Mij effe verduidelijken
Dat weet ik, wettelijk gezien klopt dat. Maar...
(Laten we er vanuit gaan dat we die HIP laten omzetten naar SSV)
Door uw HIP zit ge zoiezo al vast met uw SSV bij Fortis. Ik denk niet dat ge uw HIP kunt laten omzetten naar een SSV van bijv. "Germinal", of vergis ik mij daarin? (mijne bankdirecteur heeft dat althans toch zo laten blijken) Dus als ge bij andere banken gaat babbelen hebt ge al een zwakkere onderhandelingspositie want ge zit met ne SSV van Fortis. Grootbanken zijn gekend voor hun dure SSV's.
Klopt, maar bij lange termijnsparen betaalt men bij het bereiken van de 60-jarige leeftijd wel 10% belastingen op het theoretisch kapitaal. Wilt ge aan uw geld kunnen voor uw 60e verjaardag (wel niet van toepassing op HIP doordat ge die wilt omzetten naar SSV) dokt ge 33% af!
Hoe zit dat dan bij die HIP?
Als ge dat laat omzetten naar een SSV is dat idd missch voordeliger want infeite is dat "middellange termijnsparen" waardoor ge die belastingen een beetje ontwijkt ivgm een kapitaal dat blijft groeien.
Wat gebeurt er als men kiest deze niet of slechts deels om te zetten naar een SSV? Kan men dan door sparen? Zo ja veronderstel ik dat dit nog steeds aftrekbaar is, maar nutteloos wanneer met een lening heeft die men kan inbrengen.
HIP is zeker niet oninteressant. Maar om het een must-have te noemen voor iedereen die nog thuis woont vind ik om een of andere reden erover.
Soit, ik sta er idd vrij sceptisch tegenover. Ik heb effe overwogen om een HIP te nemen bij Fortis. Maar het feit dat ge daarmee al bijna aangeeft dat ge ook een lening bij hun aan gaat gaan heeft mij toch tegengehouden om dit te doen. (ook al is het wettelijk mogelijk uw SSV en HL bij verschillende banken te nemen).
Daarbij vind ik het nogal goedkoop dat al die banken het allemaal ewa vertroebelen door maar te dweepen met dat fiscaal voordeel waardoor ze de eigenlijke intresten lekker laag kunnen houden.
Dat fiscaal voordelig sparen (in de vorm van LT, Pensioensparen,...) ga ik zeker nog doen in de toekomst. Alleen ben ik van mening dat ik daar het best mee wacht tot ik een huis heb gekocht en een lening moet afbetalen. Op die manie kan ik ook zien of ik dat al dan niet nog effectief fiscaal kan inbrengen.