

En inderdaad - sommigen doen hier smalend over commentaren op FB en HLN- maar dat is wel de toon van het volk. Een volk waar “de democratie” schrik van heeft.

Er is een héél groot probleem binnen bepaalde gemeenschappen/buurten. Op andere plaatsen zijn de problemen minder groot, maar wel degelijk óók groot. Het ene hoeft het ander dus niet te minimaliseren.

phate_13

Legacy Member
Biljart zei:
Strengere maatregelen hebben geen draagvlak zolang men niet durft te zeggen waar de problemen zich voordoen.
Men weet het, maar men durft het niet zeggen.
Ik las deze ochtend dat in Molenbeek amper 2 Corona-PV’s zijn uitgeschreven - in Gent daarentegen bijna 100.
Politie in Brussel zegt met weinig woorden dat het hopeloos is daar.

Een avondklok ? Sorry. We gaan niet terug naar Nazi-Duitsland.
De vergelijking met kanker en Chemo? Gaan we het hele lichaam behandelen of alleen de zieke delen? Ik kies voor het tweede.

Economie om zeep, stijgende werkloosheid en staatsschuld, dat wordt mooi.

En inderdaad - sommigen doen hier smalend over commentaren op FB en HLN- maar dat is wel de toon van het volk. Een volk waar “de democratie” schrik van heeft.

Natuurlijk verkies ik ook "om het tweede" te doen, indien mogelijk. Maar weet jij dat exact hoe dit exact zo aan te pakken? Denk je echt dat er een manier is die enkel corona aanpakt, zonder iets anders te raken?


nestorius zei:
Ja op een selectieve quote waarbij hij de laatste zinnen moedwillig weg laat. Een belangrijke nuance nochtans in zijn post. Ik ben het bitter weinig eens met thimothy maar daarom moeten we nog niet selectief beginnen lezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk


Nu is het plots selectief zijn als je enkel reageert op een bepaald stuk van wat iemand zegt? Moeten we altijd op alles reageren als we reageren of anders zwijgen?

nestorius

Legacy Member
phate_13 zei:
Neem je dat nu serieus?
Heb je gezien op wat dit een reactie is?
Ja op een selectieve quote waarbij hij de laatste zinnen moedwillig weg laat. Een belangrijke nuance nochtans in zijn post. Ik ben het bitter weinig eens met thimothy maar daarom moeten we nog niet selectief beginnen lezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

nestorius

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Aangezien België maar een zakdoek groot is lijkt mij dat niet zo realistisch eigenlijk. Er zijn ook niet zoveel gemeentes meer die niet donkerrood kleuren als je naar positieven/100.000 inwoners kijkt.

Ondertussen, Maarten Boudry op fb:

Man Boudry begint toch ook serieus de populist uit te hangen hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

skrippa nr2

Legacy Member
Biljart zei:
Strengere maatregelen hebben geen draagvlak zolang men niet durft te zeggen waar de problemen zich voordoen.
Men weet het, maar men durft het niet zeggen.
Ik las deze ochtend dat in Molenbeek amper 2 Corona-PV’s zijn uitgeschreven - in Gent daarentegen bijna 100.
Politie in Brussel zegt met weinig woorden dat het hopeloos is daar.

Dit.
Strengere maatregelen zijn nutteloos als men er zelfs niet in slaagt om de huidige maatregelen te doen naleven.
Moet iedereen boeten omdat de lakse Brusselse regering te laf is om bepaalde groepen aan te pakken ?

JelleCa

Legacy Member
Toen het in Antwerpen deze zomer de slechte kant opging stond iedereen te roepen voor gerichte maatregelen (en zijn deze er ook gekomen) en nu zou het plots niet meer kunnen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan