Archief - beeldjes per seconde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hiapoe

Legacy Member
In verband met de discussie omtrent fps (frames per second) in games:

Hoeveel beeldjes per seconde kan een menselijk oog eigenlijk verwerken maximum? Ik probeer het op te zoeken, maar blijkt een moeilijk onderwerp te zijn...

Daaruit volgende vraag: Maakt het eigenlijk uit of je een spel speelt aan 30fps ten opzichte van 150fps? Volgens mij ziet het oog daar helemaal geen verschil tussen, of wel? (Uiteraard als je onder de 10fps zakt dan ga je het zeker merken)

RIOT^

Legacy Member
tv draaid aan 40fps dus veel meer dan dit kunnen we niet!!

TIIMM

Legacy Member
ik dacht dat dat 24/25 fps was dat het menselijk oog kon waarnemen

Gavin

Legacy Member
Als je snel beweegt met uw muis, dan zie je toch dat de lijn onderbroken wordt. Dus het oog werkt werkelijk met beelden per seconde?

Parnakra

Legacy Member
Gavin zei:
Als je snel beweegt met uw muis, dan zie je toch dat de lijn onderbroken wordt. Dus het oog werkt werkelijk met beelden per seconde?
Dat is meestal de hardware die even niet meer mee kan met het renderen, me dunkt.

devilface

Legacy Member
Als ge specifiek games bedoelt, dan valt het te zien welk soort game ge speelt. Voor een PC is een game heel simpel. Er worden wat berekeningen gedaan en een aantal keer per second (=fps) smijt ge een nieuw beeld op het scherm. De PC geeft dus gewoon een aantal aparte beelden per seconde weer. Als mens gaat uw brein van al die foto's per seconde een soort film maken. Als er nu erg veel verandering is per beeld, dan gaat ge, bij lage fps, denken dat uw spel hapert, maar alleen omdat uw hersenen al die verandering niet kunnen vatten en niet noodzakelijk omdat er niet genoeg beelden per seconde zijn.

Bij film merkt ge geen hapering meer vanaf 24 fps, maar dit ligt niet aan uw ogen, maar aan het materiaal waarmee film opgenomen wordt. Pelicule wordt per frame een aantal keer aan bestraald door licht, wat uiteindelijk leidt tot een opname. Het feit dat er een minieme tijd tussen die bestralingen zit leidt tot heel kleine foutjes in de opname. Voor uw hersenen geen probleem vermits die zelf een soort fout inbouwen bij het bekijken van een film en ge dus de indruk van een vloeiend geheel krijgt. Hetzelfde principe geldt voor digitale camera's, maar die komen tot een opname met CCD's.

Vergelijk het met het snel bewegen van uw hand en het traag bewegen van uw hand. Snel bewegen geeft een wazig beeld, terwijl traag bewegen een heel scherp beeld geeft. In uw hersenen denkt ge dus "Snel = onscherp, traag = scherp". Bij film is dit automatisch zo omdat de apparatuur zelf die onscherpte inbouwt. Bij games is die niet zo omdat uw PC gewoon een aantal keer per seconde een perfect scherp beeld geeft. Uw hersenen moeten dus die onscherpte zelf toevoegen. Als er dan bruuske veranderingen per overgang zijn, dan denkt ge dat ge een schokkerig spel speelt. Vergelijk een shooter maar is met een flight sim. Een shooter spelen aan 30 fps is om hoofdpijn van te krijgen, terwijl een flight sim aan 30 fps perfect genietbaar is.

R.Winters

Legacy Member
Hiapoe zei:
In verband met de discussie omtrent fps (frames per second) in games:

Hoeveel beeldjes per seconde kan een menselijk oog eigenlijk verwerken maximum? Ik probeer het op te zoeken, maar blijkt een moeilijk onderwerp te zijn...

Daaruit volgende vraag: Maakt het eigenlijk uit of je een spel speelt aan 30fps ten opzichte van 150fps? Volgens mij ziet het oog daar helemaal geen verschil tussen, of wel? (Uiteraard als je onder de 10fps zakt dan ga je het zeker merken)
Om gewoon duidelijk op u vragen te antwoorden :p
- 24/25 Fps inderdaad

- En zoals hierboven prachtig werd uitgelegd hangt het er van af welk soort game ge aant spelen zijt :)

Rage

Legacy Member
Uw FPS heeft ook zeer veel invloed op de feeling van de game. Een spel dat aan 200fps bolt voelt vlotter & soepeler aan dan een spel dat op 60fps bolt. Ge ziet geen verschil, ge voelt het wel. (Vb Quake3 heeft hier veel last van)

Daedie

Legacy Member
zoals devilface zegt. Films zijn nog heel iets anders als games. En bij games merk ik persoonlijk nog een heel duidelijk verschil tot 40 fps. Boven 40 fps ook "soms", dat hangt van de game in kwestie af.

Bij RTS-en merkt ge zelfs niet veel meer boven 30 fps denk ik. rts-en bollen over het algemeen ook op lagere framerates als shooters.

Snd

Legacy Member
Minimum Rage zei:
Uw FPS heeft ook zeer veel invloed op de feeling van de game. Een spel dat aan 200fps bolt voelt vlotter & soepeler aan dan een spel dat op 60fps bolt. Ge ziet geen verschil, ge voelt het wel. (Vb Quake3 heeft hier veel last van)

Normaal gezien zou dat toch niet mogen? Boven de 60 merk je geen enkel verschil meer dacht ik :)

Ion1c

Legacy Member
dude nogmaals hangt af van welke game en heeft geen ruk te zien met je ogen het verschil tussen 200 en 60 fps

smg_phoenix

Legacy Member
Meeste pc schermen tonen maar 60 beelden per seconde sommige 100
Wordt met met hz aangeduid .

Hiapoe

Legacy Member
Terrorist_Hell zei:

thanks voor deze links, erg interessant.
En in het geval van Quake denk ik dat het vooral afhangt van de reactiesnelheid en dpi van je muis, en minder van de fps (als die tenminste niet onder de 50 gaat)... als ik het nu een beetje begrijp :)

Gentille

Legacy Member
Ik dacht eens boven de 30 dat het niet meer uitmaakt. De Amerikaanse films draaien aan 23.976 fps en Europese aan 25 fps en ik merk wel het verschil. De camerabewegingen komen iets schokkender over imo. Maar op de lange duur wen je daar ook wel aan.

Phil

Legacy Member
e-jector zei:
Normaal gezien zou dat toch niet mogen? Boven de 60 merk je geen enkel verschil meer dacht ik :)

Dat denken de meeste mensen ja :)

Speel Q3 eens op 24/25fps, 60fps, of op de ideale 125fps :)

Kom dan nog eens terug naar dit topic :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan