Archief - Upgrade grafische kaart PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

xDama

Legacy Member
Hoi,

Mijn PC is ondertussen een 2-tal jaar oud en draait nog steeds even soepel als in het begin, maar met het oog op toekomstige games/apps zou ik toch een kleine upgrade willen uitvoeren.

Ik wil zeker en vast de grafische kaart upgraden en optioneel nog extra ram bijsteken.

Code:
1 x POWERCOLOR RADEON HD4850 (625 mhz, 512 mb, DDR3, 1986 mhz, 256 bit, 10.1, fan)
1 x ASUS P5Q (P45, 1600 mhz, pci-e 2.0, ddr2, 8 channel, raid) 
1 x SAMSUNG Spinpoint F1 (750 gb, sata/300, 8.9 ms, 7200 rpm, 32 mb, 3.5") 
1 x G.SKILL 4GBPQ (4096 mb, 800 mhz, CL5, 1.85 v, non-ecc, unbuffered, kit of 2) 
1 x INTEL CORE 2 QUAD Q6600 (2.4 ghz, 1066 mhz, 8 mb, s775, 105 watt, boxed)

Nu heb ik volgende vragen:

1.- Is het nuttig van extra ram bij te steken? Ik heb nu 4gb DDR2 en in de meeste PC's zie ik atm zelden meer dan 4gb zitten. Ik game dagelijks, maar ik werk voornamelijk dagdagelijks met een groot deel van CS5, waardoor mijn PC toch serieus moet kunnen werken.

2.- Wat is de beste grafische kaart op het gebied van prijs/vergelijking die ik atm kan kopen? 2 jaar terug was de HD4850 een goeie 120 EUR en ik ben heel tevreden van de kaart, maar voor huidige, zware games begint het beestje tekort te komen.

Alvast bedankt!

phate_13

Legacy Member
Op welke resolutie speel je? Heb je de 512MB of 1GB versie van de kaart?

Persoonlijk zou ik eens kijken voor een extra HD4850 bij te steken in crossfire, door 2de hands eentje bij te kopen. Zal je een 50 euro kosten en zal je prestaties in de buurt van een HD5850 bezorgen. Wat toch zeer mooi is.

Geheugen bijsteken zal niets/niet veel opleveren.

Wasbeer

Legacy Member
ja ik denk dat dat het beste gaat zijn (2x4850)
msh een 5770 op de kop kunnen tikke dit zal ook wel goed lopen !

phate_13

Legacy Member
Een HD5770 ~= HD4870, dus niet echt een upgrade van een HD4850. :)

PS: Denk er ook aan dat de nieuwe generatie van AMD kaartjes eraan zit te komen. Dus koop zeker niets nieuws van de huidige HD5xxx serie op het moment, imho.

xDama

Legacy Member
phate_13 zei:
Op welke resolutie speel je? Heb je de 512MB of 1GB versie van de kaart?

Persoonlijk zou ik eens kijken voor een extra HD4850 bij te steken in crossfire, door 2de hands eentje bij te kopen. Zal je een 50 euro kosten en zal je prestaties in de buurt van een HD5850 bezorgen. Wat toch zeer mooi is.

Geheugen bijsteken zal niets/niet veel opleveren.

Het is de versie van 512mb.

Mijn 1e scherm staat op 1680x1050 en het 2e scherm staat op 1024x768. Het 2e scherm wordt ook gebruikt, maar da's bv. om in Photoshop mijn werkbalken te zetten bv.

Ik had oorspronkelijk ook gedacht om er nog een 4850 in Crossfire bij te steken, maar gaat mijn voeding dat trekken? Ik heb mijn volledige setup er nu niet bijgezet, maar er zitten 2 HDD in, externe geluidskaart, 2 DVD-writers...

Ik zit momenteel met een ingebouwde Antec 430 Watt voeding.

phate_13

Legacy Member
Die voeding zou dat moeten kunnen trekken. Je kunt het toch zeker proberen. Dat is een degelijke voeding, als daar te veel Watt van word gevraagd zal deze zichzelf gewoon uitschakelen, kan geen kwaad voor je systeem.

Pas als je merkt dat je problemen begint te krijgen met je systeem na de upgrade zo ik een upgrade overwegen.

PS: Hmm wel nog: Welke Antec 430Watt voeding? Antec heeft vershillende reeksen...

xDama

Legacy Member
phate_13 zei:
Die voeding zou dat moeten kunnen trekken. Je kunt het toch zeker proberen. Dat is een degelijke voeding, als daar te veel Watt van word gevraagd zal deze zichzelf gewoon uitschakelen, kan geen kwaad voor je systeem.

Pas als je merkt dat je problemen begint te krijgen met je systeem na de upgrade zo ik een upgrade overwegen.

PS: Hmm wel nog: Welke Antec 430Watt voeding? Antec heeft vershillende reeksen...

De voeding is een 80 PLUS certified 430W EarthWatts van Antec. Ik lees toch hier en daar dat je een minium van 500W nodig hebt om een HD4850 in Crossfire te zetten.

Het ding is, als ik een 2e HD4850 én een andere voeding moet kopen, dan kan ik voor dat geld toch al een nieuwe kaart kopen?

phate_13

Legacy Member
Veel mensen raden een veel te zware voeding aan. Ik ken iemand die op een 550Watt voeding 2 GTX460's draait. Ik ken iemand die toen de 8800GTX nog een goede kaart was, deze draaide op een 450Watt voeding. HD4850's zijn zuinige kaartjes, deze 430Watt voeding zal dat zeker aankunnen. Het wattage is niet zo belangrijk, vooral de kwaliteit van de voeding.

En een nieuwe kaart kopen, dat kost je minstens 200 euro als je wat presatiewinst wilt. 250 euro als je de prestaties van HD4850 in crossfire wilt.

*Edit* Exoronic van hier op het forum met deze setup:
Gigabyte P55 UD4
I7 860
2x2gb Geil ram
4X gewone hdd's
1x WD green
1x SSD
3x 140mm fans ( case )
1x 120 mm fan ( cpu cooler )
1x GTX 460
Be Quiet 550W straightpower

Wou upgraden, had dus ook dezelfde vraag over de voeding, heeft nu 2 GTX460's steken:
Hoi :)

ik heb ondertussen een GTX460 sli config steken , en ik kan hierbij bevestigen dat een Be quiet 550watt dit zonder probs draait ( zelfs benchen gaat zonder probs :D )

erg bedankt voor je info :)

xDama

Legacy Member
Welja, op de site van Antec heb je een app waarbij je je nodige wattage kan uitrekenen. Met mijn huidige setup zou ik al 630W nodig hebben en in Crossfire 740W. Gezien ik met die 430W nu ruimschoot toekom, ga ik het eens proberen in Crossfire.

Bedankt phate_13 voor het advies!

phate_13

Legacy Member
Dan heb je wellicht dual of quadsocket genomen en de app niet fatsoenlijk ingevuld.

xDama

Legacy Member
Nu je het zegt, dat klopt! Ik heb mij daar blijkbaar mislezen. Als ik dat nu bereken kom ik op 446W voor de HD4850 in Crossfire.

phate_13

Legacy Member
En dat is het minimum qua voeding dat men aanraad. Zonder rekening te houden met de kwaliteit ed.

Als je dan nog eens weet dat een config bijna nooit zijn max wattage kan bereiken, daar moet je echt al moeite voor doen EN dat een degelijke voeding altijd nog wat marge heeft boven zijn maximum (binnen de ATX specs, absoluut zonder problemen!), dan zie je dus dat dat absoluut moet gaan.

xDama

Legacy Member
Ik heb nu de 2e HD4850 gekocht en ik wou hem net in mijn case installeren, maar dan viel er mij iets enorm banaals op: ik heb slechts 1 verbinding van mijn voeding naar mijn grafische kaart. De 6-pin PSU-aansluiting dus.

Wat nu?

Vorda

Legacy Member
Je kan een molex plug omzetten naar een 6-pin aansluiting door een tussenstukje dat normaalgezien bij je kaart zit.

flyingdutchman

Legacy Member
Of anders kun je ze ook voor een paar $ van Ebay halen.

@ phate: aankoopadvies update dan?

flyingdutchman

Legacy Member
We raden nu 650W's aan bij een 5770 CF systeem. Is dit dan niet overkill (systeem 3 vooral).

xDama

Legacy Member
Vorda zei:
Je kan een molex plug omzetten naar een 6-pin aansluiting door een tussenstukje dat normaalgezien bij je kaart zit.

Och, verdomme! Ik heb daar compleet overgekeken in die doos :s Mijn excuses!

Meteen alles installeren sie!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan