Archief - Goede open hoofdtelefoon! :D

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kwintus5

Legacy Member
Hey allen,

Ik woon nog thuis en kan mijn muziek/games dus niet echt luid zetten. (Mede doordat we een nogal open huis hebben). Hiervoor wil ik dus graag een headphone kopen, maar liefst eentje met een open bouw, zodat ik nog altijd dingen hoor die gebeuren in huis.

Ik dacht aan deze:

Sennheiser HD 598 Hoofdtelefoon - Hoofdtelefoonstore.be

Is natuurlijk wel direct met een prijskaartje, maar het is dan ook een investering die toch wel wat jaren zou moeten meegaan.

Natuurlijk dacht ik ook aan een headset, zodat ik de mogelijkheid open hou voor VOIP in games. Maar daar heb ik me laten wijsmaken dat headsets geen goede geluidskwaliteit leveren en dat het dus beter is om een aparte microfoon te kopen.

Dus, ideetjes? Ik hoor dat e bas bij deze sennheiser HD598 wel beetje achter hinkt, maar is dit merkbaar?

Nog een vraag, ik heb een moederbord van 150 euro dat DTS ondersteund, kan dit genoeg geluidskwaliteit leveren om deze headphone tot zijn recht te laten komen?

Bedankt voor je mening allesinds! :D

mdgf

Legacy Member
Natuurlijk dacht ik ook aan een headset, zodat ik de mogelijkheid open hou voor VOIP in games. Maar daar heb ik me laten wijsmaken dat headsets geen goede geluidskwaliteit leveren en dat het dus beter is om een aparte microfoon te kopen.
Correct. Gewoon een clip on aan de draad van uw headphone hangen (Zalman MIC MC1 bv).

Een 598 is normaal net zoals de vorige generatie (595 vs 555) de "lagere" headphone met exact dezelfde drivers en enkel een stukje plastiek toegevoegd die het geluid wat naar beneden haalt en je perfect zelf kunt verwijderen.
Sennheiser’s New HD558 and HD598 | Headfonia
Ook nog een mooie vergelijking van dezelfde (zeer goede, maar hij gebruikt wel versterkers van >1000€) site: Old and New: HD555, HD558, HD598 | Headfonia

Dat gezegd zijnde vind ik de 598 wel belachelijk mooi, terwijl ik de 558 er maar simpeltjes uit vindt zien.

Dus, ideetjes? Ik hoor dat e bas bij deze sennheiser HD598 wel beetje achter hinkt, maar is dit merkbaar?
Ik heb zelf de 555 (gemod naar 595, maar tbh merk ik daar niet veel van) en ik vind dat zeker geen enkel probleem, heel gecontroleerde/strakke bas, maar als je echt aardschokkende bass wilt zijn er zeker betere opties.

Nog een vraag, ik heb een moederbord van 150 euro dat DTS ondersteund, kan dit genoeg geluidskwaliteit leveren om deze headphone tot zijn recht te laten komen?
Zeker, de 5xx reeks is ook heel gemakkelijk aan te drijven, dus een amp is zeker niet nodig. Een externe DAC (bv fiio e10) zou je kunnen overwegen, maar of dat veel verschil in geluidskwaliteit gaat opleveren kan ik niet zeggen.

Wat is je budget en naar wat voor muziek ga je vnl luisteren?

Kwintus5

Legacy Member
Goh, ik vind dit al op het randje qua budget. :D Ben gewoon van naar speakers te luisteren van 100 euro en hoofdtelefoons van 50 euro ofzo.

Ik zou het vooral gebruiken om te gamen, om naar gamemuziek te luisteren, om naar pop/klassieke muziek te luisteren en om tussendoor aan te sluiten op mijn piano :D

Wat is het minimum kbps voor liedjes om de kwaliteit van deze hoofdtelefoon geen onrecht aan te doen? (Kwestie dat ik weet op welk niveau cd's te rippen)

Bedankt alvast mdgf voor de info :D

mdgf

Legacy Member
De 598 kost 153€ (incl levering) op amazon dus dat dan als max budget veronderstel ik?

Wat is het minimum kbps voor liedjes om de kwaliteit van deze hoofdtelefoon geen onrecht aan te doen? (Kwestie dat ik weet op welk niveau cd's te rippen)
Dat hangt er allemaal wat van af, bij "radiomuziek" hoor je zelden verschil tussen 128kbps en lossless. Bij andere muziek die ik dubbel heb staan (128kbps en 320kbps/V0) hoor ik dan weer een serieus groot verschil.
Persoonlijk rip ik alles naar lossless (FLAC) (archivering, pc) en/of V0 (mp3speler) en download ik in V0 (320kbps als V0 niet te vinden is) onder het motto "baat het niet, dan schaadt het niet" (opslagruimte genoeg).

Ik zou gewoon niet onder 192kbps of V2 gaan.

Ik zou het vooral gebruiken om te gamen, om naar gamemuziek te luisteren, om naar pop/klassieke muziek te luisteren en om tussendoor aan te sluiten op mijn piano
Met klassiek kan een 5xx zeker goed overweg, over pop kan ik me moeilijk uitspreken (te weinig geprobeerd).
Je kunt mss eens kijken hoe een Beyerdynamics DT770 dat doet, of een AKG K2xx MKII.
Anders is de Audio Technica ATH AD700 er ook nog, maar die is wel heel bass-shy dus gezien je eerdere vraag wss niet wat je zoekt (alhoewel heel vaak aangeraden voor klassiek).
Of als je op je centen wilt zitten blijft de Creative Aurvana Live! enorm goed bang/buck (totaal andere prijsklasse, maar niet persé qua prestaties).

En as always: als je tijd hebt kun je zelf zoveel info vinden als je wilt (en meer): http://www.head-fi.org/, (gebruik er de zoekfunctie)

-BVR-

Legacy Member
mdgf zei:
Correct. Gewoon een clip on aan de draad van uw headphone hangen (Zalman MIC MC1 bv).

Let op: dit gaat lang niet bij alle headphones lukken, enkel als je een iets dikkere draad hebt. Veel koptelefoons hebben een dunnere draad. Ikzelf heb een Creative Aurvana en een Zalman Mic 1 en ik moet 'em clippen aan m'n t-shirt, want de draad van m'n headphones is niet dik genoeg. :)

Kwintus5

Legacy Member
Allez, meer dan 200 euro lijkt me beetje te veel van het goeie, dus laten we dat als limiet zetten.

Mijn magazine (FWD_magazine) raadt van beyerdynamics de DT-440 aan, maar eerder een beste bang for buck-keuze. Ook de Audio-technica ATH-M50 raden ze aan, maar das dan een gesloten ontwerp, wat ik liever niet heb.

Ik wil een goeie hoofdtelefoon, die muziek laat horen zoals het bedoelt was. En een open ontwerp, zodat ik mijn moeder hoor roepen als ze me nodig heeft. :P (Ze wordt nogal lastig als ik niet snel reageer)

Nu heb ik het gevoel dat ik mijn muziek soms (te) stil moet zetten (om anderen niet te storen) en zodoende de mooie muziek mis/maar half hoor. :)

Samus007

Legacy Member
Ik heb vorig jaar de RS180 gekocht voor een 190 euro dacht ik, is een open design maar is wel een draadloos, subliem geluid voor een draadloos systeem te zijn en heel comfortabel, ik loop door heel mijn huis ermee en signaalsterkte blijft tenzij ik in de garage kom.

natuurlijk is corded systeem naar geluiudskwaliteit onklopbaar

Kwintus5

Legacy Member
Samus007 zei:
Ik heb vorig jaar de RS180 gekocht voor een 190 euro dacht ik, is een open design maar is wel een draadloos, subliem geluid voor een draadloos systeem te zijn en heel comfortabel, ik loop door heel mijn huis ermee en signaalsterkte blijft tenzij ik in de garage kom.

natuurlijk is corded systeem naar geluiudskwaliteit onklopbaar

Draadloos is echt niet nodig bij mij :P welke corded zou jij dan aanraden?

Heb schrik dat de HD598 te weinig bas geeft.

Kwintus5

Legacy Member
MrJtorfs zei:

Haalt deze dezelfde kwaliteit als de HD 598?

Heb wat rondgelezen en deze is blijkbaar gesloten ontwerp, wat ik liever niet heb. :) Toch bedankt!

*edit* De sites spreken elkaar tegen, maar aangezien headsets niet dezelfde kwaliteit leveren als aparte headphones, blijf ik liever bij een pure headphone. :)

mdgf

Legacy Member
Op zich is (veel) meer bass geen probleem en er zijn dan verschillende interessante headphones binnen je budget die sebiet bij me opkomen, enkel zijn ze allemaal closed back :(.
(Beyer DT770(/880/990), Shure SRH840, AKGk181DJ (wss niet goed voor uw genres), ea)

Kwintus5

Legacy Member
Maar mdgf, de vraag is, die HD598 heeft wel bas zeggen ze, maar gewoon geen punch. Ik zet mijn logitech bassmodule op halve bass, dus heb geen idee of ik het wel zou merken dat ie een "mindere" bass heeft. :/

Pffffffft. :( zal jouw modelletjes is opzoeken

the boogyman

Legacy Member
Ik heb zelf een HD598 en geeft een heel mooie (volle) bass weer, midden en hoog zijn aangenaam (en overtuigend) bij muziek met hoge bitrate(FLAC's van 24MB per lied).

Hij zit heel comfortabel en heeft wat mij betreft 1 groot nadeel, maar dat weet je op voorhand ook al: open-ear, je hoort alles rond je en de mensen rond je horen ook wat je afspeelt. Als dit geen nadeel is voor je: kopen die handel!

Ter referentie: ik heb ook een AKG HD K272... ;)

mdgf

Legacy Member
Je mag echt niet vergeten dat "bass" net zoals al de rest subjectief is, er zijn ook veel mensen die van mijn HD555 (die toch relatief gelijkaardig zou moeten zijn) zeggen dat ie er veel te weinig heeft terwijl ik vind dat het soms al op het randje van te veel is. Het beste van al is uiteraard van het zelfd te testen, maar ja: waar?.

Ik zet mijn logitech bassmodule op halve bass
Je moet doof zijn om zo'n logitech woofer niet half uit te zetten :p.

Kwintus5

Legacy Member
Goh Boogyman je bent een reddende engel :P je hebt 2 dingen bevestigd:

1) er zal hoogstwss genoeg bass zijn voor normale mensen
2) ik zal nog alles horen wat er rondom mij gebeurd

En ik zit in een kamer apart met de deur open, ik veronderstel niet dat een hoofdtelefoon zo luid gaat dat je hem tot ver op de gang gaat horen?

*edit* Idd mdgf :p als ge die openzwiert dan trilt de lamp aan de onderkant van mijn vloer mee :p

mdgf

Legacy Member
En ik zit in een kamer apart met de deur open, ik veronderstel niet dat een hoofdtelefoon zo luid gaat dat je hem tot ver op de gang gaat horen?
Als het redelijk stil is en je graag het volume opendraait wel ze, maar niet op een manier dat het storend gaat zijn me dunkt.

ALF 2.0

Legacy Member
Ik heb zelf nog een Sennheiser HD 595 gehad en als je het volume vrij hoog open draait dan kan men in de gang wel horen welke muziek je beluistert. Vergelijkbaar met het geluidsniveau van een radio die op de achtergrond speelt.

Als je vreest dat de HD 598 te weinig bas zal hebben dan zou ik je de Beyerdynamic DT 860 aanraden. Past mooi in je budget en heeft geen hoofdtelefoonversterker nodig om goed te klinken.

Kwintus5

Legacy Member
Reapo zei:
Ik heb zelf nog een Sennheiser HD 595 gehad en als je het volume vrij hoog open draait dan kan men in de gang wel horen welke muziek je beluistert. Vergelijkbaar met het geluidsniveau van een radio die op de achtergrond speelt.

Als je vreest dat de HD 598 te weinig bas zal hebben dan zou ik je de Beyerdynamic DT 860 aanraden. Past mooi in je budget en heeft geen hoofdtelefoonversterker nodig om goed te klinken.

Ik lees dat ze ongemakkelijk zitten op een groter hoofd... En laat ik nu net een groot hoofd hebben :P

Ok, het wegsijpelende geluid is dus geen enkel probleem! Good good!

Reapo zei:
Ik heb zelf nog een Sennheiser HD 595 gehad en als je het volume vrij hoog open draait dan kan men in de gang wel horen welke muziek je beluistert. Vergelijkbaar met het geluidsniveau van een radio die op de achtergrond speelt.

Als je vreest dat de HD 598 te weinig bas zal hebben dan zou ik je de Beyerdynamic DT 860 aanraden. Past mooi in je budget en heeft geen hoofdtelefoonversterker nodig om goed te klinken.

Maar Reapo, vind jij dat ze te weinig bas geven? :D

the boogyman

Legacy Member
Voor mij persoonlijk geeft een Sennheiser HD598 een zalige bass weer... Dieper, maar niet zo strak als m'n AKG K272....

In Films,Games e.d. geef ik een HD598 de voorkeur: ruimtelijker door open ear-effect en die bass=> :love:

Qua Percussie: AKG K272, indien bron perfect => genieten! :applause:

edit: ik kan mij niet voorstellen dat mensen vinden dat een HD5958 te weinig bass weergeeft? :eek:

ALF 2.0

Legacy Member
Kwintus5 zei:
Maar Reapo, vind jij dat ze te weinig bas geven? :D

Op zich ben ik altijd tevreden geweest over de bas. Een tikkeltje meer punch is wel aangenaam bij bepaalde genres, maar bij pop en klassieke muziek ga je imo niets missen qua lage tonen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan